Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Hm... Usikker på hva du er ute etter her, men min SAS Amex Platinum holdt iallefall til å ta ut Porche, så en skarve Bmw burde vel ikke være noe problem?
     
    alexfins liker dette
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan gikk det?
     
  3. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Da jeg nylig leide bil av Hertz i Italia fikk jeg med meg et skriv om hva de forskjellige bilskadene koster, og der stod det faktisk at riper under 5 mm ikke belastes kunden.
     
  4. chberge

    chberge Medlem

    Innlegg:
    166
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Leide en leiebil et døgn i Spania i forrige uke, betalte 513kr via Hertz.no, selvsagt med Amex, og fikk en faktura på 38EUR i tillegg etterpå for en Superforsikring jeg aldri ba om. Språkvansker over disken derimot kan ha forekomt, men ikke med vilje fra min side. Sendt mail til Hertz og bedt om refundering av det, med grunnlag i at alt var betalt med AMEX, så hva i alle dager trengte jeg den forsikringen for. Spent på svaret.
     
  5. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    tar den late utveien og spør her;
    stikker til unaiten til helga og booker leiebil i kveld.
    det er da altså slik at jeg har leiebil forsikring automatisk når jeg betaler med sas amex platinumen min?
    har reiseforsikring på jobb, har jeg dette dekket også i amex?:oops:
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Du har egenandelforsikring og reiseforsikring på din EB AmEx Platinum, forutsatt at 50,1% av reisen er betalt med det kortet.
     
  7. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har klart for seg denne begrensningen i bilens verdi?

    Hvordan skal jeg som leietaker kunne vite hvor mye utleiers bil faktisk koster ved kjøp? (er f.eks en C7 Corvette Stingray "for dyr" USA for at denne egenandelforsikringen skal gjelde?)
     
  8. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte ikke å ta ut bil, men egenandeslforsikringen om man er uheldig å få en skade. Fikk du skade på Porschen?
     
  9. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    var det jeg mistenkte ja :)
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, bank i bordet, aldri hatt skade på leiebil / leie MC. :)
     
  11. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Da er caset mitt avsluttet. Tenkte jeg skulle gi en kort status. Dette var da en leiebil dekket med Amex Platinum (Centurion Card).

    Kravet fra Sixt ble tilslutt på $ 17.800, så jeg ble litt svett da jeg fikk kravet. Kravet innbefattet fysisk skade på bil, dekning for "loss of use", avskrivning av verdi for bil, taue- og lagringsgebyr, samt taksering. I tillegg var det et gebyr fra Sixt på 250 dollar.

    Crawford dekket alt og utbetalte til Sixt med unntak av gebyret på 250 dollar.

    Ser meg fornøyd med det og er fornøyd med leiebilforsikringen i kortet.
    Skal jeg sette fingeren på noe, er det at jeg ble veldig alene med alle partene i denne saken. Jeg er vant med at forsikringsselskaper tar dialogen og ordner opp. Her er det jeg som har sittet som mellommann og håndtert mailer og telefoner fra USA. Crawford har ikke løftet en finger utenom å sende meg et skadeskjema og etter hvert få et ferdig presentert krav. Kravet ble behandlet raskt og effektivt, men for meg som kunde, så føler man seg temmelig alene. Jeg ba de tidlig om å snakke med Sixt, men de ønsket kun å forholde seg til et ferdig krav. Mulig man ikke kan forvente mer, men for meg er det ønskelig med litt mer støtte. Men oppsummert, forsikringen funker.
     
    Edin, mariusbb and Lars J like this.
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Annet relatert spørsmål:

    Var nettopp 2 uker i California (betalt med SAS AMEX) og skulle etter planen ha en overnatting i Mammoth Lakes inne i Yosemite. Veien ble derimot stengt grunnet snø og kaldt vær, vi var fysisk forhindret fra å kjøre inn til hotellet. Er nytt hotell (utenfor Yosemite) dekket av reiseforsikring, eventuelt overnattingen vi gikk glipp av inne i Yosemite? Noen som har hatt lignende opplevelser med reiseforsikringen?
     
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Etter jeg fikk AmEx Platinum har jeg leid 3 ganger ( 1 x Avis og 1 x Hertz) 0 skader, så jeg har egentlig ikke fått testet hvordan det fungerer. Men tidligere erfaring er tilsier at god dekning er svært viktig. For et par år siden trodde jeg jeg hadde sikret meg "på alle bauer og kanter" og betalt forsikringer for leiebilen som en full sjømann. Ble påkjørt (anonymt, seff.) på parkeringsplass. Leverte bilen og trodde alt var greit ( bortsett fra egenadelen) . Håh nei da! På tross av forsikringer til opp over ørene fikk jeg regning på "AVSAVN"...... de beregner seg tapt fortjeneste for tiden bilen er inne til reparasjon. :mad:
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Virker søkt å kreve tapt inntekt på en bil som må fikses. Det er jo egentlig umulig å si om bilen ville bli utleid og om bilen fikses så raskt som mulig når de kan kreve deg for en fiktiv utleie.
     
  15. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Loss of use/tapt utleie var en del av mitt krav, men ble dekket av forsikringen:

    upload_2017-10-10_11-22-56.png
     
    Fredrik81 liker dette
  16. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan skrive under på at det virket søkt ( for å bruke et forsiktig ord). Men jeg tror nok det varierer mellom selskap, -og mellom forsikringsordningene. Det handler vel om at noen har erfart at de "kommer unna med det", og da gjør de det. Vil gjette på at det store flertallet av kunder IKKE går i gjennom alle detaljene med liten skrift når de står og tripper for å få utlvert bilen. Men har altså troen på at AmEx Plat. vil gjøre dette ganske så sutalaust i fremtiden. Jeg fikk for øvrig 5000 BP inn på konto i dag (fra hin Hertz-kampanje: leie i Gdansk fra 29/9-1/10). Nesten 3 døgn leie, ca 900 NoK.
     
    Fredrik81 liker dette
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel kun reiseforsikringen delen som krever at man har betalt minst 50,1% av reisen med Amexkortet eller tar jeg feil? Trodde egenandelsforsikring gjeller så lenge man betaler med Amexkortet når man leier bil.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng, høres rasjonelt ut, men jeg vet ikke.
     
    Fredrik81 liker dette
  19. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Står følgende i vilkårene hos Chubb:
    Dekket leiebilreise: leie av en leiebil (som de nert nedenfor) der hele kostnaden ved leieavtalen er betalt med det sikrede kortet og leieperioden er vist i leieavtalen som 31 etterfølgende dager eller mindre.
    PS er ikke sikker på om dette er rett avtale. Ser de fleste referer til Crawford.
    Ser siste avtalen er laget med Arch
    Insurance company, men vilkårene ser like ut.
     
    Last edited: 11. okt 2017
    RoadKing liker dette
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Skal leie bil hos Avis i sommer (AGP). Har lagt inn mitt SAS Amex Platinum på bestillingen og skal betale når bilen hentes eller leveres (husker ikke hva som sto).

    Er det slik at egenandelsforsikring er inkludert i kortet og jeg dermed ikke trenger noen andre forsikringer? Har selvsagt vanlig reiseforsikring ved siden av.
     

Del denne siden