Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,357
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke omtalt verken Norwegian eller Flyr, for så vidt jeg vet er ikke alle detaljer ute i offentligheten om deres lønn. Derimot er SAS sine lønninger i Connect blitt publisert av det danske fagforbundet. Og gjengitt her på IF.

Min sammenligning var med LH og BA. Jeg gjentar ikke her, men det står i opprinnelig post.

"Ikke pilotenes feil" at de jobber lite? Jo, de har et ansvar for liten arbeidsmengde. Og har ønsket det slik i tidligere streiker. Dette skrev jeg også mye mer om i posten - og det går nok dessverre ikke økonomisk rundt i lengden.

Hvis det er så utrolig mye bedre i Norwegian, er det jo rart at ikke SAS-piloter har søkt seg over dit i mengder da? NAS har jo vært i markedet mange år nå, så muligheten har vært der lenge.

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden …

3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,883
    Bonuspoeng:
    183
    Jo :) Ordlyden "or" angir at vilkårene er alternative, ikke kumulative.

4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Det er skrevet opp og ned både her og i media ang. hva en har krav på når en flight blir kansellert, men jeg håper likevel noen kan hjelpe meg å bekrefte:

Vi skal fly OSL-CHQ på mandag med SK og hvis ingenting spesielt skjer i løpet av natten blir denne kansellert imorgen tidlig. Vi er seks som skal på tur (5+1).

Jeg har funnet plasser OSL-IST (med TK) og IST-ATH-CHQ (med Aegean).

Kan jeg booke disse (og får de refundert) når jeg, høyst sannsynlig, mottar melding fra SK om at flighten er kansellert og de ikke finner et alternativ, eller må jeg vente til jeg har fått snakket med de?

(Det er jo komplett umulig å komme gjennom på telefon. Søsteren min satt i kø fra de åpnet kl. 08 til de stengte kl. 18 idag uten å komme gjennom ang. en reise de skal ha til USA imorgen).

5. Lasseberg

Lasseberg Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Skal fly LAX-CPH-KRS mandag 11.07. Ikke hørt noe fra SAS enda. Noen som har erfaringer med å fly LAX-CPH siste tiden? Blir man booket om eller må man finne noe på egen hånd?

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,357
    Bonuspoeng:
    293
    Langt intervju med Klokset i Aftenposten i dag. Anbefales.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/v5are5/kampflyveren

Han har vært 1 år i NAS også, og det var ukjent for i alle fall meg. Og byttet tilbake til SAS. Kanskje ikke grønnere gress der hos NAS, da? Selv om SAS pilotene sier det nå, som ett av mange PR fremstøt.

Utdrag:
    – Nå risikerer du og dine kolleger rett og slett å felle hele SAS. Du har til og med sagt at dere er villig til å la SAS gå konkurs. Er det utfallet noe å være stolt av?

– Hvis SAS viser seg å være en aktør som ikke kan forholde seg til de reglene og normene som vi i det skandinaviske arbeidslivet har, så har kanskje ikke SAS livets rett. Det står jeg for.

– Dere har streiket flere ganger de siste årene. Er dere ikke redd for å gjøre streikevåpenet til et leketøy?

– Nei, på ingen måte. Streik er ikke noe presisjonsvåpen. Det skader alle, og det skader våre medlemmer, passasjerene og bedriftens renommé. Vi lever av bedriften vår, og jeg har absolutt ingen interesse av å se at SAS går konkurs.

7. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,777
    Bonuspoeng:
    350
    Booker du noe annet før SAS har kansellert OG du har fått beskjed om at de ikke kan booke deg om vil du ikke få noe av dette refundert OM de finner en annen rute til deg/dere.

8. Jeblin

Jeblin EBD

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fik svar fra den danske diamantmailen, at man IKKE får noget refunderet uanset om man har booket FØR SAS har aflyst afgangen.

9. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    316
    Bonuspoeng:
    63
    [QUOTE
    Oj. Ja da er det kanskje bare å avbestille min (ganske rimelige) full flex med Icelandair OSL-EWR og håpe at SAS booker oss om i C (selv om vi har bonusbilletter).

10. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,777
    Bonuspoeng:
    350
    Ja, det var vel det jeg skrev?

Jeblin, Eddie47 and CrotchRocket like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Fra E24:

De norske SAS-flygernes leder Roger Klokset sier partene har møttes i Stockholm i helgen.

«Møtet var på initiativ av svenske meklere, og begge parter var tilstede. Litt samme møte som Riksmekleren snakker om å kalle inn til her i Norge i kommende uke. Ingen konkrete forhandlinger, men klargjøring av posisjoner«, skriver Klokset i en SMS til E24.

Fredag varslet riksmekler Mats Wilhelm Ruland at han «nok kommer til å kalle inn partene om ikke veldig lenge». Per søndag formiddag er det ikke meldt om en avklaring av tidspunkt for meklingen.

