Var det slik at SAS på EBD-møtet i Bergen hadde signalisert at de forsøkte å gjøre noe med setebingoen som oppstår ved flybytte, flytting av Plus, fullt fly, halvfully fly, nesten tomt fly, mv.? SK751 gikk i morges halvfull, og knapt det (den pleier normalt å være stappfull), og SAS takket meg for sist og gangen før der igjen med å flytte meg fra 14D til 30B. Grunngivelsen var at folk måtte distribueres noenlunde jevnt, noe som er helt ok, men jeg nekter å tro at alle som rent faktisk fikk sitte på radene 14-29 var EBP slik at den skarve EBD måtte ta til takke med midtsete mellom to forsåvidt hyggelig amerikanske veninner på reise. Nå begynner jeg faktisk å få nok av å bli flyttet til midtsete langt pokker i vold bak i flyet. Riktignok lot det seg i dag gjøre å sette seg til motverge ettersom det var ledige seter hist og pist (jeg slo meg ned på rad 24), men jeg forstår likevel ikke hvorfor jeg måtte flyttes til 30B mens noen annen (forhåpentligvis en EBP) overtok 14D.
Har du noen uvenner i SAS...? Dette er jo forøvrig fullstendig håpløst av SAS. Et annet spørsmål: Er det virkelig slik at man på en 737 er avhengig av å fordele passasjerene i kabinen for vekt og balanse?
Mine uhell hos SAS stammer vel fra den gangen jeg ble fersket i det jeg forsynte meg med en havregrøtporsjon nummer 2 i loungen og fikk mitt Oliver Twist-øyeblikk foran en av dragene... ;-) Det var en A321 (selv om My Flights appen varslet A319), og jeg vil anslå belegget til ca. 40 %. Men selv med 40 % belegg klarte de altså å plante meg i midtsete på den absolutt eneste fulle treseteren (mulig det var flere i utgangspunktet, ettersom det var en slags masseeksodus mellom radene etter boarding completed). Jeg synes i utgangspunktet dette er en filleting som burde være enkel å løse, men etter å ha blitt plassert fra midtgang til midtsete fem ganger på to måneder, og to av gangene splittet fra reisefølge på samme PNR, så mener jeg det virkelig er på tide at det tas grep. På dagens flight var det ikke akkurat slik at 30B var det absolutt eneste setet den automatiserte løsningen kunne flytte meg til...
Ja og nei .. man balanserer etter seksjoner, og fordelingen innen seksjonen skal være noenlunde jevn. Noen ganger må folk flyttes fra en seksjon til en annen, men på en 737 er det svært uvanlig at dette er nødvendig. Man har også mulighet til å endre til såkalt 'seteradstrim', som er balansering per rad. Denne er noe mer nøyaktig, men samtidig har den mindre toleranse for avvik. Men siden man ikke lenger har personale på stasjonene som kan load control, brukes dette lite. Tviler på at dimlingene på 'clc' har no sætrlig peiling på hvordan dette fungerer. 'Less is more' ...
Jeg tror amadeus hater deg. Hver gang det er flytting av Plus havner jeg på 17A (nødutgang uten stol foran). Et sete jeg ikke engang liker spesielt godt...
Man kan vel faktisk legge til favoritt sete på mine sider hos SAS. Dette burde vel ha noe og si for hvilket sete man får hvis man plutselig skulle bli flyttet?
Jeg kjøper 120+ billetter i året, utover det gjør jeg lite.. Navnet mitt kommer tidlig i alfabetet om det skulle ha noe å si...