Trenger litt hjelp: Familietur på poeng

Tråd i 'Bonushjelp' startet av ehawk, 14. nov 2016.

  1. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

    Hadde en klar plan for de poeng og CTs jeg har, men nå begynner jeg å lure på hvis det er mulig. Håper dere som har mere erfaring og kjennskap til hvordan best benytte CT/EB, har noen gode innspill ...

    Jeg og familien (2 voksne + 1 barn (>2) + 1 Barn (<2)) har sammen nærmere 300 000 poeng + att jeg har noen CT. En av de går ut nå vid årsskiftet. Planen var å for før første gang plassere hele gjengen i Business for en tur til California. SFO eller LAX spiller ingen rolle da vi har tenkt oss en road trip. Miami kunne ha vært et alternativ, men aller helst førstnevnte. So far, so good...

    ...men nå til problemene. SAS har INGEN bonusbilletter til SFO/LAX og INGEN til MIA. Ingen på SAS kan svare på hvis det kommer noen flere billetter. Etter samtaler med Amex, så finner de billetter, men da kan jeg ikke bruke den CTen som går ut i år + at jeg mister "halvpris" for barn. Og da begynner jeg å slite litt...

    Er det noen som av erfaring vet om SAS pleier å slippe nye flere EB billetter før nyttår? Hvis ikke, hva ville dere gjort?

    På forhånd tusen takk!
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Er redd du har dårlige odds her. En ting er at du nærmer deg høysesongen med stormskritt og SAS generelt ikke legger ut stort med biz billetter, men de gjør det spesielt ikke i disse tider. En annen ting er antallet billetter, 3 seter til bonus i biz er ikke hverdagskost.
     
    Wiolenze liker dette
  3. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Var litt de jeg var redd for. Har sett på andre datoer at det i stort sett er to bonusbilletter i Biz. Kunne tenkt meg å betale for et av setene bare jeg fikk til å bruke den CTn som utløper nå. Det er egentlig det som er litt "kritisk".

    Ser at det fortsatt finns billetter til Chicago, så kunne eventuelt tenkt meg å fly dit og sen videre efter ett par dager, men domestic mellom noen av Chicago-flyplassene og vestkysten koster en del det og når man er en hel familie. Kanskje er eneste muligheten dog ...
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Om du hadde minimum 220 000 på din konto, så kunne du ha kanskje reist på:
    London, GB (LHR - Heathrow) to Los Angeles, CA, US (LAX)
    9:20 - 12:40 (11h 20m)
    UA 935 | Boeing 777-200
    15nov.
    Jeg har aldri bestilt for barn under 2år så vet ikke hva reglene er angående poeng her. Men du og fruen med en CT blir 110 000 i Buisness, og så 110 000 uten CT på eldste mann.
    Minsten trenger vel ikke sete da han er under 2år så er usikker hva det vil koste å ha han med. Er du heldig så er det kun avgiftene.
    24nov så har du:
    Frankfurt, DE (FRA) to Denver, CO, US (DEN)
    13:20 - 15:40 (10h 20m)
    LH 446 | Boeing 747-400
    Operated By Lufthansa
    Så har du retur alternativ 13 og 14nov ca tre uker senere.
    United har flere flighter :Los Angeles, CA, US (LAX) to Chicago, IL, US (ORD - O'Hare)
    Videre med SAS
    Chicago, IL, US (ORD - O'Hare) to Copenhagen, DK (CPH)
    22:05 - 13:20 (8h 15m)
    SK 944 | Airbus A340-300
    Ser at SAS hverfall ikke tar poeng for de mellom 0-23mnd ved reise tidspunktet.
    Det skal være relativt lett å finne SAS/lufthansa avganger til og fra LHR/FRA/CPH.
    Har brukt SAS og United for å finne alternativene.

    PS Dersom den CT som går ut ikke er fra opptjening på Platinum, så ser jeg ikke noe fornuftig måte å bruke denne på så kort varsel med familie og med SFO/LAX som mål.
    Da er det bedre å ta seg en kjæreste tur med denne, og heller planlegge litt i forkant dere neste gang dere bruker CT og poeng.
     
    Last edited: 14. nov 2016
  5. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Det hadde vært en fin tur, men nå har jeg skolebarn i huset å må bruke sommeren. Ellers har jeg følget med på OSL-LAX ruten siden i sommer, så har vært ute i god tid, mener jeg. Har kun sett Go og Go Plus billetter tidligere.

    Uansett tror jeg at jeg begynner å finne en brukbar måte å få det til på. Blir knotete, men allikevel..
    Det finnes nemlig bonusbilletter fra ARN til flere av østkystdestinasjonene. Så det blir antageligvis "entry-pointen" vår til USA. Aller helst håper jeg å få til Chicago, da jeg gikk i skole kun 3 timer der ifra og har nesten ikke vært der på over 15 år. Ellers kan sikkert en east coast road trip bli et godt alternativ.

