Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,450
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en grunn til at vi er redd denne streiken vil tappe kontantkassa til SAS på to måneder

2. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,787
    Bonuspoeng:
    113
    Venta 2timer og 5min før linjen ble kuttet. Droppet å vente igjen :(.

3. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,787
    Bonuspoeng:
    113
    Er bare EBS, virker som det blir vanskelig i framtiden å komme gjennom.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Det er hvertfall helt sikkert at ingenting skjer for å avslutte streiken om ikke partene snakker sammen.

Man kan mene mye om arbeidslivsmodeller osv. Men å la fagforeningene styre bedriften har SAS forsøkt i mange titalls år.

Og fått pilotstreiker ca annethvert år. Da har tidligere ledelse gitt seg, og derfor har de mange dårlige avtaler med de ansatte fra tidligere som nå kommer og ødelegger for hele selskapet. Det er jo forståelig og åpenbart at ingen har lyst til å gi fra seg gamle fordeler, feks om kort arbeidstid.

Burde være ganske klart at ikke SAS-pilotene kan tjene 1,5 ganger det piloter i seriøse selskaper som Lufthansa eller British Airways gjør - samtidig som de flyr 600t i året der de andre flyr 800t+

Fagforeninger kan drømme. Men i internasjonal konkurranse går ikke dette. Så da blir det vel konkurs. Utrolig at ellers seriøse LO er blant dem som ikke ser det.

Det er bare "snille tanter" i form av skandinaviske stater sine skattebetalere som har holdt dette sirkuset på veien helt siden de gikk i rødt midt på 2000-tallet. Det bør ikke fortsette.

Enten må de være lønnsomme, ellers må andre selskaper ta over.

Pilotene spiller et utrolig høyt spill. Og håper på statlig redning atter en gang. Selv om 2 av 3 potensielle stater har sagt nei. Og eneste positive stat (Danmark) stiller som vilkår at kostnadskuttene i forward planen går gjennom.

Når SAS går konkurs pga streiken, får de garantert ikke bedre eller tilsvarende vilkår andre steder.

Terjelerje, Avixlo, MarkSS and 3 others like this.
  5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant at det beste for eierne er at selskapet går konk, fremfor at det har noe høyere kostnadsbase enn ønsket.

Tror bønnetellerne har røykt det de teller, i dette tilfellet.

6. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    NRK skriver nå at cruise skipene hjelper med å evakuere passasjerer fra Svalbard, ettersom det ikke fins ledige billetter med NAS før slutten av juli.

Jeg husker at LYR var unntatt streik i 2019. Hvorfor er det ikke slik denne gangen. Håper SAS på tvungen lønnsnemnd pga dette? Jeg skal ikke reise til LYR, men synes likevel at det er uholdbart at folk er innlåst på Svalbard.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...asjerer-pa-svalbard-med-cruiseskip-1.16032746

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Der tar du feil.

I skrivende stund koster en SAS aksje i Oslo 0,47 kroner.

Eierne av SAS er kollektivet av dem som eier aksjene.

De mener garantert at verdi på 50 øre pr aksje er langt bedre enn 0 øre pr aksje.

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Fristende å legge til at jeg selger bønner, som jeg kjøper inn for 5 kroner pr stykk. Selger dem for 10 kr, som gir en god fortjeneste.

Og så koster de ansatte som står i butikken min en lønn som tilsvarer 8 kroner pr bønne de selger.

Da har jeg "noe høyere kostnadsbase enn ønsket".

Og jeg taper jeg 3 kroner pr solgte bønne. Jeg vil nødvendigvis gå konkurs etter en liten stund fordi jeg hadde større kostnader enn inntekter.

Så enkelt er det med SAS også.

9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det er ikke så enkelt, og det vet du også :)

10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Jo faktisk. Hvis penger inn < penger ut over tid, så går et selskap konkurs.

Der har SAS vært i årevis. Eneste grunnen til at de har holdt seg flytende er at statlige del-eiere har skutt inn penger som egentlig fremstår som rene subsidier.

