Spørsmål ang rettigheter ved forsinkelse/kansellering hos Norwegian

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Lars J, 23. april 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

    Jeg har ett spørsmål jeg sliter med å finne ordentlig svar på.

    For en stund siden booket jeg flybiletter til USA med Norwegian, da Norwegian ikke tilbyr tur/retur med forskjellige flyplasser booket jeg da to reiser:

    Oslo - Los Angeles og Las Vegas - Oslo har således to booking nr.

    Oppholdet vil være på 6 dager

    Det jeg har tenkt litt på: Hva hvis flyet fra Oslo til LA blir kansellert eller såpass forsinket at jeg ønsker og avbestille, vil jeg da også ha krav på avbestilling/refundering av Las Vegas - Oslo flighten?

    Hadde dette vært en "vanlig" tur / retur billett jeg jo ikke vært i tvil på at jeg hadde hatt krav på det...
    Men nå har jeg på en måte 2 utreise billetter..

    Hos Norwegian finner jeg følgende, men føler ikke dette gir ett klart svar... noen med innsikt?

    Bestill ny billett
    Dersom flyet ditt blir kansellert, skal vi gjøre vårt beste for å bestille ny billett til det endelige reisemålet ditt. Dersom vi ikke gjør dette for deg, kan du endre bestillingen din på nett. Du kan også velge å endre bestillingen til en senere dato til samme reisemål (inkludert videre reise og returbilletter med oss) dersom det er ledige seter.


    Få refundert den ubrukte billetten
    Dersom du ikke lenger ønsker å reise, kan du kansellere bestillingen og be om å få pengene tilbake for den ubrukte billetten, inkludert på videre flyvninger og returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss).
     
  2. To separate bookinger = du har ingen rettigheter om den ene flightens utvikling påvirker den andre. Det er å se på som to helt separate bookinger.
    Samme situasjon ville vært om du f.eks hadde to billetter hos f.eks Norwegian og United. La oss si du hadde LAX-LAS med United, deretter LAS-ARN med Norwegian. Hvis United blir forsinket på første leg, har ikke Norwegian noen som helst krav eller obligasjon til å hjelpe deg hvis du ikke rekker neste leg. Samme gjelder her også, selv om det er Norwegian som opererer begge rutene.

    Det endelige reisemålet er det siste reisemålet som står på hver billett, du kan ikke "kombinere" de på noen annen måte enn at de kombineres i hodet ditt som en rundtur. På papiret er de to separate enveis-reiser.

    Så nei, ting som skjer på den første flighten, gir deg ingen rettigheter i forhold til den andre billetten. Frequent flyer basic ABC, skal du føle deg 100% trygg så booker du gjennomgående på ett billettnummer. I det du har to separate billetter mister du dine rettigheter.
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183

    Takk for svar Ida det var egentlig det jeg fryktet også, samtidig som jeg postet dette her stillte jeg meg i kø hos Norwegian sin livechat, der fikk jeg ett annet svar en det du skriver:

    Norwegian : Hei, mitt navn er xxxx. Hva kan jeg hjelpe deg med?

    Meg: Hei Jeg har ett spørsmål.. siden dere ikke tilbyr tur/retur reiser med avgang fra forskjellige flyplasser har jeg da bestillt to enveis billetter: Oslo - Los Angeles og Las Vegas - Oslo

    Meg: Hvis utreisen fra Oslo skulle bli kanselert eller såpass forsinket at jeg ønsker å avbestille, vil jeg da også får refundert Las Vegas - Oslo biletten?

    Norwegian:
    Vent venligst, mens jeg undersøger sagen nærmere.

    Norwegian: Så er jeg tilbage. Ja, hvis begge rejser er med norwegian på 2 bookingreferencer, og din udrejse bliver så meget forsinket, at du må afbestile rejsen, vil det gælde begge rejser, du kan afbestille og få refundret eller ændret.

    Meg: ok takk for svar.

    Norwegian: Så lidt. Jeg ønsker dig en god dag!

    Norwegian har koblet fra.

    Så gjelder det å se om de står for det, hvis det faktisk skulle skje.. :)
    Har tatt screenshot av den samtalen der for å si det sånn..
     
    Last edited: 23. april 2016
    Petter B-C and RoadKing like this.
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ja dette går bra. Det er åpenbart vås det @Ida skriver. Selvsagt en annen situasjon om det er forskjellige selskaper, men vi kaster jo ikke bort tiden på å sammenligne epler og pærer:oops:

    Mulig kundeservicen er dårligere hos SAS som Ida kjenner bedre!?
     
