Kanskje fordi man ønsker å unngå at folk bytter arbeidsgiver i hytt og pine? Ville tro dette var gjeldende når flyselskapet investerer i de ansatte med opplæring, men det ser jaggu ut til at noen flyselskaper nå lar pilotene betale det selv: https://frifagbevegelse.no/nyheter/piloter-betaler-for-a-jobbe-6.158.326174.fb4096b96d
Dette funker ikke, Norwegian har stoppet salg av Flex under streiken. Problemet løste seg for øvrig, da det plutselig dukka opp ledige seter på SAS (cityjet) flighten imorgen formiddag
QUOTE="Spielhaug, post: 458506, member: 6849"]Åpenbaring fra høyere makter: Hva om de skriver en avtale der de beholder ansiennitet inn i Connect og Link? [/QUOTE] Det er jo det enkle svaret, men hva med dem som allerede er ansatt i SAS Connect på andre vilkår? Skal de også dra med seg ansiennitet fra sine tidligere arbeidsgivere? Et av de store problemene for pilotene som nå forhandler i Stockholm er at de ikke har med seg det danske LO forbundet som har kontroll med SAS Connect avtalene. Sånn går dagene
Spenstig. Trodde dette var sperret, mener det var slik sist streik også? Men kjekt å vite om de ikke blir enige i SAS snart, men ironisk nok dekker vel SAS ikke flex billett om man skulle kjøpe det istedenfor
Bestilte en LGW-OSL i slutten av August nå med håp om å endre til neste uke, men alt vises som 'utsolgt' ved endring selvom low fare billetter er til salgs. Så 'your mileage may vary'...
Men arbeidstidene og arbeidsgivers fleksibilitet er jo annerledes i Connect? Var det ikke det som er et av hovedproblemene fra pilotenes ståsted? Det virket på meg som at det var viktigere enn lønn.
Sjokk! Min arbeidsgiver ville ikke betale for min 5 årige mastergrad heller, så jeg endte med et kjempestort studielån
Ja, slik har det vært siden streiken startet. NAS har gjort det enkelt for seg selv, og bare markert at det ikke eksisterer flex seter for salg. Da virker ikke det ellers veldig bra tilbudet de har om å flytte flex biletter helt kostnadsfritt heller.
Ja, denne avtaleløsningen var nok en fordel for begge parter for femti år siden da mye av prosedyrer og utdanning var selskapsspesifikt. Men mye vann har rent ut i havet siden den gang. Nå synes det hele å være en anakronisme som ødelegger for begge sider. Nye selskap kan stjele ferske flygere med høyere startlønn og trolig minst like gode vilkår, men saktere (normalt?) avansement i stedet for den eksponentielle kurven det gamle systemet innebærer. Erfarne flygere kan ikke flytte på seg slik det er vanlig ellers i arbeidslivet, men er låst i en slags økonomisk trell-kontrakt. Vanskelig å se hvordan dette avtaleverket kan endres da det har en så sterk lock-in effekt på begge sider. Kanskje må alle "de gamle" gjennom slike streiker før avtalene blir modernisert til vanlige nordiske arbeidsavtaler?
Ja, men husk på at det som kommuniseres ut er det som gagner deres sak i opinionen. Det gagner dem definitivt ikke å utad kommunisere at de er utilfreds med at en konkurrerende fagforening inngår avtale med SAS Connect og at det att på til er et LO-forbund. Ansiennitets avtalene er heller ikke positivt for pilotforeningene, det er jo som å dra stigen opp etter seg.
Norwegian skuffet meg litt her. Hadde bestilt et par flex-billetter en stund før streiken, fikk behov for å booke om etter streiken, no-go. De har ikke levert hva jeg kjøpte før streiken.
Skjønner hva du mener. Har samme setting selv med en god del biletter jeg "skyver foran meg" og bruker når det blir aktuelt. NAS burde tillate flytting av flex billetter kjøpt før streiken. Kanskje de kan gjøre det manuelt om du tar kontakt med KS?