Slovenia

Tråd i 'Reisemål' startet av Fridtjof, 25. jan 2018.

  1. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal på en ukes minibryllupsreise til Slovenia i august.

    Noen som har vært der?

    Har tenkt å leie bil og tilbringe noen dager ved kysten, en dag eller to rundt Bled, og et par dager i Ljubljana. Lite land som ser greit ut å komme seg rundt i.

    Tar gjerne imot tips til steder å se og bo.

    På forhånd takk!
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Bled ser ut som et flott sted, har kikket på det mange ganger...

    Vi reiste igjennom Slovenia med bil for et par år siden.
    Overnattingsvalget falt på en liten by som heter Škofja Loka, det var et godt valg synes jeg.
    Bodde på et lite hyggelig B&B nær sentrum (Turizem Loka) og var en tur oppe for å se på borgen som ligger på en høyde der, anbefales absolutt.
    Du trenger nok ikke mer enn en dag der, men er verd å stoppe der på veien opp mot Bled.

    Bilkjøring der er helt uproblematisk om man sammenlikner med andre land i Europa, eksempel kaoslandet Italia :D
     
  3. heihallohade

    heihallohade Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Vi var i Slovenia og Venezia i fjor sommer, og det var veldig bra!

    Ljubljana: Liten og koselig by, to til tre dager holder. Sjekk ut EK bistro for lunch.

    Bled: Helt unikt sted så reis for all del innom, men vær forberedt på mange turister. Gå en tur opp til et av utkikkspunktene, der var det mindre folksomt. Jeg ville ikke brukt mer enn to dager her, vi var innom en ettermiddag/kveld og det holdt.

    Grotter: Slovenia er kjent for å ha mange og store grotter pga mye kalkstein. Vi var i Skogjan grotten, og himalaja for en opplevelse! Bildene på nettet gir ikke opplevelsen rettferdig. Denne eller Postojna må dere uten tvil finne tid til. Det var litt over en time i kø for å komme inn, så vær på plass litt tidlig.
     
    Candy liker dette
  4. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Bled er et klokt valg, veldig fint der. Anbefaler dere denne gåturen: http://www.bled.si/en/what-to-see/natural-sights/the-vintgar-gorge Fantastisk fint område, ta gjerne med litt brød å kast til ørretene som står lett synlig til i det krystallklare vannet.

    Vi gikk rundt vannet i Bled og avsluttet med å gå opp til borgen på fjelltoppen der, veldig fin gåtur og fantastisk utsikt fra toppen. Vi fikk forøvrig veldig dårlig inntrykk av restauranten på toppen. Uhøflig og arrogant personale, så vi forlot stedet og spiste nede i byen isteden. En restaurant jeg virkelig vil anbefale er denne: https://www.restavracija-sova.com/en/restavracija-sova-bled/ Den ligger litt utenfor sentrum, men fin gangavstand. Nydelig mat og veldig bra service!

    Kysten i Slovenia er ikke noe å skryte av, så jeg ville heller kjørt ende ned til Kroatia å tatt en natt eller to i for eksempel Umag, som er veldig nær grensen. Umag er en gammel, rolig og fin by med masse gode restauranter. Et annet alternativ som er litt lengre å kjøre er Porec som er endel større by med litt mer liv og røre. Portoroz i Slovenia er overpriset og ukoselig, Koper er bare en diger og utrivelig havneby.

    God tur :)
     
  5. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for gode tips!
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,167
    Likes mottatt:
    869,676
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært i Slovenia noen ganger ..i Ljubljana i 2005 og så Norge slå Slovenia 3-2 i en kvalifiseringskamp .. synes Ljubljana var en flott by med masse fine restauranter og koselige drikkesteder ..
    Bodde på Grand Hotel Union sammen med «hele» fotballnorge, et flott gammelt hotell.

    Bled er en bra ferieby hvor også Tito hadde sin fereieresidens.
    Bledsjøen er flott og vi opplevde et bryllupsfølge som ble rodd fra kirken på øyen der og over til festen på land. Musikk og sang og mye lyd ..
    Det var også i Bledsjøen at Emil H. Svendsen og brødrene Bø badet en sen nattetime før de tappet luften av flere skiskytterbiler.
    Det gikk bl.a. ut over bilen til Ole Einar Bjørndalen ..
    Noen var fulle og noen ble sure!

    Det er ikke noe problem å kjøre i Slovenia!
    God tur!
     
  7. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og to barn skal etter planen ha to netter i Ljubljana 02OKT-04OKT høsten 2020. Hotellprisene er vesentlig høyere enn hva jeg hadde forespeilet meg, hvor bl.a. Radisson koster NOK 1600/1700 natta og IC skal ha intet mindre enn NOK 4000(!).

    Er dette vanlig priser for Ljubjana? Hvilkeandre hoteller kan være gode alternativer?
     
  8. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var der i sommer (juli) og reagerte også på prisen på IC, men da betalte jeg 400 usd for to netter. Så jeg tipper det er noe som skjer de dagene du er der.

    IC var bra der da!
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Bumper og satser på gode anbefalinger.

    Skal til Istria i slutten av måneden og har returflyvning fra Ljubljana, og kjører strekket med bil. Kan reise lørdag morgen og har et ettermiddagsfly fra Ljubljana på søndag.

    Hvordan får jeg en finest mulig biltur opp til Ljubljana? Hittil er planen min å bruke mye av lørdagen på å kjøre noen solide omveier og holde meg unna motorveier.

    Tenkt å stoppe ved
    * Predjama Castle eller Skocjan Caves
    * Vrsic Pass
    * Bled og Vintgar Gorge.

    Første stoppet blir med litt tid til å utforske og se, fjellpasset blir bare kjøring over og luftepause på toppen. Da ser ruten cirka ut som dette.

    upload_2022-9-5_9-22-57.png
    Zaga og Predmeja er lagt inn for å få ruten til å kalkulere riktig.

    Hva annet bør med på listen?
    Ser for meg tidlig avreise og et relativt effektivt besøk på morgenen til Predjama/Skocjan, og så komme opp mot Zaga ved lunsjtider før fjellpassene og Bled.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Škocjan Caves Guided Tours | Park Škocjanske jame (park-skocjanske-jame.si)
    Vintgar Gorge - Bled, Slovenia
    Vršič Pass and the Russian Road - Kranjska Gora (kranjska-gora.si)
     

Del denne siden