    Kjakan liker dette
  5. What the actual fuck? Hva slags vås er dette? Har du et problem med meg skriver du PM, du kommer ikke med slikt oppkast i offentlig forum. Noen ganger lurer jeg på om det er 13 år gamle gutter eller sinnsykt umodne voksne menn som sitter bak disse nickene.
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må ærlig innrømme at jeg var sikker på at @Ida hadde rett her og jeg forstår ikke hvordan det hun skriver kan oppfattes som vås. At det ikke er sånn, ifølge det Norwegian svarer, er jo bare positivt.
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet så har Ida rett at flyselskapene som regel ikke gir rettigheter på separate bookinger , men at Norwegian gir deg mulighet til å refundere begge turene er jo kjempe bra.
     
    Stuttfeiten liker dette
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Takker , det virker altså som dette blir praktisert forskjellig hos ulike selskaper.
    Det var iallefall veldig vanskelig og Google seg til noe som helst svar på dette.

    Det eneste jeg fant var en tråd på Tripadvisor, her er det en som skriver:

    "2 one way tickets mean that if you miss the outward flight then the "return" flight isn't cancelled
    2 one way tickets mean that if the outward flight is cancelled or delayed and you are offered a refund you won't get a refund for the "return" flights.
    The above applies to legacy airlines, with low costs you can book a "return" trip which gives you all the rights of a normal return flight but if you are a no-show for the first flight your "return" flight isn't cancelled",

    Men man kan selvfølgelig ikke ta hva en tilfeldig bruker skriver i ett forum for "god fisk"..



    Jeg tipper at flyselskaper som tilbyr rundreise alternativ(hjemreise fra annen by) f.eks SAS muligens har en annen policy enn Norwegian som ikke har dette rundereise alternativet, og altså ser ut til å dekke dette scenarioet.

    Samtidig regner jeg med at hvis jeg hadde ønsket og endre noe f.eks dato for flight,navn el hos Norwegian måtte jeg betalt 2 endringsgebyrer.



    Konklusjonen må være at hvis man kommer opp i denne situasjonen så ta kontakt med flyselskapet direkte :)
     
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    Det den damen i kundeservicen sa stemmer nok ikke helt, selv om hun mente det hun sa. Det finnes i dag over flere 100 Norwegian ansatte rundt om i Europa som hjelper sine kunder døgnet rundt, men alle har forskjellige svar. Ikke 1 eneste vil gi deg samme arugmentasjon om en booking eller hva det måtte være, ALLE er forskjellige.

    Tilbake til Ida. Det Ida sa ovenfår er helt korrekt. 2 forskjellige billetter, 2 forskjellige temaer. Du som kjøper har plikt til å se at alt stemmer før bestillingen, navn, etternavn, pass nr osv... Hvis din 1 tur blir forsinket av en hendelse som f.eks dårlig vær i oslo i 2 døgn, er det ikke noe Norwegian kan gjøre med, da venter du enkelt å greit til neste ledige avgang. Og har igjen 4 dager til rådighet om din da reise varer i 6 dager totalt. Det funker ikke slik kompis at du kan endre 2 enkle reiser sånn som det passer deg og når du vil ha det som med mindre reisen ER bestilt som 1 gjennomgående billett, altså tur/retur.

    Har et lite tips til deg, gå inn hos Norwegian og les deres regler får trans atlantiske flygninger, slipper vi andre å skrive et helt blad om hva du har rett på :) og IKKE!
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Det der syns jeg er en unødvendig bemerkning. Du står fritt til å velge om du vil svare på et innlegg eller ikke. Dessuten er ikke du "vi", men DEG. Det er mitt tips til deg.

    Sist, men ikke minst, vilkår. Hva enten de gjelder flyreiser, hotellopphold, forsikringer mm. Så har de alle til felles at det ikke alltid står i klartekst og det ER til tider gråsoner. Da er det greit å kunne spørre, og kanskje oppleve at noen har vært i en slik situasjon og kan fortelle fra egen erfaring.
     
    Stuttfeiten and milehigh like this.
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Tro meg, jeg har lest side opp og ned hos Norwegian uten og funnet ut noe ang dette.

    Jeg forstår veldig godt at jeg fra min ikke kan endre og herje med 2 separate bestillnger, som om det skulle vært en.

    Spørsmålet mitt var hva som var mulig med 2 separate bestillinger om flyet ble kansellert, eller forsinket av grunner som gir rett til avbestilling eller endring av den 1. reisen

    Ved f.eks dårlig vær så hadde man vel hatt samme problemet(mister dager) selv om man hadde hatt tur/retur billett?


    Når det gjelder svaret fra Norwegian:
    Fra kundekonsulenten ba meg vente litt til at hun faktisk svarte på spørsmålet tok det 10-15 minutter så jeg antar at hun fikk bekreftet svaret hun ga meg på en eller annen måte..
     
