Oppsummering og konklusjoner
Dette var en meget behagelig flytur med eksepsjonelt god mat og drikke, også som kombinasjoner. Med de unntakene jeg har nevnt leverte crewet meget bra og profesjonell service. En ting som også burde nevnes er at cc generelt virker godt koordinerte og at de kommuniserer godt/hyppig seg imellom hva som er status og behov blant de forskjellige pax. Timene rant avgårde og jeg opplevde aldri servicen som påtrengende selv om de kom innom 1A titt og ofte.
Bakketjenestene på CPH er en svakhet, som det ofte er når man ikke er på hjemmehub'en. Selv om min tur innom First Class Lounge og The Private Room (SKL) på Changi var relativt kort er inntrykket mitt at de ikke holder det samme nivået som FCT/FCL som er naturlig å sammenligne med. På mat kanskje ja, men tjenestene utenom er relativt begrenset samt at dusjfasilitetene kom litt til kort. Jeg sliter egentlig med å finne noe forskjell på dusj-og toalettfasilitetene i TPR og SKL på Changi.
For å vurdere opplevelsen ombord er det naturlig å sammenligne F produktet mot det SQ leverer i Biz, i tillegg til andre F produkter. Jeg sammenligner her mot SQ Biz i 777-300ER og A380 og tenker følgende:
- Det er deilig å gå først ombord (og ut av) flyet, men hvis det ikke finnes F kabin i flyet eller det ikke er F pax så gjør man det i Biz også.
- Det er deilig å gå på en stor ubesudla do og tørke hendene med en tøyklut, men det gjør man i Biz også om enn på et noe mindre toalett (fremre Biz toalett på A380 er faktisk større enn i F på 777-300ER).
- Det er deilig at det lukter parfyme og er frescht når du går på do, men det gjør man i Biz om enn med en annen type/lukt på parfymen.
- Det er deilig å spise 7 retter når man selv ønsker, og det kan man ikke i Biz (selv om BtC og servering ellers på ingen måte er dårlig).
- Det er deilig å kunne velge mellom mange viner, men det kan man også i Biz også om enn litt færre.
- Det er deilig å ha minst en 0,5 cc til disposisjon, men i Biz har du 0,166 cc. (gjetning fra min side, men poenget er nivå av personlig service)
- Det er deilig å sitte i et sete som er nesten 1m bredt, men hvor "problematisk" er det at setet er 20 cm smalere? (Er egentlig usikkert på hvor mye smalere Biz A380 setet er....det er også svært!)
- Det er deilig å sove i en seng som er bedre enn på mange hoteller, men Biz sengen (spesiellt på A380) er også veldig god.
- Det er deilig at kapteinen/cabin manager slår av en prat, men det kan også skje i Biz (noen synes jo det er veldig stas å snakke med Kapteinen ombord).
- Det er deilig at det deles ut en omfattende og ekslusiv amenities pakke, men du får det du trenger på forespørsel i Biz også, om enn et annet mindre ekslusivt merke.
- Det er deilig å spise og drikke kaffe/te fra porselen, men det gjør du i Biz også.
- Deilig å få en SQ F bamse som kan koses med. Det får du ikke i Biz

Min vurdering blir følgelig at SQ F vanskelig kan rettferdiggjøres når det sammenlignes med SQ Biz. SQ biz er for bra til det. Basert på min opplevelse er ikke det som tilbys i SQ F totat sett godt nok til å kunne forsvare prisen selv om det er et bra produkt. Personlig service og ypperlig kvalitet på mat og drikke ombord er de tingene jeg vil fremeheve som SQ F produktets styrker sammenlignet med både SQ Biz og de andre F produktene jeg har prøvd (LH, OZ). Hadde man kombinert LH og SQ sine F produkter så ville man hatt noe veldig bra hvertfall!
SQ Biz sete 16A, A380 - svært og komfortabelt
SQ vurderer sikkert kontinuerlig i hvilken grad F produktet har livets rett, dvs om betalingsviljen og behovet er der isolert sett, men også i konkurranse med sin egen Biz. Ved videre marginalisering og "forbedringstiltak" av F produktet og tjenester står nok SQ i fare for å helt på egen hånd gjøre F mindre attraktivt og dermed lite konkurransedyktig ift SQ Biz. Men hva vet jeg, kanskje det er planen på lengre sikt? Det virker hvertfall som A350 med SQ Biz, Premium Eco og Eco dekker behovet i mange markeder.
En ting som hvertfall jeg vil være villig til å betale ekstra for er et sete med lite/mindre flystøy. Her er det lite/ingen sammenheng med det som tilbys i SQ F, men heller flytype og lokalisering i de forskjellige flytyper. SQ F kabinen i 77W flyene (helt foran) har relativt mye støy, men det er kanskje best lokasjon i den flytypen? Jeg vet hvertfall at fremre biz kabin i 2 etg på A380 (og LH F) er det beste jeg har opplevd. SQ Suites og OZ Suites ligger i 1 etg på A380 og der vil jeg påstå det er merkbart mer støy enn i 2 etg (her må jeg ta forbehold om medpassasjerer, og ikke minst medreisende som også lager støy, samt effekter fra inntak av adekvate mengder champagne såfremt det ikke var tomt da). Høres ut som A350 er drømmeflyet mitt basert på hva folk her inne har rapportert mht flystøy hvertfall
A380 - mitt favorittfly på long haul, men når får jeg prøvd alles nye favoritt A350?
Jeg er glad for å ha prøvd SQ F som er et "hard to get" F produkt pga relativt høy pris og meget begrenset award tilgjengelighet. Det å anbefale noen å reise med SQ F gjør jeg mer enn gjerne, men da bør de være nysjerrige på produktet og/eller vil unne seg ypperlig mat/drikke og personlig service på reisen. Jeg storkoste meg og hadde en flott opplevelse hvertfall!
Tusen takk for turen alle sammen!
Last edited: 27. aug 2017