Sommeren 2024 med Swiss First Class

Tråd i 'Reisebrev' startet av Preference, 29. aug 2024.

  1. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Okey det er nå nesten tre uker siden vi kom tilbake fra ferie, og har skrevet litt på reisebrevet hver uke siden - håper det er bedre sent enn aldri..

    Første reisebrev! Var egentlig litt misfornøyd med å ikke få LH F, og hadde ingen tanker om å legge ut noe.. men har lyst til å forevige minnet om det eventyret denne sommeren endte opp med å bli [​IMG]

    Bakgrunn
    For litt over ett år siden møtte jeg @Loffen på en fest. Å reise har vært en del av livet til meg og samboeren min i mange år nå, og jeg var nysgjerrig på bonusreisene jeg visste at han hadde vært på, spesielt å reise i Business Class! Var altså ikke i tvil om at det kunne være verdifullt for oss også, men visste ikke helt hvor jeg skulle starte. Fikk masse gode råd og tips, og gikk hjem og begynte å lese på alle mulige guider på nett - inkludert dette forumet.

    Søkte om SAS Mastercardet 22. august 2023. Nå under ett år senere viser appen rett over en halv million EuroBonus poeng totalt opptjent de siste 12 månedene. Jeg mangler også bare 50k spend for årets tredje CT. Man kan trygt si at jeg som med mye annet i livet, gikk "all inn" og er blitt ganske obsessed.

    Fikk ganske tidlig i år booket det jeg trodde skulle være vår første reise i Biz, med ET til Zanzibar i desember, men når poengene og CTene fortsatte å tikke inn ble det litt lenge å vente. Fikk derfor testet ut Turkish intra-Europa-biz på IST-OSL i mai. Det er jo ikke "ekte Biz", som dere alle vet, men det var stort for oss, og ga mersmak. Så når "alle" på forumet begynte å skrive om å oppleve LH F før alliansebyttet og poengsaldoen min tilsa at vi kunne gjøre det samme, begynte jeg å legge en plan for å prøve å få det til i løpet av de forhåndsbestemte ferieukene våre denne sommeren.

    Samboeren min jobber i helsevesenet og må derfor ta ut 3-4 uker ferie på sommeren, enten tidlig, eller sent. Var derfor litt begrenset med når vi kunne reise, spesielt siden første del av ferien var booket opp til 30-års gaven min på Formel 1 løp i Ungarn. Hadde en 2-2.5 ukes mulighetsrom fra ca 1. august


    Sikring av LX F
    I slutten av mai begynte det å dukke opp rapporter på forumet om at noen hadde fått til å booke LX F. Må nok en gang takke @Loffen - tror vi via Snapchat begynte å diskutere hans og mine egne reiseplaner for sommeren, og kom inn på at det nå var mulig å booke visse LX F ruter. Han hadde reist på det før, og visste hvor sjeldent det var å få tak i (over to år siden sist mulighet?). Det var en reise tilgjengelig den nest siste feriedagen vår, men jeg var litt usikker og “på gjerdet”. Han anbefalte å booke den, og så heller endre reisen senere dersom vi ikke ville benytte den. VELDIG glad for at jeg fulgte det rådet.

    Ringte inn til vanlig kundeservice på kveldstid og fikk booket ruten som egentlig var Minneapolis→Toronto→Zurich, men samme agent fikk endret den til å være uten første del, altså kun Toronto→Zurich, og la i samme slengen på SAS Plus til OSL. Hadde ikke rukket å finne noen utreise selv, men agenten fant OSL-CPH-YYZ (Toronto) med SAS fem dager før hjemreisen i F, så takket ja til det i samme samtale. Super service egentlig. Agenten la bare reisen klar til billettering, men så måtte jeg ringe inn til CT telefonen neste morgen for å få bekreftet og betalt - hadde akkurat ikke nok poeng til å booke uten CT.

    OSL-CPH-YYZ 4. august SK Biz

    YYZ-ZRH-OSL 9. august LX F + SK Plus

    Ble confirmed kl 09:20 den 29. mai. Glad for å ha sikret en bra rute for å oppleve F for første gang! 4-5 dager i Toronto var også helt greit, aldri vært i Canada før, men er litt glad for at det ikke endte opp med å bli den endelige planen - litt mer om det senere.
     
    Last edited: 29. aug 2024
    sheim, jgroneng, NKA_Pls and 17 others like this.
  2. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Sommerferie del 1 - Formel 1/30 års-gave
    Fikk Formel 1 løp i gave av samboeren min da jeg ble 30 år. Den største gaven var vel egentlig at hun var ganske giret selv på å være med - føler meg heldig der! Booket tidlig refunderbare billetter med Norwegian, prisene føk jo i været i dagene rundt løpet like etter billettene til løpet var sluppet. F1 på Hungaroring er kjent for å være veldig varmt under en het sommer i Europa, så jeg snuste etter å utvide turen til kysten med bademuligheter etter en svett helg på tribunen - en av mine beste forutseeinger noensinne Fant en billig billett med Ryanair fra Budapest til Zadar i Kroatia og avbestilte returen med Norwegian. Booket senere en SAS Plus reise hjem fra Split. Videre følger en kjapp oppsummering av starten på ferien;


    Budapest og Formel 1 på Hungaroring
    Varmt og folksomt, men en opplevelse for livet å ha sett favorittsporten live. Var litt kaos periodevis med kollekivtransporten spesielt fra banen etter løpet, men med litt erfaring og tålmodighet gikk det ganske greit. Om noen planlegger å dra på samme løp har jeg noen tips, bare spør! Synes fasilitetene på banen og kontroll av folk på tribunene var bra, og det blir sikkert enda bedre neste år når de har totalrenovert mye. Mye forskjellig mat og prisene var ikke ille. Betalte vel rundt 80 kr for en gigantisk “Hundog”, Ungarsk pølse, og den mettet meg for nesten hele dagen. Fikk også sett litt av byen, og det frister til å komme tilbake med bedre tid en gang det ikke er like varmt, kanskje en bra destinasjon for en høsttur? Mye bra mat og rimeligere priser enn eurolandene i nærheten!

