Hei, Jeg fikk i November ordnet 2 bookinger tur/retur Trondheim-Copenhagen-Århus i sommer. Har vært spent på om dette har kunne latt seg gjennomføre og har fulgt nøye med ruten og bookingen. Turen til Århus var opprinnelig som følgende: 12. Juli 2020 07:50-09:25 | TRD-CPH | SK2881 | CRJ900 12. Juli 2020 11:50-12:30 | CPH-AAR | SK1247 | ATR72 Flightene var operert med CRJ900 og ATR72 som er normalt for disse rutene. Sjekket websidene til SAS jevnlig om det var mulig å bestille denne turen og den har vært tilgjengelig helt frem til senere tid (ca 10 Juni 2020) Den 13. Juni 2020 fikk jeg mail fra SAS om at de har gjort endringer på bookingen. Tur: Her var det samme avganger men begge flightene hadde equipment change til B737 Retur: Avreisetiden var justert noe men fortsatt med ATR72 og CRJ900. Ble umiddelbart litt skeptisk på turen utover med B737 mellom CPH-AAR. Sjekket websidene til SAS men det var ikke mulig å booke verken TRD-CPH, CPH-AAR eller TRD-AAR med de ovennevnte avreisetidspunktene. Ringte så til SAS kundeservice og spurte hvorvidt dette var reelle flighter og om de kom til å bli gjennomført. Kundeservice svarte med "Jaada - flightene går men flygingene er fullbooket og derfor dukker de ikke opp websiden". "Knall!" var det første jeg tenkte helt til at jeg begynte å sjekke ytterligere. Expertflyer: Setereservasjoner: Info: De setene som er opptatt på rad 3 er på min booking nr 2. Info: De setene som er opptatt på rad 8 er min booking nr 2. Her er det altså ingen andre seter som er tatt bortsett fra mine 2 bookinger. Ingen andre setereservasjoner, ikke mulig å kjøpe billetter og den eneste TRD-CPH/CPH-AAR avgangen jeg har klart å finne med B737 - dette begynner å lukte ... Hva tror dere? Slik jeg tolker det så må det enten være en ghostflight som aldri blir noe av eller at en pakke-tur operatør har kjøpt resterende kapasitet eller tilsvarende.
Jeg ville tolket dette til at det er forsinkelser i systemet, og at denne flighten ikke blir noe av. Vedkommende på kundeservice svarte "jada" for å slippe å måtte snakke med deg om refusjon etc.
Det var omtrent dette som skjedde for noen måneder siden på en booking til Barcelona som skulle ut av sommerprogrammet.
Ja dette jeg er mest redd for :/ Problemet er at en ikke får booket den om så lenge de "hevder den skal gå".
Jeg har samme opplevelse med OSL - SPU, sk4839, 13. Juni. Flytypen 737-800 WL ble til 737-700 og selges ikke lenger på nettet. De svarer med at jeg får beskjed minst 7 dager før avgang om det blir kansellert eller ikke. Ellers tenker jeg som ham:
Ligger den ikke ute til salgs blir den nok kansellert. SAS ligger fortsatt ikke mer enn ca to uker forut på kanselleringer, som er litt irriternede. Håpløst å skulle endre før den blir kansellert, da blir det bare tyvär tyvär det är inte möjligt.
Forsåvidt enig med at de ikke bør/kan endre før de vet hva som går, men de har tross alt endret returen (til en flight som går) og sendt meg e-post med at det er gjeldende og at jeg må si i fra innen x dager hvis en skulle ha innsigelser. Ettersom de vet at utgående flight ikke går så burde de ha spart seg for hele greia mao.
Jeg har det samme på en booking til Hamburg gjort i november i fjor: Utreise 17.07.2020 14:35 OSL-ARN 16:15 ARN-CPH 19:40 CPH-HAM Hjemreise 26.07.2020 09:30 HAM-CPH 11:45 CPH-ARN 13:40 ARN-OSL Ingen av disse flightene er mulig å booke, ikke sammenhengende og ikke som enkelte flyvinger. Men når jeg vil endre booking kommer fremdeles disse opp, mens de som ligger i systemet til SAS og som nå kan bookes samme dag ikke kommer opp, altså hele ruta slik den er booket. Jeg kan booke om til OSL-CPH-HAM og HAM-CPH-OSL, men ikke via ARN. Derimot står som dere ser flightene jeg har booket der fremdeles i oversikten jeg for opp for ombooking: Utreise ombooking: Utreise på sas.no nå: Hjemreise ombooking: Og hjemreise på sas.no: Får ringe SAS og høre hva som skjer. Er jo booket med 3 leg hver vei pga poengene, så de bør i det minste booke meg om til den med 3 legs på utreisen, så får jeg heller finne meg i 2 legs på hjemturen. Har sjekke 5 dager bakover og fremover i tid og det ser ikke ut til at 3 legs er mulig på hjemreisen. Er jo bare surr det her.
Lignende historie her. CPH-AES CRJ900 28 juni Endret til CPH-AES 737 28 juni. (Finner ikke/ikke til salgs?) Mye av det samme her som du: CRJ>737, Danmark, SAS, finner ikke.... Det har vel aldri flydd en 737 fra CPH til Ålesund. Bare Cimber CRJ200 tidligere og CRJ900 i nyere tid.
Der er ingen grund til at ringe til SAS, for de kan ikke hjælpe. De har ingen ide om hvad der sker. Det lader til, at når en afgang skal aflyses , bliver alle booking classes sat til 0 og flytypen ændres til en 73G. SAS hotline tror den er udsolgt og at man blot har sat større flytype ind for at accomodate de mange passagere. Tja... Tættere på afgang (op til syv dage før), bliver afgangen officielt aflyst og du kan ombooke frit. Problemet er, at nogle SAS hotline medarbejdere ikke vil ombooke fra bonus til revenue - so, you're out of luck, hvis der ikke er X/I ledig på andre afgange. Derfor, tag selv kontrol over situationen, så du kommer med en afgang du kan - anvend de fleksible rebooking options der er (gælder også revenue tickets)
BTW AES bliver ikke betjent denne sommer fra CPH. Skulle selv have været med den... Men, den er kun sat til 0 - og ikke aflyst. Hvorfor vides ikke... Hvis du kommer igennem til en kvik SAS medarbejder kan vedkommende se, at AES ikke står på listen på sas.dk/se/no over destinationer fra CPH denne sommer: https://www.sas.dk/vores-trafikprogram/ (Flyvninger fra CPH)
Ja tok en titt på denne den ombooking løsningen i går men det er ingen flighter tilgjengelig +/- 5 dager :/ (dette er poeng billetter)
Lignende opplevelse med en morgenflyvning fra Bergen til Trondheim. Søkte om en voucher og booket sånn ca. samme tid med Widerøe.
Det var ikke stort å hente på gull-mailen: "Jag har sett på dina bokningar och som det ser ut i dagsläget är era avgångar planerade att avgå som planerat. Om detta ändras kommer vi att skicka ut information så fort vi vet. Jag kan inte säkert bekräfta detta då ändringar kan komma att ske men om vi fösöker alltid att hålla den planerande avgångstiden om det är möjligt." Mao så påstår de at de har startet å fly B737 mellom Århus og Copenhagen uten passasjerer :/