TRD-AAR - Går/Går ikke? The mystery hunt

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av obay, 22. juni 2020.

  1. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

    Jeg fikk i November ordnet 2 bookinger tur/retur Trondheim-Copenhagen-Århus i sommer.
    Har vært spent på om dette har kunne latt seg gjennomføre og har fulgt nøye med ruten og bookingen.

    Turen til Århus var opprinnelig som følgende:
    12. Juli 2020 07:50-09:25 | TRD-CPH | SK2881 | CRJ900
    12. Juli 2020 11:50-12:30 | CPH-AAR | SK1247 | ATR72

    Flightene var operert med CRJ900 og ATR72 som er normalt for disse rutene.
    Sjekket websidene til SAS jevnlig om det var mulig å bestille denne turen og den har vært tilgjengelig helt frem til senere tid (ca 10 Juni 2020)

    Den 13. Juni 2020 fikk jeg mail fra SAS om at de har gjort endringer på bookingen.
    Tur: Her var det samme avganger men begge flightene hadde equipment change til B737
    Retur: Avreisetiden var justert noe men fortsatt med ATR72 og CRJ900.

    Ble umiddelbart litt skeptisk på turen utover med B737 mellom CPH-AAR. Sjekket websidene til SAS men det var ikke mulig å booke verken TRD-CPH, CPH-AAR eller TRD-AAR med de ovennevnte avreisetidspunktene. Ringte så til SAS kundeservice og spurte hvorvidt dette var reelle flighter og om de kom til å bli gjennomført. Kundeservice svarte med "Jaada - flightene går men flygingene er fullbooket og derfor dukker de ikke opp websiden".

    "Knall!" var det første jeg tenkte helt til at jeg begynte å sjekke ytterligere.

    Expertflyer:
    upload_2020-6-22_13-1-11.png
    upload_2020-6-22_13-2-21.png


    Setereservasjoner:

    upload_2020-6-22_12-55-50.png
    Info: De setene som er opptatt på rad 3 er på min booking nr 2.


    upload_2020-6-22_12-57-20.png
    Info: De setene som er opptatt på rad 8 er min booking nr 2.

    Her er det altså ingen andre seter som er tatt bortsett fra mine 2 bookinger.
    Ingen andre setereservasjoner, ikke mulig å kjøpe billetter og den eneste TRD-CPH/CPH-AAR avgangen jeg har klart å finne med B737 - dette begynner å lukte ...

    Hva tror dere?
    Slik jeg tolker det så må det enten være en ghostflight som aldri blir noe av eller at en pakke-tur operatør har kjøpt resterende kapasitet eller tilsvarende.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville tolket dette til at det er forsinkelser i systemet, og at denne flighten ikke blir noe av. Vedkommende på kundeservice svarte "jada" for å slippe å måtte snakke med deg om refusjon etc.
     
    flying_all and Eddie47 like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Det var sikkert en «tyvär»-svenske
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det var omtrent dette som skjedde for noen måneder siden på en booking til Barcelona som skulle ut av sommerprogrammet.
     
  5. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Ja dette jeg er mest redd for :/
    Problemet er at en ikke får booket den om så lenge de "hevder den skal gå".
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo helt tullete.. Prøv å ringe igjen? Eller send mail hvis du er EBG/D?
     
  7. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Ja får vel prøve ny runde i morgen :)
     
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har samme opplevelse med OSL - SPU, sk4839, 13. Juni. Flytypen 737-800 WL ble til 737-700 og selges ikke lenger på nettet. De svarer med at jeg får beskjed minst 7 dager før avgang om det blir kansellert eller ikke.

    Ellers tenker jeg som ham:

    B48E6574-5D1E-4E86-B09F-EA09066F15B2.jpeg
     
    flying_all, holmen and OttoL like this.
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ligger den ikke ute til salgs blir den nok kansellert. SAS ligger fortsatt ikke mer enn ca to uker forut på kanselleringer, som er litt irriternede. Håpløst å skulle endre før den blir kansellert, da blir det bare tyvär tyvär det är inte möjligt.
     
  10. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt enig med at de ikke bør/kan endre før de vet hva som går, men de har tross alt endret returen (til en flight som går) og sendt meg e-post med at det er gjeldende og at jeg må si i fra innen x dager hvis en skulle ha innsigelser. Ettersom de vet at utgående flight ikke går så burde de ha spart seg for hele greia mao.
     
