SQ : Mileagerun til Stockholm via Manila med Singapore Airlines.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 04. nov 2017.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    SQ C: OSL-CPH-SIN-MNL-SIN-DME-ARN-OSL

    Dette er årets fornuftige/komplett gale/flotte opplevelse bare fordi jeg kan. En MR der opplevelsen av Singapore Airlines i C står i fokus. Om det er en fornuftig tur? Det er sikkert en del av dere her inne som er enige i at en tur med en ”fornuftig” priset SQ billett som samtidig gir meg diamantstatus hos Eurobonus er et rasjonelt kjøp. Når det kommer opp hvor ferien går denne høsten i lunsjen på jobb får jeg nok litt mer undrende blikk når jeg må innrømmet at jeg skal fly tre ganger til Asia i løpet av syv uker.

    Ikke helt uvanlig for meg så starter reisen mot en ny destinasjon med flybussen til OSL. Flybussen er flybussen. Den er alltid litt forsinket, har greit wifi og nok plass om bord. Og som regel tar sjåføren igjen noe av forsinkelsen på motorveistrekket.

    Jeg gjør for øvrig et forsøk på å skrive denne rapporten fortløpende, men den kommer ikke til å bli lagt ut mens jeg er ute å flyr. Men jeg har en tanke om at jeg skal ta en annen helg og legge den ut, i deler på de samme tidspunktene som om den var live.

    SQ6251 OSL-CPH i sete 4F A321

    Denne morgenen ville verken Singapore Airlines sine hjemmesider eller automatene til SAS sjekke meg inn, så jeg tok en tur innom en av gull skrankene og fikk et forundret blikk ( igjen) når den unge damen lurte på hvor lenge jeg skulle være i Manila. Med pluss på billetten sete gled jeg raskt igjennom SAS sin fast-track.
    _DSC3378.jpg _DSC3379.jpg _DSC3380.jpg


    Utenfor gullstua, der vi med sølvstatus (en så lenge) må oppholde oss fant jeg overraskende god havregrøt, som ble toppet med cottage-chese og bjørnebær. Litt kaffe, en oppdatering av sosiale medier senere og det var på tide å ta det store minuttet å gå til gate E8. Siden det regnet gikk selvfølgelig alle som satt bakerst og skulle bruke bakre trapp rett inn i flyet gjennom glassgangen, noe som lager enda mer kø i midtgangen på et fullt fly. 28 min forsinket på grunn av en liten teknisk feil på et panel som ble sjekket av tekniker tok vi av mot sør og CPH. Midtsetet var tomt, men gutteklubben +50 fra Handelsbanken på vei til Istegate og hadde fått seg et par øl i loungen allerede. De hadde store planer for dagen som skulle meddeles alle. Greit med støydemping på hodetelefonene og GoT podkast.
    _DSC3384.jpg _DSC3385.jpg

    Der ser dere min første polarrull noen sinne (Dette er vel det største sjokket i denne tripreporten strengt tatt). Og når man sitter med glade herrer fra Oslo vest på alle kanter er det like greit å joine festen. Så jeg fikk meg en Mikeller Northern Trails, som smakte mye bedre en den biten jeg tok av polarrullen med ”kalkun” og sikkert litt i retning av en IPA.

    Rett etter at jeg skrev at den smaker som IPA så måtte jeg sjekke. Det er faktisk en IPA. Jeg er overhode ikke noen ølkjenner, så akkurat nå er jeg litt stolt over at jeg 1. Likte et litt bittert øl. 2. Kjente igjen smaken på en øltype.

    Da får vi vite at vil kommer inn på gate B11. Hvor mange som leser dette kan umiddelbart si hvor mange minutter jeg må bruke på vei til C37 som er min departure gate mot Singapore?
     
    a3t, pgaa, Stuttfeiten and 30 others like this.
  2. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    God tur og håper for din del at det blir lastet inn mat på flyet!
    (Eller ble dette altså skrevet forrige uke men først postet nå??)
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skrev rapporten fortløpende på turen som ble gjennomført midt i september og legger den ut denne helgen.
     
    Fredrik81 and DanH like this.
  4. Mg15

    Mg15 Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    Gleder meg til fortsettelsen:)
     
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Fin start, ser frem til mer. Må si meg enig i at det er litt overraskende/sjokkerende over at dette er første tur med polarrull ;)
     
    Kristian liker dette
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal ha en MR til København med SQ via SIN og BKK,- men det blir ikke før uti februar. Ser frem til å lese mer ( det er jo en nokså kjent MR, men det blir likevel forskjellige historier ).
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    God idé å skrive rapporten live, men publisere på riktig tidspunkt senere. Gleder meg til fortsettelsen!
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det har allerede skåret seg med tidspunktene ser jeg, men det kommer drypp utover ;)
     
