Sydney - Australia

Tråd i 'Reisemål' startet av Darkcho, 19. sept 2016.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!

    Jeg skal for første gang reise til Australia, et land jeg ikke kan veldig mye om. Turen går i januar - februar 2017 og spenner over 2 uker. Inn og utreise skjer fra Sydney med Thai Airways.

    Har forstått jeg trenger Visum, men at dette kan gjøres online.

    Hvilke tips og triks har dere til Australia og Sydney? Ser for meg 4-5 dager i byen, før turen går nordover for å se litt andre sider også.

    Tar gjerne i mot tips til hoteller, severdigheter, spisesteder, badesteder, strender, kaffebarer, handlegater etc som bør besøkes. Villig til å betale litt ekstra om det virkelig er verdt det, men Park Hyatt blir ofte for dyrt syns jeg :)
     
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var i Sydney noen dager i november 2014! Visum kan ordnes online. Du får svar relativt raskt. Jeg bodde på Radisson i sentrum. Helt greit. Utflukt til Blue Mountains anbefales! Bondi Beach er jo også obligatorisk.
     
    Darkcho liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Noen ting å gjøre:
    - Ta fergen til Manly beach
    - Opera bar
    - Gå/løp Sydney harbour bridge
    - Darling harbour
    - En del kule nabolagsrestauranter i Surry Hills-området, f.eks 121BC
    - Takterrassen på Intercontinental
    - Baren Palmer&Co

    Radisson Sydney er helt OK. Grei beliggenhet i Central Business District (CBD)
     
    Last edited: 19. sept 2016
    Darkcho liker dette
  4. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Det begynner å bli mange år siden jeg var i Sydney, men tur til Blue Mountains anbefales virkelig. Kjempeflott! Også veldig fint i Palm Beach som er lokasjonen for eksterior scenene til Home & Away - men det tok ganske lang tid å komme seg dit med buss i 2006 i alle fall :p

    Vi bodde på Kings Cross (på et backpackerhostell, så jeg antar at det ikke er så interessant) - likte området veldig godt med masse små barer og restauranter. Er sikkert mulig å bo mer standsmessig der enn vi gjorde den gangen!

    Bondi beach er jo gitt, og Manly var også fint. Paddys market var en fin opplevelse! Likte også Darling Harbour som område veldig godt - men det har jo sikkert ikke blitt færre turister der på ti år. Vi spiste nå allikevel mye god mat der, så det kan jo være verdt å sjekke ut :)
     
    Bolle and Darkcho like this.
  5. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Et par konkrete spm her:

    1. Har booket et par legs med Virgin Australia for å fly til Hamilton Island og Brisbane, hva kan jeg forvente meg her? Lønner det seg å bli medlem i bonusprogrammet for å få noe som helst ekstra service ala fast track, lounge, business innsjekk etc..

    2. Hvor bør jeg bo i Brisbane? Skal være der i 2 dager før ferden går sørover med leiebil. Tips til konkrete hotell tas i mot med takk :)

    3. Kjører sørover fra Brisbane til Sydney, i utgangspunktet torsdag til søndag. Så langt er Surfers Paradise og Byron Bay plottet inn, er det noen andre ting som bør oppleves på veien?
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil gjerne ta opp denne alt for korte tråden om Australia da jeg selv har en tur på trappene jeg trenger innspill til. Som trådstarter går også turen min til Sydney, men jeg har kanskje lyst til å se noe annet i løpet av disse 8 nettene vi har til rådighet. Det er noen bekjente som skal besøkes så det er ikke aktuelt å være borte hele tiden, men jeg har drømt om et par dager på Great Barrier Reef. Jeg har sett at det er helt ok priser innenriks med JetStar og TigerAir.

    1. Er det noen steder på revet som er bedre enn andre? En dag med dykking hadde vært gøy og kanskje en helikopter eller flytur over. Hotelltips tas også i mot med stor takk.

    2. Andre ting å anbefale, både i Sydney og utenfor? Enten i kjøre- eller flyavstand.
     
  7. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,662
    Bonuspoeng:
    93
    1. Outer Great Barrier Reef, fra Port Douglas, anbefales ifht dykking. Det er betydelig bedre enn turene fra Cairns og færre folk. En av dagene var vi bare to dykkere med guide.
    Et av dykkeselskapene arrangerer helikopterturer fra en helipad ute på revet. Tror det var Quicksilver, men er ikke sikker.

    Vi fløy Virgin Australia fra Sydney til Cairns (kostet ca 900kr i fjor), ble hentet på flyplassen der av et transportselskap og kjørt til PD. Kjøreturen tok en time.
     