«Vi har fortsatt ikke hørt noe fra SAS-ledelsen som gir grunnlag for reelle forhandlinger. Ingen møter mellom partene er avtalt for i dag«», skriver Klokset.

Dagbladet omtalte statusmøtet i Stockholm først.

SAS' pressesjef Tonje Sund sier det ikke er noe nytt å melde.

«Vi er i kontakt med mekleren, som nevnt i går. SAS ønsker naturligvis å forhandle», skriver Sund i en SMS.

themichael liker dette
  12. Keiser1

Keiser1 EBS, GHA BLACK, Best Western Diamond

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    13
    Hadde SAS plus bonus fra Alicante til Bergen idag 10 juli kl 19:25. Dette ble kansellert.

Men må få berømme SAS med en kjapp løsning. Nye billetter med Iberia Business class allerede mandag 11 juli kl 0900. Alicante-Madrid, Madrid-Bergen. Lander i Bergen kl 1550. Rast levert og god løsning fra SAS. Klarer helt fint en dag til her i Spania :)

RoadKing, October, Kjetil L and 10 others like this.
  13. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,170
    Bonuspoeng:
    93
    Lurte på om noen har et rimelig sikkert svar på dette:

Om man har en T/R med SAS, og SAS kansellerer utreisen pga streik, mister man da også automatisk returen ?
    Eller er returen fortsatt gyldig & kan benyttes som tenkt om streiken ender i mellomtiden ?

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,074
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, returen kan fortsatt brukes skriver de på egne nettsider.

Rohass liker dette
  15. qouz

qouz Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Høres jo veldig bra ut.
    Når fikk du melding om at flyet var kansellert? Var det du som fant alternativ rute ? Jeg er i samme situasjon litt seinere i uken.

16. Andreassr93

Andreassr93 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Fått mulighet til å booke om utreisen på fredag. Trykker på ombooking-knappen, velger naturligvis kun utreisen og søk, men nei. "Intern feil". Går tilbake og velger både utreise og hjemreise, og får i hvert fall muligheten til å velge fly. Men nei. "FLEXPRICER - Miles er ikke definert for enkelte prispartisjoner. (7068 [13])" Fy faen

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,357
    Bonuspoeng:
    293
    Og akkurat SÅ dypt stakk pilotenes omtanke for dem som er strandet utenlands uten å komme tilbake til Norge fordi SAS charter er avlyst.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JxjMmP/sas-pilotene-vil-ikke-hente-flere-charterturister-hjem

SAS tilbyr å fly, veldig dyrt, med tomme fly ut av Skandinavia. For å hente folk hjem fra steder uten andre muligheter til å fly hjem.

Men selv det holdt ikke for fagforeninga.

Selv om de selv gjorde et PR stunt ut av at de ønsket å hente folk hjem bare for noen dager siden.

Kallingen, Oppirumpadi and paramberg like this.
  18. Keiser1

Keiser1 EBS, GHA BLACK, Best Western Diamond

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    13
    Fikk sms om kansellering igår kl 16, jeg avventer situasjonen og gjorde ingenting før ny sms tikket inn kl 21:30 der det stod info om ombookingen. Kontaktet ikke SAS i mellomtiden, så alt ble gjort direkte av SAS uten involvering av meg.

Trent600 liker dette
  19. Paasan69

Paasan69 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Er det med vilje du har utelatt årsaken til at pilotene har brutt avtalen?

SAS har ikke fulgt intensjonen med avtalen om å hente hjem strandede passasjerer fra destinasjoner hvor det finnes få eller ingen alternativer da de har sendt fly til Rhodos, Kreta, Larnaca med flere steder hvor alternativer fnnes. Nok en gang et godt bevis på at ledelsen i SAS bryter avtaler etter hva de føler passer dem. Skjønner pilotene godt jeg...

20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,357
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, klart fagforeningene skal bestemme akkurat hvor passasjerer bør flys hjem fra.

Ikke rart denne butikken går i grøfta.

SAS tjener taper uansett penger på tomme fly én vei. Her er det kun pilotene som er problemet.

Origo, Kallingen, October and 2 others like this.
  21. Paasan69

Paasan69 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Dersom man inngår en avtale om å hente hjem passasjerer fra destinasjoner hvor det ikke finnes andre tilbud så bør vel ledelsen respektere denne eller hva? Nevnte destinasjoner har plenty av vanlige ruteflyvninger fra andre *A selskap + en haug andre. Det var nemlig derfor SPG åpnet opp for en dispensasjon.

Det kan se ut som ledelsen i SAS har store problemer med å følge inngåtte avtaler og det er derfor selskapet er i den klemma de nå er.

Du kan også regne med at Apollo som SAS' største charterkunde (kjøper reiser for mer enn 1 mrd NOK i 2022) har presset SAS ganske hardt for å finne en løsning.

ElinPelin, jgroneng and Eddie47 like this.

Del denne siden