Skifte bonusprogram innen Star Alliance og beholde fordeler

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Insomnia4u, 22. des 2016.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Er rekvalifisert som EBD, men skifter nå opptjening til Royal Orchid (TG). Har noen erfaring fra å kreditere ett program, og bruke gullkortet for et annet program for fordelene?

    Det eneste kravet jeg finner for tilgang til Gull-loungene er dagsaktuell billett med *A og gullkort i samme allianse

    Denne artikkelen spekulerer i å skifte opptjening manuelt i skranke etter innsjekk, for å beholde fordeler/oppgradering:
    http://maphappy.org/2014/02/how-to-jump-frequent-flyer-programs-seamlessly/
     
    Last edited: 22. des 2016
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor skifter du? :) hva er fordelene med TG overfor SAS?
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    • Complimentary roundtrip upgrades on THAI for all paid published fares excluding discounted Economy Class fares in booking classes G / V / W / L.
    De har noen andre godbiter også.
    • 5,000 bonus threshold miles on attaining and retaining Gold status
    • Complimentary roundtrip upgrades on THAI for all paid published fares excluding discounted Economy Class fares in booking classes G / V / W / L.
    • Guaranteed Seating in Economy Class for reservations made 72 hours prior to departure and walitlist still open and on valid booking classes Y, M, B
    • Complimentary access to THAI Royal Silk Class lounges world-wide.

    Benefits with Star Alliance airlines:



    • Priority check-in at counters displaying the Star Alliance Gold symbol.
    • An extra allowance of 20 kilograms, or 1 additional piece of luggage when the piece concept applies. The latter primarily on flights to/from North or South America.
    • To see where Gold Track (Priority Security Clearance) is available visit www.staralliance.com/gold-track
    • Complimentary access to airport lounges displaying the Star Alliance Gold symbol on presentation of same-day departing Star Alliance paid ticket and Gold card. One guest is also allowed provided they are also traveling on a paid ticket for same day departure with a Star Alliance Airline.
    • Priority boarding.
    • Priority baggage handling.
    • Priority reservations waitlisting and airport standby.



    Gold Birthday Award 2016

    Exclusively for Gold status members, redeem Award travel on THAI at 50% less miles during 2016,plus enjoy benefits with partners during your birth month. Click here
     
    geddi, Petter B-C and Insomnia4u like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Skifter siden jeg ikke orker å fly mer via HKG med SK for å komme meg på jobb i Thailand. Kronglete vei og mange transitstop. Har EBD/G i to år fremover uansett. Merker ikke noe til fordeler i programmet, så faser heller endel poeng over til TG for å få som @Fredrik81 nevner:

    1. Én oppgradering t/r til C ved oppnådd gullkort (50K) og 5K bonuspoeng.
    Du må ha kjøpt en Q-klasse billett for å få booket denne, og det gir 10K poeng til. Gullkortet har du i 2 år.

    2. I tillegg får du halv pris på én t/r-poengreise, C 65K poeng eller F til 92,5 poeng.
    Fra forrige tur har en altså opptjent 65K. Har reist 16 ganger med TG F, så holder en knapp på direkte OSL-BKK-XXX i C. En kan ha stopover i BKK på award.

    Bookingklasse A hos SK (SAS Plus/VIP Plus) gir 125% hos TG, så god uttelling der. Ser ikke bort ifra enkelte MR.
     
    Xflipper, geddi and Shyneno like this.
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne egentlig tenkt meg å prøve på TG jeg også
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    I prinsippet kan du fly 4 MR t/r til HKG med SK på de VIP-tilbudene, og du vil ha fått TG-gull og to C-reiser. EB-Poeng kan en opptjene på amex og trumf/viatrumf.

    Det skal sies at det er lite/ingen fordeler med TG-gull, annet enn *A-lounger. Ikke fast track, og lite recognition i følge dem som har det. Må opp på Platinum da, med kun betalt C/F som gjeldende. Og det er det vel svært få som har råd til.

    I teorien skal jo EBD gi CU, men det er sjeldent, iallefall for de av oss som kjøper plus-billetter IC. Jojo, av de 28 000 EBD så får nok et par noen upgrades.

