Jeg fikk testet ut egenandelsforsikringen som følger SAS AmEx Platinum kortet nå i påsken da jeg var litt uheldig (les: uforsiktig) med en av mine 5 Hertz leier
Var faktisk ikke klar over at jeg hadde denne forsikringen, men fikk tips fra
@CrotchRocket i Cape Town og sendte derfor inn et krav.
Basert på vilkårene hadde jeg kanskje forventet at mitt krav skulle bli avvist; jeg skrapte opp en hjulkapsel og det ene dekket på fortauskanten ved parkering, og det var min egen feil.
Fra vilkårene:
Hertz belastet kortet mitt ca. ZAR1350 for skaden, og jeg får tilbake NOK883, dvs. hele beløpet dekket.
Krav kan registreres over telefon i åpningstidene, eller via e-post til denne adressen:
[email protected]
Her skjer det dog lite annet enn at de videresender til Crawco for saksbehandling.
Crawco ba meg fylle ut et skjema (vedlagt), samt bevise at leie og skade var belastet AmEx kortet (med konto utskrift eller liknende). Behandlingen tok 3 dager, og penger er nå på vei til konto.
Noen ting som er verdt å merke seg i vilkårene:
- Gjelder bare leier opptil 30 dager; må være dags- eller ukespriset. Dvs. månedsleie ikke dekkes.
- Ingen begrensning på geografi som jeg klarte finne; dvs. leier i hjemland/hjemby skal også dekkes
- Som tidligere nevnt dekkes ikke: "leie av kjøretøyer, luksus eller sportsbiler, med en utsalgspris høyere enn kr 500 000 (eller tilsvarende i lokal valuta)"
- Ei heller: "skade på leiebilens indre (herunder, men ikke begrenset til, brannmerker forårsaket av røykere eller skader som skyldes dyr som eies av eller er tas vare på av sikrede)"
- "samtidig leie av mer enn ett kjøretøy" er også ekskludert
- "Dekningen er begrenset til maksimalt kr 30 000 per krav og kr 50 000 per forsikringsår (eller tilsvarende i lokal valuta). Minstebeløpet for et krav er kr 300"
Vis alt...