Det er vel ikke noe mer problematisk å bruke en 737MAX enn f.eks 757 og andre single aisle-flytyper til dette? Denne typen hendelser skjer vel også oftere ved take off og landing enn underveis? Maxen til Norwegian er riktignok ikke ETOPS-sertifisert, men når de holder seg innenfor sikkerhetsmarginen for landing er det ikke noe farligere enn f.eks OSL-LYR eller andre ruter som går over vann?
Skeptisk til SAS også du da....som bruker 737 til Boston.... Det er som forrige taler sier som en 757,330 eller MAX...denne typen hendelser oppstår som regel ved take-off, og alle selskap som flyr over vann holder seg innenfor sikkerhetsregulerte avstander..
United flyr 737 fra øy til øy i Stillehavet. Flott tur forøvrig Det er heldigvis slik at ingen tjener på ulykker. Går ting galt på et punkt risikerer flyselskapet konkurs, går det feil i produksjonen vil produsenten av flyet få store økonomiske konsekvenser. Potensielt tap av eksisterendr ordre, mindre nye ordre og store kostnader til utbedringer etc. Er heldigvis også få som spekulerer i å spare på kronene i denne sammenheng.
Omtrent bare tomotors på langrutene nåtildags, så ingen forskjell på 737, 777 eller A330 i såmåte ... Ingenting å tenke på.
Opplevde det samme 21.02.2015. Hele familien satt i SK908 fra Newark. A330. Noen minutter etter start føltes det som om vi manglet fremdrift. Like etter kjem beskjed fra piloten at det var brann i en motor og at vi skal tilbake til EWR. Opplevelsen anbefales ikke. Men flyet landet trygg (med en konvoi av brannbiler) og SAS ordnet overnatting til alle. Dagen etter ble vi hentet med Erik Viking, 2 dager etter den fikk ny kabin, SK6900. http://uk.flightaware.com/live/flight/SAS6900/history/20150222/2130Z/KEWR/ENGM