https://www.mn24.no/bladet/i/on5nPa/ny-direkterute-til-utlandet-fra-vaernes "Nå får du muligheten til å reise til München – direkte fra flyplassen på Værnes. Det ble lansert i møtet i Luftfartsforum Trondheim lufthavn Værnes torsdag formiddag. Fra 28. april i år skal Lufthansa fly to ganger i uken til den tyske storbyen." Dette er en veldig god nyhet for oss som har manglet gode forbindelser til/via Tyskland!
Fantastisk! Kanskje en første konsekvens av allianse-bytte? I såfall en svært velkommen en! Slik jeg ser det flyr dem torsdager og søndager med A319. LH2426 MUC-TRD, avgang 14:00-16:50 LH2426 TRD-MUC, avgang 17:30-20:20 Billigste Eco Ligh jeg finner er rundt 2 380,-, billigste Business 4 450,- t/r. Synd at ankomst i MUC er så sent, da blir det kanskje litt vanskelig med overgang til andere destinasjoner.
Med Centurion så har man tilgang til FCL i FRA og MUC om man flyr med LH gruppen uavhengig av billettklasse
Du verden. Aner vi konturene av at Lufthansen girer opp for å posisjonere seg til at bolaget forlater skuta?
Da LH startet opp igjen FRA-SVG-FRA var tidene lagt slik at de passet best for reisende fra FRA. Det gikk ikke mange månedene før de kastet rundt på rutetidene og nå har avgangstider fra både SVG og FRA som er optimale for de som bor i Stavanger-regionen. Da ruten i sin tid ble lagt ned hadde LH tre daglige fra SVG, så det er åpenbart grunnlag for SVG-optimaliserte rutetider, og dette va i en tid hvor det også var SVG-LHR med BA, SVG-CDG med AF. Får satse på at det blir sving på sakene i TRD også.
Næringsforeningen har jobbet lenge med å få en tysklandrute. Riktignok så virker det jo som at denne er myntet på fritidsreisende
Ja, dette har vi ventet på. Sparer betydelig tid og penger på en slik Nice-tur som jeg er på nå, hvor jeg reiser på LH billett med SAS-segment som codeshare
Ot, men du kan betale 120 euro for en gjest. Det er for øvrig ikke hele lh-gruppen, men iallfall lh os lx. Usikker på sn.
Tror dere at det blir et eller annet spesielt på første flyvning MUC-TRD 28. april? Noe som lønner seg for en flybegeistret som meg? Hvordan er dette hos Lufthansa? Jeg skal reise fra Sofia til Trondheim denne dagen og kunne brukt denne flyvningen, men 7 timers transfer i MUC og veldig tidlig avgang i SOF er litt avskrekende (selv om det rundt 1 000 kroner å spare sammenlignet med alternativene senere på dagen). Edit: Nå har jeg bare bestillt denne reisen. Jeg har aldri hatt en "inaugural flight" før. Når sjansen åpner seg på en reise man uansett skal ta, så bør man kanskje takke ja som flyentusiast? Ikke Sophie's choice uansett. Likevel, om noen vet hva som kan forventes, hører jeg gjerne om det. Jeg skal ta noe bilder og legge dem ut her når den tiden kommer .
Som lovet skal jeg skrive litt om LH2426 - Lufthansa sin første flyvning fra MUC til TRD – som jeg fikk gleden av å være med i går. Det var en god følelse å kunne lese «Trondheim» på skjermen i München. Flughafen München fungerer som alltid fint – ingen ventetid i Gold Track og god mat pluss Barista Cafe i Senator Loungen (G24 er bedre enn G28). Sistnevnte forlot jeg uvanlig tidlig i dag for å se om det var et eller annet stas ved G04, der flyvningen skulle lette fra. Spoiler alert: Lufthansa har laget akkurat null og ingenting spennende rundt denne flyvningen. Bare et lite budskap «Inaugural Flight / Erstflug» på skjermen som tydet på at det var noe spesielt her. Boarding startet tidlig og vi ble hilst velkommen til Lufthansa sin første flyving til Trondheim. Flyet vill jeg si var omkring 80% fullt, bare noe få midtseter som var ledig – inkludert 10E ved siden av meg i nødutgangsråden. Fint å se at allerede den første flyvningen var forholdsvis fullsatt. Det lover forhåpentligvis godt for ruten. Flyet ble utført av en 26 år gammel A319 (D-AILS) med veldig utrivelige, gamle seter. Men pluss for grei benplass ved nødutgangen. Men er det tilfeldig at dem brukte fly i Star Alliance livery nå da SAS går ut av alliansen? Takket være gode vindforhold, var flytiden kort, bare 2:15 timer. Ellers ingenting spennende om bord bak i økonomiklassen. Her synes jeg man kunne ha gjort et eller annet for å gjøre flyvningen litt mer minneverdig. Men så var vi fremme i Trondheim en halv time før tidtabell og her var det stor velkomst! Ved landing spottet jeg allerede brannbilene som sto klare for vannsalut! Hva en opplevelse å få det med seg på flyet. Deretter ventet det masse folk foran ingangen inn i terminalen som vinket til oss. Alle som var viktig for luftfart, turisme, næringsliv og politikken har tatt seg tid på denne søndagen. Blant annet fikk jeg hilst til lufthavnedirektøren Marit Helene Stigen, Managing Director Trondheim Management&Visit Trondheim Kirsten Schultz, Director of Tourism / CEO at Explore Trøndelag Petra Sestak-Flagestad, Administrerende direktør i Næringsforeningen i Trondheimsregionen Berit Rian, Trondheims ordfører Kent Ranum, Stjørdals ordfører Eli Arnstad og mange flere. Alle var tydelig begeistret og storfornøyd over den nye ruten. Vi fikk gå inn i terminalen over en rød løper. Det har jeg heler ikke gjort før på en ruteflyvning. Inne var det dekorert med ballonger og tyske flagg. Så ble det servert sjokolade og kanelsnur. På et positivt notat: Begge kofferter som jeg hadde med meg kom blant de første 10 med rød lapp, så det ser ut til å fungerer når man flyr fra München. Så ble det til slutt en absolutt minneverdig tur og jeg er glad at jeg fikk være med. Tusen takk til alle som har bidratt til og jobbet for at vi nå endelig fikk denne ruten! Bruk den, slik at den ikke forsvinner igjen!