Strategi høsten 2024 - kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 06. sept 2024.

  1. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Lurer på hva salgs kredittkortstrategi anbefales for høsten 2024 og hva folk gjør etter SAS og Skyteam. Noen endringer eller samme løp som før?

    Har EB, Amex, Norwegian kredittkort. Har også Curve :)

    Har statusmatched Norwegian og Lufthansa med EB Gold.
     
    eventyrer and ina like this.
  2. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Business as usual for mitt vedkommande, prioriterer 2-3 CTar pr år og bruker SAS MC og Strawberry MC utover American Express Elite & Premium.
     
    Shyneno and ina like this.
  3. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    629
    Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    American Express Classic (0 kr/år), oppgradere til Elite neste år (6000 kr/år)
    DNB Saga med upgrade (295+1668 kr/år)
    Handelsbanken Akademikerne+ (for loungekey, 0 kr/år)
    Nordea Premium (for loungekey, 0 kr/år)
    SAS EB Premium (2335 kr/år)
    Strawberry for hotell status (495 kr/år)

    Curve Black Legacy (0 kr/år), Revolut (0 kr/år) og Wise (0 kr/år) for utenlandsk valuta

    Avsluttede:
    Norwegian
    SAS Travel Wallet
    Danske Bank Akademikerne+ avsluttes snart, overføres til Nordea Premium.
     
    Last edited: 06. sept 2024
    Cumulus, jonss, ari1000 and 3 others like this.
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    681
    Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker at SAS Amex Elite og SAS MC Premium bør holde for meg i år også. Reduserer nok til et kort den dagen LTG er i boks, men det er enda et par år til....

    Benytter meg selvfølgelig av muligheten med 3 gratis ekstra Elite kort som kone og barn (over 18) benytter seg av :)
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,029
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen endring er foretatt i kredittkort-fronten ved overgang fra *A til ST. Har fremdeles Amex Elite, SAS eurobonusmastercard premium og DNB SAGA. Målet er å få gull eller diamant frem til jeg blir Lifetime gold.
     
    Preference and ina like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,246
    Likes mottatt:
    5,786
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis en er i startblokka, så bør en ikke bry seg om status, der er bare en bomtur om du reiser 100% privat. Hvis du flyr med jobben, så kan du fly opp status med dem, men ikke vær obs på at skatteetaten er på hugget og prøver å få beskattet bonusen din der, men de kan ikke skatte gullkortet ditt da. Så du kan velge å donere poengene til en veledig organiasjon og få ei fjær i hatten + skrive de poengene av skatten siden donasjonen og inntjeningen fra jobben cansellerer hværandre ut i form av skattbart beløp.

    Så flyr du privat, så anbefaler jeg tre ruter, de to første er for vanlige folk som ikke kvalifiserer for SAGA Private Banking, og den sisste er for den ekslusive klubben som gjør det:

    1. Amex Premium + Inkano Visa og Bank Norwegian Visa. Denne komboen bruker du mest Amex Premium for å oppnå en CT + du får cashback på alle matbutikker, også Rema og Coop Butikker. Så bedre enn Trumf. Her registrer du også deg som Coop medlem + at du blir med i ammen Æ til Rema på kjøpet.
    *** Du får blitt blanda drops, men hovedsakelig Trumf poeng, og følg med på Trumf tillbud både i butikker og på nett.

    2. All INN MC PREMIUM: Du flyr mye med SAS til Canada, USA, kanskje Japan og Kina, da er SAS MC Premium hovedkortet, men da er kravet 200.000 Poeng i året inn. Da blir alle reiser på Business Class 30.000 Poeng hvær vei. Her bør du også gå hardt inn for Trumf, for det hjelper. Er dere to personer, så bør også partneren sende poengene inn på din SAS Konto. Flipper du 200.000 poeng innenfor 12 måneder, og så kan dere begge reise til USA på Business for 60.000 Poeng hvær de neste tolv månedene + den tiden dere ligger over 200.000 poeng i en gitt rullerende 12 måneder periode

    3. Amex Elite + Saga Private Banking. Her bruker dere over 300.000 i året på Amex, også får dere gjerne poeng på Mastercard også så typisk 200.000 kroner på Mastercard. Dere er jo to stykker med god jobb og lønn på over millionen. Dere får da 40.000 statuspoeng på en konto, også flyr dere inn de siste 5000 poengene uansett.

