Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,860
    Likes mottatt:
    1,931
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, trenger ikke stresse med noe mens du er på turen når det gjelder en ripe og egenandelsforsikring. Fiks det når du kommer hjem og nyt heller turen vel vitende om at ripen ikke kommer å koste deg noe.
     
    Chrisbgg and Fredrik81 like this.
  2. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    En Hertz-representant fra Tyskland fortalte meg nylig at de ikke bryr seg om riper i lakken som er mindre enn 5mm, men dette blir selvsalgt praktisert helt forskjellig fra selskap til selskap og land til land.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Understatement. Lurer ofte på om utleiestasjonen (franchise) gir ansatte bonus dersom de klarer å fakturere skade, på samme måte som de har insentiv for å selge tilleggsforsikringer.
     
  4. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Vil dette si at forsikringen via AMEX er såpass bra at dere ikke bestiller ekstra forsikring hvis dere leier bil i utlandet? Og erfaringen hvis det skulle skje et uhell er såpass bra at det fungerer også?
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,860
    Likes mottatt:
    1,931
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er min ene erfaring fra Spania der noen hadde dunket heftig inn i fronten min på gata.

    Så da takker jeg alltid nei til alle ekstraforsikringer da Amex dekker dette.
     
    Pyro liker dette
  6. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Når dere snakker om ekstra forsikring er det da egenandelsforsikring dere snakker om? Eller også de vanlige forsikringene?
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,712
    Likes mottatt:
    32,632
    Bonuspoeng:
    293
    Det Amex har er vel egenandelforsikring. Forsikringen du tegner hos bilselskapet som normalt er obligatorisk innebærer en egenandel. Denne vil de også gjerne selge deg forsikring for, men den dekker altså AmEx P så det rekker.
     
    Pyro and Anita like this.
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Det var slik jeg trodde det var:)
     
    RoadKing liker dette
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg
    Greit å være observant på grensen for leiebilens utsalgspris som jeg er 500 000kr. Den gjelder selv om du er oppgradert til den bilen du får. Det er også en maks dekning på 30 000 kr på hver hendelse. De fleste egenandel jeg har sett går til 50 000kr, men litt selvassurering har de fleste råd til.
     
    Pyro, RoadKing and Anita like this.
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,860
    Likes mottatt:
    1,931
    Bonuspoeng:
    113
    På Hertz ligger jeg inne med kun standard forsikringer i min profil, disse gir meg vanligvis rundt 1000 EURO i egenandel i utlandet, så godt innenfor det Amex dekker.

    Disse forsikringene (CDW og TP) er vel obligatorisk som jeg har forstått, men viktig poeng ang 500K max verdi på bilen. Lett å overgå i Norge faktisk ved oppgradering.
     
    Anita liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,712
    Likes mottatt:
    32,632
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant poeng. Da jeg tok ut Porsche i FRA så var det på forhånd varslet at man måtte ha med to kredittkort, men da damen så jeg hadde AmEx Platinum sa hun at det holdt.
    Da må det være sabla dyrt i Norge :eek:
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Plat Centurion har grense på 800 000kr, men en rar regel om at forsikringen ikke gjelder innenfor 150km fra ens hjemsted.
     
  13. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Da har jeg brukt denne forsikring for første gang, og erfaringen var veldig positiv.

    Fikk en skade på leiebil (noen hadde rygget inn i bilen mens den sto parkert ved hotell over natten), og egenandelen kom på ca 4.000 kr.

    Sendte inn krav og dokumentasjon mandag denne uken (31.7). Onsdag fikk jeg mail om at saken var registrert og at de trengte et dokument jeg hadde glemt å sende inn. Dette ble sendt inn samme dag.

    I dag fikk jeg ny mail, om at saken var ferdigbehandlet, og at jeg kunne forvente å ha pengene på konto i løpet av neste uke!

    En veldig positiv opplevelse i forhold til egenandelsforsikringen som følger mitt SAS AmEx Platinum-kort!

    - shu
     
    Scandipendler, Upsaker, view and 3 others like this.
  14. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Så bra. Vil det si at du la ut til utleie selskapet og fikk det refundert av Amex?
     
  15. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, jeg betalte egenandelen til leiebilselskapet, og fikk så dette refundert.
    Ett av dokumentene som måtte sendes inn, var bekreftelse på at egenandelen var betalt!

    - shu
     
  16. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Høy egenandel = mye EB-poeng. Viktig å se de positive sidene ved det.
     
    view, Blaa, RoadKing and 1 other person like this.
  17. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg venter på pris på en skade jeg hadde på en Avis-bil i Spania for noen uker siden. Hvor lang tid kan jeg forvente det tar?
     
  18. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,
    Er i USA på en roadtrip nå og har akkurat hatt et større uhell med leiebil fra Sixt. Min skyld og jeg bulket 2 andre biler inkl min egen. Min bil var ikke kjørbar etterpå. Ny erstatningsbil ble levert innen 3 timer. Ingen personskader, men mye materielle.

    Jeg har Amex Platinum Centurion og har ikke noen ekstra tilleggsforsikringer. Dvs at CDW og TP er declined. Amex centurion har jo en dekning inntil 80.000 USD. Bilen var en Cadillac CTS med verdi på ca 50,000 USD.

    Har vært i kontakt med Crawford nå, men de virker ikke veldig kunnskapsrike. På kontrakten min står det ingenting om egenandeler etc, De sier at de dekker egenandel. Men betyr det da at min egenandel kan bli i hundretusenkronersklassen, eller har Sixt noen begrensninger?

    Er dette grei skuring? Dette er sakset rett fra DnBs sider på the platinumCard:

    Leiebilen din er forsikret

    • Som American Express Platinum Card-medlem kan du trygt takke nei til utleieselskapenes tilbud om tilleggsforsikringer - du behøver ikke engang betale egenandel hvis du må benytte deg av forsikringen
    • Du har leiebilforsikring som trer i kraft når leiebilen betales med Platinum-kortet
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at alt bør dekkes?
     
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Fullstendige vilkår står her:
    https://www.dnb.no/portalfront/nedl...kr-leiebilforsikring-amex-theplatinumcard.pdf

    Ser ut som skader opp til 80 000 USD dekkes så fremt:
    - leieperioden var under 31 dager
    - du er bosatt i Norge
    - du leide bilen 150km fra ditt hjem (hvilket er oppfylt)
    - bilen koster mindre enn 65000 GBP (oppfylt)

    Bilbergingen er ikke dekket, men skaden på de andres biler er vel dekket av Sixt eller Amex ansvarsforsikring.

    Jeg er ingen ekspert, og dette er ikke juridisk rådgiving, men det ser Ok ut.
     
    Rune liker dette
  20. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    (Nei, det har ikke skjedd noen skade!)
    Lurer på om denne dekker egenandelen om man leier en slik BMW-on-Demand på BMW Welt i Munchen. De opererer med 1000 Euro (fryktelig lite) i egenandel på både I8 og M3. Disse er leid av BMW Financial og ikke noe ordinert leiefirma.Bilene koster greit over 65000 GBP, ihvertfal I8... men jeg ser ikke helt sammenhengen med bilkostnad hvis egenandel er det samme som på en VW UP leid hos avis?
     

Del denne siden