Jeg har med stor interesse lest rapporter og erfaringer med SQ sine businesskabiner. Frister å prøve en "gullkorttur" til AKL en vakker dag. Men jeg synes å huske at enkelte modeller ikke har automatisk nedfellbar seng, det vil si at CC må klargjøre sengen med noen grep. Stemmer dette? Hvilke modeller gjelder i så fall dette? Hvis dette stemmer, har man jo ikke den samme fleksibiliteten som hos for eksempel QR, der man til enhver tid kan kjøre setet opp og ned i den posisjonen man ønsker.
Både de gamle og nye stolene må man ut av og legge ned ryggen på for å lage seng. Men det krever ingen spesialistutdanning for å gjøre dette, så det fikser man greit selv
Ok så det utelukker altså en posisjon sånn halvveis tilbakelent. Enten må man sitte oppreist eller så må man ligge flatt. Eller?
Det er ikke mulig med like mye "lounge" mode som på de setene som legges helt ned med den elektriske kontrollen (som SAS sine feks). Men det gir deg "nok" lounge mode synes jeg. For å lage seng så legger du ryggen frem (du løser den ut med en liten hendel bak på ryggen og klarer det fint selv hvis du ikke vil ha "bed service" fra cabincrew). Fordelen er en litt bedre flatbed synes jeg. SQ har vært kongen i Biz i *A i mange år. De har hatt seter som er lysår foran de andre, men nå med oppgraderte kabiner så ha de andre tatt det inn. Jeg synes dog fortsatt at SQ er et lite hakk foran - veldig god bredde i setet. Ikke stor forskjell på gammel og ny kabin hos SQ.