    PXL_20240720_105028185_exported_1226_1721494296436.jpg

    Ryanair BUD-ZAD
    Jeg prøver jo også å unngå Ryanair hvis det finnes andre alternativer, men for denne korte turen på under 1 time var det praktisk og helt latterlig billig. Ble også positivt overrasket over hvor lite firkanta de var, noe jeg hørte eksempler på i samme tidsrom at nettopp SAS hadde vært med sine egne statuskunder. Vi hadde betalt for 2 innsjekket bagasje, og hadde med én koffer på 14.7 kg, og en på 24 kg blank. Ryanair har maks 20 kg per koffert, men sa det var helt i orden så lenge totalen var under 40 kg, og satte på en “heavy luggage” tag på den største før de sendte den avgårde uten å kreve noe gebyr.

    Forsøkte oss på å bruke LoungeKey på flyplassen i Budapest, men de to loungene de hadde her var latterlig små, og med full flyplass kunne jeg nesten forstå det da begge dragene sa - “sorry, reserved for business class passengers today”. Kjedelig å ikke få nyte av et gode man føler man har betalt for, men de har sikkert dette i vilkårene sine at de kan nekte?


    Zadar (Kroatia)
    Bra by, med veldig mye god mat å få tak i. Ikke billig lenger, spesielt sammenlignet med Budapest vi akkurat kom fra. Var noen ganske fine strender og bademuligheter i nærheten av byen, men ved neste besøk blir det definitivt å enten leie båt, eller i det minste ta fergeturer ut til øyene. Opplevde i neste by at det var “the shit” å gjøre.


    Trogir og Split (Kroatia)
    Tok bussen fra Zadar til Trogir. Mye fint å se langs kysten på denne strekningen, kanskje spesielt Primosten, der jeg gjerne skulle gått av bussen for noen timer. Trogir er en veldig tettpakket gammelby på en liten øy. Også tettpakket med turister nå midt på sommeren. Var mulig å oppdrive god mat her også, men definitivt ikke like høyt nivå som Zadar, og mange flere typiske turistfeller. Fine strender i nærheten av byen her også, men den beste opplevelsen var å ta bilfergen ut til Drvenik Mali og Drvenik Veli. Nesten ingen folk, billig ferge, og krystallklart vann. Instagram-vennlig!

    PXL_20240726_071718827.jpg

    Tok også en dagstur inn til Split med ferge dit og taxi i retur. Fint å ha sett, men sånnsett glad for at vi heller valgte å bo i Trogir som opplevdes mye mindre og roligere. Bolt og Uber fungerte fint i Kroatia. Skjønner forøvrig godt at nordmenn liker å reise hit på ferie. God mat og flott vann/kyst/øyer. At det er stein-strender istedenfor sandstrender har sine fordeler. Deilig å ikke få sand over alt, sikkert ekstra praktisk mtp barn. Bare ta med noe mykt å ligge på, eller betal dyre dommer for solsenger (25-40 EUR per stk). Husk badesko! Kråkeboller over alt.


    Drømmen om LH F glipper
    Det var i dagene før hjemreise mens vi var på stranda at vinduet for å booke om til LH F på utreisen nevnt i starten av brevet åpnet seg, og jeg prøvde å følge med fra telefon og tablet. Var litt vanskelig, men så via United sitt søk og Lufthansa for cash at det var få ledige seter på flyene totalt sett, og at muligheten dessverre var veldig liten. Så etter alt i USA og MEX, for å ikke ha en helt håpløs reise for å få med returen i LX F fra YYZ (Toronto).

    Vi var ikke lei av strandlivet selv etter en uke i Kroatia og jeg hadde veldig lyst til å oppleve Mexico City og Cancun. Stress å tråle Awardfares på en tablet i 38 varmegrader på stranda, så da var det gull med en hjelpsom kompis, @Loffen, hjemme i Norge som kunne sjekke på datamaskin. Han fant en rute OSL-AMS-IAH-CUN med United på AMS-IAH, og jeg ringte fra skyggen under en palme på stranda for å booke om hos CT telefonen. Da ble det 7 dager i Cancun, istedenfor 5 dager i Toronto. Gikk glipp av Mexico City, men fikk i hvert fall huket av Mexico på besøkte land listen!


