Stopover på mer enn 24t på SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 03. april 2024.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,068
    Likes mottatt:
    9,083
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/poengtabell/
    • Mellomlandinger som er lengre enn 24 timer er ikke tillatt med unntak av SAS-flygninger til/fra Asia og Nord-Amerika (én mellomlanding på utreisen og én på hjemreisen).
    https://www.flysas.com/ie-en/eurobonus/points/fly-with-points/point-chart/
    • Stopovers longer than 24 hours are not permitted except on SAS flights to/from Asia and North America (1 stopover on outbound and return trip).
    Dette er en "skjult" bonus som ikke har vært mye diskutert. Tenker det fortjener en egen tråd.
    Har noen erfaringer med dette?
    Jeg booket noen SAS biz billetter fra CPH i går med poeng. Ikke mulig fra OSL grunnet manglende seter.
    Jeg ringte derfor inn i dagfor å legge tll OSL-CPH 3 dager før. Selvom jeg var innefor 24t fri avbestilling ville hun ha endringsgebyr for å legge til. 750 NOK per pers selvom endringen kun var på Europasegmentet. HUn sa jeg da måtte kansellere og så booke på nytt. Definitivt med en risiko for at C setene TATL forsvant men jeg tok sjansen. Heldigvis kom setene tilbake med engang. Men hun klare ikke å prise ny tur med OSL-CPH 3 dager før TATL, og etter div hold hadde hun fått bekreftet at det ikke gikk. Hun tilbød da OSL-CPH dagen før, men det gikk heller ikke da hun kom til prising siden stoppen ble noe over 24t. Det ble påstått at nettsiden tok feil, at det ikke gjaldt, og at hun skulle sende melding til IT om å oppdatere.
    Så 1time bortkastet med mye risiko, og jeg var tilbake til start.
    Noen håp via diamondmailen?
    Evt blir det egen reise til CPH enten med SK bonus eller kanskje balja.
     
    Teknolai, Ruby, Kristian and 5 others like this.
  2. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    332
    Bonuspoeng:
    63
    Godt mulig agent har rett, men generelt ville jeg festet større lit til det nettsiden sier enn det en agent sier. Selv om agent sjekker med andre. Sjekken kan nok være farget av agents situasjonsforståelse.
     
    Last edited: 05. april 2024
    Teknolai and kiev like this.
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,556
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv det! Jeg ble en gang nektet å legge til en hjemmereise til en eksisterende bonusreise. På diamantmailen fikk jeg bekreftet av Eldbjörg (som er en av de der som faktisk prøver) at telefonen tok feil men at utreisen nå var forsvunnet og jeg ikke kunne endre det lengre uten risiko for at setene ikke skulle dukke opp igjen
    Jeg booket da hjemreisen separat (denne gangen med 20% enveistillegg).

    I etterkant var det veldig nytt å ha korrespondanse med diamantmail som bevis da jeg krevde de 20% tillegg tilbake (som jeg til slutt fikk refundert av SAS).
     
    Flymunda, kiev and milehigh like this.
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,254
    Likes mottatt:
    5,113
    Bonuspoeng:
    183
    At man kan ha lenger enn 24 t stopp når man reiser med SK til USA eller Asia har stått på nettsidene i årevis, så hadde vært merkelig om det ikke skulle gjelde.
     
    NoLimit, kiev and milehigh like this.
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Reglene for stopovers står også oppgitt på Salesinfo. Ville prøvd et par runder til på telefonen.
    Screenshot_20240403-184049.png
     
    Flymunda, kiev and milehigh like this.
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant. Men hvor er dette aktuelt?
    Hvis dette bare virker på rene SAS-reiser med interkontinental destinasjon, så er vel utvalget av mellomstopp noe begrenset?
    Hvis man for eksempel skulle slumpe borti en CT business tur TRD-OSL-EWR, så ser jeg ikke helt gleden i å tilbringe et par dager i Oslo?
    Eller hva er det jeg misforstår?
    Edit: leste første post igjen, og forstår at poenget er å kunne legge til tilslutning når det ikke finnes noe samme dag. Altså ikke et ønske om å storkose seg på hotell i Oslo et par dager…
     
    Teknolai, Kristian, Wiolenze and 2 others like this.
  7. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har til og med fått stopover på 28 timer i LHR fra HND pga inkompetanse hos agenter som jeg valgte å ikke korrigere.. Så det er ingenting i systemet som hindrer dem å prise det riktig. Det er direkte løgn.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,068
    Likes mottatt:
    9,083
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, samt muligheten til å ha noen dager i CPH.
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Mon tro om det kan ha stoppet på kalkulering av skatter? Ved booking av SAS-reiser blir det gjerne trøbbel dersom man har en litt ustandard kombinasjon av flyvninger. I påsken booket jeg OSL-AAR-CPH pga. dårlig tilgjengjengelighet på direkteflyvninger. Kombinasjonen lå ute i Star-søket, men manglet i SAS-søket slik at jeg måtte ringe inn for å få FP-rabatt. Agenten jeg pratet med fikk feilmelding ved forsøk på å prise opp reisen og måtte en lengre runde via backoffice før hun til slutt kom tilbake med samme beløp som i Star-motoren. Har vært borti tilsvarende problematikk ved "leg for leg"-booking av innenlandsreiser.
     
    kiev and milehigh like this.
  10. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    721
    Likes mottatt:
    2,358
    Bonuspoeng:
    93
    Det er riktig at det tilkommer endringsgebyr selv om du ringer inn innenfor 24t, men det er ikke riktig at det skal være 750 NOK så da kan gjerne agent ha tatt feil om det er mulig å ha 3 dager mellomlanding også. Gebyr for å legge til flygning til eksisterende SAS bonusreise skal være 150 DKK/NOK/SEK ref. siste nytt 2023-06-28 (se nederst her). Utfra min erfaring blir gebyr 150 DKK når opprinnelig bestilling starter i CPH. Obs: har enda ikke snakket med en agent som har kjent til denne "nye" regelen, men ved siste anledning ble det trukket riktig av back office og ikke det agent sa.

    Merk at om du gjør en annen endring blir nok gebyr 750 NOK / 575 DKK så lenge bestilling inneholder segment ut av Europa.
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,068
    Likes mottatt:
    9,083
    Bonuspoeng:
    183
    Yes;
    upload_2024-4-3_22-20-40.png
    Kanskje agenten blander med *A-booking.
     
    Nordlands liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    For *A-reiser er det 150 kroner i endringsgebyr uansett. Problemet med nevnte unntak fra 750 kroners-gebyret er at det tilsynelatende er innført uten å informere førstelinje.
     
    Jeanette and Nordlands like this.

Del denne siden