Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer. I mitt tilfelle egenandel på rundt EUR1.100, hvorav AmEx-forsikring dekket det meste.

    "Flyplassavgift og administrasjonskostnader er ikke dekket av forsikringen. Utbetaling kommer på deres konto innen en uke. "
     
    Kjakan and Nanping like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Er det samme leiebilforsikringen på premium og platinum?
     
    Bjoern In America liker dette
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Det tror jeg ikke. Det bør du sjekke opp.
     
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Skademeldingsskjema til Crawford skiller på disse. Hva det betyr i praksis vet jeg ikke. Jeg er plat
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    På Platinum er det kr 30.000,- per skadesak, maks kr 50.000,- per år. På premium er det kr 25.000,- per skadesak, maks kr 30.000,- per år. I praksis dekker begge de fleste egenandeler.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Med Platinum får du leie Porsche iallefall. Med premium må du ha tillegg.
     
  7. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Samme vilkår. Litt lavere dekningssummer på Premium.
     
  8. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Kan rapportere at leibilforsikringen via crawford fungerer. Hadde en skade i sommer, og den ble refundert komplett etter 4 ukers behandlingstid.
     
    miura liker dette
  9. JGabler83

    JGabler83 skebd

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er trådstarteren, og hadde et lite uhell på nevnte tur i Australia. Jeg kan også bekrefte at egenandelsforsikringen igjennom AMEX SAS PLATINUM fungerer veldig bra. Mitt uhell var en "en-bils-hendelse".

    Jeg avslo alle ekstraforsikringer hos HERTZ, og ble ansvarlig for NOK 1300 i skader og avgift ("claim admin fee" som HERTZ legger på toppen av prisvurderingen fra verkstedet). Alt ble dekket.

    Så: thumbs up! Og jeg sparte ca. NOK 2000 ved å avslå full egenandelsforsikring fra HERTZ.

    Jakob
     
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilke forsikringer anser dere som viktige når dere er på tur og hvilke er helt unødvending?

    Skal til Spania i sommer, et land hvor bilutleieselskapene er notoriske for å tilby rimelige biler for så å tvinge på deg dyre forsikringer i skranken. Oppdaget at jeg har egenandelsdekning i reiseforsikringen min hos DNB så tenkte stå over alle forsikringer Avis tilbyr. Er dette smart?

    Hvilke forsikringer reiser dere ikke uten og hvilke kan man klare seg uten? Hvordan er erfaringene deres når krav skal rettes mot forsikringsselskap?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har AmEx EB Plat, og en reiseforsikring gjennom jobben. Jeg sier alltid nei til ekstraforsikringer.
     
    thecoldfish liker dette
  12. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Dette må dobbelsjekkes men jeg mener at alle relevante forsikringer til bilen er inkludert i prisen, hvis du bestiller hos avis eller hertz via den norske nettsiden. Dette gjelder også leiebil i utlandet. Det som gjenstår i såfall er egenandelen, som i noen tilfeller kan være svært høy. Her kommer forsikring fra DNB i spillet. Jeg har aldri tegnet noe ekstra forsikring. Jeg anbefaler at du ikke leier hos små lokale selskaper. I europeisk utland anbefales det europeisk helsekort fra Helfo og reiseforsikring er en must.

    Det er noen forsikringer som i realiteten er lite brukbar (men som vanligvis er inkludert i de fleste reiseforsikringene), som innhenting av reiserute (hvem bestiller en togreise med >4 timer opphold mellom togene), eller hole in one forsikring :D.

    Jeg har reiseforsikring via american express (tidligere SAS amex med DNB som forsikringsselskap, nå centurion line med Crawford som forsikringsselskap). Jeg har fremmet krav til både DNB (forsinket baggasje, sykdom) og Crawford (skade på leiebil) uten problemer.
     
  13. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Bestill fra den norske siden til leiebilselskapene. Da trenger du ikke ekstra forsikring normalt sett. På avis er du i alle fall dekket for.
     
  14. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,786
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk testet ut egenandelsforsikringen som følger SAS AmEx Platinum kortet nå i påsken da jeg var litt uheldig (les: uforsiktig) med en av mine 5 Hertz leier :D

    Var faktisk ikke klar over at jeg hadde denne forsikringen, men fikk tips fra @CrotchRocket i Cape Town og sendte derfor inn et krav.

    Basert på vilkårene hadde jeg kanskje forventet at mitt krav skulle bli avvist; jeg skrapte opp en hjulkapsel og det ene dekket på fortauskanten ved parkering, og det var min egen feil.
    Fra vilkårene:
    Hertz belastet kortet mitt ca. ZAR1350 for skaden, og jeg får tilbake NOK883, dvs. hele beløpet dekket.

    Krav kan registreres over telefon i åpningstidene, eller via e-post til denne adressen: [email protected]
    Her skjer det dog lite annet enn at de videresender til Crawco for saksbehandling.

    Crawco ba meg fylle ut et skjema (vedlagt), samt bevise at leie og skade var belastet AmEx kortet (med konto utskrift eller liknende). Behandlingen tok 3 dager, og penger er nå på vei til konto.

    Noen ting som er verdt å merke seg i vilkårene:
    • Gjelder bare leier opptil 30 dager; må være dags- eller ukespriset. Dvs. månedsleie ikke dekkes.
    • Ingen begrensning på geografi som jeg klarte finne; dvs. leier i hjemland/hjemby skal også dekkes
    • Som tidligere nevnt dekkes ikke: "leie av kjøretøyer, luksus eller sportsbiler, med en utsalgspris høyere enn kr 500 000 (eller tilsvarende i lokal valuta)"
    • Ei heller: "skade på leiebilens indre (herunder, men ikke begrenset til, brannmerker forårsaket av røykere eller skader som skyldes dyr som eies av eller er tas vare på av sikrede)"
    • "samtidig leie av mer enn ett kjøretøy" er også ekskludert
    • "Dekningen er begrenset til maksimalt kr 30 000 per krav og kr 50 000 per forsikringsår (eller tilsvarende i lokal valuta). Minstebeløpet for et krav er kr 300"
     

    Attached Files:

  15. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
  16. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,786
    Bonuspoeng:
    93
    Det var kanskje en mer passende tråd ja, men til mitt forsvar var denne øverst på google sine søkeresultater... kanskje fordi det heter egenandelsforsikring :p
     
    CrotchRocket liker dette
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte du få noe skriftlig fra Hertz som beskrev skaden på bilen? Som du måtte sende inn samtidig som du sendte inn skjemaet?
     
  18. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Usikker på hva de egentlig mener her, for jeg fikk dekket skade på en BMW X3, de koster jo stort sett over den summen?
     
  19. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle tro jeg var greit dekket her, med annen helårs reiseforsikring på idiotnivå også ("+" forsikring). Den er jo dyrere enn årsgebyret på AMEX-kortet, så noe må den være god for....
     
  20. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg spurte kundeservice om dette og de nevnte at (muligens) skatter og avgifter ikke var inkludert i summen.
     

Del denne siden