Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, ja.

Det kommer jo ingen ekte nyheter fra forhandlingene :)

Men endel ting var faktum vi vet om, da. I meldingen min over.

paramberg liker dette
  2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, avisene resirkulerer jo bare den samme artikkelen om og om igjen med forskjellig overskrift og legger bare til noen få ord. Rimelig frustrerende. På tide med noen ekte nyheter, selv om jeg på det tidspunktet her nesten har litt lyst på en Road trip til København :D

tobeornot999 liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Kom litt nyheter nå, faktisk: Funnet på sol.no, som siterer en dansk kilde. Dette ville være dramatisk. Og neppe gjøre det hele enklere:

Den siste avtalen, som utløp i april, har vært bakgrunnen for handlingene. Men dersom SAS søker om å frigjøre seg fra denne avtalen, vil flyselskapet dermed stå helt fritt i forhandlingene om nye vilkår, skriver danske MobilityWatch.

– Vi har ikke gjort det ennå av hensyn til forhandlinger. Det er fremdeles med i vurderingene, skriver styreleder Carsten Dilling i SAS i en sms til MobilityWatch.

Dette uvanlige grepet kan medføre en markant opptrapping av konflikten, mener arbeidslivsforsker Laust Høgedahl ved Aalborg universitet.

– Fordi da skifter konflikten fullstendig fokus. Det handler da ikke om en fornyelse av avtalen, men om å få oppsagt samarbeidet. Det vil fullstendig endre konfliktens karakter, mener Høgedahl.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel hva som ble omtamt så vidt tidligere som et skittent triks de kunne bruke ?
    Og da står de vel enda friere til å strupe NO/SE og samle hele operasjonen i DK.

tobeornot999 liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er at SAS Danmark ikke tjener penger. Norge er markedet som har holdt liv i dem i alle de år.

October and tobeornot999 like this.
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,565
    Bonuspoeng:
    293
    Vi får sitte igjen med SAS Norge da, med alle long haul ruter fra OSL og BGO. :p

7. Andreassr93

Andreassr93 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Kom meg fra TRD-LGW til slutt - med Norwegian :) Fikk underveis i flyturen beskjed om at jeg var booket om til SVG-OSL-LHR i morgen. Dette er jo selvsagt helt uaktuelt, spesielt siden det sto uttrykkelig i SMS-en fra dem at jeg ikke måtte møte opp på flyplassen uten å ha en bekreftet reservasjon. Noe jeg ikke fikk før flere timer etter at TRD-SVG var landet. Dette er jo fysisk umulig!

Like uakseptabelt er det at jeg som EBG må stå 6-7 timer i telefonkø uten at de gidder å svare. Dette styret får være deres problem, ikke mitt. Jeg møter opp på hjemreisen som vanlig, de får bare prøve å kansellere hele bookingen pga no show.

EndreD, themichael and Eddie47 like this.
  8. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    20:18
    Avslutter forhandlingene for dagen

Forhandlingene mellom SAS og SAS-pilotene er avsluttet for dagen, det opplyser Henrik Thyregod, leder for den danske pilotforeningen til NRK.

9. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    316
    Bonuspoeng:
    63
    Er i ferd med å miste håpet om løsning. Noen med erfaring med hva SAS booker om OSL- EWR (C) til? Er det hummer og kanari, eller et fast mønster?

Maggie liker dette
  10. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Lurte bare på følgende: Hvordan går man frem når man er strandet i utlandet? Må jeg avvente til dem har kansellert flyet for jeg får tak i en Står Alliance ombooking?

Jeg hadde egentlig tenkt at det skulle bli enkelt å komme seg tilbake fra LHR til TRD, ettersom det er stort sett SAS Connect som flyr, men nå er alt fullbooket en uke fremover, ettersom SK505/SK506 ble kansellert 14. juli pga teknisk feil og alle passasjerer ble ombooket til alt som var igjen av ledige setter.

