Skatteverdien av en EBP

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TElg78, 26. febr 2019.

1. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Hei.

Jeg skal på jobbreise og må som offentlig ansatt beskatte bonuspoengene selv. Det skal føres i 2.1.1 i skattemeldingen, men hva er pengeverdien an 1 EBP? Det er betydelig lettere med Norwegian CP. :)

2. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Du må ikke rapportere/skatte av noe som helst før du benytter poengene på noe privat.

I det du benytter poeng opptjent i jobbsammenheng privat så må du rapportere dette satt til samme verdi som om du hadde kjøpt goden (biletten) for penger.

Wiolenze and Nj4220 like this.
  3. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tjener ca. 400 poeng per år. Så det vil sikkert brukes på en tur privat. Så da må jeg tar verdien av de 400 poeng og ikke hele reisen. Så å rapportere hele billetten er ikke mulig, fordi da går bare en del. Og når brukere jeg de poengene og ikke de andre.

Beklager, men jeg er ikke en av de som klarer F-turer med bonus sin jobb. Har en vanlig jobb for vanlige mennesker.

Jeg må kanskje boke Norwegian. Da får jeg X CP = X kroner = rapportert til sktteetaten.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du tjener såpass lite gjennom jobb uansett og aldri får Plus/Business-billetter gjennom jobb så kan du bare passe på å bruke mer poeng enn du tjener på jobbreiser. Legg inn et bud på oppgradering, kjøp tilgang til lounge eller noe lignende og pass på å alltid være i minus så slipper du å rapportere inn noe som helst.

5. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Yeah om du bruker 400 jobbtjente poeng som del til å bestille en reise som koster 10000 poeng så blir 400/10000 rapporteringspliktig for arbeidsgiver (nei det er ikke du som skal rapportere på selvangivelsen lengre).

Hadde denne reisen kostet 1000 (uten avgifter som du må betale uansett på en eyrobonus bilett også) NOK om du betalte for den med penger så blir verdien 1000/10000*400 = 40 NOK.

Disse 40 NOK må da arbeidsgiver rapportere og trekke skatt av etter skattekortet ditt + betale arbeidsgiveravgift.

Kjempesmart :)

6. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    flyturer/år.... Får ikke engang det til. Vi har ikke lounge i distriktet... Jeg har ikke anledning å bruke noen poeng i jobbsammenheng...

Jeg skjønner at reglen er bra for folk som får mye gode ting ut av bonuspoengene, men for de som bruker nesten ikke jobbreiser er det et byrokratisk helvete, når en vil følge loven.

Tror min konsekvens er t jeg bestiller jobbreiser bare gjennom Norwegian. Da har jeg alltid dokumentasjon på hva jeg har fått i kroner og øre. Mye mindre arbeid for meg.

7. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg chatten med skatteetaten, de sa at JEG må føre det på selvangivelsen... Lønnsavdelingen kommer til å drepe meg :D

8. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,612
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde det var slik at offentlig ansatte(sikker på statsansatte, usikker på resten av det offentlige ) ikke har lov til å bruke poeng privat? Alle poeng skal brukes til oppgradering eller kjøp av tjenestereiser

K

9. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Eller du gjør en av følgende to ting;

1) Haker av for ønsker ikke opptjene bonuspoeng på denne reisen (hvorfor - fordi det er rett og slett ikke verdt så mye bryderi for så lite)...Og dette kommer fra meg - som er en hardcore min-maxer. 400 poeng er det faktisk ikke verdt å gjøre seg til kjeltring for.
    2) Du gjør som over, men etterregistrerer så reisen hos SAS. Arbeidsgiver får ikke vite noe. Du rapporterer ingenting på skattemelding og fortsetter livet videre, ingen får vite noe. Om den dårlige samvittigheten for din skatte(bonus)planlegging tar livet av deg - se steg 1.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du bare tjener 400 bonuspoeng per år så kan du oppgradere en flyreise som er betalt av arbeidsgiver for 5000 poeng nå, så kan du reise i 12 år uten å tenke på rapportering og fortsatt være i minus.

De svarer sikkert dette fordi det gjelder for poeng opptjent gjennom arbeidsgiver og brukt på private flyreiser i 2018 som det snart skal sendes inn skattemelding for. For poeng brukt i 2019 og senere skal det rapporteres til arbeidsgiver som så melder dette til skatteetaten.

11. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt - jeg gir f i dette, og har i likhet med TS max 1 jobbreise i skuddåret. Men nekter å tro at skatteetaten er så medgjørlige som dette - om de er det, er det jo egentlig veldig flott.