    SPU - OSL i SAS Plus
    Første reise med SAS utenfor Norge på mange år. Egentlig litt skuffende..
    1. Billett selges med tilgang til Lounge (hvor tilgjengelig). Jeg sjekket kjapt at det var en lounge på Split flyplass. Der var dragen svært dragete på INGEN SAS-kunder. Jeg mener at SAS burde kunne endre systemene sine slik at det ikke står lounge nevnt på Pluss billetten når man søker opp flyplasser der de ikke tilbyr lounge - de har jo listen selv! Prøvde meg på en klage til gullmailen, men de henviste meg bare til klageavdelingen, og de igjen håndterer bare forsinkelser.

    2. Hadde hørt rykter om laksen, og det var selvfølgelig måltidet vi endte opp med på første mulighet Skjønner at folk takker nei til denne.

    3. Service var veldig 50/50. En litt eldre herremann var svært proaktiv og spurte om folk ville ha mer å drikke. Da ble hun andre veldig taus i forhold når man måtte be om alt selv. Fikk god hjelp av begge da det oppstod en “liten” situasjon med neseblod. Tatt i betraktning lønnen deres så var det egentlig ganske bra - og strålende i forhold til Air Canada Rouge (litt om det senere)
     
    Last edited: 29. aug 2024
    sheim, jgroneng, NKA_Pls and 14 others like this.
  3. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Sommerferie del 2 - ferie for å fly
    Reisen var booket og klar. Under 48 timer hjemme før ny avreise, rakk så vidt å vaske de viktigste klærne.

    Utreise: OSL-AMS-IAH-CUN
    Hjemreise: CUN-YYZ-ZRG-OSL

    Hadde første fly OSL-AMS, så testet en natt på Strawberry hotellet Comfort Runway. Det var fullt, så ingen oppgradering, men funka fint for å slippe å stå opp midt på natta. Naboen min fra oppveksten var andrepilot på flyvningen.


    AMS-IAH United Biz (Polaris)
    Fra før hadde vi bare flydd Turkish Biz fra IST-OSL. Så det var stor stas å boarde dette flyet å se hva ekte lie-flat business er for noe. Vi ble imponert, og koste oss stort. Maten var så-som-så, og service veldig varierende, men overall ganske bra. Manglet aldri på drikke (champagne) - ble etterhvert spurt om jeg bare ville bytte til et “big glass” Det harde produktet er det som virkelig skinner her. Vi hadde midtsetene der man er tettest på hverandre, og midtgangen blir skjermet av stolen. Føltes veldig privat. Sengetøyet var prima kvalitet (fikk lyst til å ta det med hjem ) og vi sov 2-3 timer lett selv om det var en dagflight. Amenity kit var en RUMPETASKE ! Alltid tenkt at jeg skal prøve det en gang, siden det sies å være lurt på reiser, men følte meg for ung og kul til å bruke penger på det selv, men nå fikk jeg jo muligheten gratis. Vet ikke om jeg følte in flight entertainment var så bra som folk skryter av, men fant flere filmer jeg hadde lyst til å se enn jeg rakk. Serier så ganske kjipt ut.

    PXL_20240801_081736439.jpg PXL_20240801_084043221.jpg PXL_20240815_194721850.jpg

    Transit i IAH Houston USA
    Kommer til å forsøke å unngå å måtte innom USA i fremtiden. For ett styr med sikkerhetsjekker og køer over alt. Hadde ordnet med MPC, men det var ikke skiltet til noen MPC kø, så endte opp med resten av gjengen i en halvtimes++ kø. Like før vi var fremst i køen ble vi sluppet gjennom til andre siden, og plassert i ny kø sammen med amerikanere. Der kom det en vakt med hund som skulle sniffe på alle, ned med alle sekker osv. Ble selvfølgelig markert på noen, slik at de måtte taes til side og køen stoppet opp. Noen av kontrollørene brukte også helt sinnsykt lang tid med visse reisende, mens andre bare ble sluppet rett gjennom. Merkelig konsept. Han som betjente vår kø virket nesten å ville plage folk. Tok annenhver reisende med “bak” for å stille flere spørsmål, og sendte de til ytterligere screening et annet sted.

    Det gikk veldig smooth å finne bagasjen og sjekke den inn videre, maks 5 min. Problemet var å forflytte seg selv. Ny sikkerhetskontroll spiste opp all tiden vi hadde tilgjengelig, så vi rakk ikke innom Polaris loungen pga bytte av terminal. Fikk tittet kjapt innom en av de vanlige stappfulle United loungene, og tatt litt vann og hivd i oss en matbit. Da vi kom til gate stod det masse folk i kø, men boarding var ikke startet selv om det var 5 min siden oppsatt tid for boarding. Etterhvert dukket det opp 20 min delay på skjermen pga technical issue, men det ble aldri sendt ut noe info i appen eller på mail (hadde lastet ned United appen og lagt inn reisen der). Det endte opp med nesten 2 timer forsinkelse, så hadde de vært litt bedre på å informere kunne vi jo heller brukt litt tid i Polaris lounge.


    IAH-CUN United Eco
    Hadde hørt litt rykter om at amerikanere oppfører seg som om flyruter er det samme som bussruter, men ble rett og slett sjokkert. Først måtte 2 PAX hentes ut av flyet pga de var åpenbart overstadig beruset. Stinket alkohol da de gikk forbi oss, utrolig at de i det hele tatt ble sluppet inn. Så var det flere passasjerer som reiste seg opp og gikk på toalettet mens dette foregikk, altså før vi hadde tatt av, selv om skiltet med fest setebeltet var tent.

