Styring i Washington, D.C.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Adrian E, 30. jan 2025.

1. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det begynner å bli noen år siden forrige langtur. Jeg satt med en companion ticket og noen bonuspoeng å brenne av, men ingen planer.

En dag byttet SAS allianse, nye selskaper kom på menyen. De nye "eier"selskapene måtte prøves, Air France og KLM. Tilgjengeligheten var god, så hvor går turen?

Washington, D.C.

Det har skjedd litt siden sist jeg var i USA. Som konsulent er dette en god mulighet for å sjekke om det finnes tegn til styring der borte, gjennomføring og kontroll ignorerer jeg glatt.

Opprinnelig hadde jeg long-haul business med både KLM og Air France, men en kansellering gjorde at det ble ombooking og Air France begge veier. I-landsproblem.

Alt starter i Bergen.

IMG_0273.jpeg
    Når en reiser med rett selskap, så slipper man inn på den mytiske loungen i Bergen. Ikke feil, plass mangler ikke.

IMG_0276.jpeg

NKA_Pls, Earl, kjeeli and 21 others like this.
  2. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    93
    Blir det forsinkelser i dag for deg pga. flykrasj i DC ?:eek:

3. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Noen bruddstykker fra flyturen ned til Amsterdam. Frokosten på business kommer i papp, men dagens første kaffe i porselen.

IMG_0281.jpeg

Menyen var dette:

IMG_0280.jpeg

Landet i tid på Schiphol. I overkant av en time til neste fly, dropper lounge og skriver litt heller. Nå venter Air France til Paris.

IMG_0282.jpeg

Say what?! Sannsynligvis ikke påvirket, jeg lander på IAD, ikke DCA.

NKA_Pls, Earl, kjeeli and 20 others like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,099
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

Adrian E liker dette
  5. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en gammel spøk at hvis du booker tre timer mellomlanding på CDG og spør byrået om du rekker neste fly, er svaret «knapt.»

Heldigvis stemte det ikke. Å komme seg over fra terminal 2F til 2E (K) gikk smidig. Det er egen kø for Sky Priority i grensekontrollen og de automatiske portene er kort prosess.

Flyturen fra Amsterdam til Paris var ingenting å utsette på. Ingen fysisk blokkering av setet, men gardinen trukket for. Ble en frokost nummer to, mindre enn på KLM, men god på smak.

Porsjerte egg i en tomatsaus, med et godt stykke ost. Yoghurt er aldri feil!

IMG_0283.jpeg

På vei til gate fikk jeg et glimt av tidligere storhetstid.

IMG_0285.jpeg
    Lounge på CDG, hall K. Her er det lett å gjør feil, etter scanning av billett kan du ta til venstre eller høyre. Jeg gikk til høyre og kom til noe som lignet mer på et bomberom. Ingen foto derfra.

Pakker fort sammen, dro til den andre siden og fikk triveligere utsikt.

IMG_0287.jpeg

Helt greit utvalg i loungen, men jeg er stappmett etter frokost nummer 2. Midt i loungen finner du en bøtte champagne.

funkenstein, Eddie47, Earl and 22 others like this.
  6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    I dag ble det buss ut til flyet, men fikk skutt bilde av 777 fra bakken.

IMG_0288.jpeg

Endelig på plass.

IMG_0293.jpeg

Eddie47, Earl, Lillegutt and 19 others like this.
  7. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Oppsummert var det en god tur over Atlanteren, selv med bare engelsk ble det godt med prating med crew.

Som fransk selskap merkes det at de legger mye i maten, alt er presentert i en stor meny.

IMG_0294.jpeg

Ørret som forret. Ikke noe problem med vin, men kjørte vann inntil jeg hadde fått i meg litt mat.

IMG_0296.jpeg

Veldig smakfull kjøttrett, en rødvin type syrah ble servert litt etterpå.

IMG_0297.jpeg
    Flere typer dessert å velge mellom, men landet kaken deres. Veldig smakfull. Halve kaffekoppen røk i turbulensen som kom etterpå.

IMG_0298.jpeg
    Etter mange timers flyvning, ble det ny serveringsrunde med et "lettere måltid".

IMG_0300.jpeg

8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,388
    Bonuspoeng:
    113
    Dette så både spiselig og drikkelig ut. Ser frem til biz med AF.

9. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Litt forsinket landing i D.C., hvor vi måtte kjøre en noeget spesiell busslignende sak til hovedterminalen. Så ut som et venterom på hjul.

Grensekontrollen ble kjapt gjennomført på under ti minutter. Egen kø for MPC, kontrolløren måtte ha nye fingeravtrykk og hadde noen småspørsmål. Tre dager i D.C. på privat var litt frememd for han.

Washington Flyer Taxi inn til hotellet, slik at jeg kunne få unna småting.

Sjekket inn på The Dupont Circle Hotel og fikk tildelt normalt rom, betydelig større en hamsterburene mine i Oslo. Stort skrivebord og kontorstolen er faktisk en kontorstol.

IMG_0302.jpeg
    IMG_0303.jpeg

For å holde meg våken ble det en liten kveldstur. Washingtonmonumentet ser utrolig flott ut på kveldstid, men det var ikke mange folk ute.

