Tips til IC-flygning med (ufødt) infant

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av henrikvd, 09. nov 2017.

  1. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser at det er flere her inne som flyr langt med infant (og det er bra!), både @larssas, @Robamu, @miura har booket noen fristende turer. I tillegg har @bighc et fint blogginnlegg på bloggen sin med tips om hvilke flytyper som tilbyr bassinet.

    Jeg har begynt å planlegge CT-tur (først og fremst til Bali, 2 voksne+infant) for høsten 2018, og som kommende førstegangsforelder trenger jeg noen tips på veien. Hver infant er selvfølgelig forskjellig, men hvis dere som har prøvd dette før har noen erfaringer, så kan jeg jo prøve å lære av det.

    * Går det greit å bestille CT nå, men endre navnet etter fødsel?
    * Er det best med mange korte flygninger, eller få og lange?
    * Er det best med korte stopp, for å komme raskest mulig frem, eller er det bedre med layovers?
    * Hva anbefaler dere for infant i forhold nattflyvning vs dagflyvning?
    * Hvor viktig er det med bassinet?
    * Kanskje et dumt spørsmål, men har det mye å si når man flyr med infant, om man flyr C eller F?

    Mr. Infant vil være ca 6-7 måneder når vi planlegger å reise.
     
    Edvard liker dette
  2. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Har vært på 2st 3 måneders rundturer i Asia før vær av gutta var 1 år, så har litt erfaring :)

    jeg mener at nattfly + bassinet er konge alle dager i året. I hvert fall i Economy. Det gjør at dere ikke må holde barnet hele veien. Begge våre har likt seg godt i bassinetten og sovet store deler av flyvningen frem og tilbake. Det gjør at dere får slappe en god del og tidsjusteringa blir ikke så slitsom. Store fordelen med C er at det er null stress å "dele" en stol med barnet når man selv vil sove. Det gikk helt fint i sommer når minstamann var 2 til og med....

    Fra Oslo flyr feks TG omtrent klokken to. Dette mener jeg nesten er litt tidlig, for det betyr at barnet blir våkent nesten halve flyvningen + att natta blir veldig kort.

    For oss har det funket mye bedret å ta en kortere flyvning til en eller annen plass i Europa og satt oss på et fly som løfter sånn ca rundt leggetid. Dvs 19-ish. Da får dere/barnet spist på flyplassen, fått utført alt av stell osv og når dere går ombord så er det natta. Bortsett fra ev. litt nattamat så bør dere få en veldig stille og fin flyvning.

    Hvis man får et siste stopp som er på over et par timer så hadde jeg vurdert og eventuelt ta et par timer før neste fly og passet det litt in på neste soving, men da har vi kun flydd bak i bussen på våre turer. Er mye mer plass til å gjøre ting når man er i C/F. Så skal gå fint uansett tenker jeg. Og dere kommer få VIP behandling deluxe med så små barn nesten uansett hvilken flyplass du er på i Asia. Det får man til og med uten C eller F billett :)
     
    DanH, mhsalv and henrikvd like this.
  3. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg foretrekker maks 2 flyvninger per dag med infant, legger gjerne inn en lay-over eller nattstopp på ut- og hjemreise. Nattflyvning er ok så lenge det er en lang nok flyvning til å få tilstrekkelig søvn. Datteren vår sleit med å sove i krybbe hjemme og dermed også bassinet ombord i 6-månedersalderen og dermed ble den heller ikke benyttet t/r DXB via DOH med QR i C, men det gikk helt uproblematisk likevel på dagflightene vi valgte. Har rundt 40 flyturer med henne nå (13-mnd) i Eco, Biz og First og vi har aldri hatt noe særlig problem med trykkforskjell etc. Shorthaul i Europa med 2 stopp på samme dag har i midlertid vært ganske slitsomt så vi forsøker å unngå det.
     
