Hola! På Lørdag var vi en gjeng som reiste fra CPH-LAX med SAS i en A330-300. Business var fullbooket og når vi sto klare for boarding meldte de fra på høytaler at det var 4 "defekte" seter i business så noen med downgrades.. Var jo ikke akkurat mange som meldte seg, men etter mye om og men var det en familie som fikk seg en solid kompensasjon og satt seg ikke i PLUS, men BAKERST i GO.. fyf... Når vi kom ombord viste det seg at det ikke var defekte seter, men at hvile fasilitetene til crew ikke var godkjent lenger og de måtte blokke av 4 seter i business for at crew skulle få slappe av.. For det første syntes jeg jo det var dumt av de å da fullselge C kabinen, men på hjemturen på Mandag så fløy vi også A330 hjem, men der var det tydeligvis ikke noe problem for de? Jeg personlig hadde snudd på CPH om jeg hadde blitt downgraded, men hva tenker folk om dette? Og hvorfor det er slik? La merke til at det var annerledes toaletter på returmaskinen, så kanskje de hadde et annet oppsett for hvile der? Gleder meg til å høre fakta/spekulasjoner
Som skiftarbeider på 10, 12 eller 14t skift synst eg det er merkelig at en må ha muligheten til legge seg ned når en tross alt er på arbeid… Men eg kjenner verken til regelverk i luften eller særavtaler de eventuelt er hjå SAS… Men den kompensasjonen burde være fyrstelig, eventuelt kunne SAS forutsatt problemet og booket de 4 som var nødvendig til eit annet selskap
Jeg syns det er ikke så rart at det er krav til hvile for crew som er ansvarlig for livet til flere hundre mennesker hvis noe går galt.
Siden eg frakter passasjerer på sjø, kan eg og ha ansvaret for 2000-3000 passasjerer på slutten av en 14t vakt… Reglene for kviletid på sjø er uavhengig om du går med stein eller folk
Reglene for hviletid til både sjø og luft er helt sikkert basert på en risikovurdering utført av noen som kan dette mye bedre enn deg og meg, så jeg fortsatt syns ikke det er merkelig at de må få in-flight rest med kvalitetskrav for hvile fasilitetene.
Min spekulasjon: Crews hvileområde var _plutselig_ ikke godkjent, slik at man på den flyvningen _plutselig_ måtte ta 4 biz seter. Om ingen hadde meldt seg frivillig, så ville det blitt denied boarding på 4 pax, som da er full refusjon, 600 euro og antageligvis erstatningsplikt for ymse utgifter (bil, hotell, videre reise whatever). Den som kjenner sine rettigheter i en slik situasjon, kan orde seg godt. På 321LR er det ikke noen hvileområder for crew, som på widebodies, så der blokkeres første rad (i alle fall to av setene). @Kvalvaag, dere går kanskje mer fast turnus, f.eks at du over en uke (eller mer) bare går natt? Da er jo hvilebehovet kanskje ikke det samme for folk som kan ha vakter på helt ulike tider på døgnet i løpet av en uke, på tvers av tidssoner?
Risikovurderinger på arbeidsoperasjoner ombord utfører vi sjølv, lovverket og hva som er tillatt kommer en ikkje unna uansett
Jeg lurer mest på hva det var som gjorde at crew rest area på A330 ikke var godkjent lengre. Smitte? Renhold? U/S ventilasjon? Men trenger man strengt tatt biz-seter for et crew som jobber 11 timer? Hadde det ikke vært nok med en 3-seter bakerst i eco? De går jo av vakt når de kommer til LAX uansett
Ufrivillig downgrade hadde også vært en mulighet hos SAS, men da for 750eur/passasjer når det downgrades 2 kabiner slik som her Men man kan også velge å gå for EU reglementet for kompensasjon om man ønsker det, basert på en prosentandel av billetten. Men internregler hos SAS sier samtidig at blant annet følgene passasjerer grupper aldri skal downgrades - unntatt dersom de frivillig godtar det. Passengers who have ordered special meals, SPML, in the higher service classes. EuroBonus Award Ticket holders, FQTR. EBP/EBD/EBG/EBS VIP/CIP
Jeg hadde krevd ombooking første fly dagen etter med Austrian eller Turkish, hotell og 600Euro i kompensasjon .
