SQ FIRST vs SQ BIZ

Tråd i 'Reisebrev' startet av FFlyer, 23. aug 2017.

  1. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    The Private Room, T3 Changi

    IMG_2629.JPG

    Jeg hadde ikke så lang connection, men kom meg raskt til TPR og var heldig med gate så en times tid ble det.

    IMG_2628.JPG

    TPR er tilgjengelig via First Class lounge og består såvidt jeg fikk med meg av dusj-og toalettfasiliteter (DR), samt et svært rom (SR) med sikkert 6-7 meter takhøyde og flott utsikt mot T3 A-gatene. Ble forsåvidt hyggelig mottatt, men fikk ingen "egen" person til å passe på meg. Fikk beskjed om at klokka og avgangstid måtte jeg passe på selv. Slukøret gikk jeg inn SR og fant en av mange ledige stoler. SR var gjennomtenkt inndelt såvidt jeg kunne bedømme, hvor intimitet og isolasjon var balansert på en måte som sikkert bare interiørarkitekter kan. Jeg fant meg en stol å kjente at en tur i DR for kvitte meg med F-smuss og litt annet rask var påkrevd.

    Før jeg gikk dit bestite jeg Eggs Benedict (EB) fra TPR menyen (glemte å ta bilde...) og kelneren foreslo ha det klart når jeg var ferdig dusja. Knallbra forslag tenkte jeg og gikk til DR.

    Dusjen var av typen med avanserte massasjefunksjoner an mass, og det var jo oppfriskende og artig. Var ikke noe spesielt utvalg av amenities tilgjengelig som jeg kunne se. Barbersaker og ellers det man måtte trenge lå inne i dusjrommene.

    IMG_2630.JPG
    IMG_2631.JPG
    IMG_2632.JPG

    Vel tilbake i SR (fra DR altså) ble mine EB raskt servert. EB var godt laget og det plagsomme eddikvannet som nærmest alltid følger med til tallerkenen etter man har posjert egg var det ikke spor av. Nice! Etter å ha satt disse til livs var min tilmålte tid i TPR over og jeg satte kurs for gate (for egen maskin vel og merke).

    IMG_2633.JPG

    Kortversjon blir da: Var innom TPR og spiste EB i SR etter DR. Eller noe sånt.

    Nå følger oppsummering....lover altså:)
     
    Sunnfjordingen, drsyk, Edin and 15 others like this.
  2. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Oppsummering og konklusjoner

    Dette var en meget behagelig flytur med eksepsjonelt god mat og drikke, også som kombinasjoner. Med de unntakene jeg har nevnt leverte crewet meget bra og profesjonell service. En ting som også burde nevnes er at cc generelt virker godt koordinerte og at de kommuniserer godt/hyppig seg imellom hva som er status og behov blant de forskjellige pax. Timene rant avgårde og jeg opplevde aldri servicen som påtrengende selv om de kom innom 1A titt og ofte.

    Bakketjenestene på CPH er en svakhet, som det ofte er når man ikke er på hjemmehub'en. Selv om min tur innom First Class Lounge og The Private Room (SKL) på Changi var relativt kort er inntrykket mitt at de ikke holder det samme nivået som FCT/FCL som er naturlig å sammenligne med. På mat kanskje ja, men tjenestene utenom er relativt begrenset samt at dusjfasilitetene kom litt til kort. Jeg sliter egentlig med å finne noe forskjell på dusj-og toalettfasilitetene i TPR og SKL på Changi.