    Har prøvd å finne ulike løsninger fra OSL og CPH i tillegg, men det hjelper ikke stort. Det er kun fra ARN som det finnes bonusbilletter nesten uansett hvor i USA man skal.
     
    RoadKing liker dette
  6. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Et lite ekstra spørsmål.
    Er det ikke lov å bestille EB billetter med ulike flyplasser. For eksempel Til New York, hjem fra Chicago? Var helt sikker på at det var innefor reglene. Er lov å søke på sas.no, men genererer kun en feilmelding...
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Fungerte fint for meg i sommer. Fløy OSL-CHP-EWR ut og MIA-CHP-OSL hjem igjen på CT og bonuspoeng.
     
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du får vel lov å ha open jaw om det ikke finnes andre alternativ. Det vil si at det ikke finnes ledige i samme klasse på samme dato. Må jo være konge å fly inn til ORD. Kjøre Route66 ned mot LAX og retur derfra, eventuelt andre veien om det kun er ledig den veien.

    Siden du poengterte at CT din gikk ut nå så regnet jeg med at du ville gjennomføre en reise før denne gikk ut.
    Det er medlemmer her som har fått booket billetter med CT som går ut, før man bruker den. Altså CT går ut i desember, og man bestiller reise til februar. Men vet ikke om dette går per telefon. Endrer man noe ved en slik bestilling etter den har gått ut så forsvinner den.

    Hadde det vært meg hadde jeg gjort følgende:
    Siden du sier at minsteman er mindre en to (23mnd) så vil jeg anta at han er det i sommer også siden det er da alderen er relevant. Hvis det blir for vanskelig å oppdrive seter så hadde jeg gått for å kjøpe, sete til deg og minste mann i biz(kun 1800kr for minsten)totalt 22tusen, og CT og poeng på de andre to. Da får du også ca 20 000 poeng inn på konto, og bruker 75 000 +CT på de andre to. Skulle dere fire kjøpt go billetter med SAS om sommeren så tror jeg dere ender opp på ca 30 000kr.
    Da har du ennå en god slump poeng til neste tur.
    Da blir regne stykket som følger 75k-20k= 55 000poeng brukt.
    30tusen kr- 23 000kr(1000kr er avgifter på awardflightene)= 7000kr spart på C kontra go.
     
  9. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk. Det var noen gode ideer.

    Problemet jeg har med den initiale ideen er tidspunktene vi må reise på. Det finns INGET og da mener jeg INGET i nærheten av de datoene vi ønsker å reise på til vestkysten. Det nærmeste jeg fant i går var 3 uker unna å det var en vanlig Go eller Go Plus billett.

    Akkurat nå forbereder vi oss på en east coast road trip i stedet for. Akkurat nå ser jeg på to/tre forskjellige ruter. Med utreise seint i Juni og hjem i slutten av Juli. Dog senest 29e Juli for ellers fyller lillemann 2 i lufta å må ha full billett ;)

    1. OSL-ORD NYC-OSL
    2. OSL-BOS IAD/NYC-OSL
    3. OSL-IAD IAD/NYC-OSL

    Av disse er det ORD som har minst tilgjengelighet i Business, så her blir det i beste fall Go Plus. Har i tilegg prøvd å se på hjem fra MIA, men der er det NULL å finne.
    BOS har flest business billetter, men lurer på opplevelsen på det lille flyet. Føles mer som Go Plus med en mat meny fra Business, eller har jeg helt feil? Dette blir vår første long haul business trip og jeg hadde sett frem til å ha store nok seter til at gutta kunne dele når den er i fullt ligg lege.
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Pluss i ny kabin er helt ok det. Ville nok prioritert å finne biz på returen. Og en tidlig dag flight på vei over til USA om det ikke finnes buisness seter ledig.
    https://insideflyer.no/vi-tester-sas-stavanger-houston/
    (Samme som nå flyr til BOS)
    De levere et bra C produkt, men med gamle stoler som går nesten helt flatt. Fikk 4-5timer søvn. Maten var like bra som hos SAS forøvrig og service var veldig bra.
     
  11. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Ok, da er to billetter i boks, fikk til C hele veien OSL-BOS og EWR-OSL. So far so good...

    Men da fikk jeg noen spørsmål til. Da det ikke finnes flere billetter i C for poeng, så tenkte jeg at vi kjøper en Go eller PLUS billett som vi oppgraderer for fruens poeng som snart vil gå ut uansett. Jeg visste at SAS hadde skrota Optiontown, men var sikker på at man kunne oppgradere for poeng. Men det er altså ikke helt sikkert.