    Last edited: 23. april 2016
  12. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei :),

    RoadKing:

    Siden dette var mer personlig svar relatert mot meg fra deg skal jeg neste gang be deg gi om å gi meg gode råd om hvordan man skal skrive sine meninger her inne. Ok? Greit at mange erfarne medlemmer sier sine meninger her inne, all respekt til dem men det der syns jeg er unødig? Hva mener du er bedre da? Reise inn til hovedkvarteret på Fornebu og spør: hei, jeg lurte på om jeg kan avbestille 2 enkle flyreiser hos dere? Eller som jeg nevnte i stad: Les fint gjennom reglementet så finner du nok svaret, er du med?

    Og som du sier til slutt men ikke minst, har vel en "tulling" (meg) som flyr minst 200+ ganger med Norwegian i året litt peiling om hvordan systemet er lagt opp, med mindre du vet mer enn oss alle? Noe jeg antar DU visst har :)

    Til scavOr:

    • Det er gratis å avbestille innen 4 timer etter opprinnelig kjøp. Etter 4 timer er billetten ikke lenger refunderbar.
    • På flyvninger til/fra USA får du pengene tilbake hvis du avbestiller innen 24 timer etter opprinnelig bestilling (gjelder kun hvis du har bestilt minst én uke før avreise). Ring kundeservice for å avbestille billetten.
    • Hvis du har du bestilt feil dato/tid/destinasjon/navn, kan du ringe kundeservice innen 24 timer etter bestillingen (12 timer hvis du har bestilt under 24 timer før avreise). Vi bestiller ny billett til gjeldende pris for deg og refunderer den opprinnelige billetten.
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ha misforstått spørsmålet mitt, jeg har lest det du kopierer inn her, men det er jo ikke det jeg spør om i det hele tatt i denne tråden.

    Jeg spør om hva jeg har rett på hvis utreise flyet blir kansellert eller vesentlig forsinket, da jeg ikke har tur/retur men 2 enveis billetter.
    Vil jeg da ha rett på refusjon på billetten som gjelder hjemreisen?

    Under er hva jeg funnet på Norwegian sine sider, og det ga meg ikke noe klart svar, derfor jeg spurte her, og Norwegian chat(hvor jeg fikk beskjed at det skulle gå greit)

    Forsinkelse
    Hvis du ikke lenger vil ta flyet denne dagen, har du to valgalternativer, alt etter hvor lang forsinkelsen er.

    Forsinkelser på to timer eller mer – gratis bestilling av ny billett
    Dersom flyet ditt er forsinket i mer enn to timer, og du ikke ønsker å vente på flyet lenger, kan du velge å endre bestillingen til et senere fly til samme reisemål (inkludert videre reise og returbilletter med oss), hvis det er ledige seter.

    Endre bestilling på nett

    Forsinkelser på fem timer eller mer – refusjon


    Dersom du ikke lenger ønsker å reise, kan du kansellere bestillingen og be om å få pengene tilbake for den ubrukte billetten, inkludert på videre flyvninger og returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss).


    Kansellering
    Dersom flyet ditt blir kansellert, skal vi gjøre vårt beste for å bestille ny billett til det endelige reisemålet ditt. Dersom vi ikke gjør dette for deg, kan du endre bestillingen din på nett. Du kan også velge å endre bestillingen til en senere dato til samme reisemål (inkludert videre reise og returbilletter med oss) dersom ledige seter

    Dersom du ikke lenger ønsker å reise, kan du kansellere bestillingen og be om å få pengene tilbake for den ubrukte billetten, inkludert på videre flyvninger og returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss


    EDIT:

    Etter å ha finlest ovestående, samt lest Norwegians billettvilkår, tror jeg faktisk at det jeg fikk beskjed om fra Norwegians representant stemmer:
    Selv om jeg har 2 enveis reiser, vil jeg kunne få refundert begge ved evt. forsinkelse/kansellering:


    * I billett vilkårene står det: Alle billettene gjelder per person, per enveisreise og inkluderer alle offentlige skatter og avgifter.
    *
    I vilkårene for refusjon ved kansellering/forsinkelse henvises det til "billetter", det står ikke noe om at det må være en "reise/booking".
    * det står: "returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss)" - tolker dette som at så lenge det er en billett tilbake til opprinnelse sted, og den er bestillt hos Norwegian så er den dekket.(Det er jo ikke mulig å bestille en tur/retur reise med 2 forskjellge aktører f.eks utreise med Norwegan og hjemreise med SAS)

    Vilkårene kan sikkert tolkes begge veier. Skulle jeg komme i en situasjon hvor jeg får vite sannheten rundt dette skal jeg ialllefall oppdatere denne tråden :)