    Tipper noe sånt, men det finnes flere varianter, mange her inne liker gullkort og med det Amex elite + MC Premium er den ene varianten jeg ofte ser, var den selv, og har Amex Elite en måned til. Noen bruker den tredje varianten jeg ser her + MC Premium. Da blir det Gull uansett med 46.000 nivåpoeng årlig på kortene + Premium Nivå 4 på mastercardet og to CT billetter i beholdningen. Disse er rike personer som farter mye. Når jeg definerer en som rik, så er det en husholdning med inntekt over to mill.

    Så det er min take på det grovt sett.
     
    Last edited: 06. sept 2024
    yki, eventyrer, jonss and 3 others like this.
  7. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,691
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen endringer, SAS Amex Elite, SAS MC Premium og DNB SAGA er primærkort. Strawberry, Curve og Norwegian brukes til respektive fordeler.

    Det er to forskjellige program i DNB: SAGA krever 1m inntekt eller 1.5m på husstand, mens PB krever 3m investert gjennom DNB.
     
    jonss liker dette
  8. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Amex elite og amex premium x2 med til sammen 600k i omsetning som gir 4 CT pr år. I tillegg DNB Saga MC med 200k i omsetning og SAS MC på resten og som brukes ifm doble poeng helger og sommerkampanjer ved bruk i annen valuta. Dette gir 8 longhaul i biz pr år.
     
    magnusant, Cumulus, The_Dude and 3 others like this.
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,109
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    113
    Får vi 5k fra concious traveler hvert år eller er det kun en gang?
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,153
    Likes mottatt:
    36,636
    Bonuspoeng:
    293
    Antakelig hvert år. Med oppstart ny inntjening 1 januar.
    Men ingen har vel startet opptjening på år 2 enda:)
     
    Shyneno liker dette
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,203
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Flying Blue MC og YX Visa er ut. Etter at jeg begynte med ClassPass er Revolut Ultra inn.

    Trumf Visa, SAS MC, Danske Bank Corporate og Strawberry MC får en transaksjon hver i måneden.

    SAS Amex Elite med BillKill for volum og CTs.

    All spend via Curve til DnB kort frem til maks statuspoeng er oppnådd, med kredittkort fra bank for å sjonglere i riktig periode.

    Deretter enten DNB eller Revolut, må se om stays gir gode priser (i så fall er poeng verdt 20 øre per poeng).

    Har betydelig spend i SEK derav er Curve/Revolut gunstig.
     
    marekz and ina like this.
  12. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor en transaksjon pr mnd med Trumf Visa?
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,203
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Mest bare for å ha aktivitet og saldo på alle kort, sikkert helt unødvendig, men koster så lite når man har Curve. Tvinger meg til å følge med på saldo ol, og gjør ikke at de finner på å avslutte kortet. Etter at bankene ble tvunget til å ha fullt beløp på faktura så koster det lite tid.
     
  14. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel bare hassle å prøve å fikse seg en annen måte å tjene seg bra med miles på hos en annen skyteam partner som ikke tar seg dobbelt betalt for award flights til asia?
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,968
    Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Kravet er en transaksjon pr. år for å beholde kortet mener jeg at jeg så et sted...
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,153
    Likes mottatt:
    36,636
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror umiddelbart at det er mye vanskeligere å generer poeng hos en annen ST partner en de poengen du kan spare. Husk at de andre har dynamisk poeng skala.
     
    eventyrer liker dette
  17. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Har alle dynamisk skala for awards? Dog sikkert få kredittkort vi kan få tak i uten særdeles store krumspring her på berget...
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,153
    Likes mottatt:
    36,636
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke. Men fler av de store i ST har. Og som du selv sier. Uten kredittkort og viatrumf/ meny.
    Da skal du fly greit mye før det lønner seg.
     
  19. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Min datter traff på Magne fra Luksussmellen, og fikk med en hilsen hjem..
    Blir ikke mye poeng utav denne strategien.. 20240909_112607.jpg
     
    EndreD, eventyrer, Cumulus and 10 others like this.
  20. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    217
    Bonuspoeng:
    43
    Hallgeir er jo den egentlige kongen av Luksusfellen. Han anbefaler fornuftig bruk av kredittkort. Magne kan ta seg en bolle.
     
    NoLimit and EgilSk like this.

Del denne siden