Test av Qatar Airways FirstClass DOH-DXB og Al-Safwa FirstClass Lounge i Doha.

Tråd i 'Reisebrev' startet av AndersWE, 22. nov 2015.

  1. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Disclaimer! Lang post.

    Lovte @Herlov en rapport fra denne delen av et MR jeg hadde for å nå Gull I QR Privilege Club,
    og er trolig første nordmann som rapporterer fra nyåpnede Al-Safwa First loungen :)

    Ankom Doha rundt kl. 2335 og gikk til kundeservice i transferhallen for å høre om det var mulig å oppgradere med poeng/Qmiles, fikk beskjed om at jeg måtte komme tilbake når det nærmet seg avgang, mellom kl. 0300-0400 for å se om det var ledige seter.

    Tok en runde å sjekket ut div. butikker og gikk opp i standardloungen for lit snacks og drikke, klarte ikke å slumre noe da, siden jeg ikke ville sove bort muligheten til å bli oppgradert.
    Ca. 0350 gikk jeg til infodisken ved inngangen til loungen og spurte pent igjen om det var noen mulighet for å bli oppgradert, det var det, til First å greier og jeg kunne få gå over i den nyåpnede Al-Safwa Firstloungen.

    Dette var helmax, min først tur i First :)

    Som til de andre loungene på HIA må man ta rulletrapp opp fra grunnplanet og det føltes som man kom enda litt høyere opp en til Al-Mourjan Business loungen.
    Man kommer opp helt til venstre av en passe smal (og anonym) passasje og blir tatt imot ved en resepsjonsdisk som sjekker BP og godkjenner deg for tilgang.
    Ca. midt på den smale avsatsen leden en gang inn til en stor type foaje', og her er det andre boller, takøhyden er to eller tre etasjer og stooort og åpent med en ny servicedesk.
    Til venstre er det et spiseområde med en rektangulær bar i midten, rett før og til siden av dette området er det et område med relax-stoler med fotskammel, avdelt med skjermvegger, sidebord med strømuttak/usb og en tablet som man får opp div info på bl.a. kart over hele loungen som også inneholder SPA, fammilie-område, gaming rom osv.
    SPA området mm ligger rett frem og til høyre for inngangen og fammilie området og game-rommet ligger til høyre for inngangen men en egen Duty-free butikk først.

    Jeg var nesten i koma etter å ha vært våken i næremere 24t og lite søvn natten før, så jeg fikk meg et glass eplejuice og satte meg i en relax-stol for litt surfing og lesing.
    Da det nærmet seg boarding gikk jeg å spurte etter en dusj og ble fulgt bort til fammilieområdet der det var en dusj tilkyttet toalettet, litt lite med en dusj kanskje? Men jeg var eneste gjest akkurat der så det gikk bra.
    Dusjen er lik til dusjene i Al-Mourjan Biz luongen og den vanlige loungen.

    I tilknytning til fammilieoråde var et eget serveringsområde der det var satt frem frukt, kaker og litt annet snacks, så jeg angret på at jeg ikke hadde tatt en oppdagelsesferd da jeg ankom, så jeg kunne proppet i meg søtsakene ;-)

    Veggen på høyre side inn mot fammilieorådet er "dekorert" med et vannfall ned langs veggen og like før spiseområdet i det store inngangspartiet er det en slags fontene med en stor skål som blir matet av et klart rør som kommer ned fra taket. Som nevt var jeg passe i koma, og fikk bare tatt dette ene bildet dessverre.

    image.jpeg

    Etter dusjen bar det rett til gate C3 for boarding av den ca. timesflighten til DXB.
    Flyet var et Airbus A321 med 12 seter foran gardinet, hvorav vi var 10 pax.
    Ble kanskje litt skuffet over kabinen, da "first" viste seg å være i 2-2 konfigurasjon med seter som likner SAS Plus eller Norwegian Premium seter. Har dog ikke testet disse men refererer etter hva jeg har sett av bilder.
    Denne flighten er jo det man kan kalle innenriks på bare en time så er vel derfor det ikke er long-haul kabin?

    Men CC Chris og Vanessa gjorde en kjempejobb, så fort vi var kommet i lufta var det frokostbestilling, fram med hvite duker.
    Jeg fikk servert en terte med egg og kylling, litt salat, en liten fruktskål og et kakestykke, så her var det bare å hive innpå før de kom å ryddet klart før landing.

    Så konklusjonen, er det verdt å bruke 13500 Qmiles på oppgradering? Ikke på en så kort flight og siden man må vente til nærmest mulig boarding for å få awardsete får man liten tid i First loungen.
    Men, jeg sitter igjen med et BP det står First på, samt en snartur i First loungen, trolig første og siste gang.

    Phuu! Er ikke like flink til å skrive og formatere som andre her inne, men kom gjerne med kommentarer og spørsmål. :)

    Mvh!
    Anders
     
    Last edited: 23. nov 2015
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Glimrende! Takk for titten. :)
     
    AndersWE liker dette
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som en fin opplevelse, takk for fin beskrivelse av Qatar first :)
     
    AndersWE liker dette
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Glimrende TR! Takk for at du deler. :)

    Det er mulig å "være heldig" også på slike korte ruter hva gjelder kabin og produkt. OneMileAtATime postet en post om dette i går med samme selskap.
     
    mariusbb liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, man kan absolutt være heldig! Qatar bruker både 777, 787 og 340 på ruten mellom Doha og Dubai f.eks så man absolutt være heldig med fly og kabin selv om de fleste avgangene går med 320 og liknende. Ganske lett å se på Qatar sine nettsider siden de nå opplyser flymodell på alle avganger når du søker :)
     
  6. danielh

    danielh Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Hei og takk titten!
    Jeg har selv reist litt med Qatar og må først si at jeg er ekstremt fornøyd med dem.

    Reiste business en gang, og var da på Al-Mourjan Business. Jeg trodde også dette var den den beste, helt til du nå nevnte Al-Safwa. Hvordan kommer man seg inn der? Kun med first class ticket? Er jo ikke alle flygningene til Qatar som har firstclass, kun business. Hva skjer da?
     

Del denne siden