Så er ein på plass i skyssbilen som skal stå for fyrste etappe i dag, Radisson Scandinavia-OSL. Satsar på å sjekke inn i det @Travellingalf landar, så får vi sjå om ikkje vi finn kvarandre etter kvart. Loungen er trass alt ikkje så stor, og eg reknar med at eg berre kan gå etter lyden av krystallglas og champagnekorkar som smell i taket. Fin frokost i dag. Det kan fort bli ei veke eller meir før det blir grovbrød med kaviar og ost igjen, men eg satsar på at det går bra. Så tenkjer eg at resten av turen går med til å reflektere over kor heldig ein er som blir lurt med på slike sprell. Livet er ikkje berre ein leik, det er også ein dans på roser! Edit: Eg lurer på om det er Jon Skolmen som køyrer meg, men eg tør ikkje spørje. I alle fall ein veldig trivelig kar.
SAS har hverken champagne eller sprudlevann på denne tiden av døgnet .... heller ikke "sterkvann" ... dessverre! Du får kompensere med hvitvin og ramløsa ... Siden dere skal fly med bolaget til ZRH får dere boblevann der .. Champis må vente til F loungen på ZRH ..
Så ser det ut som at vi slapp med skrekken. LN-RGK kom seg i lufta likevel. Men det har vore høg puls her i baksetet etter litt startproblem på Vigra.
Smått misunnelig ja, kjente det kribla når vi satt og prata i går. jaja, man får slippe ungdommen løs, ha det gøy!
Så er @Travellingalf på bakken. Med dei lange beina er han nok straks på plass her i loungen. Er det nokon som veit kva slags batteri som er på redningsvestane til Widerøe? Kor ofte dei må skiftast?
Nei heldigvis. Eg berre lurte på det i går under sikkerhetsdemoen. Eg har ein Kindle som nesten alltid er med i bagen, og den er alltid tom for straum når eg skal lese.
Ja, dette ble en mer spennende start på turen enn jeg setter pris på... Etter pushback gikk det noen minutter i stillhet før kapteinen informerte oss om at de ikke fikk start på den ene motoren grunnet problemer med lavt trykk fra en kompressor. De skulle ta kontakt med teknisk i Oslo, men vi måtte forvente forsinkelse og at vi ble tauet tilbake til parkeringsplassen. Så gikk det ti minutter eller noe sånt før han var tilbake og fortalte at de hadde snakket med teknisk og skulle starte venstre motor først og så bruke trykk fra denne til å forsøke å starte høyre motor (ja, den på min side avbildet i noen poster tidligere). Dette var visst motsatt prosedyre av vanlig da de normalt alltid starter høyre motor først. Uansett, venstre motor ble startet og turtallet ble økt betraktelig i en periode (for å bygge opp trykk tipper jeg) og så startet de høyre motor. Halleluja! Så, bare 20-25 minutter forsinket kom vi oss avgårde og nå sitter jeg sammen med godeste @Stuttfeiten i gullstua og smiler fra øre til øre. Men, det skal innrømmes at selv om vi har ett hav av tid før flyet går fra Zürich i kveld så var dette ikke den aller beste starten på turen. Men, om ett glass eller to er vel det meste glemt!
God tur! Ser frem til å lese mer. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen om økende spenningsnivå ettersom avreise med first class nærmer seg - 9 days to liftoff for egen del...
Då er vi ombord i det som for min del er flight #101 i år. OSL-ZRH på LX4711 (SK841). And so it began...
"In the unlikely event of an emergency evacuation..." Jau, treff ein bakken i 1250 km/t så er vel evakuering temmelig usannsynleg. Sikkerhetsdemoen gikk elles fint, og vi tok av omtrent ca på tid. God servering og trivelig crew på flyet til Zürich, røykt hestemakrell med plumbomarinerte rødbetar, og kruskakli med brent geitost og honning. Brødet var også godt i dag, varmt og ferskt. Og så vart denne frokosten runda av med sjokolade. Har akkurat landa, og i tillegg til å ete frokost og drikke musserande har vi brukt tida til å lese, sjå på kryssende fly/chem trails, og å øse kvarandre opp med ville spekulasjonar om korleis dagen vil bli. Det er to spente InsideFlyers som lurer på kvar vi skal parkere? Og er dagromma i loungen opptatt? Følg med i neste episode av Pompel, Pilt & Jesusbarna på tynn is.
... det er vel rikelig med tid for å finne det ut? Ellers hørtes den siste frokosten ut til å være kraftig kost .... den må no tynnes ut med noen edle franske dråper.
Dette blir meget spennende å følge med på. Ha det gøy på deres reise til den fjerne Østen og også når dere skal hjem igjen til kongeriket. Jeg ser frem til å følge med dere på deres reise, så da ønsker jeg som de andre her: ha en God tur!