Noen som kjenner til evt har erfaringer om det er lov å ta med seg elektrisk sparkesykkel som insjekket bagasje hos SAS?
Tror ikke det er lov. Lithiumbatteri må i carry on. SAS hadde forøvrig oppslag på innsjekkingsskranken mot dette når jeg var i Kina i fjor - er nok en del som har kjøpt med seg derifra.
Nærmeste jeg finner på SAS sine sider er el sykler: Elsykler anses å være farlig gods, og kan ikke fraktes på SAS-flygninger. Link: https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/innsjekket/ Norwegian sier i hvert fall nei til el sparkesykler, ref link: https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/bagasje/bagasjerestriksjoner/
https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt...older-litiumbatterier-for-eksempel-powerbank/ Hoverboards og etthjulssykler som går på litiumbatterier, må sendes som last og kan ikke ligge i innsjekket bagasje eller håndbagasje. Antar at sparkesykler går i samme kategori.
Ouch! Hadde tenkt å ta med el-sykkelen til Spania (når muligheten byr seg). Den er sammenleggbar og har uttagbart batteri på 7 kg. Hvis jeg dokumenterer batteriet som utladet, kan det gi en mulighet i håndbagasje?
Vekten på batteriet(lithium ion) har ikke noe å si, det er Wh (watt timer) som er gjeldene. Og hvor mye ladet/utladet det er har ingenting å si.
Tja: 48V og enten 14,5Ah eller 1,5Ah. Etter gammel god fysikkregning blir det 700-820 Wh(?) Imidlertid mener jeg å ha plukket opp info om at med et bekreftet/sertifisert og plombert/forseglet tomt batteri kunne innvilges unntak? Anyone?
Det står på batteriet hvor mange Wh det har, hvis ikke, så er det ennå vanskeligere å få det igjennom security. Hvem bekrefter slikt? De fleste batterier av denne typen leveres med ca 40% effekt.