Starthjelp til bonusstigen

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lwtrd, 24. juli 2016.

  1. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, jeg er ny i forumet og lurer på hvordan man best bør gjøre innkjøp og lignende.
    Jeg reiser ikke veldig mye - men har i dag SAS EB Amex Pt og TRUMF.
    Tenkte å benytte det der det er mulig, og EB MC eller BankNorwegian som backup.
    Har lest mange innlegg om opptjening, men hva gjør jeg for å oppnå EBG når jeg ikke reiser langt på nær så mye som 50 turer i året?
    Er det vanlig at noen gir bort EBG?
     
  2. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen til forumet :)

    1: 45 turer hvis du bor i Norge. Eurobonuspoengene du får når du handler er ekstrapoeng og gir deg ikke noe status. Til det trenger du enten 45.000 poeng eller 45 segmenter (enkeltturer).
    Ellers kan du jo alltids kjøpe deg et gullkort av et diamond eller pandionmedlem, men da risikerer du at det ikke teller med til lifetime gold. Det er eneste veien å komme rundt segment eller poengkravet. Ta deg 2 longhaulturer i SAS plus, så har du (nesten?) gullkort på poeng.

    2: Det vanlige er vel å gi ebg eller ebs til familie/venner. Selges også i annen tråd her på forumet.
     
  3. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, takk for svar.
    Er det bare kjøp som er mulig, det vil si at ingen bruker å gi bort EBS eller EBG før deres periode fornyes?
    Hva er Lifetime Gold?
     
  4. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    EBS er det nok mulig å få av noen hyggelige mennesker her, men EBG må du nok betale for om du ønsker deg det.
     
  5. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, hvordan går jeg frem for å stille meg disponibel til å ta i mot en slik gave?
     
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Beste og billigste måte til EBG fra scratch må være en tur til SYD eller AKL i Biz med SIA.
    Billettene har vært nede i ca. 21.000,- fra OSL når SIA har hatt kampanje (som de stort sett har et par ganger i året. Koster PT ca. 25 k på utvalgte datoer.
    Lykke til med galskapen! Det er veldig kjekt:):p
     
    Wiolenze and kaijoar like this.
  7. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Som hovedregel må du reise litt for å få EBG - det er jo ikke uten grunn at det er et "frequent flyer"-kort, og ikke noe alle har. Med liten reisevirksomhet vil du jo også ikke ha særlig stor bruk for kortet heller; da er det like greit å bruke pengene på en SAS Plus-billett i ny og ned for å få fast track og lounge, evt. reise på vanlig eco. og kjøpe seg inn i lounger (noe man ofte kan gjøre på de fleste flyplasser rundt omkring).

    That being said - du trenger ikke fly 50 turer i året for å få EBG. Det viktigste er, imho, å være bevisst når du bestiller flyturer. Fly SAS hvis mulig, bruk muligheten til å by på oppgradering hvis du synes det er for dyrt å bestille en dyr billett (oftere høyere opptjening) med en gang og pass veldig godt på hvilken billettklasse du er i hvis du flyr med Star Alliance-partnere (da det fort kan gi 0 eller veldig lite poeng hvis man ikke er på vakt).

    Dette krever mao. en helt annen tilnærming enn det mange nok er vant til, nemlig å bare søke etter "billigst mulig billett" og trykke kjøp. Men bare å bruke bittelitt mer tid på søk/bestilling kan gi mange flere poeng enn hva man ville hatt hvis man ikke tenker på det.

    Men du bør nok ha minimum én langdistanseflyvning til et annet kontinent, da det ofte er disse som gir en del poeng.
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Lifetime gold er noe man per dags dato får etter fylte 60 år om du har hatt gull i 10 år eller mer.
    Roald hos I SAS har gått ut og sagt at det skal endres slik at så fort du har hatt 10 år med gull vill du få det for resten av ditt liv uavhengig av alder :)
     
  9. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Den som gir/selger deg gullkortet trenger eurobonusnummeret og etternavnet ditt samt epostadressen din. Så logger personen seg inn på sin eurobonusside og sender deg en epostinvitasjon som du må godta. Etter få minutter/opptil noen timer er kontoen din oppgradert ferdig i SAS' systemer.
     
  10. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg reiser sporadisk - men ikke hver mnd.
    Har noen langdistanse turer, men har bestilt hos forskjellige selskap hver gang. Vil prøve å holde meg til Star alliance fremover.
     
  11. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Hva vil det si at en "byr på oppgradering"?
     
  12. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Spennende med lifetime, men det får være et langsiktig mål.
    Så jeg må ikke "fortelle" eller skrive meg på en liste for å bli vurdert som mottaker av EBS/EBG?
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
  14. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    OK, takk for tips
     
  15. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    etter du har bestilt en billett med SAS kan du by penger eller eurobonuspoeng for en oppgradering fra Go til Plus i Europa, eller fra Go til Plus eller Business på langdistanseflight. Aksepteres budet (får svar senest 48t før avgang) får du også den høyere poengsatsen som hører til, noe du ikke gjør om du hadde bedt om å få kjøpe en oppgradering ved checkin eller ved gate på flyplassen.
     
  16. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Gjør man det inne på bestillingen sin på SAS.no?
     
  17. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Petter B-C liker dette
  18. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er enig her. Om du først skal ha gullkort er nok dette mest komfortable måte, og absolutt ikke spesielt ille når det kommer til pris :)
     
    John in The Tower liker dette
  19. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    BIZ - Business klasse
    SIA - Singapore Airlines
     
    alfrednobel liker dette
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen dumme spørsmål her inne og forige taler har svart på spm ditt allerede!

    Velkommen til galskapen:D:p:)
     
    Baldrick and RoadKing like this.

Del denne siden