Strategier for å komme seg (noenlunde smidig) til Japan med Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scribble, 28. mars 2023.

  1. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Som mange andre sikkert også har notert seg så har det blitt krevende å komme seg til Japan, særlig om man vil reise mest mulig direkte. Jeg har lyst til å ta med eldste sønn til Japan neste vår og sliter med å finne gode muligheter for smidig reise selv med lang planleggingshorisont. Antar det er andre som ønsker seg dit og tenkte å starte en tråd for å samle info om hva som finnes av muligheter.

    ------
    ANA: Slipper to seter i F på Londonruta noen dager, de går superfort og man må bestille like over midnatt etter det jeg har skjønt. Har ikke sett ANA slippe to seter i biz på noen av Europarutene sine god tid i forveien. Har noen sett noe systematikk her?

    SAS: Har jo enn så lenge HND-ruta noen dager i uka, men har foreløpig ikke satt opp noen flyvninger neste år etter det jeg har sett.

    LOT: Slipper typisk to seter WAW-NRT 361 dager i forveien. Disse går også gjerne ganske fort.

    Turkish: Kurant produkt og har to avganger om dagen til Tokyo, men har ikke sett noe tilgjengelighet i 2024.

    Swiss: Slipper noen ganger mange seter,ZRH-NRT, opp til 300 dager i forveien, men har ikke sett noe i 2024. Noen som har sett systematikk i disse slippene?

    Lufthansa: Det er gode muligheter om man aksepterer en strafferunde innom Wien eller Zurich. På lang sikt får man kun booket fra/til en av disse to byene (og må legge på tilslutning fra Oslo manuelt). Den smidige OSL-FRA/MUC-HND varianten er kun mulig nærmere avreise.

    EVA: Dette går an, men blir fort kronglete med mellomlanding i Taipei og gjerne også Bangkok. Tilgjengeligheten forsvinner også fort her. Et pluss med alternativet er muligheter for å komme seg til mindre byer som Fukoaka, Okinawa og Kyoto uten mellomlanding i Tokyo.

    SQ: Ikke mulig i dag, dessuten lang omvei.

    TG: Ikke tilgjengelig før nærmere avreise, dessuten lang omvei.
    ------

    Noen som har noe å legge til eller tilføye her? Så lenge man synes det er greit med litt mellomlanding og kanskje overnatting på veien så finnes det gode muligheter - men for meg som sikre meg en direkte/smidig tur med junior i vinter/påskeferie neste år er jeg redusert til å vente på å snappe opp når LOT slipper seter for å sikre billetter. Føles ikke bra.
     
    Last edited: 28. mars 2023
    EndreD, ina, tobeornot999 and 3 others like this.
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil gå for å booke en reise som fort som mulig og heller forbedre den etterhvert. Om reisen ikke lar seg forbedre, så har dere i alle fall en reise. Mens dere venter, kan de mindre optimale, men akseptable, setene forsvinne.

    EVA har flere direkte-ruter til Taipei uten mellomlanding i BKK. Jeg skal selv reise med EVA til Taipei non-stop fra Europa på torsdag.
     
    Last edited: 28. mars 2023
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  3. trulsdd

    trulsdd Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Forstår at F er umulig å få fatt i med ANA for vanlig dødelige, men hvordan er tilgjengeligheten i premium economy? Evt. i "vanlig" biz?
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Prem eco får du ikke booket med EB.

    Biz slippes på mange ruter F på 2 ruter fra Europa.
    Eco har jeg aldri sjekket.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Som du skriver selv. Vi er i en periode der mange har poeng og vil reise, og tilgjengelig er begrenset. Du må rett og slett planlegge booking ved slipp og bruke tiden på telefon eller nett når dette skjer.
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    Det er råd å fly til TYO frå ein god del flyplassar i Europa. First for to personar saman er nok ikkje so lett å få, men føl godt med og sett opp alerts på Awardfares på LHR-HND, FRA - HND samt returane (for F-billettar) so er det alltids ein sjanse dersom det skulle dukke opp noko. ANA flyr til både LHR, FRA, BRU, CDG og MUC frå HND eller NRT, so det er berre å setje opp alerts på C-billettar på desse i tillegg til dei europeiske flyselskapa frå sine hub'ar.