1) 750 euro vil jo i mange tilfeller være mindre enn differansen på Y og C når man kjøpte billetten. Så dette må man jo se på som en "refusjon", der passasjer ofte vil gå i minus. 2) Hva er EU-regelementet her? Jeg ville sett på dette som en denied boarding, noe som jo setter deg i en god forhandlingssituasjon. Men sier regelverket noe annet?
Tipper dette er fagforeningsrelatert ja, husker SAS hadde kjempetrøbbel i 2014 da de fikk inn nye A330E og svensk cabin crew nektet å jobbe på de nye flyene fordi rest area nå kun var et område bak i Eco med gardiner. De har ganske tydelige krav i disse avtalene sine historisk og hvis de nå av en eller annen grunn ikke kunne benytte tiltenkt crew rest area og så må vel SAS finne en løsning for å få de til å jobbe.
Involuntary downgrade på langdistanse gir krav på refusjon av 75% av billettprisen i følge regelverket: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#upgradeAndDowngrade
Jeg forstod det slik at de ble plassert på samme fly. Involuntary downgrade der altså. Denied boarding er mer omfattende og gir full pakke fra EC261, men blir ikke gjeldende i denne saken.
1-4A blokkert og forheng er montert med gaffatape på CPH-LAX nå. Manglende hvilerom til CC er begrunnelsen. Har 1A hjem på søndag og tipper den ryker. Kanskje lurt å bytte til et ledig midtsete før det blir rad 55….
Tror ikke 3-seter i eco oppfyller noen av disse: Class 1 rest facility: bunk separated from cockpit and passengers; not necessarily private but suitable for flat or near flat sleeping position. (more INFO: CS.FTL1.205) Class 2 rest facility seat in the A/C cabin reasonably free from disturbance by passengers or crew but separated only by a curtain or similar and reclining to at least 45° back angle with leg and foot support. (more INFO: CS.FTL1.205) Class 3 rest facility seat in the A/C cabin or cockpit separated only by a curtain or similar reclining to at least 40° back angle with leg and foot support; may not be adjacent to any seat occupied by passengers. (more INFO: CS.FTL1.205)
Fakta i denne saken er som følger... SAS har 3 stk. A330-300 som ikke har crew rest. Disse brukes primært på turer til østkysten hvor dette ikke er noe krav. EWR, JFK, BOS, IAD, etc. Det er de tre eldste maskinene, så LN-RKN, LN-RKO og LN-RKM. Disse tre maskinene har også lavere MTOW (maks take-off vekt) enn de 5 andre A330 maskinene i SAS sin flåte (233 tonn versus 242 tonn). Så grunnen til at dette skjer er nok vintervær, mye cargo på østkyst-ruter og planlagt vedlikehold (C-sjekk) på de nyere A330-maskinene. Alternativet hadde vært å kansellere hele flyvningen, og da er det nok "billigere" og heller gi kompensasjon til noen få passasjerer i Business...
Det er jo mange bransjer hvor man har økter på 12 timer, men deretter lang tid til hvile. Er det ikke slik at de som reiser over får et par døgn på destinasjonen før de må være mannskap på retur? Skjønner godt at de gjerne vil ta seg en strekk osv, men at det skal gå utover de reisende, som attpåtil har betalt flere titusen kroner? Jeg skulle hatt rikelig kompensert for noen gang igjen å ha kjøpt meg en biz billett på SK hadde dette rammet meg. Faktisk, hele prisen refundert og en god slump oppå som kompensasjon. Som mannskap ville jeg skammet meg når jeg gikk forbi dem på bakerste rad. Når det er sagt, jeg kan levende forestille meg at dette har vært et problem på de nevnte flyene i lengre tid, og ledelsen har valgt å ikke gjøre noe med det. At det slik sett blir en protest fra mannskapet fordi det er det eneste de kan gjøre for å få ledelsens oppmerksomhet. Da har jeg i grunnen forståelse for det. Men, for å dra en parallel, for noen år tilbake var vi et reisefølge på 5 som forespurte oppgradering (Biz -> First) på flight fra Shanghai til London med BA. De hadde 4 seter ledig, det 5 setet var for mannskapet. Etter litt om og men ble mannskapssetet frigitt og vi fikk oppgradering. Beslutning (i følge loungepersonalet) fattet av kapteinen.