    Krangling blant fremmede på flere rader, folk som bare prøvde å sette seg ned i “first class” selv om de ikke hadde billett til det. Egentlig et lite utdrag av alle de værste tingene jeg har sett totalt sett på alle mine hundre flyvninger i Norge, på én enkelt flight fra USA. Toppet seg ved at en passasjer forsøkte å benytte toalettet i det vi var ca 100 høydemeter fra å nå rullebanen på vei ned. Crewet måtte rope ut fra setet sitt



    Ankomst CUN (Mexico)
    Automatisk passkontroll - digg! Tok en evighet å få bagasjen. Det er Uber i Cancun og noen andre deler av Mexico, men på flyplassen har de tydeligvis Taxi-mafia som kan bli voldelige dersom de oppdager Uber-sjåfører. Tok derfor rådet fra internett/Reddit om å booke airport transfer fra enten USA Transfers eller Canada Transfers. Tok den som var billigst, 85 USD for å fraktes til hotellet, og tilbake etter endt opphold. Ganske dyrt, men deilig at det stod noen klare for oss da vi ankom veldig sent etter ganske nøyaktig 24 timer på reisefot. Vil nok anbefale det til andre reisende til Cancun.


    Cancun
    Overraskende nydelig vann og strand. Fin temp i vannet, om noe kanskje en grad eller to for varmt for å kunne kjøle seg ordentlig ned. Litt trist kanskje at strandsonen egentlig visstnok er “åpen for alle” som i Norge, men hotellene langs stripen her bygget så tett i tett at det er ingen fornuftig vei å komme seg ut på stranda på med mindre man bor på et av hotellene. Vi bodde på “Beachscape Kin Ha Villas & Suites”, ett mye mindre hotell med små lave bygg, istedenfor de massive høyblokkene som var rundt på begge sider og videre nedover hele strandstripen. Dyrt var det allikevel, ca 18000 kr for én uke, men de fleste andre hotellene skulle ha minst 30000 kr for samme periode. Gamle rom og ganske harde senger, men helt fint om man er som oss og bruker minimalt med tiden på rommet uansett. Her betaler man for privat tilgang til en nydelig del av stranda, med solsenger inkludert. Helt fine priser på å bestille seg drinker/snacks/mat på stranda også, selv om det er slitsomt som nordmann å måtte forholde seg til å gi tips over alt hele tiden.

    PXL_20240802_152052919.jpg PXL_20240805_002149752.jpg

    Ville nok vanligvis funnet på flere aktiviteter, men formen på reisefølget var ikke helt topp. Ble derfor mest rolige dager på stranda. Hadde en utflukt til Isla Mujeres, og det var veldig fint. Bare kjedelig at jeg glemte å ta med førerkort, så da fikk vi ikke leid golfbil som alle andre gjorde, og måtte ta buss rundt istedenfor. “Litt” irritert på meg selv for det..

    PXL_20240805_165431031.jpg PXL_20240805_210401262.jpg

    Det var veldig deilig med skikkelig fersk, myk og smakfull avocado/guacemole, og vi fikk spist masse digg nachos, tacos og andre mexicanske retter akkurat som jeg hadde håpet på. Jeg ble litt rar i magen, men ikke noe mer enn at jeg hadde et par ekstra turer på do mer enn vanlig. Mulig jeg kunne unngått det ved å ikke kjøpe middag fra et litt mer “lokalt” gatekjøkken, men burritoen derfra var for god til å la være. Leste noe i ettertid om at osten her blir laget med andre bakterier, og ofte er problematisk for amerikanske og europeiske mager. Min mage er fra før av litt ekstra skjør, så det gikk egentlig veldig bra totalt sett.
     
    Last edited: 29. aug 2024
    sheim, jgroneng, NKA_Pls and 20 others like this.
  4. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Hjemreisen

    CUN-YYZ (Toronto, Canada)
    Måtte jo til YYZ for å connecte til reisen jeg bestilte aller først, legget til ZRH med Swiss First Class. Optimalt sett skulle vi ankommet enten tidligere på dagen, eller 24 timer før. Avgang fra YYZ var kl 16:30. Dessverre ankommer dagflyet til Air Canada på denne ruten kl 15:30, slik at det enten var for kort connection time, eller akkurat mer enn 24 timer layover. Jeg vurderte å booke den separat for cash, men det kostet 4000 kr per pers i Eco! Kunne kanskje funnet noe via USA med United, men det var ikke så lett å se på Awardfares. Ble derfor kveldsflyet kvelden før, med ankomst i YYZ kl 02:10 på natten.

    Flyvningen var med Air Canada Rouge i Business. Det var rett og slett rimelig ræva. Nå merker jeg jo at vi fort begynner å bli godt vant, men allikevel. Stolen så ved første øyekast ut som tilsvarende det Turkish bruker i Europa, men det var den ikke. Kunne ikke justeres annet enn å lenes litt bakover, der Turkish sin har flere muligheter til å justere de forskjellige delene. I tillegg var den veldig hard. Hun som hadde ansvar for Biz kabinen med ganske nøyaktig bare 8 pax, må ha hatt en fryktelig dag på jobb. Hadde munnbind på og sa ikke ett ord til en eneste passasjer som boardet, bare et kaldt blikk. Matservering var bare spm om “chicken or pasta”, ingen info eller meny. Da hun senere kom med maten ble den bare dumpet på bordet. Hun kom aldri tilbake for å spørre om vi ville ha noe mer å drikke, eller rydde bordene. Det var bare jeg av de fire på første rad som spiste mer enn halvparten av kyllingretten, og det hadde jeg ikke gjort om jeg ikke var skrubbsulten. Passasjerene på andre siden av midtgangen måtte holde fast på restene og de tomme glassene sine over en time etter at vi var ferdige med å spise pga turbulens. Fikk såvidt sovet en halvtime, følget mitt - null. Ikke optimalt for så sen ankomst og videre planer.