    Hugs at sjølv om det er tomt for billettar nett no hender det jo at folk kansellerer bookingane sine og flyselskapa legg billettane ut at. Eg har sjølv fått meg ein ANA F-billett på denne måten. Vil tru C-billettane også dukkar opp igjen om nokon kansellerer.
     
    ina, tobeornot999 and eventyrer like this.
  7. trulsdd

    trulsdd Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar!

    Med to voksne og to små barn så er F uaktuelt. Er det realistisk å få til biz med 4 personer?

    Evt. noen som har hell med å booke eco og kjøpe oppgradering til premium eller biz etterpå?
     
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Når det nærmer seg avreise slippes det ut mange ledige C billetter med flere selskaper. Jeg søkte f.eks i dag flere dager i forveien ca.10 og fant f.eks 8 ledige seter begge veier med Lufthansa og ANA.
     
    trulsdd and eventyrer like this.
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Det er iallfall «enklere» hvis dere kan splitte dere og fly to og to på ulike bookinger, men det er ikke helt umulig med fire på samme fly.
     
  10. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje kjent for mange, men Turkish har begynt å fly IST-KIX med 787-9. Funnet en god del tilgjengelighet i 2024, ofte tre seter i biz. Fint alternativ å ha.
     
    holmen, eventyrer, Gullars and 4 others like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Bra tips! Vurderer en tur med frue og to barn på hhv. 1 og 3 år til våren. Vil derfor ha så effektiv tur som mulig fra HAU til Japan. Ser at denne ruten muliggjør HAU-CPH/OSL-IST-KIX, så den er definitivt innafor.

    Andre aktuelle til Japan er vel SAS, ANA, LOT, Lufthansa, Swiss og Austrian. Er det noen av disse som fra tid til annen slipper tre seter i biz et stykke frem i tid?
     
  12. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har sett 4 i biz med LX ZRH-NRT, begge veier
     
    Gullars liker dette
  13. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    800
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt før meg har Swiss av og til store slepp i biz til Japan. Har sett opp mot 9 seter tilgjengelig på enkelte avgangar ZRH-NRT.
     
    Gullars liker dette
  14. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    This just in: Lufthansa har lagt ut masse tilgjengelighet på MUC-KIX, både i år og neste år. 9 seter på mange avganger og ikke noe tull med strafferunde om Wien.
     
    Spielhaug, Kalsnes, Gullars and 6 others like this.
  15. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Er ute etter det samme selv, komme meg til Japan med poeng i Oktober/November. Etter tidligere Japantur med ANA i biz med poeng og en del EB turer i Europa er jeg nede i sure 30k EB poengsaldo, så ikke akkurat en av dem som brenner inne med poeng.;) Usikker på hva som kan være den beste taktikken her- går treigt med oppbygging av poeng for tiden. (ingen gode trumf boost å hoppe på for tiden. :D) Kjøper jeg 60 k EB poeng så blir det vel rundt 12 k. Evt er det kanskje bedre å satse på å få kjøpt economy billetter med poeng, og så oppgradere evt til biz på flyplassen. Dyrt med flybilletter for tiden- sjekket sist for en ukes tid siden og alternativene fra SVG til Tokyo kom på over 12k for de rimeligste i economy. :( Tør man håpe på bedre flypriser eller kampanjer senere i år fra SAS eller andre flyselskaper, som gir bedre mulighter for høsten? Ikke meningen å spore av tråden men håper bare det er muligheter å komme seg til Japan uten å svi av feriepengene bare på flybilletter. :eek:
     
  16. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som dette er stengt nå, var nok en glipp at det var tilgjengelig for Eurobonus lang tid i forveien. Jeg fikk heldigvis lagt inn en booking.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan oppdaget du eller fikk beskjed om dette?
     
  18. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Oppdaget det ved en tilfeldighet. Har noen turer under planlegging og tar jevnlige søk for å se om det har kommet noe bedre rute. Det ble OSL-MUC-KIX-MUC-OSL istedenfor en knotete runde med Turkish via Frankfurt og Istanbul, så klar forbedring der.
     

Del denne siden