     
    Last edited: 23. april 2016
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei igjen,

    Spørsmålet ditt er ganske enkelt. Du spør hva som skjer billett nr 2 som er retur hjem til Oslo, dersom flygningen på billett nr 1 blir kansellert/forsinket. Egentlig så skjer det ikke som mye annet enn at du må vente på neste ledige reise til LAX, hvis du fortsatt vil reise. Pengene tviler jeg sterkt du får tilbake om du ønsker refusjon, dem kommer nok til å be deg ta neste ledige avgang som dem ber alle sine passasjerer om å gjøre, men det spørs om ikke det er fullt på neste avgang da også, og du må vente enda mer. Hvis vi legger litt sannsynlighets regning i spørsmålet ditt så er billettene dine uavhengige av hverandre, d.v.s selv om det er en eller annen ting som kan forsinke flygningen din fra Oslo, så betyr det ikke at det er noe som forsinker flyet ditt i retur fra Las Vegas på vei hjem til Oslo, noe som faktisk ikke gir deg rett på en kompensasjon eller rett til penger får billett nr 1. Det at de sa at du faktisk kan få pengene igjen om det skjer med flygning nr 1, er noe nytt, men som sagt aldri opplevd det, men det skal virkelig mye til å få en refusjon. Det gjelder også får flygning nr 2 i retur.

    I Norwegian er policyen ganske rett fram, gjør du noe feil ved bestilling, det blir kanselleringer så er dem eksperter til å forklare seg vekk i og med at dem har feil. Det er liksom slik at selv om de har feil så har de fortsatt rett om du skjønner? Og vil du virkelig ha noe igjen av dem må du via forbrukerrådet garantert, dem er klare der også tro meg.

    Men hvis jeg var deg ville jeg bare reist og ikke tenkt så mye på dette, du har jo sommerperioden også i ditt favør så sjansen får at noe går dårlig er jo minimale.

    Neste gang, bruk heller ett annet flyselskap som er kanskje litt dyrere men som selger billetter fra de destinasjonene som du ønsker selv ( fra erfaring) da er du garantert ombooking på dagen om da de er i alliance med noen. Norwegian i seg selv er bra produkt får europa men ikke noe mer.

    God tur :)
     
  15. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har lagt til merke ordlyden til Norwegians dansktalende representant.
    ",og din udrejse bliver så meget forsinket, at du må afbestille rejsen,".....
    Hvem er det som definerer innholdet i disse to setninger? Spesielt siste setning kanskje.
     
    SVG_flyer liker dette
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183

    Hei,

    I vilkår som jeg har postet lenger opp her står det at man kan det ved forsinkelse over 5 timer, men det måtte nok vært snakk om 18-24 timer før jeg faktisk hadde vurdert å kreve refusjon..
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt, da forbrukerrådet (eller forbrukertvistutvalget for den saks skyld) ikke har noe som helst med flyreiser å gjøre.
     
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ditt svar gjør at vi ikke trenger lure så mye mer på det siste.

    Når det gjelder saken, som du er flink til å holde deg til, så har du åpenbart en divergerende virkelighetsoppfatning fra Norwegians representanter om deres regler. Deg om det. Jeg synes vås var snilt sagt. Jeg antar du også har sjekket transportklagenemndas praksis siden du uttaler deg så skråsikkert og bedrevitende?

    Takk for voksenopplæringen:oops: Alle som er uenige med deg sender PM istedet for å poste:confused: (PM boksen din må være full, så sikkert derfor jeg ikke fikk svar på min forrige)

    Edit: jeg tilstår at jeg er en herlig synergi mellom premenstruell og psykiatrisk kasus (kverulant paranoia)- synes du burde lagt til de alternativene i din utblåsing
     
    Last edited: 24. april 2016
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    @SVG_flyer, poenget med mitt innlegg til deg var å påpeke to ting med teksten over.
    1: Den er unødvendig skarp til en som har bedt om veiledning. Det er jo faktisk en ganske vesentlig funksjon for dette forumet å dele informasjon.

    2: Du bruker "vi" i svaret ditt, på generelt grunnlag syns jeg at man skal svare for seg, og ikke påberope seg fullmakt man ikke har, til å uttale seg på vegne av en gruppe.

    Jeg har ikke på noe sted i mitt innlegg til deg stilt spørsmåltegn ved din erfaring, innsikt, kompetanse, antall flygninger pr mnd, etc.

    Utover dette gir du jo faktisk et svar.

    I retrospekt ser jeg at du kan ha hatt bedre intensjoner med setningen enn den ble oppfattet som. Tekst i et forum er et farlig medium.
     
    Bjoern In America and Fredrik81 like this.
  20. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Artig tråd dette... :D
     
    anders82 and RoadKing like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden