Skatteetaten jakter bonusjegere

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av milehigh, 08. juli 2024.

  1. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    53
    Så lenge arbeidsgiver ikke dekker årsavgiften på et bonusgivende kort så tror jeg ikke selve utlegget blir rammet av dette regelverket. For å unngå den problemstillingen dekker ikke min arbeidsgiver slike kort. Dog vil poengene som du får på bruken fra selve travelpasset bli innberetningspliktig. Om innberetningsplikten oppstår under opptjeningen eller bruken har jeg ikke lest meg så mye opp på.
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,324
    Likes mottatt:
    8,682
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en helt riktig fasit, tror jeg nok.

    Alle som skriver har selvsagt rett i at bonusen skal beskattes om den brukes privat. Men om det i *beste fall* utgjør 200M kr i mulig skatt, vil skatteetaten få inn mye mer ved å bare på å gå grundig gjennom noen konkursgjengangere og svart-salg av tjenester rundt om.
     
    EgilSk liker dette
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    113
    Var ikke litt av greia her at politikere pendlet nesten ukentlig longhaul i business for så og dra familien med på "gratis" ferier når sommeren endelig kom?
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,324
    Likes mottatt:
    8,682
    Bonuspoeng:
    183
    Kan umulig være greia, for de fjerner aldri noen sine egne fordeler :p

    Og hvis de gjorde det før, gjør de det sikkert fortsatt - uten å snakke om det.
     
    themichael liker dette
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, de går vel fortsatt klar, men jeg mener jeg leste en artikkel for flere år siden hvor det ble snakket om hvordan politikere håvet inn gratis poeng på jobb og deretter dro med hele slekta på tur. Finner den dessverre ikke igjen...
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Aftenposten hadde en artikkelserie i 2018 hvor de blant annet gjennomgikk reiseregninger fra Stortinget og nøstet opp i bruk av opptjente bonuspoeng: https://www.aftenposten.no/norge/po...kte-stortingets-bonuspoeng-til-private-reiser

    https://www.aftenposten.no/norge/po...r-ingen-oversikt-over-hva-poengene-brukes-til
     
    themichael and Flyrlavt like this.
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,916
    Likes mottatt:
    2,036
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner godt at bedriftene velger den løsningen når det ble så komplekst. De har da fraskrevet seg alt ansvar, og det er arbeidstaker som evt vil få noe trøbbel om noen skulle finne noen avvik. Dog er det i dag vanskelig å se for seg hvordan en generell kontroll av dette skulle foregå nogenlunde effektivt, det er ufattelig mange kilder til bonuspoeng i dag og de fleste private ,og de 100 poengene fra en jobbtur til Bergen blir krevende å tracke. Jeg tror det i dag er et slags sovende regelverk i praksis som må ha betydelige endringer for at det skal kunne følges opp.
     
    eventyrer liker dette
  8. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror de måtte begynt med å sjekke om bedriftene faktisk booker billetter som gir poeng, og deretter gått litt mer i detalj på enkelte ansatte, dette vil jo være ekstremt ressurskrevende i utgangspunktet. Så har du gjerne en del som meg som gjerne svir av poeng på oppgraderinger når vi reiser longhaul i jobbsammenheng, tror nok vinningen går opp i spinningen her.
     
    eventyrer and themichael like this.
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    969
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    93
    Skatteetaten har sagt at man skal ta kontakt med tidligere arbeidsgiver og rapportere verdi av poengene som er brukt slik at gammel arbeidsgiver kan rapportere og betale arbeidsgiveravgift…. uten tidsbegrensning.

    Åpenbart helt tullete og ingen som gjør… :)
     
    Eddie47 and vegardg like this.
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    969
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    93
    Mener bestemt at Skatteetaten har gått ut og sagt at alle fordeler som opptjenes med kredittkort som følge av utlegg er å anse som «bagatellmessige» og ikke rapporteringspliktig. Du kan bruke millioner på kortet og det er helt innenfor. Et poeng man skal være klar over i denne sammenheng er at et utlegg er en tjeneste som arbeidstaker yter til arbeidsgiver. Arbeidstaker yter kreditt, noe som har en kostnad og en risiko selv om kredittkortet har feks 45 dagers betalingsfrist. Skulle man være helt «korrekt» på dette rapporteringsmessig så skulle verdien av denne kreditten motregnes fordelene som opptjenes.

    Jeg mistenker at det dreier seg om hvor inni hampen krevende det ville vært å verdsette akkurat den fordelen og beregne kostnaden til motregning. Yter du kreditt til Equinor så er risikoen noe helt annet enn til en snekkerbedrift i Finnmark liksom. Videre så betyr dette også at man måtte ha verdsatt verdien av det å opptjene statuspoeng som igjen gir deg fordeler privat.

    Dermed er dette noe man bare ser bort i fra.
     
    milehigh, Sonictravel and marekz like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Formuleringen om unntak for fordeler av bagatellmessig verdi ble fjernet fra veilederen samtidig som fribeløpet på kr 5000 ble innført i 2021.
    Screenshot_20240709-091032.png

    https://www.skatteetaten.no/rettski...uttalelser/sporsmal-og-svar---naturalytelser/
     
  12. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Takker, prinsippet virker veldig logisk. At det er praktisk problemer med å skille opptjent privat eller på vegne av firmaet og selve verdsettingen av poengene er ikke avgjørende, det har arbeidsgiver og den ansatte ta ansvaret om de driver med dette. Har hen slike case(opptjener poeng i firmasammenheng og bruker poengene privat), så kan hen enten prøve å gjøre en praktisk fornuftig fordeling av fordelen selv eller satse på at det ikke blir ettersyn (meget lav sannsynlighet). Artikler om at skatteetaten fokuserer på sånn og sånn kommer med jevne mellomrom, hva annet skal de se om media spør. Så er det heller ikke utenkelig at de ville gått etter en eller noen få enkeltsaker for å få litt blest og "skremme" eventuelle andre..
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,433
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet med slike tullete regler som dette, er at de blir ikke håndhevet helt til en saksbehandler eller etat er ute etter å "ta noen". Da kan de lett knuse sjelen bare ved å etterspørre dokumentasjon.

    De få gangene jeg har hatt behov for å bruke reiseforsikring så har bare det vært nok til å gi meg lyst til å rydde kjøkkenet, male samtlige vegger, vaske bilen, skifte til vinterdekk og tilbake igjen før jeg prøver å finne alle kvitteringer og kontoutskrifter for å vise hvilket kredittkort som ble brukt til å betale hvor mye av reisen.
     
  14. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    De er jo litt kreative også, det skal de ha.. Finner på slikt fjas, som er omtrent umulig å følge opp, og i det store og hele dreier seg om småpenger, når de lett kunne dratt inn mye mer en 200 mill på å gå litt etter svart arbeid. Pirattaxier, og denne såkalte "kompiskjøringen", er jo så åpenlyst organisert svart arbeid, at d er utrolig at de ikke går etter de. Og der er den mye å hente...
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Misunnelse, misunnelsen er sterkere enn seksualdriften i disse miljøene. Egentlig rart at de ikke utrydder seg selv…
     
    stekus, Oppirumpadi and SVG_flyer like this.
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    969
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    93
    Kreativiteten i Skatteetaten kjenner ingen grenser…

    Men akkurat dette punktet regner jeg som å være ment å dekke situasjoner der bonusen/rabatten/kickbacken er klart identifiserbar for arbeidstaker og arbeidsgiver på transaksjonstidspunktet. Altså hvis du betaler drivstoff på DnB Saga-kortet der det helt klart står hvor mange kroner du har fått i rabatt. Det samme for en cashback som beregnet per transaksjon.

    Alt annet er jo bare ikke praktisk mulig og er i strid med etatens egne regler for fastsetting av verdi. Verdien av bonuspoeng fastsettes nemlig på forbrukstidspunktet av poengene, ikke ved opptjening.

    Jeg har min sti ren, men ville ha slappet VELDIG av rundt rettens tolkning av det faktiske regelverket opp mot Skatteetatens kreative tolkning.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,125
    Likes mottatt:
    9,255
    Bonuspoeng:
    183
    Det er diskutert mye når bonuspoeng er skattepliktig om de opptjenes i sammenheng med arbeid, men hva når det opptjenes kun i privat sammenheng?

    Skatteetaten har noen klare regler for når inntekt opptjent i hobbysammenheng er skattepliktig.

    Hva med premier? Enten det er et rent lotteri som når bloggere trekker ut en tilfeldig vinner av feks 100 000 Hilton poeng, eller om SAS har en konkurranse.
    En ting er om det er rabatter/cashback/poengopptjening som gjelder alle og opptjenes under en promo feks etter X segments. Men hva om de betaler ut 1 million eurobonuspoeng til den som i løpet av perioden har flest segments?
     
    trygveat liker dette
  18. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Er det dette amerikarnerne kaller "whataboutism":). Kan sikkert trekke opp en masse annet som er rart, ulogisk eller vanskelig - absolutt.
    Ellers forholder jeg meg av prinsipp ikke til bloggere.
     
    NoLimit, eventyrer and holmen like this.
  19. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Hva med folk som selger 1 trumf krone(opptjent på privat mat og bleie virksomhet) til 1,4(eller mer)...
     
    Shyneno and holmen like this.
  20. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler på at disse folkene har all verdens seksualdrift, så misunnelsen der har vel neppe mye å konkurrere med
     
    tobeornot999 and EndreD like this.

Del denne siden