Hvis du vet noe som ikke hele resten av markedet og både SAS selv og pilotene ikke har oppdaget, så vil mange gjerne høre det :)

Oppirumpadi liker dette
  11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor har du dette fra? Startlønnen er lavere enn i Norwegian, pilotene stiger mindre i lønn enn både i Norwegian og Flyr, turnusen gjør det umulig å planlegge mer enn 2 uker frem i tid, effektiv flytid er ikke pilotene sin feil. Mulig det kanskje er litt mer sammensatt enn det du skriver i tråden her?

Og så er det et eller annet med å snakke om sine egne ansatte og kollegaer på den måten ledelsen i SAS gjør i media.

ElinPelin and sutenai like this.
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,166
    Bonuspoeng:
    293
    Får ikke pilotene rosteren sin samtidig som cabin crew? Tidligere var det ca 15. i inneværende måned for de neste 45 dagene. Så det er riktig at de ikke vet hva de gjør om to uker på et tidspunkt, men så vet de plutselig 6 uker frem.

tobeornot999 and vegardg like this.
  13. aaeiluj

aaeiluj Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vi hadde opprinnelig en retur med SAS fra EWR via CPH til SVG i morgen. Er nå rebooket med UA via BGO. På UA er det inkl. 4 kolli à 23 kg. Med SAS ville vi hatt 6 X 32 kg. Vi er to som reiser hvor begge er EBS. Kan vi be om å få dekket ekstra utgifter for baggasje, tro?

14. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Ja om det er behovet dere har og var inkludert når billetten var booket, så vil jeg anta at det er godt innafor. Er jo også lov å prøve å forklare situasjonen i skranken også, selv om amerikansk skrankepersonell ikke alltid er de mest fleksible..

aaeiluj liker dette
  15. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har vært i en slik situasjon, vi hadde 14 kolli (sas plus, 2 ebg, 2 ebs) hjem fra USA og ble booket om til UA eco plus som hadde maks 3 kolli per pers, dvs 12 totalt. Måtte betale 2x200 dollar, og fikk tilbake etter mye krangling og ca 11 mnd totalt...

16. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har i dag prøvd å endre en tur 14. juli som står oppført med "Endring mulig" under "Mine bestillinger". Selvfølgelig gikk det ikke å endre reisen selvbetjent (intern feil).

Jeg ringte da 9:35. Jeg ble ikke spurt om å bli ringt tilbake og fikk ingen tidsestimat. Etter 1:20 timer i kø ringte jeg igjen med kona sin telefon og mitt EBD nummer. Denne gangen ble jeg spurt om tilbakeringing etter 6 minutter. Da la jeg på den første samtalen.

Nå venter jeg og 6 timer har gått. Jeg er spent om dem i det hele tatt ringer meg. Mulig at lørdag er en dårlig dag å ringe? Mange har tid til å ringe og mindre bemanning?

Last edited: 09. juli 2022
  17. SuperVC10

SuperVC10 Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Samboer og jeg er kom oss til Køben, men flighten hjem i morgen er kansellert. Bookingen er gjort med poeng i plus.

Sas finner ikke annen routing og billigste alternativ vi finner med fly er Norwegian til ca 4500 per snute. Er dette noe SAS vil dekke? Eller må vi satse på buss til kr 1000 per person.

Noen som vet eller har noen tanker?

18. Kaikrist

Kaikrist Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om man har krav på eu261 kompensasjon ved pakkereiser? Vårt fly til TRD til RHO ble kansellert mindre enn 24 timer før avgang. Reisen ble bestilt fra Apollo og gikk med SAS charter.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,983
    Bonuspoeng:
    293
    SAS er pliktig til å dekke dette, men du løper en risiko for at SAS kommer til å krangle på det, at du må klage, ny behandling som tar tid, potensielt må flyklagenemda involveres og så plutselig har SAS gått konkurs før du får igjen pengene. Det tryggeste er derfor å få SAS til å booke noe for deg, men du må jo uansett hjem så det er kanskje verdt å ta risikoen hvis SAS ikke klarer det.

20. SuperVC10

SuperVC10 Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for bra svar! :)

Del denne siden