    Upsaker liker dette
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    1) Det går direktefly til og frå Hamilton Island. From there:
    http://www.hamiltonisland.com.au/great-barrier-reef/fly-and-cruise-to-reefworld-by-helicopter

    Du kan sågar dykka utan PADI-sertifikat (saman med instruktør).
     
    Upsaker liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vi seilte ut med en katamaran fra Cairns. Hadde faktisk julaften ute på revet. Var en herlig tur. Skal ikke uttale meg om Cairns vs Port Douglas, men jeg vil virkelig anbefale en seilbåt. Det var herlig.
     
    Upsaker and LineE like this.
  10. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Coastal walk mellom Bondi og Coogee. Kan forlenges i begge retninger mot hhv. Watsons Bay og Maroubra. Om du ikke orker hele hadde jeg prioritert Watsons Bay til Coogee.
     
    nissen, Darkcho and Upsaker like this.
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Var på vei og booke leiebil hos Avis nå, men ser til min store forskrekkelse at ingen av de løpende tilbudene, hverken gjennom Amex (22000 poeng) eller Eurobonus(12000 poeng), gjelder Down under.. Noen som sitter på gode råd og tips her for å maksimere poengopptjeningen på leiebil? :rolleyes:o_O
     
  12. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Gikk denne i sommer. Var kjempefin tusletur.
     
  13. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg var 4 dager i Sydney i sommer.

    - The Rocks pubwalk kan sterkt anbefales, evt. en annen tur med disse gutta - https://daves.com.au/tour/the-rocks-pub-walk/.

    - Kyststien som nevnt over anbefales også. Tok bussen til Bondi. Var veldig fin gåtur. Spennende natur.

    - Brua. Tja. Jeg gikk opp. Var veldig fint vær og bra utsikt. Ganske dyrt. Veldig hyggelig guide da. Been there, done that..

    Ellers tuslet jeg litt rundt. Sydney Harbour. Darling Harbour. The Rocks Market. Etc. Prøvde noen restauranter. Var god stemning i byen. Hyggelige folk. Det er ikke så folketett som man kunne forventet av en sånn by men Sydney er veldig stort arealmessig.

    Jeg bodde på Radisson. Helt OK hotell. Ganske sentralt for tingene jeg ville se. Spiste frokost på plasser i nærheten heller enn hotellet.
     
  14. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Da drar også jeg opp denne tråden.

    Jeg ankommer Sydney en mandag på morgenen, og reiser onsdag ettermiddag/kveld til Vanuatu.

    Har noen tips til noe kult å oppleve utenfor byen? Jeg var der i fjor og var blant annet rundt Blue Mountains, som var fantastisk. Men ikke like lysten på å kjøre reprise der med så kort tid igjen. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på i Sydney, om det blir så.

    Jeg har booket leiebil for disse dagene samt to netter på Hilton Curio midt i smørøyet. En av disse må ryke, men jeg er litt "lost" akkurat nå. Har kikket rundt på andre nasjonalparker rundt, men fant ikke noe som virkelig vekket interessen.
     
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Hunter Valley!
     
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Får ca 6 dager i Sydney i oktober (2018) og vurderer Hunter Valley, men det er vel litt langt for en dagstur. Men kan vurdere å ta en overnatting der oppe.

    Noen som har hotell og anbefale, sentrum Sydney? Gjerne sentralt og i et bra strøk. Vi er bortskjemte så budget klasse er ikke aktuelt. Et stort pluss i tillegg er jo flere EB da ;-)
     
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    For ein frå Australia er ikkje 3 timer ein veg for langt til ein dagstur, men det er ein fin tur opp til Hunter, så eg anbefaler ovenatting.
    Eg elsker området the Rock i Sydney, og liker godt Holiday Inn her med basseng på taket. Det er ikkje det mest eksklusive hotellet, men er veldig bra plassert. Men du har både Shangri-la, Mariott og Four Season i dette området.
     
    jgroneng liker dette
  18. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Det går helt fint med dagstur til Hunter Valley, men vil absolutt anbefale en overnatting. Mange fine hoteller og resorter der med noe for en hver smak. Ballongtur for å se soloppgangen var veldig artig :)
     
  19. Ludo1000

    Ludo1000 Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg reiser til Australia om en uke, og skal tilbringe 5 dager i Sydney. Har lyst til å ta en helikoptertur over byen. Noen som har noen anbefalinger å komme med i fbm dette? Samme gjelder i Cairns.
    På forhånd takk for svar!
     
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Sydney er ein flott by som er verdt ein tur i lufta. Har ingen å anbefale, då eg ikkje har vore der på 10 år, men skal attende dit no til nyttår.
    Cairns ser eg ikkje heilt poenget med å sjå frå lufta, er vel ein ganske kjedeleg by.
     
    Ludo1000 liker dette

Del denne siden