    Hadde booket flyplasshotellet “Quality Inn Toronto Airport”, og det var mye billigere med 1500 kr for en natt enn et decent hotell i Downtown (minst 3000 kr). Ubrukelig system for shuttle-busser uten tidtabell, viste seg at vårt hotell ikke betjente shuttlebuss mellom 01 og 03 på natta, uten at det kom så tydelig frem fra nettsidene deres. Ikke hadde de svart på spørsmålet mitt sent en uke før oppholdet på Hotels.com heller.. endte opp med å få skyss av en veldig snill sjåfør for shuttlebuss til ett av Sheraton hotellene. Hadde blitt lange 45 minutter å vente midt på natta ellers. Senga på hotellet var gigantisk og bra, vi sovnet på flekken.


    Toronto
    For å rekke å utforske Toronto litt stod vi opp kl 08 etter maks 4-5 timer søvn. Det var ikke optimalt i det hele tatt, men vi har ikke vært i Canada før, og følte at vi måtte rekke å få sett litt av byen. Frokosten på hotellet var latterlig dårlig, så vi tok bare en yoghurt hver. Shuttlebuss tilbake til flyplassen gikk lettere siden man kunne avtale tidspunkt med resepsjonisten. Genialt med byer som har så god connection fra flyplassen med kollektivt. Toget tok vel bare 25 min eller noe sånt inn til sentrum, og vi slapp unna med en “long layover” billett som var gyldig i 7 timer for T/R.

    Tok en frokost på Tim Hortons og smakte kanadisk maple syrup bagle med egg, bacon og noe spicy greier. Tror jeg kunne blitt vandt til det! Været var ikke allverdens, men fikk vandret forbi CN Tower, ned til havna og opp gjennom Downtown til det som dukket opp av severdigheter. Absolutt en kul storby, og relativt enkelt som fotgjenger. Føltes ut som en “liten og chill New York?” Hadde lest to av reisebrevene fra byen her på forumet på stranda i Mexico like før. Er ikke helt enig i at det er en fantastisk destinasjon i seg selv, og er glad for at vi ikke hadde 5 dager her. Besøker det gjerne igjen for et par dager, med tid til å se Niagara Falls, men utenom det tror jeg du må være interessert i å få med deg noe sport for å ha mye å gjøre i byen over flere dager.

    PXL_20240809_142702577.MP.jpg PXL_20240809_151152191.jpg

    Vi var begge slitne og trøtte etter en kort natt med reising. Hadde ikke apetitt for noe lunsj, selv om jeg hadde funnet flere gode kandidater. Tok derfor turen tilbake til Toronto flyplass for å chille i Air Canada Maple Leaf loungen og hvile litt før høydepunktet på hjemreisen.
     
    Last edited: 29. aug 2024
    sheim, jgroneng, NKA_Pls and 17 others like this.
  5. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Swiss First Class (LX F) YYZ-ZRH :cool:
    Det startet ikke fullt så “first class”, men mulig det var litt vår egen feil. Vi kunne antagelig fått følge til lounge og videre på fly dersom vi gikk via First Class innsjekk på flyplassen? Vi hadde jo allerede fått boarding passes hele veien både i app og fra Air Canada i Cancun, og bagasjen var sjekket inn hele veien, så vi gikk bare selv gjennom security og i loungen.

    Da vi før oppsatt tid for boarding gikk til gaten var det fullt av folk som stod rundt de markerte køene for First/HON og Business/Senator. Dårlig med informering, men fikk etterhvert beskjed om at den ene broen ikke fungerte, og at alle skulle boarde fra den fremste inngangen. Derfor snudde de boarding gruppene, slik at gruppe 5 skulle få boarde først. Da følte jeg meg litt snytt for “first opplevelsen” og tok meg frem til skranken. Følte meg litt frekk da jeg spurte “We are travelling in first class, could we board first?” - men dama ble umiddelbart super påkoblet og sa “of course, I went looking for you in the lounge, but couldn't find you”. Mulig vi gikk fra loungen akkurat litt for tidlig? Det var jo stor lounge også. Uansett ble vi så geleidet først inn på flyet, forbi selv de i rullestol og fikk sette oss ned i de gigantiske setene våre.

    Antar opplevelsen er mer privat til vanlig når det bare er First Class og Business som boarder via den fremste døren. Var litt kleint, og litt gøy å sitte med champagnen mens hele resten av flyet måtte passere oss for å komme til setene sine lenger bak i flyet.

    PXL_20240809_201326470.jpg PXL_20240809_201530195.jpg

    Jeanette var svært ivrig på å bli kjent med oss, og skjenke opp champagne flere ganger før avgang.