IMG_0304.jpeg

NKA_Pls, Kristian, The_Dude and 19 others like this.
  10. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    iad sine "people movers"

Adrian E and Eddie47 like this.
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Frokost inntatt, egg i sterk tomatsaus med litt ekstra. På tide å se hvordan det står til med styringen.

IMG_0310.jpeg

12. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Noen glimt fra selve oppholdet i D.C., nesten obligatorisk å besøke Capitol. På forhånd hadde jeg booket en omvisning som blant annet går gjennom krypten og rotundaen. Det er ikke lite vekt på de bærende strukturene.

Selv som utlending, kan du også besøke galleriet til Representantenes Hus og Senatet. Trengte ikek booke på forhånd, bare vise pass, overlevere alt av elektronikk og rett inn. Anbefales!

IMG_0314.jpeg
    IMG_0316.jpeg
    Smithsonian byr også på en rekke gode museer. Jeg valgte Air and Space Museum, som slipper deg inn uten kostnad. Et lite bilde av hvor hobbyen vår startet.

IMG_0320.jpeg

Air France har kansellert returflyvningen, men gikk ikke mange minuttene før jeg ble ombooket til Lufthansa. Nå skal 747 flys for første gang.

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    876,987
    Bonuspoeng:
    293
    De har slike i Montreal (YUL) også ..

NKA_Pls liker dette
  14. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Trøbbel på innsjekk. Vel fremme på Dulles viser det seg at bookingen ikke ligger inne hos Lufthansa.

Jeg ble sendt nedover til Air France, hvor de finner at det ligger inne en reservasjon, men billetten er ikke bekreftet. Agenten er skikkelig på og eskalerer, bonusbilletter er kompliserte greier, oppgitt fare code er for premium economy, ikke business. Men siden det er bonusbooking, så skal det være business likevel. Jeg skjønner pent lite, men billetter i business ble ordnet og jeg sendes tilbake til Lufthansa som skriver ut boardingkort.

Spør pent om jeg har tilgang til Uniteds Polaris Lounge og får et ja. Oppsummert en fin og moderne lounge med mye plass.

Livet er ganske ålreit!

IMG_0326.jpeg

15. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Er det en sammenheng mellom min tur til D.C. og en nylig startet handelskrig? Ingen kommentar.

Tilbake til det som betyr noe, fly. Som nevnt tidligere ble jeg flyttet over fra Air France til Lufthansa på returen, grunnen var forsinket fly inn og jeg ville vært godt under MCT på CDG. Fortsatt merkelig med nytt fly i annen allianse.

Jeg kan endelig sjekke av Lufthansa. Her mangler detaljer, siden jeg var ganske kjørt etter turen og at det ikke er så mye å melde fra Lufthansa Business.

747-400 er en klassiker, så gøy å kunne prøve den. Setet er av forrige generasjon, du sitter sammen med noen, så får ikke samme privatlivet som nyere business.

IMG_0327.jpeg
    IMG_0329.jpeg

Grei meny denne turen, endte med grillede reker og BBQ-kyllingen. Smakte greit, men det er et godt stykke unna Air France.

IMG_0330.jpeg

Landet før tiden på Frankfurt. Sjeldent hatt en så smidig mellomlanding, ikke mange metrene til passkontrollen som var gjort på under et minutt, ned en trapp og rett til Panorama Lounge. Sistnevnte var en positiv overraskelse. Neste fly var bare et par minutter unna.

På vei til Frankfurt prøvde jeg å få mest mulig søvn, så frokosten ble konsumert på vei til Bergen. Godt sammensatt.

IMG_0332.jpeg

Hyggelig cabin crew som sørget for kontinuerlig påfyll av kaffe.

IMG_0334.jpeg

16. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Er det styring og kontroll på andre siden av Atlanteren?

Tja.

Litt isolert fra mediebildet så føles USA fortsatt som USA. Amerikanerne er lette å komme i prat med og politikk var noe som sjeldent kom opp. Selv i en by som er en bastion for Demokratene.

Washington, D.C. som by anbefales. Byen har et godt kollektivnett og er veldig enkel å komme seg rundt i til fots. Museene tilknyttet Smithsonian Institute er gratis å komme inn på, med veldig gode samlinger. For oss flynerder er Air and Space verdt et besøk, de må bare bli ferdig med oppussingen av romfartsdelen.

Matmessig er byen et slags USA i miniatyr, folk har flyttet inn fra alle kanter og matkulturen har blitt med. Leter du, så finner du.

Av strøk så er Georgetown utrolig fint og er veldig skjermet for de store turistattraksjonene, finner jeg riktig pris booker jeg hotell der neste gang.

Jeg merker også at Amex er en helt annen greie i USA, det aksepteres så og si overalt. Der borte gir det mening å ha kortet.

Alt i alt, Washington, D.C. er en fin destinasjon.

Kristian, haifinn, Earl and 10 others like this.
  17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,182
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fin oversikt. Vil bare legge til at air&space på museumsrekka er blekner litt i forhold til denne avdelingen som ligger ved enden av IAD flystripa: https://www.si.edu/museums/air-and-space-museum-udvar-hazy-center
    Man bør dra tidlig utover siden besøket tar minst 2-3 timer. Anbefales på det sterkeste for flynerder!

Adrian E, Flymunda, Lnbre and 5 others like this.

Del denne siden