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har det samme på en booking til Hamburg gjort i november i fjor:
    Utreise 17.07.2020
    14:35 OSL-ARN
    16:15 ARN-CPH
    19:40 CPH-HAM

    Hjemreise 26.07.2020
    09:30 HAM-CPH
    11:45 CPH-ARN
    13:40 ARN-OSL

    Ingen av disse flightene er mulig å booke, ikke sammenhengende og ikke som enkelte flyvinger. Men når jeg vil endre booking kommer fremdeles disse opp, mens de som ligger i systemet til SAS og som nå kan bookes samme dag ikke kommer opp, altså hele ruta slik den er booket. Jeg kan booke om til OSL-CPH-HAM og HAM-CPH-OSL, men ikke via ARN. Derimot står som dere ser flightene jeg har booket der fremdeles i oversikten jeg for opp for ombooking:

    Utreise ombooking:
    Screenshot_1.jpg

    Utreise på sas.no nå:
    Screenshot_3.jpg
    Hjemreise ombooking:
    Screenshot_2.jpg

    Og hjemreise på sas.no:
    Screenshot_4.jpg

    Får ringe SAS og høre hva som skjer. Er jo booket med 3 leg hver vei pga poengene, så de bør i det minste booke meg om til den med 3 legs på utreisen, så får jeg heller finne meg i 2 legs på hjemturen. Har sjekke 5 dager bakover og fremover i tid og det ser ikke ut til at 3 legs er mulig på hjemreisen.

    Er jo bare surr det her.
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Lignende historie her.

    CPH-AES CRJ900 28 juni
    Endret til
    CPH-AES 737 28 juni. (Finner ikke/ikke til salgs?)

    Mye av det samme her som du: CRJ>737, Danmark, SAS, finner ikke....

    Det har vel aldri flydd en 737 fra CPH til Ålesund. Bare Cimber CRJ200 tidligere og CRJ900 i nyere tid.

    6CBA96D2-936C-4147-861A-EA2DAB398D91.jpeg
    84C0BD70-B4DF-4EE9-8703-C95FEE0DE36E.jpeg
     
  13. hjsimpson

    hjsimpson Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Der er ingen grund til at ringe til SAS, for de kan ikke hjælpe. De har ingen ide om hvad der sker.
    Det lader til, at når en afgang skal aflyses , bliver alle booking classes sat til 0 og flytypen ændres til en 73G.
    SAS hotline tror den er udsolgt og at man blot har sat større flytype ind for at accomodate de mange passagere. Tja...
    Tættere på afgang (op til syv dage før), bliver afgangen officielt aflyst og du kan ombooke frit. Problemet er, at nogle SAS hotline medarbejdere ikke vil ombooke fra bonus til revenue - so, you're out of luck, hvis der ikke er X/I ledig på andre afgange.
    Derfor, tag selv kontrol over situationen, så du kommer med en afgang du kan - anvend de fleksible rebooking options der er (gælder også revenue tickets)
     
    Last edited: 23. juni 2020
    Eddie47 liker dette
  14. hjsimpson

    hjsimpson Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    BTW AES bliver ikke betjent denne sommer fra CPH. Skulle selv have været med den... Men, den er kun sat til 0 - og ikke aflyst. Hvorfor vides ikke...
    Hvis du kommer igennem til en kvik SAS medarbejder kan vedkommende se, at AES ikke står på listen på sas.dk/se/no over destinationer fra CPH denne sommer:
    https://www.sas.dk/vores-trafikprogram/ (Flyvninger fra CPH) :)
     
    flying_all liker dette
  15. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Ja tok en titt på denne den ombooking løsningen i går men det er ingen flighter tilgjengelig +/- 5 dager :/
    (dette er poeng billetter)
     
  16. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Lignende opplevelse med en morgenflyvning fra Bergen til Trondheim. Søkte om en voucher og booket sånn ca. samme tid med Widerøe.
     
  17. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ikke stort å hente på gull-mailen:
    "Jag har sett på dina bokningar och som det ser ut i dagsläget är era avgångar planerade att avgå som planerat. Om detta ändras kommer vi att skicka ut information så fort vi vet. Jag kan inte säkert bekräfta detta då ändringar kan komma att ske men om vi fösöker alltid att hålla den planerande avgångstiden om det är möjligt."

    Mao så påstår de at de har startet å fly B737 mellom Århus og Copenhagen uten passasjerer :/
     

Del denne siden