    DanH liker dette
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    I forbindelse med at vi skulle på tur til Bali for ca ett år siden, med jenta vår som da var 9-10 måneder så undersøkte jeg om det var mulig å booke billetter før hun var født og vi hadde navn og fødselsdato. Det gikk ikke. Så min erfaring er at dere nok må vente til han er født og har fått ett navn.
    Men dette tror jeg ikke blir noe problem for dere (heller) siden jeg antar at dere skal reise utenfor de store ferieperiodene og at dere kan være fleksible på datoene? Det bør ikke være noen problemer å finne billetter i C om dette stemmer i alle fall, selv om dere venter med bestilling til etter fødselen.

    Jeg ville nok ha gått for få og lange flygninger om mulig og selv om de sover til alle døgnets tider så ville jeg ha prioritert nattflygninger begge veier. Vi reiste med Swiss til Singapore og hadde Turkish på returen. Begge var sene avganger og det fungerte i alle fall veldig fint for oss. Vi booket kun til Singapore og valgte da å reise til/fra Bali med separate billetter siden vi også skulle tilbringe noen døgn i Singapore, men merk at dette var før man kunne booke CT-reiser med open jaw.

    Layovers eller korte stopp er jeg litt mer usikker på. Det spørs nesten om man ønsker å besøke flere steder underveis, om det passer med routing og CT-reglene og hva man selv føler er best. Vi reiste til Bali i ett strekk og det gikk veldig fint. På returen hadde vi ett stopp i Singapore noen døgn før vi returnerte hjem via Istanbul og Oslo og det gikk også veldig bra.

    Når han er så liten som 6-7 måneder så vil jeg si at bassinet nesten er ett must. Jenta vår var på grensa (alder og størrelse) når vi reiste og hos Swiss var hun faktisk for gammel/stor og de var veldig strikse på dette. På returen med Turkish så var hun egentlig også for gammel/stor, men der spurte crew om vi ønsket å legge henne i bassinet og da gjorde vi selvfølgelig det :)

    Når det gjelder å reise med infant i C eller F så har jeg bare prøvd C og jeg ville heller ikke ha "kastet bort" en F-opplevelse med å reise med infant. Men her er det mange meninger. C er i alle fall mer enn bra nok spør du meg. Så kan man heller spare F-reisen til neste gang når bare mamma & pappa kan ta seg en tur ;)

    En ting vi var fast bestemt på før vi reiste så langt med jenta vår var at vi gjerne ville ha noen kortere "testreiser" i forkant, og for oss så var det veldig betryggende at de gikk så bra. Ingen problemer med propper i ørene som kan være så plagsomt og hun sov fint både på flyplasser, i lounger, under transfer, på hotellene og ombord.

    Husk underholdning, kosedyret, snacks, flaske, smukk og mat (om nødvendig) og dette blir helt sikkert bra! Vi ble tatt veldig godt imot med infant i C både hos Swiss og spesielt hos Turkish, så vi gleder oss allerede til neste (lang)tur med små.

    IMG_4290.jpg
     
    Gullars, anders82, DanH and 2 others like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde du, på en subtil måte, skulle ha tips til å reise med ei gravid dame, når jeg leste overskriften. :p
     
    espenlampe, Henrik, Shyneno and 4 others like this.
  6. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Flyreiser med barn er transport med arbeidsforpliktelser, ikke ferie. Ikke forvent å nyte turen som om man reiste uten barn. La det bli en positiv overraskelse.

    Mellomlandinger
    er ok før langflighten. Vanvittig tungt med fire timer i Frankfurt etter å ha flydd 8+ timer, for så å ha to timer shorthaul til OSL (og ev. videre). Unntaket er Zürich, hvor de har en fabelaktig familielounge.

    Arbeidsdeling er nøkkelen til suksess. Å reise to voksne med ett spedbarn er - i etterpåklokskapens lys - ganske enkelt. Når den ene har ansvaret for barnet, skal den andre sove/hvile.

    Begrens tiden om bord. På longhaul kan boarding ta over en time. La den ene være i terminalen med småen og gå om bord til slutt, mens den andre går om bord tidlig og "rigger til" alt (ved behov).