    Upsaker liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    SQ251 CPH-SIN i sete 16K 777-300ER

    _DSC3394.jpg

    Gangavstanden var mindre en jeg trodde så selv om jeg stoppet og tittet og lyttet på en alt for dyr B&O høyttaler. Så jeg kom noen minutter før F passasjerene ble bedt om å gå om bord på dansk. I vanlig ( Norsk?) stil stilte dermed alle andre seg foran gaten slik at det eldre paret fra Singapore som faktisk kunne gå om bord, ikke kom seg verken hit eller dit. Så ble det litt mer opplysninger på dansk og engelsk om at vi skulle gå om bord i sekvens, og at de fleste kunne sitte stille og vente enda en liten stund. Noe som fører til at enda flere reiser seg og går enda nærmere gaten. Litt trangt å komme seg igjennom havet med andre ord.

    F kabinen med 3 rader foran galley og en større C kabin med 10 rader bak. Mitt sete 16F ligger på rad to og ut mot vindu og er et fint alenesete, men har noe støy og trafikk til toaletter og galley foran. Nå var første rad som har et bredere men ikke lenger rom til bena reservert, så jeg tenker at et sete nærmere midten av C kabinen ikke er noe dumt valg.

    Setet: Hva liker jeg.
    Det er ganske enkelt det største og beste setet jeg har sittet i om bord i et fly. Det er bredt sånn at jeg kan bevege meg. Det er et intimt lite rom med skjermen til IFE høyere og nærmere en på andre seter noe som gir meg et stort og detaljert bilde. Setene er høye og kapsler meg lett inn uten at jeg opplever det som klaustrofobisk. Fargene er harmoniske, og det er 2 puter som gjør at selv om ryggstøet står rett forover kan en enkelt sitte med bena inn i brønnen i en revers herringbone posisjon, noe som øker opplevelsen av privatliv . Når dette blir skrevet gjenstår det å se hvor godt jeg liker å sove på et skjevt sete. Setet har rikelig med lagringsplass. Jeg fant umiddelbart fire steder å plassere nesten hele håndbagasjen min. Presentasjonen er også pen med sokker, slippers og menyer liggende tilgjengelig og med høretelefoner klare i en av lukene. Det er også eget speil tilgjengelig.

    _DSC3394.jpg IMG_0326.jpg IMG_0327.jpg IMG_0328.jpg IMG_0329.jpg IMG_0330.jpg IMG_0331.jpg IMG_0332.jpg IMG_0333.jpg IMG_0339.jpg IMG_0340.jpg IMG_0348.jpg IMG_0351.jpg IMG_0352.jpg

    IFE er innholdsrik med programvare fra Panasonic. Jeg finner rikelig med film, tv musikk og underholdning og et mer interaktivt flykart en jeg har sett tidligere. Når skjermen også er god og responsen på den håndholdte kontrollen er god så er jeg fornøyd.

    IMG_0373.jpg IMG_0374.jpg
    Det er Wifi om bord som koster fra 7$. Det er ganske enkelt for dårlig. Ferdig snakket.


    Hva er det jeg ikke liker med setene.
    Sittestillingen blir med skjev rygg opp mot setet og den brede polstrede veggen mot midtgang fordi jeg vil strekke ut bena, og det må jeg gjøre i brønnen. Jeg blir sittende langt fra vinduet sånn at jeg ikke får noe kontakt med utsiden av flyet. Noen opplever nok at setet foran er litt nærme og massivt. Under fotbrønnen er det plassert en liten boks for oppbevaring av sko. Her ville jeg som er lang gjerne hatt gulvplass til å strekke ut føttene mine. Hadde denne boksen vært plassert mot og delvis under mitt sete og ikke setet foran ville jeg hatt mer variasjon i hvor jeg kan strekke ut bena. Noe som ville vært et klart pluss for meg som er lang. Det mekaniske knappene for justering av setet er plassert sånn at jeg som regel sitter vridd fra dem og med puten i ryggen som dekker tilgangen til disse. med en pute i korsryggen. Men knappene er plassert sånn i armlenet at jeg aldri trykker på dem med kroppen.

    Post forsetter pga mange bilder.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Forsetter fra forrige post.
    Til tross for full kabin, med et ledig sete i C og F og nesten full turistklasse så klarer en stor gruppe smilende å vennlig cabin crew å både hjelpe meg og andre passasjerer med bagasje og jakker. Og servere vann, juice og champagne nesten før jeg er kommet meg på plass i setet. De snakker gjennomgående svært godt engelsk og er komunikative, tilstedeværende og vennlige gjennom hele flyturen. Det er ingen av dem som presenterer seg eller kan navnet mitt før jeg får en kopp te tidlig på morgenen som blir servert med etternavnet mitt.

