Saudia - erfaringer

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av mathiasfe, 09. sept 2024.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    10,837
    Bonuspoeng:
    183
    NoLimit liker dette
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    10,837
    Bonuspoeng:
    183
    Booket nettopp en reise med Saudia i oktober (DMM-RUH-ULH-RUH-DMM) på saudia.com. Prøvde å legge inn Eurobonus som bonusprogram, men det valget dukket ikke opp. Noen som vet om en annen måte å legge inn EB-nummer på Saudia?
     
  3. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    163
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel en dry airline?
     
    Shyneno liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,252
    Likes mottatt:
    5,793
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har selv booket returen med dem fra India, men etter det jeg har hørt så er de ganske så bra. De er tørrlagte selvsagt, det var mye viktigere før da.. :oops::rolleyes:... men jeg ser ikke på det som noe problem for min del. Det som er virkig er at de gir meg god mat, at sete og lounge er okay, og det virker set som de er :)
     
    Last edited: 09. sept 2024
    Insomnia4u and themichael like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,433
    Likes mottatt:
    3,857
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det er spennende at dem til gjengjeld har noe interessante alkoholfrie alternativer. Kokosvann, date smoothie, diverse mocktails, bred utvalg av mineralvann og ikke minst saudi kafe er overkommelig også, for min del i hvert fall :).
     
    Last edited: 09. sept 2024
    MarkSS, Kalsnes, The_Dude and 4 others like this.
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    702
    Likes mottatt:
    2,068
    Bonuspoeng:
    93
    Utifra hva man finner på YT ser de helt top-notch ut i First hvertfall, på nivå med EK/NH/SQ. Så lenge man klarer seg uten alkohol.
     
  7. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,350
    Likes mottatt:
    3,447
    Bonuspoeng:
    113
    Saudi har tidligere vært strenge med visum. Har de lettet på reglene de siste årene og gjort transfer lettere?
     
    Shyneno liker dette
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    2,506
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som det er noe business ledig (OSL)-LHR-JED-BKK. Men blir fort en lang tur om transit-stop i JED drar ut. Og må muligens ha visum hvis det ikke er noe transithotell airside.
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Visum: Saudi-Arabia har innført e-visum (mot en avgift) for alminnelige turister og for muslimer som ønsker å gjennomføre Umrah («den lille pilegrimsreisen»). Dette er en relativt enkel prosess som har kort behandlingstid. Visumet kan søkes på forhånd via visitsaudi.com, eller ved ankomst ved utvalgte flyplasser i Saudi-Arabia. Turistvisum er gyldig i ett år fra utstedelse og kan brukes for besøk opptil 90 dager.

    Mellomlanding: Ved mellomlanding i Saudi-Arabia og ventetiden mellom flygningene er lang bør du ta kontakt med flyselskapet eller reisebyrået ditt for å finne ut om du trenger et visum for mellomlandingen (transit visa).

    https://www.regjeringen.no/no/tema/..._saudiarabia/id2416470/?expand=factbox2859424
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,433
    Likes mottatt:
    3,857
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gått litt gjennom tråden på flyertalk og det eneste jeg sitter med er: "Det er komplisert":

    https://www.flyertalk.com/forum/oth...irlines/2110788-saudi-free-stopover-visa.html

    Booker man direkte med Saudia, så kan man legge til et stoppver Visa, som skal være "gratis", bortsett fra noe avgifter og en helseforsikring for opptil 96 timer. Prisen skal vel ligge under 20 USD. Visa må legges til under bestillingen og kan vel ikke legges til i etterkant!

    https://www.saudia.com/pages/help/faqs/stopovervisa-faq

    Dessuten kan de fleste europeere søke om eVisa eller Visa on arrival. Det skal være kostbar (type 100 USD+). Fordelen med Visa on arrival er, at man kan oppgi denne opsjonen til sjekk inn ved avreise. Flere skriver at det i praksis er ingen som bryr seg ved flybytte om man har et visa, selv om man har layover som går over 12 timer. En person nevnte at dem ble nektet adgang til Al Fursan lounge mer enn 4 timer før avgang (denne policien endret seg dog da lounge dragen ble byttet ut...da kom dem likevel inn o_O).

    På den nye beta versjonen til KSA Visa skal det være mulig å søke om air transit visa, men en som prøvde skriver at han betalte 25 USD og at han aldri fikk noe visa eller hjelp.

    https://ksavisa.sa/explore-visa-options

    Som sagt: Komplisert. Legg gjerne til mer info! Dersom jeg prøver Saudia, så virker det interessant å tilbringe noen timer i Jeddah eller Riyadh når jeg først har muligheten til det.
     
    jgroneng and Flymunda like this.
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,970
    Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Fra sas.no (skyteam-siden):
    Merk: EuroBonus-medlemmer kan oppleve problemer når de legger til sitt EuroBonus-nummer online til sine bestillinger med noen SkyTeam-partnere. Medlemmer anbefales å be en innsjekkingsagent på flyplassen om å legge til EuroBonus-nummeret manuelt for å få alle sine fordeler og automatisk opptjene EuroBonus-poeng. Medlemmer kan også gjøre et retrospektivt krav for manglende poeng på vår nettside etter at flyreisen er fullført.
     
    Spielhaug and mathiasfe like this.

Del denne siden