Nå finner jeg bare en fornuftig forbindelse med Brussels Airlines og Cityjet, men jeg må vel vente til dagen før avgang (eller håpe at streiken er over før 19. juli.)?

Det er også noe forbindelse med Widerøe, men den inkluderer overnatting på BGO og *G fordeler får man vel ikke på LHR?

Har SAS mulighet å booke hotell dersom man reiser noe dager senere eller trenger overnatting underveis? Normalt hadde jeg bare ordnet det selv, men er i sterk tvil at SAS virkelig ser for seg å refundere passasjerene.

Jeg har bedt om callback i dag og i går, men Diamant kortet ser ikke ut til å være mye verdt disse dager.

11. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,056
    Bonuspoeng:
    163
    Noen som vet hvordan det ordnes rent praktisk hvis streken avsluttes, og SAS skal starte opp flyvninger hjem fra USA?

Antar at de fleste (alle?) flyene står hjemme i Skandinavia, så formodentlig starter flightene til USA først?
    Hvordan ordnes det da med piloter og øvrig besetning - finnes det noen av disse standby rundt forbi, eller blir de med som passasjerer på utreisen? Vil de da kunne gå rett på jobb og jobbe på flyet tilbake til ARN/CPH/OSL?

Stiller spørsmålet fordi jeg er generelt interessert, men også fordi vi er booket hjem med SAS fra Chicago på mandag...

12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel skrevet at streiken trådte i kraft når alle var hjemme på basene sine, og at det vil ta "et par dager" å få normal drift igjen når streiken er avlyst. Er det noen som har base i USA? Tror kanskje du kan være i trøbbel ift retur mandag når man pt. fortsatt ikke er enige...

KRS liker dette
  13. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg vet har SAS har ingen fly stående i USA. Vi fløy EWR - OSL 4. Juli kl 18.55. Altså etter at streiken var begynt. Da var det en del SAS-crew som passasjerer. Sannsynligvis de som hadde flydd til EWR samme dag. Flyet til ARN gikk like før vårt. Så det virket ut som om de fløy både fly og crew hjem til basene som Storbaba sier her.

Det er nok lite sannsynlig at SAS flyr hjem fra USA på mandag. Dere blir nok booket om. SAS samarbeider jo med mange som flyr fra Chicago.

tobeornot999 and KRS like this.
  14. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det litt nytt; Detaljert informasjon om hva de ulike partene bestilte seg til mat lørdag kveld :D
    Da har man lite å skrive om :D

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pW33ko/fjerde-dag-med-forhandlinger-jobber-gjennom-natta

tobeornot999, sutenai, holmen and 3 others like this.
  15. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Blir så provosert! Kansellering kommer 8 timer før avgang :mad:
    Tipset er dansk kundeservice? Bør være mulig å informere litt før. H….e heller. Kundeservice går aldri av moten…

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Her kom det 6 timet før avgang. Det virker som at SAS har trodd det skulle bli en løsning i natt og har valgt å ikke kansellere ca 24 timer før sånn som de har gjort for mange andre avganger

17. Margrete

Margrete Medlem

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Akkurat det som bekymrer meg. Har fly i morgen formiddag og håpet på 24t kansellering og ombooking men så før meg at meklingen kom til å utsette det. Håper de blir enig snart eller at jeg får ny rute i løpet av dagen. Å vente til langt på natt på svar er ikke fristende

18. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Er helt sjanseløst okkesom. Og så åpner ikke kundeservice før 9. Noe sted. Så jada.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Vi heiv oss i bilen. Igår :D Hadde ikke trua

anders82 liker dette
  20. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Lurt :)
    Men med to barn på 7 er det seigt å kjøre til Alicante

Er det noen som har erfaring med å bli booket om til annet reisemål? Kan også fly til Malaga. Der er det ledige seter i morgen tidlig

Del denne siden