    Man må antigen sjanse i den auksjonen de har eller kjøpe billetten man ønsker. Hva hadde dere gjort? Hvor gode er oddsene til å få oppgradere? Leser at man i tillegg kan få en "oppgrader nå" mulighet, men hvor stor er sjansen for det? Noen som har peiling?
     
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du reiser i høy sesong, så da hadde jeg valgt C på returen som blir nattflight og go/pluss bort på dagflight, og prøved og oppgradere denne.(og litt vanskeligere å få C på natt flighter). Eneste jeg er usikker på er om det blir ganske dyrt å bestille Open jaw med penger. Om du har med miste mann på din bestilling så tror jeg også du kan få problem med å oppgradere da barnebilletter ikke skal være mulig å oppgradere.(Mulig de under 2år ikke går under denne regelen).
     
  13. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Prislappen går sikkert å diskutere om den er bra eller ikke, men den lander på omtrent det samme som hvis jeg hadde booket hele familien i Go, på den samme ruten.



    CT billetten brukte jeg på meg å skolegutten. Så fikk begge våre billetter i C til 75K poeng. Så det er egentlig bare dama kvar. Minstemann kan jeg legge på senere til en liten kost uansett bokningsklasse.

    Ringte å snakket med SAS og jeg har noen alternativer.

    1. Ha is i magen å se hvis det kommer flere poengbilletter i C
    2. Ha litt mindre is i magen å kjøpe en Go Flex billett som kan kanselleres hvis flere poengbilletter legges ut.
    3. Kjøpe en Go billett som jeg regner med å få oppgradert.
    4. Betaler før en C billett.

    Det eneste jeg vet er at akkurat nå er at vi er i stort sett de eneste personene i C på begge flyene. Så her blir det litt å spille på oddsene ... Spørsmåla er hvis jeg har råd (før husfreden) å ikke få igjennom en oppgradering. Tror det hadde blitt lite krise hvis jeg å ene gutten sitter frem i business å hun blir sittende bak med minstemann hehe
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du ikke regne med at varer.

    Det som er alternativet i mot å kjøpe en C billett, er jo at dersom det ikke går gjennom en C billett, så flytter du bak "gardina" og hun får plassen der fremme.

    Det er ulempen med bonusreiser, 1 person ordner seg alltid, 2 blir mere bry, 3 er vanskelig.

    Biz Saver ligger vel på rundt 15 laken? Jeg hadde kjøpt den til fruen og sluppet å slite med dette i tankene. Med avgifter fra CT'n så blir vel totalen uansett ikke stort over 20 laken, noe som må sies å være pent for 3 seter i Biz. Da drar dere også inn noe i underkant av 20000 EB poeng på toppen og kan begynne å planlegge neste tur :)
     
    Last edited: 17. nov 2016
    ehawk, Xflipper and anders82 like this.
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hva koster go OSL-BOS, EWR-OSL på disse flightene og hva vil C koste deg.
    Om du er EBG, EBD eller EBP og legger inn høyt bud på OSL-BOS denne har høy posent andel av biz(ca 1/3 av kabinen i et en liten maskin 737-700) så sjangsen for oppgradering er rimelig stor om du tar i med poengen til kjærringa, og så hadde jeg kjøpt meg C EWR-OSL. Som sagt så er dag flight litt bedre med tanke på tilgjengelighet og reiser du med unger så er det viktigere med fullflat seter når dere flyr om natten. På dag flighten lander dere ca 22:00 norsk tid i Boston(1615), så det burde ikke være så galt for de små om du har hotel i nærheten av flyplassen den første natten, og har prøved å snu døgnet for dem natten før(om det lar seg gjøre da).
     
  16. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Business Saver ligger på rundt 19K akkurat nå (Business ligger på 30). Det er primært EWR-CPH som har et høyre pris. Litt rart med tanke på at kun et sete reservert i C. CPH-BOS er det noen flere sete reservert, men fortsatt rimeligere. uansett...


    Go ligger på ca. 3500/vei, så er ikke veldig billig den heller. Kan ha noe med sesongen å gjøre. Det er min gjetning i hvert fall.

    Akkurat nå vet jeg ikke hvis jeg gidder noe annet enn å bare bite i eplet å betale for C. Vi har noen poeng som går ut om ikke alt for lenge, så tenkte ev. bruke de som delbetaling. Gir ca 1000kr / 10 000 poeng. Ikke akkurat slik jeg ønsker å bruke poengene, men akkurat nå kanskje det er beste/eneste måten å få brukt de i det hele tatt før de går ut...
     

Del denne siden