Timing av DNB Saga statuspoeng

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Wanderlust, 30. mars 2021.

  1. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kvalifiserende periode hos SAS med start 01.12.

    I november bikket jeg kravet for statuspoeng med Saga, og disse ble (som ønsket) godskrevet desember selv om faktura ble utstedt siste dag i november.

    I dag 30.03 fikk jeg SMS fra DNB om at de har godskrevet nye statuspoeng, og denne gangen er det jo revnende likegyldig hvorvidt disse godskrives i mars eller april. Forresten ikke synlig hos SAS ennå.

    Spørsmålet blir da:
    Om jeg bikker kravet i november igjen, er det da automatikk i at statuspoeng godskrives i desember, eller kan jeg risikere at at de godskrives siste dag i perioden som da går ut? Er det automatikk i at SAS henfører poengene til måneden ETTER at kravet er nådd, selv om SMS'en fra DNB kommer et par dager før?
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at statuspoengene overføres sammen med ekstrapoeng kort tid etter at faktura genereres. Om du har fakturadato i slutten av måneden ser jeg for meg at det kan være litt tilfeldig hvilken side av månedsskiftet poengene kommer?
     
    Maggie liker dette
  3. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,473
    Bonuspoeng:
    113
    Dette stemmer. Fikk efaktura i går. I dag ser jeg at ekstrapoeng og statuspoeng er på konto, datert 31.03 i oversikten.
     
  4. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Da er kanskje tryggeste strategi for mitt vedkommende å sørge for at jeg oppnår kravet i desember snarere enn november. For selv om poengene da skulle bli overført 1. januar vil det vel fremdeles være på "2021-kvoten" selv om det overføres i 2022? Slik at jeg fremdeles har mulighet for nye 20.000 i 2022?
     
  5. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Alternativt å kontakte DNB og be om en annen faktureringsdato. Det er de helt sikkert behjelpelige med.
     
  6. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips !

    Jeg visste ikke det var mulig å velge fakturadato; trodde det uansett var ved månedsskiftet.
     
  7. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk velge faktureringsdato (riktignok en god del år siden), slik at forfallsdato matchet lønningsdatoen. Har faktureringsdato den 5. i hver måned.
     
  8. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan velge 01,05,10,15,20,25 som forfallsdato
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,035
    Bonuspoeng:
    183
    Er det mulig få utbetalt 40K status poeng av Dnb i løpet av et kalenderår?
    Jeg har selv fått 20K både i løpet av Q1 og Q4 når jeg har hatt eb opptjening men aldri prøvd på 40K. Kommer det an på når man fikk utbetalt status poeng første gang?
     
  10. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Mener det er flere som har rapportert at de har fått til dette. Ulempen er at det blir dårlig med poeng påfølgende kalenderår...

    Edit: Misforsto kanskje her. Mente 40k i løpet av et opptjeningsår (når opptjeningsåret fraviker fra et kalenderår). 20k er vel maks hva man kan få av DNB i perioden Januar-Desember.
     
    Last edited: 31. mars 2021
    Maggie liker dette
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Du får det vel ikke i løpet av et kalenderår, men la oss si du har kvalifiseringsperiode juli til juli bør du kunne få 20k i løpet av høsten 2020 og så nye 20k før sommeren 2021.
     
    Maggie liker dette
  12. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    Har klart å time det slik at statuspoeng runde 2 har kommet etter ny opptjeningsperiode (okt-sep). Hjelper ikke for min del siden jeg ikke får reist, men kanskje jeg klarer diamant i år med de få reisene jeg rekker. Prøver på nytt i år, 2022 skal gi nok reiser til diamant (sa optimisten som ikke har fløyet kommersielt på over ett år!)
     
    Spielhaug liker dette
  13. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Har igjen opplevd at statuspoeng fra DNB overføres før jeg har nådd grensene på 100k/200k. Denne gangen hadde jeg ca kr. 6.000 igjen til omsetningsmålet da poengene tikket inn.

    Jeg har hele tiden regnet på netto omsetning, dvs. totale kjøp minus rabatter fra Supertilbud, bensinstasjoner osv. Men, jeg ser nå at hvis jeg ikke trekker fra rabattene så stemmer overførslene av statuspoeng.

    Kan det være slik at det er bruttoomsetningen som gjelder for utdeling av statuspoeng? Noen med samme erfaring?
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93

    Tror du kan gjøre en enkel kontroll ved å sammenholde mottatte ekstrapoeng med omsetning. Stemmer det ikke overens med 15/100 har du etter alle solemerker regnet feil omsetning. Mener du skal ta utgangspunkt i brutto, men UTEN de 99,- du betaler i gebyr til DNB. Gjør det regnestykket og se om du lander på 15/100.
     
    ChrisTW liker dette
  15. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    DNB trekker ikke bonuspoeng når de gir rabatter (i motsetning til ved refusjoner), dvs. du får poeng basert på beløpet du betalte på kjøpstidspunktet, ikke nettobeløpet etter rabatt.
     
    ChrisTW liker dette
  16. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,440
    Likes mottatt:
    3,266
    Bonuspoeng:
    113
    Det enkleste og sikreste er å bruke mobilappen. Velg "Pengebruk", filtrer på Saga Mastercard, år 2021, og du får nøyaktig beløp hele tiden. Jeg la kortet mitt i skuffen på vårparten da jeg nærmet meg 200K, og hentet det frem igjen nå (har inntjeningsperiode fra 1.10 - 30.9). Får de siste statuspoengene nå i starten av ny periode, og dermed 30K statuspoeng fra DNB denne perioden hvis jeg vil. Aner ikke hva som regnes som "inntekter" i bildet under, men det er summen i midten som teller. Det gir et 100% riktig bilde til en hver tid.

    dnb.jpg
     
    Last edited: 07. okt 2021
    dahlmath and ChrisTW like this.
  17. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Forsøkte denne oppskriften og fikk dette:

    Screenshot_20211007-223412_DNB.jpg
    Jeg har allerede fått statuspoeng for 200k omsetning, så da må det enten være en bug hos DNB eller så er det "Totale utgifter" som teller?
     
  18. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekk hvor mange ekstrapoeng du har fått fra DNB i år.

    Dividér tallet med 0,15.

    Jeg tror du kommer til et tall over 200.000, altså at det er EB-givende omsetning som teller. Meg bekjent får du poeng for kjøpesum FØR rabatter, mens du ved refusjoner får minuspoeng. Og ingen poeng for de 99,- du betaler i gebyr til DNB.

    Kanskje er det enklere å holde rede på poeng enn på kroner, siden sistnevnte rotes til av refusjoner og rabatter? Rett og slett huske at man mottar sine statuspoeng ved oppnådde 15.000 og 30.000 ekstrapoeng, og følge med på det i stedet.
     
    ChrisTW and trygveat like this.
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Får man en SMS / vises det under activity når man mottar status poengene ifra DNB? Jeg har nådd over 100k men usikker på om jeg har fått eller ikke. Hatt en del turer i det siste så usikker på om det er poeng ifra de som vises under progresjon i sas appen
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk sms om at statuspoeng er på plass.
    8B2459C0-1752-488D-AC8C-C87A7A5B4D3B.jpeg
     
    paramberg liker dette

Del denne siden