    Faktisk First Class Service

    Det var bare én annen passasjer i first class kabinen sammen med oss. Flyvertinnen spurte tidlig om han ville flytte en rad frem for å at vi og han kunne ha hver vår rad for oss selv. Det bidro til en veldig privat følelse, som om det bare var oss og flyvertinnen om bord. Jeanette (fantastisk crew) var veldig imøtekommende og “på”, kunne melde om at de hadde lastet opp mat til hele F-kabinen, altså 8 pers, og siden vi bare var tre fikk vi mer enn gjerne bestille flere av rettene fra menyen dersom det var noe vi ville prøve. Følte aldri at det manglet på noe, vertinnen var alltid tilstede.

    PXL_20240809_212605761.jpg

    Vi valgte 4 forretter på deling, 3 hovedretter, begge dessertene, fikk sjokoladeeske og valgte å dele en ostetallerken bare for å smake - vi var allerede langt forbi stappmette på det tidspunktet dessverre. Prøvde alle rødvinene, alle var gode. Drakk sikkert 1,5. flaske av champagnen bare vi to, og tror tredjemann bidro med like mye alene - han hadde tømt 3 glass før vi hadde tatt av :p

    PXL_20240809_204844013.jpg PXL_20240809_205439984.jpg PXL_20240809_214924405.jpg PXL_20240809_220944350.jpg PXL_20240809_221311023.jpg PXL_20240809_221424522.MP.jpg PXL_20240809_222617331.jpg PXL_20240809_222826041.jpg PXL_20240809_224026590.jpg PXL_20240809_225942329.jpg PXL_20240809_230159103.jpg PXL_20240809_231835993.jpg PXL_20240809_235602538.MP.jpg PXL_20240810_000104186.jpg PXL_20240810_000121835.jpg

    Siden vi var alene på raden vår gjorde crewet klart stolene ved vinduet til senger for oss. Tror vi brukte ca 2.5-3 timer på å komme oss gjennom alle måltidene og vinene. Hadde det så gøy og bare prata og koste oss med god mat og drikke. Da måltidet var over var vi ganske beruset, stappmette og litt slitne etter en dag i Toronto så selv om det ikke var så sent for vår interne klokke fristet det med litt søvn. Vi hadde altså ikke brukt skjermene og IFE i det hele tatt bortsett fra å ha kartet oppe. Så gøy var det i First Class haha!

    Byttet til pysjen som var deilig, likte at vi kunne velge korte eller lange ermer, for jeg blir fort varm med lange armer. Slippersene var også digg å ha på seg, noe jeg vanligvis ikke liker. Senga var relativt myk, og med to puter var det lett å finne behagelig stilling. Sovnet nesten umiddelbart. Våknet etter 2 timer ish fordi kroppen måtte bli kvitt litt champagne. Sovnet nok en gang rett etter dobesøket, men så ble jeg vekket bare 0,5-1 time senere for frokostserveringen. Det var det eneste negative med flyvningen, at den ikke var lenger slik at vi hadde fått sove litt mer.

    Amenity kit var en slags toalettmappe av tilsynelatende høy kvalitet. Det ligger en stropp oppi slik at man kan bruke den som veske - det kommer jeg nok ikke til å gjøre. I amenity kit lå det også en liten lapp om at man skulle få tilbud av crew underveis om flere ting som ikke lå i kittet. Det fikk ikke vi, men de kom veldig fort med brettet da jeg etterspurte det. Herfra tok vi sammenlegbar hårbørste, sokker, skoskje, tote bag (plain) og engangsvipes merket med Swiss First Class :sunglasses:

    Før landing spurte jeg også om jeg kunne få pysj-overdelen med lange armer, siden jeg likte fargene på den. Vi fikk da hver vår ekstra pysj-sett av den motsatte typen av det vi valgte ved boarding. Gøy å få to pysjer i samlingen med en gang.


    Zurich ZRH First Class Lounge Terminal E
    Landet 06:10 ca og fikk umiddelbart god oppfølging med eskorte ut av flyet. Det stod en bil klar til oss og tredjemann i First for å ta oss til Terminal A, bagasje og utgang fra flyplassen, men vi takket pent nei. Ville nemlig besøke First loungen i Terminal E, og det er jeg veldig glad for at vi gjorde! Hadde en plan om å få benytte ett av de to soverommene de hadde her for å få et par timer ekstra søvn, men selv om loungen åpnet kl 06:00 og vi var der ca 06:25 var visst begge rommene opptatt. Da ble det en lang og god dusj istedenfor. Veldig moderne og rene fasiliteter. 45 min etterpå da jeg var ferdig med dusjrommet sa verten ved inngangen at et av rommene hadde blitt ledig, men da følte jeg dessverre at det var litt sent - vi ville jo ut å utforske Zurich.

    Tok en runde i loungen i det morgensolen begynte å stråle inn vinduene. Definitivt den fineste loungen jeg har vært i, med nydelig utsikt over rullebanene og gater på alle kanter. Tok ett glass rosé champage med ut på balkongen med solbrillene på. Chill.

    Forsøkte å ta en powernap i lenestolen i loungen, men fikk bare slappet av litt. Kroppen og hodet var ganske svimmel etter alt for lite søvn de siste to døgnene på reise. Hjalp litt å bare hvilke ett kvarter, men bestemte oss for å ta litt frokost og stikke til sentrum. A la carte frokost meny med favoritt-retten min eggs benedict var fulltreffer, og hjalp godt på følelsen i kroppen sammen med ett glass kald vanlig champagne.
     