    Det kommer varme håndklær og det blir tatt opp bestilling på en noe å drikke før maten, som er klare i det setebelte skiltet blir skrudd av. IVF har låst seg, og må resettes to ganger før den er i gang.

    _DSC3397.jpg _DSC3399.jpg _DSC3402.jpg _DSC3403.jpg _DSC3404.jpg _DSC3405.jpg _DSC3406.jpg

    Maten: En mild og litt spicy bloody mary senere kommer det satay på kylling og biff. Disse mer søte og krydrete en sterke. Både kyllingen og biffen er varme og møre. En anelse av sting i peanøtsausen som er for oljete. Fersk agurk og løk komplementerer, så her tør SQ å spille på sine matkulturelle røtter. Jeg er en av de som ikke skal ha alt for mye alkohol for å ha en god dag. Så for spritbasert drikke ber jeg om at den blandes svak, og hver gang må jeg spørre om mer tonic eller tomatjuice eller hva den nå skal spes ut med. Smilet mitt brer seg når jeg skjønner at min cc faktisk noterte seg at hun skulle roe ned på vodkaen. På den måten får jeg kanskje smakt meg igjennom litt mer av vinlisten uten å sovne fra desserten. Innimellom og på få minutter klarer hun også å trylle fram en svart og dampende etiopisk kaffekopp. I pent porselen. Litt imponerende selv om det er et stort crew i sving at de får til alt på en gang.

    _DSC3413.jpg _DSC3412.jpg _DSC3411.jpg _DSC3410.jpg _DSC3409.jpg

    Foie Gras: Wow! Som den mykeste og feteste leverposteien du noen gang har smakt, med en terrine som smaker av røkt saltet svinekjøtt. Fersk salat og myke smakfulle båter av pære. Kan leve lenge med foie fras siden jeg må vente en stund til på et kaviar måltid i F et sted og en gang i fremtiden. En Australsk savignon blanc fra Malborough er overraskende nok fet og syretung nok til forretten.

    IMG_0359.jpg

    Mens vi spiser satay ble det tatt opp bestilling på hovedretten til den mer franske en danske ” frokost”, altså den norske lunsj som serveres til passe nordisk tid. Valget står mellom torsk, skaldyr, kylling og okse i forskjellige utgaver. Jeg går for pannebrent torsk med auberginepure. Ristete tomater, asparges, gulrot og pinjekjerner. Nytt I lands problem: ett glass til av campagnen eller om jeg skal tro at en brent torsk har nok umami til å matche rødvinen fra Haute Medoc. Det er tøft når valgene river i meg. Rødvinen var enda litt lettere en jeg trodde, myk og fruktig, og det var like greit. For torsken var knapt nok brent, men derimot mør og saftig og smakfull. Og når grønnsakene er både varme, sprø og møre på en gang så var denne hovedretten den beste fisken jeg har spist om bord på et fly. ( Ja den var bedre en den gode fiskematen jeg fikk hos Turkish for noen uker siden.)
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Forsetter pga mange bilder og tekst
    IMG_0364.jpg

    Like greit å smake på begge dessertene. Trio av sjokolade og en eplepai kreasjon som begge er elegante i utseende. Dette er kaker som ligger opp mot det Pascal leverer i Oslo. Ikke så bra, det er brukt billigere sjokolade, men det er flott håndverk og smak langt utover de vanlige langpanne rutekakene som herjer alle flykabiner og kalles dessert.

    Ost og fukt kommer på trillevogn og en stund etterpå kommer kaffe og Taylors 10 år gamle portvin som er rund og kompleks og passer fint til syren i eplekaken.
    IMG_0370.jpg IMG_0369.jpg IMG_0367.jpg IMG_0366.jpg IMG_0365.jpg
    IMG_0358.jpg

    Service: Som nevnt opplever jeg crewet som tilstedeværende og med et smil og service men etter en super start når vi kommer om bord merkes det at det er passasjerer i 51 av 52 seter. Crewet bedriver en kombinasjon av tallerkensevering på brett og traller rett på den rene duken på bordet mitt og tralle som kommer opp og ned midtgangen. Med mindre samkjøring kommer ikke tilbud om drikken rett før eller etter at maten er kommet bordet. Dessertene kom helt alene på et enslig brett. Mens ost og fersk frukt kom på tralle noen minutter senere. Så da ble det ventetid for noe godt til desserten. Dette tenker jeg på som skjønnhetsfeil, men en dyktig leder og dirigent i kabinsjefen hadde organisert dette litt bedre. Det går tre timer fra vi forlater gate til jeg er klar for en tur på badet, skifter og finner en oppredd seng når jeg kommer tilbake.

