Undertegnede på den militære delen av flyplassen i Kabul, 2012. Utrolig kjipt å se at alt har gått ad undas nå...
En afghansk familie flyr ut, noen uker før alt falt sammen. https://www.nytimes.com/2021/afghanistan-pilot-escape
Tysk luftforsvar får gjennomgå i tysk media og på twitter nå. De fløy en A400M inn og klarte kun å ta med seg 7 personer hjem, visstnok på grunn av byråkrati... (med forbehold om at årsak ikke er bekreftet).
Barnemat for en C-17. Den kan laste over 70 tonn. Hvor mange maskiner er involvert i airlift ex-Kabul nå? Ganske mange: Kilde
forskjellen er jo at frakt/folk vanligvis blir festet fast :-D det blir plutselig ekstremt mye mer kraft når ting flyr fra side til side (feks i turbulens) men mulig det ikke er noe problem på disse flyene, men tror ikke det er en god ide i et vanlig passasjerfly ?
C17 (og de fleste større mil-cargo) har en prosedyre med å strekke stropper på tvers av kabinen, slik at pax har noe å holde seg fast i. Slik kan de pakke 5-600 inn i kabinene noelunde trygt. Ser at både KC-135 (tanker) og RC-135W (intel) er med på evac. Spesielt overrasket over at de tør å la RC-135W lande, trodde den hadde altfor mye sensitivt utstyr inni til å risikere at en haug sivile kravler opp og rundt i.
Mistenker de er i denne kategorien: « …or otherwise assisting during the mass evacuation of … » https://www.flightradar24.com/PYTHN52/28d01860