    Attached Files:

    Last edited: 29. aug 2024
    sheim, jgroneng, KainBenwi and 24 others like this.
  6. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Zurich By

    Tror bilen som skulle frakte oss bare var en vanlig bil/van, så føltes ikke så kjipt å få prøve transfer toget mellom Terminalene. Lett å komme seg ut og ned til toget, kjøpte billett på automatene, og bare 12 minutter etterpå var vi på sentralstasjonen i Zurich. Helt genialt. Vandret ned gå/handlegaten Bahnhofstrasse, tok noen avstikkere og endte til slutt opp nede ved bruene og innsjøen. Det var strålende vær, og vi fikk ett fint inntrykk av byen. Satte oss ved vannkanten og slappet av i skyggen. Det var techno musikk festival kalt “The Street Parade” denne dagen, så da det utover morgenen begynte å strømme en del folk inn mot sentrum ruslet vi videre ut av byen langs vannkanten.

    Ingen av oss var sultne etter all maten på fly og i lounge, og slitne i kroppene. Sparte litt penger på å ikke kjøpe noe som helst i byen og begynte heller på turen tilbake til flyplassen for å spise gratis i Swiss loungen igjen. På vei tilbake til togstasjonen gikk vi innom en fin sjokoladebutikk kallt Läderach (https://maps.app.goo.gl/972yccZ9QBVCA54s7), og ble fristet av de fine bitene. Lot være å kjøpe noe da det var veldig dyrt. Da var det litt morsomt å etterpå oppdage at sjokoladeesken vi hadde fått ombord og bærte rundt på restene av var fra nettopp denne butikken.

    PXL_20240810_075632732.MP.jpg PXL_20240810_080859333.jpg PXL_20240810_081747459.jpg PXL_20240810_092517549.jpg PXL_20240810_104525002.MP.jpg


    Zurich ZRH First Class Lounge Terminal A

    Fant ikke den separate First/Business security checken for Swiss, men det gjorde ikke noe når det var egen lane for oss i den vanlige. Var ingen kø og kom rett gjennom. Det var mye mindre bemerkelsesverdig First class lounge her, med basically ingen utsikt, men like bra mat og service. Vi slappet av litt først på hvilerommet, tror jeg sov nesten én time. Etterpå var det håndballfinale i OL for kvinnene, og vi bestilte glasscola og en av forrettene hver som snacks til kampen - evig luksus. Sånn kunne jeg gjerne hatt det til alle sportsarrangementer jeg ser på TV, da hadde jeg nok sett veldig mye mer haha. Nydelig biff tartar, og friesene var skikkelig digg krydret og stekt.

    PXL_20240810_140001951.jpg Snapchat-685728525.jpg

    Etter kampen satte vi oss ned i restauranten for hovedrett. Ble en ostefondue på følget, og kalvekjøtt på meg. Skikkelig fancy rett, med velsmakende saus, og heldigvis også nok av den, føler det ofte er lite saus på “fancy mat”. Vi var ubesluttsomme på valg av viner til, så da kom like gjerne servitørene uoppfordret selv med to-tre forskjellige typer og lot oss smake litt av alle før vi bestemte oss. Det føltes ut som skikkelig service! Tok ett siste glass champagne til også selvfølgelig. Skulle ønske jeg orket å drikke mer bare, men alle gode ting må ha en ende.

    PXL_20240810_145030556.jpg PXL_20240810_145045875.jpg PXL_20240810_152322456.jpg


    ZRH-OSL SAS Plus
    Er vel ikke så mye å si om siste delen av hjemreisen. Synes det er dårlig av SAS/Ground Crew å ikke oppdatere noe som helst på skjermene når flyet er åpenbart forsinket. Jeg kunne se at det var 30 min forsinket inkommende på Flightradar, og de supre folka i First class loungen kunne også opplyse oss om dette da vi takket for oss på vei ut derfra. Stresset derfor ikke til gaten selv om opplyst boarding time hadde passert. Hadde gate ganske langt ute på B piren, så var mange rullebånd å gå. Ser jo at det åpenbart er nordmenn når det kommer folk løpende forbi oss samme vei med Douchebag/DB-sekker. Kunne vært unngått om skjermene på flyplassen var oppdaterte.. forsøkte å hjelpe til ved å spørre noen løpere om de skulle til Oslo og opplyse dem om at flyet var forsinket. De takket for info, men fortsatte å jogge til gate.

    Da vi etterhvert kom frem til gaten stod det haugevis i kø foran innsjekkingsskrankene, så det var god plass på setene rundt. Vi satte oss ned og ventet vel minst 20 min før de startet boarding, og da kunne vi som gruppe 1 gå forbi alle de som hadde stått å ventet siden vi kom. Litt gøy, og også litt teit siden det kunne vært unngått med bedre informasjon.

    Fikk rekene som var helt ok, var ikke så sulten etter middagen i loungen uansett. Tok igjen noe tid, og bagasjen merket med priority kom faktisk først. Så det var jo en positiv overraskelse og avslutning på turen. Takk til deg om du gadd å lese helt hit!
     
