Godtfolk! Dette reisebrevet begynner med en stor, stor takk til alle dere flotte og kunnskapsrike folk her på forumet. Uten dere og Insideflyer hadde vi aldri hatt nok CTer, hundretusenvis av poeng, kjennskap til Uniteds søkemotor, ledige billetter i klasse I, Expertflyer, frister for setevalg osv osv til at denne turen hadde latt seg gjennomføre... Litt bakgrunn - i 2020 bodde vi et halvt år i USA. Turen dit, i tjukkeste Covid, er beskrevet her: https://insideflyer.no/forums/threads/reisebrev-til-usa-og-rød-sone-med-sas-plus-fra-cph-til-ewr.15845/ I januar/februar 2021 begynte vi å se på muligheten for å dra tilbake og besøke venner vi hadde blitt kjent med - og samtidig få brukt opp en voucher hos United for en reise fra EWR-MCO-EWR det ikke ble noe av pga endringer i hjemreise. Etter timelange søk og mail til gullmailen (RIP) fikset Vibeke denne for oktober 2021: https://insideflyer.no/forums/threa...r-av-ct-eller-vanlig-poengreise.9284/page-225 TRD-OSL-ZRH-EWR-MIA-ZRH-OSL-TRD Så viste det seg at Swiss avbestilte ZRH-EWR etter 14 dager, litt uvisst hvorfor, men jeg kastet meg rundt og fikk ordnet nye billetter, men da med retur via MIA-EWR-ZRH fordi MIA-flighten til Swiss ikke hadde ledig award. Sommeren gikk, og det ble etterhvert nokså klart at det ikke ble noen USA-tur i oktober 2021, så da var det fram med United igjen og se etter alternativer rundt vinterferien 2022. Swiss dro på med 9 ledige i C fra ZRH-EWR den 12.2, og United klarte 4 ledige i C fra Houston til Europa. Ny mail til gullmailen, og sannelig - etter litt frem og tilbake hadde vi: TRD-ARN-ZRH-EWR i hhv SAS plus og Swiss C EWR-MCO for voucher og cash og FLL-IAH-LHR-CPH-TRD med united i X og C samt Sas Go x 2. Dette kunne fungere! Etter noen endringer i rute, noen 737-700 med blokkert midtsete og heldigvis ingen Tyvärr! fra SAS ble turen over til slutt TRD-OSL-ZRH-EWR, men da sparte vi en overnatting på ARN, så det var helt ok. Så til turens store spenningsmoment.... et av barna var 11 i oktober 2021, men var nå blitt 12. Vi reiste plutselig men en voksen på barnebillet.... Dette aksepterte ikke Swiss på nett, jeg fikk stadig feilmelding om at det ikke var mulig å legge inn APIS og at det var noe galt med billetten. Etter utallige telefoner til Swiss og SAS fikk vi noen lovnader om at joda, dette skulle nok gå bra, mens andre igjen sa at "you can't travel with this ticket, not allowed". Aiai. Derfor - for å sikre oss mot ev kanselleringer og tøys på flypassen, hadde vi til slutt følgende reiser booket: Den originale TRD-OSL-EWR-ZRH Samme dag - TRD-OSL-EWR (Flypremium i plus) i tilfelle SK eller Swiss kansellerte og det ikke var mulig å få noe annet To dager etter: OSL-ARN-EWR(Flypremium i C) i tilfelle vi ikke fikk boarde i ZRH. Da var planen å fly tilbake til Oslo dagen etter og så komme seg til USA med bolaget. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gått gjennom scenariet med denied boarding i ZRH, øvd på hvordan vi skulle forklare at dette var award med Amex, at vi hadde betalt like mye for child som for adult, at det var kansellering/covid som var årsak og at vi hadde forsøkt å få endret dette, og at vi faktisk kunne dokumentere at dette var SAS sin feil, og at Swiss customer service hadde sagt at dette var ok.... håpet bare å ikke møte en drage ved gaten.... Men nok prat, nå skal det flys! Med 3 av 4 fullvaksinert, ferske negative hurtigtester, sveitsisk innreiseskjema, CDC-skjema for USA og ESTA dobbeltsjekket og printet ut i en tykk mappe med dokumenter var vi klare for tur! SK kl 0705 til OSL 12.02 Lang og utrolig treg innsjekk på Værnes denne morgenen, vi - som hadde alt på stell - brukte sikkert 10 minutter på manuell innsjekk. Vi fikk heldigvis boardingkort hele veien over - må si at angsten for denied boarding i ZRH dempet seg litt da. Helt vanlig 737 fra Værnes. Frokost med ferdig påsmørt rundstykke, yoghurt, smoothie og kaffe. Ikke helt fulltreffer for ungene som savnet varme rundstykker. Man har kanskje litt vel bereiste barn når de spør "er det best frokost på innland- eller utlandsloungen, pappa?". Noen timer i påvente av OSL-ZRH ble brukt i Gullstua utland, der vaffel og rundstykker med smør var en god erstatning for frokosten på flyet. OSL-ZRH - Airbus