    Søvntiming er genialt. Hold barnet våken på bakken, mat barnet under taxi/takeoff, så er du sikret noen timer med søvn i luften. Gjelder også for shorthaul.

    Alkohol er oppskrift på katastrofe (men et lite glass sprudlevann må være lov)

    Spis når du kan (helst et solid måltid på bakken kort tid før avgang). Ikke forvent fred og ro til å nyte 5-retters om bord.

    Pakk smart. En dedikert sekk til barnet som inneholder alt - godt organisert. Blir helt svett når jeg ser foreldre som har bleier i en bag, våtservietter i en annen, flasker i en tredje og morsmelkerstatning i bunnen av trillekofferten. Trillekoffert er for øvrig meningsløst når man reiser med barn. Sekk på ryggen og Baby Bjørn på brystet. Da har man hendene fri.

    iPad til barnet med alderstilpassede apper burde vært påbudt for alle som reiser langt. Hold den utenfor barnets synsvinkel inntil behovet virkelig melder seg. Husk lader!!
     
    Shyneno, sirwinston, Robamu and 8 others like this.
  7. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Svært mange gode tips her!
    Tiltredes - vi reiser som regel med en sekk til barn og en sekk til voksne. Inn med den under setet foran og vips så har du alt tilgjengelig underveis.
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Vi dropper også trillekoffert når vi er på tur med den lille.
     
  9. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke selskaper tillater bassinet på en lang kar på 9 mnd. Har lest @bighc sitt innlegg og vil forsøke å booke Eva fra LHR til BKK, evnt prøve SQ på tur eller retur. Noen erfaringer med bassinet og størrelser med SQ og EVA? Målet er Thailand, men ser at TG er strenge på at de mæ være under 9 mnd for å få bassinet, så der utgår.
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Har en kamerat i samme situasjon. Ville bare plukke opp igjen denne tråden da jeg fikk positivt svar fra SAS om dette lot seg gjøre, og svaret fra SQ som følger - de aksepterer altså unborn infants på awards men ikke på revenue.

    Skjermbilde 2019-03-07 kl. 09.46.12.png
     
    Travellingalf liker dette
  11. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Og enda en oppdatering :)

    SAS kan legge til unborn infant på rene SAS awards. Ikke på Star Alliance awards.
    SQ kan legge til unborn infants på Krisflyer awards for både SAS og SQ.

    Så for vår del - Tallin kan ikke legge til unborn infants på en Star Alliance booking. Man må da kansellere og booke på nytt i håp om at de samme setene slippes igjen.
     
  12. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    291
    Bonuspoeng:
    63
    Kan sikkert være minst like slitsomt :)
     
    mathiasfe liker dette
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,040
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har oppdatert info på å legge til ufødt infant på hhv ren SAS flyvning og *A flyvning?
     
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Spedbarn må føres opp med fødselsdato i billetten, så er nok best å vente til det er klart.

    Det å legge til spedbarn i ettertid er teknisk sett en navneendring hos den voksne som skal ha barnet på fanget. For rene SAS-reiser er dette helt uproblematisk, og de siste par årene har flere av oss erfart at dette også går fint for reiser som involverer flere flyselskap. Mulig dette kan variere med hvilke selskap som er involvert i bookingen.

    Selv fikk jeg i mai 2020 lagt til spedbarn på reise med SK+SQ til DPS (som naturligvis ble kansellert), og senest for et par uker siden på en SAS-billett til CPH da barnevakten meldte avbud på kort varsel.
     
    Jeanette liker dette
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,040
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar. Skal ikke reise med *A før januar 2023, og termin er mai 2022, så får ha is i magen og håpe det er ledige billetter selv om jeg helst skulle sikret meg dem nå. Dette gjelder forøvrig en ren reise med TK om det er av betydning.
     
  16. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noe nytt her eller gjelder dette fortsatt bare på SAS? Har to CT som går ut til nyttår, men et barn som forhåpentligvis blir født i april...
     
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Kalsnes liker dette

Del denne siden