    Last edited: 29. aug 2024
    sheim, jgroneng, NKA_Pls and 29 others like this.
  7. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93

    OPPSUMMERT / Erfaringer


    • Samboer koste seg stoooort, og er merkbart mer interessert i poengsamling nå

    • Ga definitivt mersmak for Bussiness og First reiser

    • Kommer til å forsøke å time mulighet for hvile og nøk søvn bedre ved fremtidige bookinger - var litt kjedelig å være trøtt og rar i kroppen mesteparten av reisen bare fordi vi ankom Toronto midt på natta.

    • Savner LH anden og å smake kaviar, men håper sistnevnte blir greit å få til ved en senere anledning

    • Vil tilbake til flere deler av Mexico, var et fint første møte

    • Toronto for to-dagers layover med Niagra Falls står på ønskelisten

    • Transfer og innreise i USA har et fortjent dårlig rykte

    • Swiss First Class var virkelig en “once-in-a-lifetime” opplevelse. Evig takknemlig for at @Loffen fikk meg til å booke denne (må bare sies nok en gang! )

    Bare å spørre om deler jeg har nevnt i brevet, har også mange flere bilder! Og tatt vare på hele menyen
     
    sheim, jgroneng, Earl and 17 others like this.
  8. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    En ekstra post med bilder fra frokost på Swiss First Class

    PXL_20240810_033629181.jpg PXL_20240810_042326284.jpg

    Swiss First Class Lounge Terminal E i Zurich.

    PXL_20240810_052347564.jpg PXL_20240810_052401329.jpg PXL_20240810_052418868.jpg PXL_20240810_052621128-EFFECTS.jpg PXL_20240810_060411302.MP.jpg PXL_20240810_063252815.jpg PXL_20240810_064756615.jpg

    og Amenity Kit + extras fra flyvningen

    PXL_20240809_220759606.jpg PXL_20240809_220815344.jpg PXL_20240809_234228731.jpg

    (var ikke plass til flere i posten over)
     
    sheim, jgroneng, NKA_Pls and 26 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,007
    Likes mottatt:
    33,189
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :)
     
    Preference liker dette
  10. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,570
    Likes mottatt:
    13,998
    Bonuspoeng:
    183
    Flott reisebrev:)
     
    Preference liker dette
  11. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    494
    Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig reisebrev.
    Tusen takk for at du deler.
     
    Preference liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,142
    Likes mottatt:
    36,591
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler.


    Dere fikk ikke noen utfordringer med å ha SAS+ og ikke LH gruppen hjem på kvelden på ZRH?


    Har omtrent samme flight., men morgen flyet mer AC og ikke AC Rouge, fra Mex ikke CUN og via YUL om 9 dager ish.


    Så det var en fin oppsummering, og nyttig info om lounge / dag opphold i Zurich
     
    Preference liker dette
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    18,502
    Bonuspoeng:
    183
    Det der har eg høyrt om, men aldri opplevd på OSL trur eg. Må ha vore ein spesiell opplevelse. :D

    Tusen takk for at du delte turen og eit fristande reisebrev med oss!
     
    Preference liker dette
  14. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    413
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Visste at du skulle ut på tilsvarende tur snart, så var ett lite mål om å få ut oppsummeringen før deg også :D

    Ingen utfordringer eller problemer, vet ikke helt hva det skulle vært? I loungen på terminal E ved ankomst ordnet hun nytt Swiss boarding kort (for SAS+ reisen) for oss mens vi dusjet, og informerte om at vi kunne benytte First loungen i terminal A også før hjemreise med SAS. Måtte bare vise F-boarding kortet vi kom inn med også. Var også i samme øyeblikk hun forklarte hvor den separate first/business security for Swiss skulle være, men jeg var så trøtt/svimmel at jeg glemte det med en gang.

    AC Rouge var ikke noe tess, men det verste var flytiden, så har du mer fornuftig avreisetid blir det sikkert bra med AC. God tur! Bare å glede seg til Swiss F + Zurich :cool:
     
    Kristian, kongenamundsen and RoadKing like this.
  15. Loffen

    Loffen Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    33
    Kult at du bet på når jeg presset deg til å booke enveis lx f når det for engangsskyld var tilgjengelig fremfor å gamble på lh. Litt mer eksklusivt å få booket det utenom Miles & More :rolleyes:

    Fløy forøvrig AC Rouge selv tidligere i sommer til CUN på min F tur med LH, synes det var helt greit gitt at det er er ferieselskap. Tror crew har mye å si på opplevelsen :p
     
    Preference liker dette
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,895
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du delte :)
     
    Preference liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,142
    Likes mottatt:
    36,591
    Bonuspoeng:
    293
    Hyggelig å lese at noen har fått med seg de rablete reisebrevene mine.

    Jeg mente å ha lest at det kreves LH billett videre for bruk av F lounge utover ankomst lounge på morgen feks.

    vi lander 0610; håper på et rom på E og tar samme runde til byen før SAS + hjem. Jeg trodde jeg var booket om til SWISS til Oslo. Men det legget ble aldri med på forandringen jeg gjorde fra Copa til AC.


    Og enig. AC rouge var dårlig når vi fløy samme flyvning fra CUN. Samme type fly så blir gøy å se forskjellen på vanlig AC fra MEX.
     
    Preference liker dette
  18. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    936
    Likes mottatt:
    1,357
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk adgang ved mid-day F-ankomst og videre flight med SK.
    Amex-Centurion adgang fordrer LH-flight videre og er uavhengig av bookingklasse, både ankomst- og avgangsmessig.
     

Del denne siden