Min kjæreste og jeg skulle hjem fra Barcelona i går med Brussel Airlines og SAS. Vi møtte opp på BCN 2 timer og 30 minutter før avgang til Brussel og ønsket bagasjen sendt til OSL siden vi hadde SAS fra BRU med kun 1 time og 20 min connection. Jeg booket disse flyvningene hver for seg, men skulle ikke det gå helt fint å sende bagasjen rett til Oslo uansett? Hun i skranken brukte 45 minutter med diverse telefoner og venting før hun til slutt sa at det ikke gikk. Flyet var 15 minutter forsinket, men vi rakk akkurat å hente bagasjen og sjekke den inn på nytt på BRU så det gikk bra, men ble unødvendig mye stress. Vi rakk forresten ca en time i Pau Casals VIP lounge på BCN, veldig bra lounge synes jeg. Flere typer deilig spekemat, noe varmmat og veldig bra utvalg med flaskedrikke, både med og uten alkohol. Det er så kjipt med dispenserdrikke! Ikke noe slår 0.25 flasker med glasscola.
Vanligvis skal det uansett gå fint å TAGGE bagasjen helt frem, slik at en kan sjekke inn videre i transit check-in og få boardingkort. Taggen din blir da knyttet opp imot boardingkortet. Kan det være at BRU ikke har transit check in i internasjonal sone? Litt usikker på hvorfor ikke dette gikk siden begge er *A, og antar de har interline i tillegg. MEN, det kan være noen unntak siden det stadig kommer nye sikkerhetsbestemmelser som går ut over overnight bagasje eller bagasje med flere lengre transit-stop. Typisk er award-reiser hvor en makser transit stop-reglene slik at agentene sliter med å få tilgang til systemene for å få tagget helt frem. Fikk du ikke noen forklaring på hvorfor dette ikke gikk? Ellers er 80 min med separate billetter litt gambling
Noen ganger er det billettekniske ting som gjør at bagasje ikke kan sjekkes inn hele veien når det er to billetter i en booking. Er det to billetter i to bookinger kan det bli vanskelig å få innsjekkingssystemet til å skrive ut en tag for hele reisen
Slik jeg har forstått det er dette ikke noe som alle vet hvordan de gjør og ikke noe som gjøres ofte. Vi hadde separate billetter KRS-BRU og BRU-CPT og tilbake. I Kristiansand fikset de det på 20 sekunder.og ferdig med det. På CPT brukte de rundt 45 minutter, men de klarte det der også. Kun fordi jeg hadde gullkort.. Ellers hadde de neppe brukt tiden på det. Men det lot seg altså gjøre.
Jeg og trodde dette skulle være grei skuring. Null forklaring fra hun som satt der. Jeg vet at 80 min er i minste laget, men jeg var helt sikker på at jeg kunne sjekke inn bagasjen i BCN hele veien og bare gå rett til ny boarding i BRU. Det gikk jo med et nødskrik, men det hadde ikke vært noe problem hvis jeg ikke måtte surre med bagasjen.
Man merker jo at det er stor forskjell på kompetansen til de forskjellige menneskene man må forholde seg til på flyplasser! Hun her snakket med kollegaer både på telefon og direkte uten at noen klarte å få dette til. Jeg ble ganske overrasket når dette ikke gikk, slike ting er vel en del av det som skal gjøre det fordelaktig med medlemskap i en allianse?
Nja.. Det er jo uanstet goodwill om de gjør det. Alliansen hjelper deg jo om du har kjøpt en sammenhengende billett, men kjøper du separat har du ikke krav på dette. Er de som sjekker inn bagasjen som står ansvarlig for at den kommer frem, så da ønsker de jo at du kjøper sammenhengende billett..