A321. Eldstemann må læres opp i de viktige tingene - her er knyttnevetest bestått! Lunsj fra SAS - laks med poteter og tilbehør - som var velsmakende og helt greit. Ungene gikk for pizza (vi tømte tralla for pizza!) og muffin med Ringi. Ankomst Kloten var ukomplisert. Ingen dokumentsjekk eller kontroll. Vi forflyttet oss gjennom terminalen, innom Sprüngli for en liten boks med Luxemburgerli før vi for første gang beveget oss over mot Terminal E - med tog! Toget viste seg å være - i god sveitisk tradisjon - en taubane på hjul. Toget kjører av seg selv, og trekkes av en wire i gulvet. Sveitserne kan jo et og annet om taubaner! Midt under turen viser de også noen små highlights fra Sveits på skjermer i tunnelen. Observasjonsterassen på Terminal E bød på nydelig alpeutsikt - og vi begynte et øyeblikk å overveie å hoppe av i CH og ta en skiferie... Og så var det tid for lounge. Vi hadde peilet oss inn på Senator-loungen til Swiss, men den stengte kl 14 - så da ble vi henvist til Aspire-loungen. Der nektet maskina å scanne våre SK-boardingkort, men ved manuell sjekk av tilgang viste det seg at joda, vi hadde lov til å komme inn. Den hyggelige dragen måtte bare finne reisekoden for ZRH-EWR, så var "alles guet" og vi kunne komme inn. Enkel varmmat - Älplermakronen, Nasi Goreng og noe suppe, litt brød/pålegg og et utvalg drikke. Helt greit, omtrent på nivå med SK. Så var det tid for boarding. Før vi slapp inn på gate-området var det kontroll av hurtigtester, men CDC-skjemaet var ingen interessert i. Må vel også innrømme at fars puls var litt høyere enn vanlig - var det her turen skulle stoppe? Kom noen til å si "Diese Billette stimmt nicht" når 12åringen skulle vise boardingkort? Nå skal det også sies at ungene ikke visste at dette strekket var i C. Diverse løgnhistorier som "vi kan ikke bestemme det når det er bonusreise" og flere runder med seatguru der vi spurte dem om de ville sitte på en firer i midten eller 2 treere ved vindu... Ved all innsjekk og passering av fast track hadde jeg kontroll på boardingkortene, slik at de ikke skulle se at det sto rad 5 på ZRH-EWR. Jeg sendte eldstemann gjennom først - greit å få det overstått. Boardingkort med strekkoden inn under leseren..... og grønt lys, navnet poppet opp på leseren og han var gjennom. Så neste barn, som er child, og så meg, og så mor - og så var vi vei mot flyet! Følelsen av forløsning, av lettelse, de timene med bekymring osv - alt forsvant fra skuldrene! Så gikk vi nedover mot gaten, og like før vi kom til flyet stoppet vi barna, og tilsto at det nok ikke var helt sant at vi skulle fly ECO - og velkommen til Swiss business class! Så da gjensto å mumle "We turn left on aircraft" og sette seg i godstolen. Sjelden har pre departure champagne føltes så godt... Menyer og selve turen kommer i neste post!
Det er alltid fint å kunne overraske noen med akkurat det Har en bonustur med venner i mai og håper SAS slipper noen flere biz-seter nærmere avgang så vi kan oppgradere. (Ikke at de lider noen nød uansett, de har jo plus)
Så var vi på flyet.... Først en kommentar om servicenivået. Det hjalp kanskje at vi var rundt 60-70 passasjerer på flyet, og at business var 1/3 full, men Swiss imponerte stort. Alltid tilstede, alltid vennlig, løsningsorientert og språkmektige. De snakket like avslappet sveitsertysk med meg, fransk med kona og engelsk med barna - og hadde til enhver tid stålkontroll på hvem som snakket hva. Vi satt på rad 5 på vår A330, i andre rekke i den fremre minikabinen, rett bak F. Det var 2 andre passasjerer i samme kabin, så det var rikelig med bagasjeplass i overhead-lukene. Som flere andre har beskrevet er det begrenset med lagerplass i selve setet, men vi kunne lagre pledd og hodeputer i ledige naboseter uten problemer. Vannflaske og høretelefoner (ikke særlig støydempende) lå klar. Pre-departure champagne og alternativt en hyll-drikk kom raskt på plass. Boarding completed 10 minutter før oppsatt tid, og avgang på rutetid. Menyer ble utdelt før vi tok av, med beskjed om at vi kunne bestille det vi ville. Vi hadde bestilt en barnemeny via SAS tidligere, og den var på plass. Vi andre, inkludert "voksen-på-barnebillett"-ungen kunne velge fritt her: Legg merke til "casual dining", du kan altså bestille