Hei, jeg er ny i forumet og lurer på hvordan man best bør gjøre innkjøp og lignende. Jeg reiser ikke veldig mye - men har i dag SAS EB Amex Pt og TRUMF. Tenkte å benytte det der det er mulig, og EB MC eller BankNorwegian som backup. Har lest mange innlegg om opptjening, men hva gjør jeg for å oppnå EBG når jeg ikke reiser langt på nær så mye som 50 turer i året? Er det vanlig at noen gir bort EBG?
Velkommen til forumet 1: 45 turer hvis du bor i Norge. Eurobonuspoengene du får når du handler er ekstrapoeng og gir deg ikke noe status. Til det trenger du enten 45.000 poeng eller 45 segmenter (enkeltturer). Ellers kan du jo alltids kjøpe deg et gullkort av et diamond eller pandionmedlem, men da risikerer du at det ikke teller med til lifetime gold. Det er eneste veien å komme rundt segment eller poengkravet. Ta deg 2 longhaulturer i SAS plus, så har du (nesten?) gullkort på poeng. 2: Det vanlige er vel å gi ebg eller ebs til familie/venner. Selges også i annen tråd her på forumet.
Ok, takk for svar. Er det bare kjøp som er mulig, det vil si at ingen bruker å gi bort EBS eller EBG før deres periode fornyes? Hva er Lifetime Gold?
EBS er det nok mulig å få av noen hyggelige mennesker her, men EBG må du nok betale for om du ønsker deg det.
Beste og billigste måte til EBG fra scratch må være en tur til SYD eller AKL i Biz med SIA. Billettene har vært nede i ca. 21.000,- fra OSL når SIA har hatt kampanje (som de stort sett har et par ganger i året. Koster PT ca. 25 k på utvalgte datoer. Lykke til med galskapen! Det er veldig kjekt
Som hovedregel må du reise litt for å få EBG - det er jo ikke uten grunn at det er et "frequent flyer"-kort, og ikke noe alle har. Med liten reisevirksomhet vil du jo også ikke ha særlig stor bruk for kortet heller; da er det like greit å bruke pengene på en SAS Plus-billett i ny og ned for å få fast track og lounge, evt. reise på vanlig eco. og kjøpe seg inn i lounger (noe man ofte kan gjøre på de fleste flyplasser rundt omkring). That being said - du trenger ikke fly 50 turer i året for å få EBG. Det viktigste er, imho, å være bevisst når du bestiller flyturer. Fly SAS hvis mulig, bruk muligheten til å by på oppgradering hvis du synes det er for dyrt å bestille en dyr billett (oftere høyere opptjening) med en gang og pass veldig godt på hvilken billettklasse du er i hvis du flyr med Star Alliance-partnere (da det fort kan gi 0 eller veldig lite poeng hvis man ikke er på vakt). Dette krever mao. en helt annen tilnærming enn det mange nok er vant til, nemlig å bare søke etter "billigst mulig billett" og trykke kjøp. Men bare å bruke bittelitt mer tid på søk/bestilling kan gi mange flere poeng enn hva man ville hatt hvis man ikke tenker på det. Men du bør nok ha minimum én langdistanseflyvning til et annet kontinent, da det ofte er disse som gir en del poeng.
Lifetime gold er noe man per dags dato får etter fylte 60 år om du har hatt gull i 10 år eller mer. Roald hos I SAS har gått ut og sagt at det skal endres slik at så fort du har hatt 10 år med gull vill du få det for resten av ditt liv uavhengig av alder
Den som gir/selger deg gullkortet trenger eurobonusnummeret og etternavnet ditt samt epostadressen din. Så logger personen seg inn på sin eurobonusside og sender deg en epostinvitasjon som du må godta. Etter få minutter/opptil noen timer er kontoen din oppgradert ferdig i SAS' systemer.
Jeg reiser sporadisk - men ikke hver mnd. Har noen langdistanse turer, men har bestilt hos forskjellige selskap hver gang. Vil prøve å holde meg til Star alliance fremover.
Spennende med lifetime, men det får være et langsiktig mål. Så jeg må ikke "fortelle" eller skrive meg på en liste for å bli vurdert som mottaker av EBS/EBG?
Lag en post i følgende tråd, så kan det hende det er en hyggelig sjel gir deg sølvkort: https://insideflyer.no/forums/threads/prisen-av-et-gullkort.1563/
etter du har bestilt en billett med SAS kan du by penger eller eurobonuspoeng for en oppgradering fra Go til Plus i Europa, eller fra Go til Plus eller Business på langdistanseflight. Aksepteres budet (får svar senest 48t før avgang) får du også den høyere poengsatsen som hører til, noe du ikke gjør om du hadde bedt om å få kjøpe en oppgradering ved checkin eller ved gate på flyplassen.
Jeg er enig her. Om du først skal ha gullkort er nok dette mest komfortable måte, og absolutt ikke spesielt ille når det kommer til pris
Ingen dumme spørsmål her inne og forige taler har svart på spm ditt allerede! Velkommen til galskapen