Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis du leide den i Norge, ja.
     
  2. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Ålesund :)
     
    thecoldfish liker dette
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Den tiden jeg hadde egenandelsforsikring gjennom SAS Diners så var verditaket på bilen 500.000 i utlandet og 700.000 i Norge. Ingen slik differensiering hos AmEx?
     
  4. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Kan nok hende det har litt med skadetype å gjøre også, for min del så var det en vraka felg etter et uheldig møte med en fortauskant
     
    thecoldfish liker dette
  5. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63

    Jeg hadde nærmest identisk skade men hos AVIS i Cape Town. For min del var dette en skade fra forrige leie og jeg filmet rundt hele leiebilen før jeg kjørte avgårde for å dokumentere allerede eksisterende skader.

    AVIS belastet meg ca 850 ZAR (omtrent 550 NOK) for dette, selv om jeg protesterte og viste dem til og med video.

    upload_2017-5-12_0-39-35.png
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,245
    Bonuspoeng:
    293
    Gjelder dette også når jeg booker hos Avis gjennom sas.no?
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en interessant påstand. Hvis det er tilfelle, hvorfor er de da så ivrige på å selge deg mer forsikringer når du henter bilen? (som ble bestilt på Avis)
     
    Eddie47 liker dette
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også lest og erfart at når man booker gjennom en norsk side av leiebilselskapene så er de forsikringene som man må ha inkludert. Det jeg ser man blir prakket på er gjerne egenandelsforsikring og veihjelp.

    Når det er sagt så var jeg dum nok til å bestille leiebil gjennom en app, tror det var Hertz, prisen var lik alle de andre jeg hadde søkt på så jeg tenkte ikke noe mer over det. Det var da uten forsikringer... Alltid lurt å dobbeltsjekke.
     
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,089
    Likes mottatt:
    1,494
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tar alltid egenandelsforsikringen på leiebil :-D

    Har lært at på gutteturer lønner det seg i lengden ;)
     
    KRS liker dette
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har følgende:

    Europeiske, Helfo, SAS Amex og mener jeg har noe greier gjennom jobb.

    Kjenner en som jobbet i gamle Expert før og han var alltid stor pusher av forsikringer på alt fra TV til kjøleskap osv. Spurte han hvorfor engang og det var vist store premier/bonuser å hente for di ansatte som solgte flest sånne. Han vant hvert fall en kaffemaskin (stor type av slaget som står på div arbeidsplasser) og tur for to personer til Afrika med alt dekt. Jeg kjøpte alltid forsikring av han men da fordi han slo av prisen på selve varen med langt mer enn forsikringen kostet.
     
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hentet tre biler fra dem i USA i fjor, og ved alle tre tilfeller fikk jeg beskjed om at jeg hadde alle nødvendige forsikringer. Det var et par til som kunne legges til, men de var ifølge kundebehandlerne "unødvendige" (alle tre sa det samme faktisk). Alle bestilt på kampanjer med Eurobonus.
     
  12. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Det er obligatoriske forsikringer som vil være inkludert. Egenandelsreduksjon og veihjelp kommer typisk i tillegg. Dette er egentlig ikke å anse som "forsikringer" i ordets rette forstand, men mer en utvidet dekning. Om det er smart eller ikke avhenger jo av hvor lenge du skal ha bilen og dine egne kjøreegenskaper :)

    Booker du i utlandet vil det samme stort sett gjelde i Europa dersom du reserverer gjennom de norske hjemmesidene (ikke 3.part, der kan det være ymse innhold). I USA er det ekstra viktig at man booker via norske sider eller holder tungen rett i munnen, da disse gjerne selges helt uten forsikringer, da en stort andel amerikanere har det meste dekket via kredittkortene sine (som dessverre for dem når ulykken er ute, ikke alltid gjelder i utlandet).

    Har du egenandeldekning via f.eks Am.Ex og medlemsskap i f.eks NAF som gir deg veihjelp, så er du i prinsippet heldekket om du ikke handler uaktsomt. Merk derimot at du da må dekke utlegg selv først og deretter ta jobben med å få dem tilbake. Det gjelder også ved tegning av såkalte tredjepartsforsikringer, som gjerne inneholder i overkant mange restriksjoner. Hos en av de populære aktørene var f.eks ikke karosseriskader dekket en stund, og da kan man lure på hva man skal med egenandelsreduksjonen. Ved bruk av kredittkortforsikring er det også greit å ha med seg at disse ofte inneholder en verdibegrensning på bilen, som gjerne ligger på 4-500000,-. For en standard bil er sjelden det er problem, skal skal man flotte seg litt så kan det være greit å huske ;)
     
    Darkcho liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    I moderne tid tror jeg det er en gang (på EVE) jeg har unngått spørsmål om tilleggsforsikring. Hva enten det er i Norge eller utlandet og uavhengig av om jeg har bestilt hos bilutleiefirma.no eller f.eks finn.no.

    Syns det er litt utidig, men jeg ser den, at dersom man har stramt budsjett så kan det ha noe for seg med egenandelsforsikring. Dog skal man regne på det for å se at det lønner seg.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,245
    Bonuspoeng:
    293
    watchaddicted liker dette
  15. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Blir omtrent aldri spurt av Hertz eller Avis når jeg benytter meg av ekspressutleveringen de har de fleste steder. Kun i typisk papirarbeidland som Polen og Ukraina jeg har blitt forespurt i det siste, men opplever ikke spørsmål om tilleggsforsikringer som pushy. De gir seg med en gang jeg sier at jeg ikke behøver det eller at jeg har det fra før.
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    2,022
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har et spørsmål til dokumentasjonen her: sendte du inne skademelding også? Står oppført i skademeldingsskjemaet jeg fikk fra Crawford at det skal være med, men må ærlig innrømme at jeg aldri fylte ut en skademelding for den lille bulken som noen gav meg (andre bilen forsvunnet selvsagt).
     
  17. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke annet enn skaderapporten jeg fikk på plassen fra Avis, mener jeg å huske.
     
    view liker dette
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    2,022
    Bonuspoeng:
    113
    Takk @CrotchRocket dette gikk som en drøm. Sendte inn papirene, dagen etter fikk jeg en e-post med bekreftelse om utbetaling av alle kostnadene ifm med skaden, altså egenandelen.

    I Love AMEX
     
    CrotchRocket and holmen like this.
  19. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    I år ble det innbrudd, så ble litt egenandel i år også.

    Men, siden det forsvant 2 kofferter og 2 ryggsekker også, så blir egenandelen på leiebil bare en liten del av oppgjøret

    IMG_2125.JPG
     
  20. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Forstår det slik at du sendte skjema etter du var kommet hjem. Har en leie bil med en mikroskopisk lakkskade 1x1mm på en mørk hjulbue og som antagelig var der da jeg fikk en møkkete bil levert i en relativt mørk parkeringshall. Tenkte å levere bilen som den var og heller fylle ut skjema om de gjør seg vanskelig.
     

Del denne siden