    _DSC3408.jpg _DSC3407.jpg

    Toalettet er ikke stort, men det er rent gjennom flyvningen med ferske orkideer og myke håndklær og en svak duft av mandarin fra diverse produkter. Sengen er bedre å sove i en jeg trodde når jeg har lest om SQ sine seter. Jeg nærmer meg to meter og kan ligge helt utstrukket så lenge jeg ligger skjevt nok på ryggen. Ligger jeg med fjeset mot vinduet kan jeg ligge fint på siden med god plass, med fjeset andre veien kommer diverse kanter og seter foran i kontakt med kroppen. Helt greit sengetøy, gode puter og lite mykhet i sete og madrass. Når jeg sier at jeg kan legge helt ustrukket så er det en sannhet med modifikasjoner. Innerst i fotbrønnen blir den trangere så mine tær må ligge for tett. Bakhodet mitt ligger også helt inn i kroken i setet, men det god plass til å beveg på både kropp og armer. Uansett, det er mulig å få noen timer med god søvn før jeg våkner til, får meg noen kopper med god te og kjeks og skriver og redigerer bilder. IMG_0375.jpg
    IMG_0339.jpg
    IMG_0357.jpg IMG_0356.jpg IMG_0355.jpg IMG_0354.jpg
    Setene i denne kabinen er såpass private at det ikke er så lett å se hvem som er om bord. Jeg ser en gruppe godt voksne asiatiske kvinner. Ved siden av meg i de to midtsetene sitter et godt voksent ektepart jeg tror er briter. Han er eldre og dårlig til bens og med et solid midtskille mellom setene blir det opp til meg å få ham opp og ned noen ganger på vei til toalettet og for å få redd opp sengen. Dessverre er han også kommet i den alderen der prostataen nok er større en lukkemusklene til urinblæren. Så en kjent lukt fra deler av min yrkeskarriere sprer seg dessverre i kabinen i perioder. Det er tøft å bli gammel og det er godt med en sterkt luktende kopp te mens jeg sitter her og skriver.
     
    pgaa, Stuttfeiten, Scrooge and 21 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsatt samme flight gitt!
    Frokost ombord er det også. Lar bildene tale for seg.
    _DSC3414.jpg _DSC3415.jpg _DSC3416.jpg _DSC3417.jpg _DSC3418.jpg
     
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Knall, selv om jeg et øyeblikk ble i overkant imponert over utdelt stash... siden jeg feilleste ".... med sokker, slips og menyer"...... og tenkte et øyeblikk; "du verden, her skal det reises med stil" ;)
     
    Last edited: 04. nov 2017
    Fredrik81 and CB1 like this.
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for fin, fin rapport så langt! Flotte bilder:) Kjenner jeg gleder meg stort til tur i desember!! :cool::)
    Si meg, er det ikke 1 rad i F på denne maskinen og så 3 rader biz før hovedkabinen med biz kommer bak der igjen?

    F4DDD7E4-7671-41AB-A348-DAA5071917F6.png
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Slipset satt på meg helt til tights! og t skjorte kom fram før leggetid. Siden det skammelig nok ikke ble utdelt slikepysjamas og slåbrok som ville matchet lærsetene måtte jeg klare meg med en egen pysjamasvariant.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. Jeg satt altså på rad 16 som ligger 6 seter bak styrmann på flightdeck, hvis jeg en hopper over klappseter og sånt.
     
    watchaddicted liker dette
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93

    HAHAHA! Når begynte egentlig SQ å tilby IVF?:eek::D;):p
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Faen :oops: og jeg som jobber 100 meter fra Norges største IVF senter. Jeg gleder meg til den dagen feberen går ned og morgenslesbsbisiteten min går over.

    Edit: Selv autocorrect vil lage skrive for meg i dag....
     
    Last edited: 04. nov 2017
  19. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Produktiv flyreise!:D
     
    Petter B-C liker dette
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,609
    Bonuspoeng:
    293
    For en deilig morgen her i Andalucía ....
    Vinen er god og maten er god, til og med røkt norsk torsk har jeg spist ...

    Synes reiserapporten er fantastisk fin @ccurrahee, skulle jo tenkt på en slik reiserute da jeg pendlet til ARN ... der var det knapt en polarrull å se for oss bak i bussen, men vin fikk vi og den var spesielt utvalgt til SAS så jeg i menyen (om det var pris eller smak seleksjonen gikk ut på sto det ingenting om, men jeg har mine mistanker).

    Liker rapportene dine @ccurrahee og nyter å lese dem, detaljrikdommen er enorm, fortsett og skriv dem slik du har startet. Var du ikke nettopp i BOS med TAP også ...?

    Som Per Kleppe ( vår tidligere finansminister) sa da han ble kritisert for å ha flydd mye: "flyene går jo, med eller uten meg, hvorfor skal jeg ikke reise med dem da?"

    Kritikken gikk nok mer på at han og familien reiste gratis .....
     
    ArthurDent, Henrik, EgilSk and 2 others like this.

Del denne siden