Svindel med SAS-voucher

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 13. april 2023.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,249
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ny variant. Kjøpte et gavekort på finn. Sjekket saldo ok. Brukte det og booket flybilletter. 3 uker senere dukker det opp et problem med SAS noen dager før avreise. Full story kommer, men det jeg antar har skjedd er at selger av gavekort har kjøpt dette med stjålet kredittkort. SAS har ikke fått betalt og nuller voucher og bestillinger gjort. Blir sak med finn og politiet. Noen som kan sende meg kontaktdata til noen relevante i SAS på PM? Feks i fraud eller legal, eller godt oppe i kundeservice?
     
    freddyen, jonss and AirMags like this.
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,867
    Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    PM
     
    Spielhaug liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,249
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Det er gjort noen bookinger med voucher og første reise er på lørdag. Det kom noen svært merkelige emailer som kun gjaldt disse PNR (virket nesten som spam mtp innholdet mm) og gav en frist på 72t med å ordne betaling. I tillegg stoppet selgeren å svare når jeg sa ifra om potensielt problem.

    PNR er aktiv online, og både chat og kundeservice telefon sier alt er ok. Lar derfor saken til lørdag og ser. Jeg mistenker uansett at alle disse svarene er fra førstelinje kundeservice som selvsagt ser aktive billetter. Men det beste er at chatagenten spesifikt ba oss ikke svare på emailen etter å ha fått kopi. Men da jeg googlet emailen fant jeg en offisiell bekreftelse på FB-siden at den var reell, så jeg tenker fortsatt at det er noe galt. Men med den uttalelsen fra chat så får vi kjøpe en walkup billett og kreve refusjon i verste fall. Update kommer.
     
    AirMags, jonss, paron and 6 others like this.
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,432
    Likes mottatt:
    5,624
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg har røket på samme smell. Kjøpte en voucher med 30% rabatt i påsken. fikk voucher før jeg hadde betalt og handelen gikk fint. Selger hadde 119 gode review på Finn, og ting virket egentlig ganske smooth.
    Booket umiddelbart, men måtte via SAS.se siden voucher var utstedt i SEK, gikk fint å booke, og tenkte ikke noe mer over det.
    Fikk en epost av SAS uten emne fra @wias.no om at betaling ikke var godkjent i bank og at den ville kanselleres innen tre dager, som var rart da jeg betalte med voucher. Trodde det var spam, fikk så en til og gikk inn for å sjekke saldo på voucher og så da at det stod SAS Gift Card og ikke voucher, tenkte først at det bare var noe bug siden jeg booket på SAS.se, og i SEK med voucher. Tenkte i de banene du beskriver, men slo meg til ro med at billettene virket i dag da jeg fløy (billettene skulle kanselleres om tre dager fra og med i morgen, så jeg rekker også hjem).

    Booket nye billetter i dag med samme voucher uten problemer, så usikker på hva som er greia om det bare er et oversensitivt sikkerhetssystem eller om det faktisk er ugler i mosen. Jeg får vente og se.
    Har Vippset med kredittkort, så blir i så tilfelle en interessant sak om hva som defineres som kjøp med tanke på kredittforsikringsordningen.

    Dagens ironi om dette viser seg å være svindel:
    Selger skrev følgende melding på Finn da handelen var avtalt; PS. Legg gjerne igjen en anmeldelse når du har fått brukt kortet.
    Kanskje man ender opp med en ordentlig anmeldelse og ikke bare en Finn-anmeldelse.
     
    Last edited: 13. april 2023

Del denne siden