    For å vurdere opplevelsen ombord er det naturlig å sammenligne F produktet mot det SQ leverer i Biz, i tillegg til andre F produkter. Jeg sammenligner her mot SQ Biz i 777-300ER og A380 og tenker følgende:
    • Det er deilig å gå først ombord (og ut av) flyet, men hvis det ikke finnes F kabin i flyet eller det ikke er F pax så gjør man det i Biz også.
    • Det er deilig å gå på en stor ubesudla do og tørke hendene med en tøyklut, men det gjør man i Biz også om enn på et noe mindre toalett (fremre Biz toalett på A380 er faktisk større enn i F på 777-300ER).
    • Det er deilig at det lukter parfyme og er frescht når du går på do, men det gjør man i Biz om enn med en annen type/lukt på parfymen.
    • Det er deilig å spise 7 retter når man selv ønsker, og det kan man ikke i Biz (selv om BtC og servering ellers på ingen måte er dårlig).
    • Det er deilig å kunne velge mellom mange viner, men det kan man også i Biz også om enn litt færre.
    • Det er deilig å ha minst en 0,5 cc til disposisjon, men i Biz har du 0,166 cc. (gjetning fra min side, men poenget er nivå av personlig service)
    • Det er deilig å sitte i et sete som er nesten 1m bredt, men hvor "problematisk" er det at setet er 20 cm smalere? (Er egentlig usikkert på hvor mye smalere Biz A380 setet er....det er også svært!)
    • Det er deilig å sove i en seng som er bedre enn på mange hoteller, men Biz sengen (spesiellt på A380) er også veldig god.
    • Det er deilig at kapteinen/cabin manager slår av en prat, men det kan også skje i Biz (noen synes jo det er veldig stas å snakke med Kapteinen ombord).
    • Det er deilig at det deles ut en omfattende og ekslusiv amenities pakke, men du får det du trenger på forespørsel i Biz også, om enn et annet mindre ekslusivt merke.
    • Det er deilig å spise og drikke kaffe/te fra porselen, men det gjør du i Biz også.
    • Deilig å få en SQ F bamse som kan koses med. Det får du ikke i Biz:)
    Min vurdering blir følgelig at SQ F vanskelig kan rettferdiggjøres når det sammenlignes med SQ Biz. SQ biz er for bra til det. Basert på min opplevelse er ikke det som tilbys i SQ F totat sett godt nok til å kunne forsvare prisen selv om det er et bra produkt. Personlig service og ypperlig kvalitet på mat og drikke ombord er de tingene jeg vil fremeheve som SQ F produktets styrker sammenlignet med både SQ Biz og de andre F produktene jeg har prøvd (LH, OZ). Hadde man kombinert LH og SQ sine F produkter så ville man hatt noe veldig bra hvertfall!

    IMG_2900.JPG
    SQ Biz sete 16A, A380 - svært og komfortabelt


    SQ vurderer sikkert kontinuerlig i hvilken grad F produktet har livets rett, dvs om betalingsviljen og behovet er der isolert sett, men også i konkurranse med sin egen Biz. Ved videre marginalisering og "forbedringstiltak" av F produktet og tjenester står nok SQ i fare for å helt på egen hånd gjøre F mindre attraktivt og dermed lite konkurransedyktig ift SQ Biz. Men hva vet jeg, kanskje det er planen på lengre sikt? Det virker hvertfall som A350 med SQ Biz, Premium Eco og Eco dekker behovet i mange markeder.

    En ting som hvertfall jeg vil være villig til å betale ekstra for er et sete med lite/mindre flystøy. Her er det lite/ingen sammenheng med det som tilbys i SQ F, men heller flytype og lokalisering i de forskjellige flytyper. SQ F kabinen i 77W flyene (helt foran) har relativt mye støy, men det er kanskje best lokasjon i den flytypen? Jeg vet hvertfall at fremre biz kabin i 2 etg på A380 (og LH F) er det beste jeg har opplevd. SQ Suites og OZ Suites ligger i 1 etg på A380 og der vil jeg påstå det er merkbart mer støy enn i 2 etg (her må jeg ta forbehold om medpassasjerer, og ikke minst medreisende som også lager støy, samt effekter fra inntak av adekvate mengder champagne såfremt det ikke var tomt da). Høres ut som A350 er drømmeflyet mitt basert på hva folk her inne har rapportert mht flystøy hvertfall:)

    IMG_2897.JPG
    A380 - mitt favorittfly på long haul, men når får jeg prøvd alles nye favoritt A350?

    Jeg er glad for å ha prøvd SQ F som er et "hard to get" F produkt pga relativt høy pris og meget begrenset award tilgjengelighet. Det å anbefale noen å reise med SQ F gjør jeg mer enn gjerne, men da bør de være nysjerrige på produktet og/eller vil unne seg ypperlig mat/drikke og personlig service på reisen. Jeg storkoste meg og hadde en flott opplevelse hvertfall!

    IMG_2866.JPG

    Tusen takk for turen alle sammen!
     
    Last edited: 27. aug 2017
    Sunnfjordingen, drsyk, S2nes and 32 others like this.
  3. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    For en tur og helt ypperlig oppsummering - imponerende grundig :)
     
    FFlyer liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Flott at du deler opplevelsen din.
    Tror nok at du sier akkurat det F-tilbydere er redd for. Forskjellen mellom F og moderne C er ikke stor.
    For min del tenker jeg at merverdien av F i hovedsak er privatlivet og begrenset eksponering mot allmuen. For oss neppe verd mye, men er du "rett under privatfly"-kjent er det nok greit å unngå en C kabin på 70 seter og en C lounge med alt mulig rart av graps..
     