    En forumtråd på bc.se refererer at det på pendlermøte med SAS er sagt høsten 2017 for implementering av EB 3.0. Så passer greit å gå for TG nå.
     
    Shyneno liker dette
  7. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Står på wheretocredit at TG ikke gir åpeng på T og L (som VIP tilbudene ofte er)
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Du store min, det er forsinkelse som har vaska seg.
     
    Mbj liker dette
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Vaska?

     
    BendikHa, Baldrick, RoadKing and 2 others like this.
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Nå tenkte jeg på VIP-Plus med bookingklasse A, som gir 125% til TG. Man booker vel Plus på tilbud? :)
     
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg holdt på meg dette et års tid for lenge siden, da fant jeg ut at man kan lagre to stk bonusprogrammer på en booking, en for å benytte fordeler og en for opptjening. MEN, dette slet systemene den gang med å håndtere, så jeg var avhengig av en god agent på innsjekk. Noen ganger skar det seg og jeg fikk poeng på feil program... hvis du kan så bare registrer det kortet du skal opptjene poeng med. Medbring så det andre for manuell adgang til fast track, lounge, priority boarding etc. Kjedelig ved ombooking etc, for da ser de ikke din Star Gold status.

    Hvis du bruker to kort i samme booking:
    FQTS = bonuskort med fordeler
    FQTV = kortet som opptjening går til

    En god agent får til dette.
     
    Insomnia4u liker dette
  12. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    FQTS og FQTV funker bare på enkelte selskaper, så det kommer an på hvilken billettstokk du havner på, 117 er SAS. Selv om FQTS ligger inn er det ikke alltid at den overkjører FQTV som er den vanlige kommandoen hvis du kun har ett bonuskort inne i bookingen.
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk med meg de kommandoene der for Amadeus, men er bekymret for at poengene havner feil. Og selvsagt kjipt ift ev ombooking. Mulig en kan dra opp diamantkortet likevel i en slik sammenheng:oops: Har en siste tur snart ARN-HKG igjen, 3 av mine 4 flighter på dette strekket har vært delay med 3t.

    Får man virkelig fast track på OSL med de inkompetente folkene som jobber der? Har selv måtte gå tilbake til check-in når f.eks award-billett ikke viste status. Hjalp ikke å vise Diamantkort...:rolleyes:

    Og hva med innenriksloungen i OSL som er automatisert? Er jo ikke alltid de kantinepersonalet er tilgjengelig. #1 world problems..men likevel..
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke hvordan det fungerer nå til dags, jeg holdt på i 2008 og det var bemannet fast track og lounge, så man kunne vise kort i tillegg.

    Erfaringen var heller ikke så god, utrolig irriterende når du får poeng på feil program.
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Er krise på IC-flighter med feil kreditering av 15K poeng. Ble det noe diskusjon med dragene, eller gikk det smidig?
     
    Shyneno liker dette
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Det gikk smidig, gyldig kort medbrakt var aldri noe problem. Som sagt fra en litt annen tid, da det var bemannet alle veier med folk istedenfor automater.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jo utenlandsloungene som regel bemannet, så da satser jeg på at det går greit :)
     
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Liten update: Måtte ringe/maile Eurobonus for å skifte ut nr til TG. De kunne bare ha inne ett nummer. Muligens bare Check-in som kjører disse to:
    FQTS = bonuskort med fordeler
    FQTV = kortet som opptjening går til

    For sikkerhetsskyld dropper jeg SK-nr. Hardt å se at det ikke er seatblock på Plus gitt, men nå fungerer den sjelden uansett.
     
  19. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Kanskje drøyt å dra fram en snart 3 år gammel tråd, men jeg bare konstaterer at det å framvise gyldig statuskort i fast track på OSL fremdeles (mai 2019) ikke er bevis godt nok til at de som bemanner fast track'en slipper deg gjennom....
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Status må vises på boardingpass, vekterne som står der har ikke peiling uansett. Ser man på andre flyplasser er det en mening med en vakt der siden de har myndighet til å slippe inn manuelt. På OSL har de vel bare plassert en vakt siden det er et krav fra flyselskapet, og droppet opplæringen..
     

Del denne siden