Er det noen som har vært med på test av den nye terminalen på OSL? Har via bakveier og irrganger blitt shanghaiet til noe slik, men er litt i tvil om tålmodigheten min klarer det. Hva er folkets erfaringer?
Jeg var med på test i september, og møtte opp kl 09:30 for registrering. Køen var ganske lang da! ca 400 stk deltakere som var med den dagen. Så om du dukker opp nærmere kl 10 rekker du registrering før infomøte som starter kl 10:15. I teltet der infomøte foregår er det gratis kaffe og frukt. Hvilken type test man er med på varierer, jeg skulle gjennomføre to flyvninger. En kl 11:20 fra C2, ble sendt ut i en buss som tok oss rundt hele terminalen (ny og gammel) før vi ankom C2 igjen. Da ble det servert en lunsjboks hvor du kan velge div wraps med juice, pluss at det kan velges brus og vann i tillegg. Neste flyvning var kl 12:30 og etter den bussturen var det bare å gå ut av flyplassen og tilbake til teltet som en vanlig ankommende passasjer. Der er det en kort spørre undersøkelse før du får utbetalt "lønnen" som er universal gavekort på 1000 kr, bagasjevekt, reiseadapter og en eva solo vannflaske. Jeg var ferdig kl 13:45, så det går på skinner hele veien!
Jeg var med i går, og måtte gjennomføre en simulert ankomst fra Schengen (remote stand), hente bagasje og sjekke de to kofferter in på nytt for å så boarde et innenlandsfly. Det er mye venting underveis (hele bussen med 80 pax måtte gjennom ett security-checkpoint med xray og alt mulig på vei inn til flyplassen, noe som tok mer enn en halv time. Men det hele går vel på skinner som sagt. Ankom OSL kl. 9.15, ferdig kl. 13.15 med gavekort og goodiebag i sekken.
Jeg var med 10.november. Ankom med toget som er der oppe ca kl 9 tuslet bort til teltet, nesten ikke noe kø og fikk det som ble kalt en "litt mer utfordrende reise enn resten", men fikk da litt ventetid før felles briefing begynt kl 10.15. "Den utfordrende reisen" var ankomst fra utland, hente bagasje, ut gjennom tollen, sjekke inn på nytt og videre reise. Ikke akkurat noe jeg vil si er "utfordrende", men for folk som ikke er så reisevant og interessert er det kanskje litt utfordrende... Ventetid var det absolutt, men fikk da kaffe og frukt når vi kom og grei mat når man ankom gate. Det var lengst ventetid på slutten når alle skulle levere spørreskjema og få gaver som takk for hjelpen, nådde likevel toget fra Gardermoen 13.13 så det var i god tid før den sluttiden de hadde satt opp. Jeg synes det var en grei dag, og fikk sett både deler av den nye terminalen og ikke minst deler av flyplassen som man ellers ikke får sett hver dag