Tørr nesten vedde på at de er såpass teite at de sier at det gjelder fra tidspunktet fordelen brukes. Og det at det da brukes på år 1 skal da tilsvare prisen på år 1 og ingenting annet. Tviler på at man kan forhåndsbetale fremtidig "bonuspoengskatt" i 11 år fremover. Ellers hadde jo det vært en veldig grei og fin omgåelse av systemet for oss og alle regnskapsavdelinger rundt omkring i landet.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativet er å passe på å aldri bruke de poengene man har tjent opp gjennom arbeidsgiver i det hele tatt og bare la de stå på konto. Hvis man på noen som helst måte må ta hensyn på hvilken rekkefølge poeng er opptjent i forhold til private poeng og når de brukes så går denne rapporteringen fra ekstremt upraktisk til bortimot umulig å gjennomføre.

TElg78 liker dette
  13. Stavangeren

Stavangeren Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Dette er vel strengt tatt en ikke-sak dersom du kun tjener 400 poeng via jobb per år? Det er jo ikke nok til noe privat uttak av særlig verdi uansett.

Man skal uansett ikke melde inn OPPTJENTE poeng, man skal kun rapportere inn BRUKTE poeng (privat, men oppjent via jobb).

14. wilco

wilco Medlem

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Det slipper du. Du velger selv om du har tatt ut "private" eller "arbeidsgivers" poeng. Så lenge du har nok poeng igjen på konto til at det tilsvarer mengden poeng opptjent via arbeidsgiver kan du velge å si at du har brukt private poeng. Det gjør det også mulig å kjøpe en muffins på flyet til 3000 poeng, og rapportere verdien av det 30 kroners bakstverket til beskattning om man trenger å bruke opp noen poeng :D

holmen liker dette
  15. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,021
    Bonuspoeng:
    93
    Var det ikke også referert til "ubetydelige fordeler" ett eller annet sted ?
    Jeg vil, meget subjektivt, kalle 400 poeng for en ubetydelig fordel

16. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Statsansatt?

Da skal du ikke skatte siden du ikke har anledning til å ta ut slike fordeler til privat bruk:

Regner med at kommunene har lignende ordninger.

Så vet jeg også at dette innlegget virker krast og moralistisk, samt at "alle" på "alle" nivå gjør det i staten/offentlige.

17. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke satt meg veldig inn i dette: men hva skjer om man blir «tatt» egentlig? Finns vel ca nesten null sjanse vill jeg tro at de sjekker alle :p

18. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Dette har jo vært skattepliktig i mange år nå, og man har hatt plikt til å oppgi det på selvangivelsen - noe som «ingen» har gjort, og ingen har blitt tatt for.

Det nye er at det er arbeidsgiver nå som er nødt til å rapportere det, og de kan ikke bare konsekvent drite i en rapporteringsplikt fordi oppdagelsesrisikoen er liten. Det er sikkert endel mindre selskap som kommer til å drite i det, men alle større selskap kan ikke risikere omsømmetap etc ved å bli tatt for dette.

Så siden det ikke er opp til den enkelt lengre så vil nok rapporteringen gå opp.

Ellers gjør bedriften som staten og sier at ansatte ikke har lov til å benytte poeng opptjent i jobbsammenheng til noe privat - da slipper de alt maset med rapportering.

19. wilco

wilco Medlem

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Det stemmer. "Bagatellmessige" fordeler skal ikke innrapporteres. Forskriften gjør imidlertid bare to forsøk på å definere dette. Poeng opptjent gjennom å fly er pr. definisjon ikke bagatellmessig, mens trumf-poeng er det eneste som er definert direkte som bagatellmessig.

Ut i fra dette er det veldig vanskelig å utlede om andre fordeler er bagatellmessige. 100 poeng for en flybillett som koster arbeidsgiver 1000 kroner må rapporteres, mens 2250 poeng for å kjøpe frukt for 1000 kroner til noen fruktkurver er bagatellmessig.

Det er jo da heller ikke slik at det er 400 poeng som skal skattes, men verdien du får ut av de 400 poengene. Dette blir ikke noe mindre komplisert. En 1. klasse billett FRA-HND t/r kan ligge på rundt 75 000 kroner. Men de billettene du får for poeng kan ikke bookes alle dager, og er ikke like fleksible mtp ombooking og avbestilling. Hvordan skal du da beregne verdien av reisen? Hvor mye kan man si at denne fleksibiliteten er verdt?

20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at om dette fråtseriet foregår på jobbreise er det skattefritt :)

Scandipendler and wilco like this.

Del denne siden