Sykdom og nytt flybillett

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av skyblue, 09. okt 2016.

  1. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    En venninne av meg har blitt akutt syk og bør utsette reisen med noen dager. Problemet er at nye flybiletter er veldig dyre. Så hun vurderer å reise likevel....

    Dere som har reist mye, har noen her tips til hva man bør gjøre? :) Fins det forsikring etc som dekker dette?
     
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikring er alltid kjekt å ha, også om man bare reiser innland eller i Norden. Om hun har det bør hun evt. kontakte forsikringsselskapet
     
  3. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Håper ikke det finnes folk i Norge som skal spare penger ved å droppe reiseforsikring... :eek:
     
    Last edited: 09. okt 2016
    Nanping, Mbj and braathens safe like this.
  4. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Reiseforsikringen dekker avbestilling ved akutt sykdom, men ikke nye billetter.

    Hun må ha tegnet forsikring på bestillingstidspunktet, om hun ikke har det dekkes ikke avbestillingen.
     
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Alternativt har bestilleren evt en forsikring knyttet opp mot bankens fordelsprogram eller kredittkortet reisen ble betalt med....
    EWm liten inkurie: Sykdommen skal være akutt oppstått, ikke-selvforskyldt samt uforutsett.....
     
  6. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Nja, ikke helt riktig. Kroniske plager som er forverret blir også dekket.
    Min samboer har astma, og fikk et sterkt angrep av dette 2 dager før vi skulle på ferie til Italia i september.
    Det ble dekket av reiseforsikringen, ned til hver minste kroner.
    Kjempenøgd.
     
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Det skjønner jeg godt at du er, og kroniske sykdommer dekkes også av selskapene dersom det er en uforutsett/uventet forverring av stabil tilstand. Imidlertid sjekker selskapene av kapasitetsårsaker dette svært sjelden.
     
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har nesten samme problem.
    Ble akkutt syk søndag før jeg skulle reise BOO - OSL og ble liggende på sykehuset til dagen etter.
    Reisen er bestilt direkte via SAS under 200 kroners salget og Plusgrade gikk igjennom for 50 EUR.
    Reisen ble booket med SAS AMEX og har Europeiske reiseforsikring.

    Noen som vet om jeg kan få igjen dette + eventuelt dekket ny billett tilbake til Oslo?

    Har papirer fra sykehuset som dem skrev ut spesielt med tanke på reise forsikring som forklarer helt tydelig at det ikke ville vært mulig for meg å reise og ei heller avbestille/ombooke billetten.
     
  9. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Siden du ble lagt inn, og siden du sier tilbake til Oslo hvor jeg da antar at du bor, tror jeg dette vil dekkes. Du får antagelig bare en av delene, altså ny billett.
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Med legeerklæring på tilfellet vil man få refundert hele billettsummen med unntak av skatter og avgifter. Dette kan du be om refundert fra flyselskapet. Gjorde dette forrige uke på en reise betalt med Amex, og det gikk problemfritt.
     
  11. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hallo

    Da har jeg klart å bli syk på en bonusreise. Fløy til Hong Kong på lørdag så videre til Vietnam i går og paff med feber og greia. Sykehusvesenet her er en annen verden men jeg lurer på hva er sjanser for å kontakte SAS og vise til dokumenter og be om endring av returen som er fra Shanghai. Hele reisen er i business og jeg har selvsagt reiseforsikring men vet ikke om de kjøper en ny reise i business til meg om jeg ikke klarer å gjennomføre den planlagte. Tør ikke ta sjansen på å fly til Kina for 24 t transitt uten å være frisk da de lett avdekker passasjerer med feber med kroppstemperatur målinger de gjennomfører ved ankomst.

    Her kunne man virkelig hatt bruk for diamant service ift unntak men er det i det hele verdt å prøve?

    Alle råd tas med takk.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ring SAS, forklar situasjonen. Ring reiseforsikringen, forklar situasjonen.
    Kom tilbake hit og fortell oss hvordan det gikk. God bedring.
     
    DanH liker dette
  13. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Denne tråden dukket plutselig opp igjen. Kan legge til at jeg fikk full refund uten problemer. SAS betalte en del og forsikringen resten. Måtte legge med sykemelding.
     
    October, Fridtjof and RoadKing like this.
  14. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan gikk det? Fikk du endret reisen? Hvilken klasse?
     

Del denne siden