    SAJblue, Fredrik81, Kristian and 2 others like this.
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin sammenlikning og at du rapporterer fra det som virker som en fin tur :) Selv om F kanskje ikke er verdt prisen kontra business her, så er det uansett noe eget i det å fly i F...
     
    FFlyer liker dette
  6. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takker!
    Du har nok rett i det at det for noen er viktig å unngå almuen og ha privatliv/reise inkognito.
    Men ingen unngår litt smuss da...uansett klasse:)
     
    TigerTravel liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Super story @FFlyer . Meget underholdende og infortativt. Jeg er sjokkert over at de tar inn vannflasken din og fyller den på igjen. Man gjør ikke slikt på First Class.
     
    FFlyer liker dette
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    så ut som en super tur, men virker som om SQ bør åpne opp for partnere for bonusuttak. Det ser ikke ut til at produktet er såååå eksklusivt at det må forbeholdes SQs egne medlemmer.

    takk for turen.
     
    VirreVapp, Are, FFlyer and 1 other person like this.
  9. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Dypt sjokkerende og helt på linje med i-lands problemer som F-smuss:)
     
    RoadKing liker dette
  10. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig. Ser ingen grunn til at de ikke gjør det. Dette setter egentlig bare de andre selskapene som gjør det, feks LH, OZ og NH i et bedre lys enn SQ.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan rangerer du denne F-opplevelsen mot de andre selskap?
     
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Humoristisk og grundig reisebrev! Alltid interessant når det kommer sammenligninger. Takk for at du har latt oss få bli med på reisen! :)
     
    FFlyer liker dette
  13. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Kortversjonen er;
    1. LH
    2. SQ
    3. OZ

    Burde lagd en matrise på dette som dekket komfort, service og mat/drikke ombord og det samme på bakken. På bakken er det jo litt urettferdig for SQ ettersom jeg ikke har prøvd å reise fra SIN i SQ F, men jeg vet nogenlunde hva TPR har å by på hvertfall.

    NH F står på to-lista for 2018. Noen her inne som vet hvilke(n) leg det er mest sannsynlig å kapre 2 award seter på? ORD-HND kanskje @Are ?

    United er jeg ikke nysjerrig på engang. Servering av champagne i plastglass.....pføy!

    EDIT: SQ Biz tar forøvrig lett 3. Plassen før OZ F.
     
    SAJblue, vegardg and petterel like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Synes det var god tilgang på mye fra USA til Asia.
    Fra Europa er det verre..
     
    CrotchRocket and FFlyer like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Dårlig erfaring med OZ?
    Min opplevelse av OZ F rangeres høyere enn LH F...
     
    Fredrik81 and Franco63 like this.
  16. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    vegardg liker dette
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig dere hadde for høy partyfaktor, til å nyte/evalure turen :)
    Ønsker man privatliv og er et par så er det nok litt mer rockstar over OZ kontra LH. Når det er sagt så rangerer jeg ennå LH over OZ sammenlagt, og ANA på en sisteplass. Vil si at produktene var helt supre hos alle tre, men små nyanser skiller.
    Har lite erfaring ennå så trenger mer luft under F vingene før jeg kan komme med noe overveide konklusjoner :)
    SQ F står på listen min også ,så takker for turen. Blir Emirates i helgen og det ser jeg frem til, med store forventninger, selv om det er korte flighter(HKG-BKK) og ikke store opplevelser på bakken. Sån blir det når man er familie far som prøver å spare litt og sikre seg gullkort en ny runde.
     
    SAJblue liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Speilvendt av min oppfatning..
    Tydelig at folk er forskjellig..
    Men det antyder kanskje også att det er små marginer i F og personlig kjemi med crew betyr mye..
     
    Fredrik81 liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns ikke man skal glemme Swiss i det selskapet her. Deres First på 777 var et hakk over LH syns jeg. Det trekker riktignok ned med å etterlate deler av suppeposen i suppa, men det setet var aldeles enestående.
     
    Are and FFlyer like this.
  20. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Det er klart vi liker å nyte turen å kose oss med deilig vin og champagne. Dette blir akkurat som en guttetur hvor kjerring og unger ikke er med så klart. Hva blir en kveld med gutta hvis man går tom for drikkevarer?

    Har forøvrig fått flere tilbakemeldinger om grundige og godt formulerte reisebrev så håper evalueringen sånn sett er god nok.
     
    Robert H, DanH, Upsaker and 6 others like this.

Del denne siden