Det er mulig at jeg må begynne å pendle litt mellom TRP (evt. OSL)-KKN. Jeg har søkt opp etter bilettpriser på Widerøe, og da ser jeg at det er ca 6 stopp på vei opp. Slik jeg forstår det er det tre hovedstrekninger. Oslo-Trondheim, Trondheim-Tromsø og Tromsø-Kirkenes. Det ser ut til at på Tromsø-Kirkenes så er det tre mellomlandinger på mindre flyplasser på veien. Er det da slik at disse tre mellomlandingene også teller som egne segmenter, slik at jeg fort kan få en 10-12 segmenter på en t/r TRP-KKN? Noen som har erfaring med å fly endel til Kirkenes?
Du får nok dessverre bare ett segment for Tromsø - Kirkenes selv om det er opptil flere mellomlandinger underveis. Jeg skulle selv gjerne ha fått ekstra segment når jeg flyr kystruta med SAS og vi f.eks. mellomlander i Bergen på vei til Stavanger, men det får man altså ikke.
Hvis det er 3 mellomlandinger mellom Tromsø og Kirkenes er dette nesten helt sikkert anbudsrute og da får du hverken poeng eller segmenter registrert...
Ruter som gjev poeng gjev også segment med Widerøe. Er det, eller har det vore snakk om å endre på dette? Kjenner at eg blir litt nervøs her vest.
Eg fekk i alle fall segment forrige veke. Fekk berre eit snev av panikk av tanken på mulige enhancements
Alle WF-ruter som begynner på 6 gir poeng og segment, alle WF-ruter som begynner på 9 gir ikke poeng og segment. Burde være en grei regel å passe på. Det går direktefly fra TOS-KKN. Denne tror jeg gir poeng, du får ikke poeng på melkeruta, men flyr du TOS-ALF separat og melkeruta derfra får du poeng for den første. Det vil ta veldig mye tid å fly alle disse omveiene. Vi hadde krs-osl-kkn men ble forsinket på utreisen og rakk ikke direkteflyet. Ble booket om til OSL-TOS-ALF-KKN. Vi var fremme 9 timer senere enn planlagt. Og vi så vårt opprinnelige fly ved pushback..
Det var en fin huskeregel. Ja, det blir mye tid som går med på alle mellomlandingene, og det er jo styr! Letteste er jo selvfølgelig å ta OSL-KKN direkte, men da må jeg sitte nesten tre timer på tog. Tanken er jo at jeg da like gjerne kan legge inn en mellomlanding i TRD og komme meg helt ned til Sandefjord derfra
Med adresse i det austfinnmarkske må ein vere strategisk når det kjem til reiseruter (dersom ein er opptatt av poenginnsanking). Du vil dessverre ikkje få segment per mellomlanding. Er det mellomlanding med Widerøe, er det snakk om ei statsstøtta rute og det gir ingen poeng eller strekningar. Her er det eit par fallgruver, som for eksempel WF944 som startar frå Tromsø kl. 06:00 og går via Alta, Kirkenes og Vadsø tilbake til Tromsø. Dersom du går på flyet i Kirkenes (08:07) får du verken poeng eller segment på veg til Tromsø. Dersom du går på same fly i Vadsø (08:38) får du både segment og poeng på veg til Tromsø. Som Ida skriv er det direkteflya til dei flyplassane ho nemner som gir poeng og segment (ingen grunn til panikk, herr Stuttfeiten). Etter at bonuspoenginntjeningsreglementet (oh, langt ord) vart endra, er ikkje rutenummerserieregelen til Are like gyldig lenger. EDIT: Til/frå KKN er den vel framleis gyldig. Måtte tenkje litt her no Når det gjelder reiser frå Torp og nordover kan det kanskje vere best å fly til Flesland, videre med direkteruta til Tromsø og deretter ei av dei to daglege direkteflya til Høybuktmoen (KKN). Det gir tre segment. Alternativet er vel ruta via Værnes og så SAS til Tromsø (via Bodø), all den tid Widerøe ikkje har poeng- og segmentkvalifisrande ruter mellom Værnes og Langnes. Dette skulle òg gi tre kvalifiserande strekningar. Alt av mjølkeruter skyr eg som pesten, mest fordi det tar uhorveleg lang tid