Systemet godtar ikke pass med mindre enn 6 mnd utløpsdato

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av TommyL, 07. jan 2024.

1. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

Jeg forsøker å legge inn passinformasjon for en Thai, med pass med utløpsdato mindre enn 6 mnd. Dette godtar ikke systemet.
    Thai statsborgere trenger ikke 6 mnd igjen på passet, så dette er tydeligvis en bug i systemene deres.
    Kan vi bare skippe det og vise passet på Gardermoen?

Mvh

Tommy

2. ordnetseg

ordnetseg EBG saved my life!

Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil anta at flere flyselskap har lagt inn en buffer her siden passet skal være gyldig 3 måneder etter planlagt hjemreise. Ettersom de fleste har 90dagers visum vil det jo tilsi 6måneder.

uavhengig av hva Schengen borders code sier om dette (art. 6) og hvor lenge personen faktisk skal være i Schengen, så står flyselskapet fritt til å sette sine egne begrensninger ettersom de til syvende og sist kan ansvarliggjøres dersom innreisevilkårene ikke ansees oppfylt på yttergrensen. Sjekk flyselskapets T&C. Det er de som antageligvis er styrende her og flyselskapet vil kunne nekte innsjekk/ombordstigning på avgangsstedet. Det virker uansett som innsjekk må gjøres manuelt, så da kan en evt «kamp» tas med en supervisor der. Det kan jo hende det går greit dersom du/dere kan dokumentere at hjemreisedaro+90dager er innenfor 6mnd-fristen. Samtidig så er f.eks. TK beinharde på gyldighetsdatoer i pass uavhengig av oppholdets varighet.

TommyL liker dette
  3. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har trålet hjemmesidene dems og finner ingenting om akkurat dette. Jeg kan umulig forstå at et flyselskap kan nekte ombordstigning her, så jeg antar at det bare er å troppe opp med passet i innsjekk. Det hadde jeg gjort.. Men hun er engstelig, og derfor forsøker jeg å hjelpe henne med å få det ut av hodet. Jeg synes det er sjanseløst å ikke ha et telefonnummer å ringe, men må sitte i dagevis å vente på svar, når tiden begynner å løpe. Hadde jo ikke den fjerneste anelse om at dette kunne bli et problem.

Edit: Endelig fant jeg det :

6 Month passport validity rule
    It is not possible to add passports that expire less than 6 months from the date of travel on our website, and if this applies to you, you will need register your passport at the airport during check-in.

Da regner jeg vel med at dette går helt bra :)

Last edited: 08. jan 2024
    Are liker dette

Del denne siden