hvilken som helst hovedrett når som helst under flyturen. Vi benyttet oss av et annet tilbud, mer om dette senere. Champagnen var god, og det kom rikelig med påfyll - både av pre-departure-drinken og av den som ble servert til nøttesnacks etter take-off: Påfyll av vann, både med og uten bobler, flere ganger i løpet av flighten. Dessverre var ikke nøttene varme, men de var perfekt saltet, og da barnet i sete 5A ikke ville ha ble det mere på meg Men har vi det bra på business? JA - det har vi! Så var det middag. Champagnen fra nøttene fulgte meg inn i forretten, en sashimi av balik-laks på avocado med wasabi-vinaigrette - som var i den lille pipetten på bildet, ta så mye du selv vil. Det smakte fortreffelig, og også denne gangen var det helt OK at eldstemann ikke ville ha, og overlot sin rett til far.... Sammen med forretten fikk vi også en osteplate med en "Fette Berta" (hard ost) og en mykere, syrlig og frisk Passo dello Spluga. Jeg har spist mye sveitsisk ost, men dette var nye - og gode - bekjentskaper. Sveitisk "Birnenbrot" - tynn kruste med pæremasse inni - akkompagnerte osten i kjent stil. Spesielt den Passoen var utsøkt - og igjen ble det bonusporsjoner til far fra de rundt meg som ikke likte slikt. Tror jeg må begynne på diett etter denne turen! Til hovedrett gikk jeg for en torskefilet med potet/fennikkel-brandade, mens sønnen valgte biff: Min fisk hadde vært litt uheldig med presentasjonen, men den smakte himmelsk - torsken flaket seg slik torsk skal gjøre og brandaden var nydelig til. Guttungen syntes biffen var bra, og spiste like greit opp halvparten av mors biff også, som var omtrent dobbelt stå stor. Polentaen på høyre i bildet var ikke noen fulltreffer, den var mer i retning papp. Den lot vi ligge igjen. Yngstebarnet som fikk barnemeny var storfornøyd med sin salat og kjøttboller med potetstappe, men den har jeg dessverre ikke bilder av. Desserten var en anonym ostekake. Høydaren på dette bildet er kaffen fra flyets nespressomaskin av hotelltypen. Smakfull kaffe, klart bedre enn SK i alle fall, så god at jeg måtte be om påfyll - som kom lynraskt. Så var det på tide å prøve ut disse setene som kan bli senger da. Setet har tre faste innstillinger - takeoff/landing, lounge og bed - og kan også stilles inn i alle mellomposisjoner. I tillegg er det massasje i korsryggen, justerbar leggstøtte og ikke minst justerbar hardhet i setestoppen - som er luftfylt. Og funket det? Ja: Jeg sov 3-4 timer i flat stilling, liggende på siden. Er 185cm+ og opplevde det ikke som trangt. Med setet på mykeste puteinnstilling var det ikke noe problem å ligge på siden, armene dovnet ikke bort og dette funket rett og slett utmerket. Eldstemann klarte ikke helt å sovne, men fikk i alle fall slacket i horisontalen i flere timer. Før vi sovnet kom CC rundt med en ny meny - og introduserte sitt nye servicekonsept "Bistro": Tja - hvem vil vel ikke ha hamburger? Etter en liten samtale med purser hadde vi bestilt 3 hamburgere og 1 salat servert så tett som mulig opp mot landing. "Kein Problem" var beskjeden, og joda, 90 minutter før landing kom dette seilende inn, akkompagnert av vann og kaffe: Cheeseburger, med alt "ikke-barnevennlig" praktisk nok servert på siden... og Blandet salat med ostefylte rösti-kuler. Absolutt godkjent, Swiss! Omtrent samtidig ble lyset skrudd forsiktig opp i kabinen, og vi nærmest oss Newark. Før landing kom CC gjennom kabinen med en fruktkurv, så vi tok med oss litt eple, banan og klementin som snacks. Etter landing var vi nesten først ut av flyet, kom opp til en helt tom immigration og var inne i USA etter ca 2 minutter. Avis stilte opp med leiebil som tok oss til nærmeste flyplasshotell - nå var klokka blitt 22.00 lokal tid, 04.00 i våre hoder, og det var på tide å lukke øynene. Takk for turen - og takk til Swiss for en flott opplevelse!
Herrlich! Den serveringen var noe annet enn SK biz for en uke siden.. SAS har også espressomaskin, vil tippe den er ganske lik. Men man må be om det spesielt, eller så får man kaffe fra kanne.
Jo, det gjorde det. Funket ikke på min forrige tur. Steameren var kaputt hos swiss også, så det ble ikke cappuccino...
Swiss leverer en skikkelig flott tur ser det ut som, veldig kult å se. Takk for at du deler og god tur videre