SAS tror jeg bruker VPN og blokerer meg

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sovehue, 04. april 2022.

1. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    En eller annen luring hos SAS-IT tror det er et problem å bruke VPN for å bruke sas.no. Hvis det skulle vært et sikkerhetsproblem er det fordi SAS har dårlig sikkerhet, ikke at det er problematisk å bruke VPN. Men uansett, jeg bruker ikke VPN men klarer ikke å komme meg videre i prosessen for å registrere manglende poeng. Selv etter å ha deaktivert ad-blocking og prøvd med annen nettleser. Er det noen som har erfaring med denne feilmeldingen fra SAS: "Bruk en annen enhet og deaktiver alle tilkoblinger med VPN, TOR-nettverk eller andre proxy-tjenester."? Noen som vet hva som kan trigge denne meldingen og hvordan jeg kan få den bort?

CleanShot 2022-04-04 at 09.00.14@2x.png

2. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Får alltid den samme om jeg sitter på jobbens nettverk, har bare satt det på kontoen for dårlig IT hos SAS.... Jobber for et utenlandsk selskap, men i Norge, så mistenker at det er noe med hvor datatrafikken vår går via.

Wiolenze liker dette
  3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Det fungerer hvis du bytter adresse, f.eks. ved å hotspotte telefonen. Jeg mistenkte at det var fordi jeg for en del år siden feilkonfigurerte og ble Tor exitnode i stedet for relay en kort periode. Usikker på om dette er årsaken siden flere har det samme problemet, men feilen er i hvert fall konsekvent over tid. Det gjelder kun denne funksjonen (etterregistrering) så vidt jeg vet.

Se mailkorrespondanse under. Jeg rapporterte dette i november i fjor, men har ikke fått noe endelig svar.

SASIP1.jpg

SASIP2.jpg

sasip3.jpg

Last edited: 04. april 2022
  4. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig at det er fordi jeg er på et hotell med en wifi-login som gjør det i dette tilfelle. Men det er jo ganske vanlig så det er jo ganske dumt å blokkere slike tilkoblinger. Prøvde forøvrig via VPN men fikk samme feilen da også.

5. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Hotspot fungerte heller ikke. Har også prøvd å slette alt av cookies, local storage etc.

6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Ok. Jeg har opplevd dette hver gang jeg har etterregistrert (4-5 ganger). Det spiller ikke noen rolle hvilken enhet jeg bruker, så problemet er ikke på klient, men ip-blokkering på serversiden. Det fungerer alltid når jeg bytter til mobilnett (Telenor).

Nordlands liker dette
  7. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Mange ip´er blir blokkert,og feilaktig blokkert, av ganske mange ymse grunner.
    Ganske sikker på at du kan fixse dette problemet ved å få deg en VPN,det holder med en gratis en,og bytt ip til en ip som funker.
    Har du tid,så prøv.
    Jeg bruker mange ip´er som blir blokkert litt her og der.
    Samme ip er alltid blokkert,på de samme sidene.
    Og bytte til en ip som funker.løser det meste.

The_Dude liker dette
  8. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    @FlyxMCO Jeg har en egen server som jeg bruker til VPN - samme problem. Helt håpløst at SAS driver å blokkerer IP'er, amatøropplegg.

9. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    50 minutter venting i chatkø hos SAS. Sa de var kjent med problemet. Jeg kunne gi beskjed for etterregistrering, men epost-adresse - nei det hadde de ikke. Så nå må jeg vente nesten 1 time igjen når jeg har mulighet til etterregistrering.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Epost for etterregistrering er [email protected] så der tok kundeservice feil igjen

sovehue and tobeornot999 like this.
  11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    113
    Jajaja, dette er et utrykk for en bedrift som sliter. Hvor mange timer med møter gikk ikke med på å bestemme dette? Hvor mange komitèer må ikke til for å beslutte at man skal blokke ditt og datt. Er jo ikke rart det blir konkursbeskyttelse og restrukturering på dette havariet av en organisasjon.

Dette bunner neppe i sikkerhet, tenker mer at SAS har noen regler for prising beroende på hvor du befinner deg?

12. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,667
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok heller et uttrykk for at det er en sikkerhetsavdeling som har en rekke forestillinger om hva som er farlig og hva som ikke er det. Disse forestillingene er ikke alltid like godt begrunnet fra et IT-faglig ståsted, men kunne kanskje kommet under en eller annen diagnose som f.eks. paranoide vrangforestillinger. Jeg har mange ganger vært borti slike problemstillinger både i privat og offentlig sekter og det er like irriterende hver gang. En del mennesker som jobber innenfor sikkerhet synes ikke å ha samme (praktiske) forståelse for nettverk, ruting, vpn etc. som oss alminnelige nettverksmennesker har...

NoLimit and The_Dude like this.
  13. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget mitt står. En sunn organisasjon har fungerende opsec, ikke facepalmsec.

OyvindN liker dette
  14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg skal gjette (med erfaring innen it-sikkerhet) så bruker de som stjeler eurobonuspoeng tor og vpn. Så det er et veldig billig tiltak for å stoppe det å sperre for IP-adresser som er i en RBL eller lignende lagret som vpn eller tor exit node.

Det kan også være at man er flagget som hacket, basert på fingerprinting eller en portscan

OyvindN and trygveat like this.
  15. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Og det de *egentlig* burde gjøre er å få introdusert captcha for login (omtrent like billig som IP blokkeringslister, men ikke vanntett), eller gjøre ting på rett vis ved bruk av 2FA. Det er tross alt login til kontoer som inneholder lett omsettbare verdier (f.eks. gjennom gavekort i EB-butikken etc), og jeg er temmelig sikker på at man klarer å treffe hvis man bare kjører en liste med lekkede epost/passordkombinasjoner gjennom.

16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    CAPTCHA hjelper ikke, de bruker mennesker.

2FA bruker de faktisk nå på bonusreiser. Fikk en kode på epost eller sms (husker ikke i farta)

Jeg foretrekker (akkurat nå) å ikke ha 2FA på alt, for da hadde ikke awardwallet fungert. Damn you Trumf ..

Last edited: 05. april 2022
  17. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde vært kult med PSD2-lignende APIer for alt som kan uttrykkes som en verdi :cool:

18. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Garantert dette som er grunnen. I 2022 vet jeg ikke om andre som gjør dette. Absolutt et tegn på at man enten ikke vet hva man driver med eller at man har så dårlige sikkerhetsrutiner at man må dekke opp der man kan. For det første så burde dette vært løst med 2FA. Men hva er egentlig sikkerhetsproblemet her, at boter driver å registrerer flights for eurobonus-medlemmer? Er det virkelig er reelt problem? Jeg kan se problemet med at folk gir fra seg passord og at folk overfører/bruker poeng, men etterregistrering av flyvninger?

19. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ordnet seg når jeg koblet til på et annet nettverk. Så nå har jeg fått flydd i 13 timer og fått registrert like mange poeng som en trippel trumf handletur på Meny.

Del denne siden