"Tactical booking"...innafor?!

Tråd i 'Reisemål' startet av tverilytt, 29. aug 2019.

  1. tverilytt

    tverilytt Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Litt usikker på om dette er riktig del av forumet, men gjør et forsøk...

    Temaet er såkalt "tactical booking" når 2 reiser sammen. Dvs å forhåndsreservere seter ved vindu og midtgang, slik at midtsetet blir igjen.
    De siste årene har jeg observert mere av dette. Og overhørt, når personen som skal sitte i midtsetet kommer - "åja, du vil kanskje sitte ved vindu (midtgang)?".

    Jeg antar de som booker sånn gjør det i håp om at midtsetet skal bli ledig. Motivet er forsåvidt forståelig, men er det "innafor" å holde på med dette?! Jeg synes absolutt ikke det, men det er kanskje delte meninger?

    Mvh
    -jo
     
    Supersergei liker dette
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Mener det er innafor så lenge du er villig til å godta at personen som kommer ikke vill bytte og dere splittes.

    Du "betaler" tross alt for reservasjon i form av penger eller EBG. Og om da 1 på reisen ønsker vindu og 1 ønsker midtgang ser jeg ikke problemet.
     
    Shyneno and Sonictravel like this.
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke det store problemet om en ikke forventer eller forlanger at noen skal bytte plass
     
    Shyneno and Rscott like this.
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,276
    Bonuspoeng:
    113
    Helt innafor. Får stort sett blokkert midtsete uansett. For øvrig enig med @Sonictravel
     
    Last edited: 29. aug 2019
    Wiolenze and Sonictravel like this.
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Gjør alltid dette selv. Aldri noen som har klaget over og heller får vindu eller midtgang sete. Jeg og min daværende bedre halvdel hadde begge EBG og kan faktisk ikke huske at vi noen gang fikk noen mellom oss. Men det kan fort skje spesielt hvis man sitter på rad 1 og Plus plutselig blir endret til en mindre rad, da blir personer automatisk flyttet til fremste ledige sete (personlig erfaring).
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    Gjør alltid dette når jeg reiser med kona. Vi er begge EBD, og jeg synes egentlig at vi burde få blokkert midtsete uansett.

    Men, det skjer (veldig) ofte at vi får en i midten, og en av oss flytter til midtsetet. Vedkommende som blir plassert i midten er alltid fornøyd med å kunne velge mellom vindu og midtgang.

    Det som er irriterende, er at EBG som reiser alene får blokkert midtsete, men 2 stk EBD som reiser sammen ikke får det. Vi har til og med blitt flyttet sammen når vi har reist på ulike PNR..
     
    Shyneno and Sonictravel like this.
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har hørt mange her inne klage på akkurat det samme. Merkelig at det skal være så vanskelig å få til! Kan det være noe i systemet som SAS benytter som feiler?
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jeg da aldri tenke meg!?? :rolleyes:
     
    Kristian, Misterix and OttoL like this.
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man ikke vil ha noen mellom seg er det jo bare å velge C og D. Problem solved...
     
    ELEM, Storbaba and drsyk like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,654
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes jo det er helt innafor å booke litt taktisk. Alle som tar beviste setevalg gjør jo det for å få best mulig komfort i kabinen, opp mot det en eventuelt velger å betale ekstra osv.

    Selv gjorde jeg det nå hos Norwegian på rad 14 der jeg hadde mulighet til å booke seter uten ekstra betaling. Det fungerte fint på 1 av 2 flights. Og personen som satt i sete B fikk tilbud om og ville gjerne sitte ved midtgang på vei ut.

    Men en kan ikke booke A og C og så beklage seg hverken her eller inne i kabinen over at det sitter en fremmed i sete B, på en flyvning uten seatblock

    Jeg forventer vel egentlig også smidighet i forhold til å tilby A/C til tredjepersonen, men mindre ferien ikke har vært vellykket og en ønsker seg litt avstand på hjemturen da:)
     
    Sonictravel, drsyk and Xflipper like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Den har jeg hørt før på kontoret(altså noen pasienter med separasjons tanker), aldri reflektert på at faktisk kan være en baktanke med å book A/C via et flyforum:rolleyes:
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Som alle sier, helt innanfor så lenge man ikke blir gretten hvis man treffer den ene personen i verden som faktisk ønsket midtsetet.
     
    Shyneno, holmen and Finnks like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,726
    Bonuspoeng:
    293
    Selvsagt booker jeg alltid D og F setene (alt. A og C) og får som regel ledig midtsetet ..

    Det hender at noen kommer mellom og de fleste blir mer enn glad for å sitte ved midtgangen ..svært skjelden dukke det opp en dust som insisterer på å sitte i midten
     
    Sonictravel and Shyneno like this.
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke den ene personen slutte å fly? :p
     
    Monkeycat, Supersergei and Chrisbgg like this.
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Så en episode av Mindhunter i går kveld hvor det kom en i midten som nektet å bytte med en av de to som reiste sammen. Vedkommende ville ha midtsetet slik billetten sa. Senere ble det delt etterforskningsbilder fra bestialske drapsscener som vedkommende i midten fikk se ufrivillig, og han ba da om å bytte men det ville ikke den andre parten lenger. Så dette var en reell problemstilling også på 60-tallet. :D
     
    DanH, Henrik, mathiasfe and 6 others like this.
  16. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    "Jeg booker alltid midtsete jeg, for da treffer jeg to nye mennesker når jeg er ute og flyr!" sitat min heller introverte kammerat fikk servert på det som skulle bli tidenes lengste flytur.

    Selv har jeg booket både AB og AC, alt etter hvor sannsynlig jeg anser fullt fly.

    K
     
    Kristian and tfo like this.
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Booker alltid AC eller DF når vi er to som reiser, og har til gode å møte på noen som ikke blir storfornøyd for å slippe unna et midtsete de gangene taktikken feiler. Har dog opplevd litt forvirring hos crew, f.eks. på reiser i Go om EBD ikke sitter på oppsatt sete :)
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
     
    drsyk and Stuttfeiten like this.
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Gjør akkurat det samme selv.
    Aldri vært et problem foruten en gang hvor vi hadde 2 AC+3AC, ledig i seatmap hele veien.
    Men crew fant ut at en med assistansebehov kunne sitte lenger frem enn sitt opprinnelige sete, så de plasserte henne på 3B - midt mellom mine to små unger.
    Når vi kom ombord så vi at det satt en person og spurte om hun kunne tenke seg vindussete istedenfor og det var greit, dog tok det henne nok 5 minutter å flytte sete ettersom hun ikke var nevneverdig mobil.
    Hvordan i alle dager crew har tenkt når de plasserer henne i et midtsete før boarding kan man jo spørre seg.. Og i tillegg et sete på et annet sted enn det hun hadde booket ..
     
    drsyk liker dette

Del denne siden