Hei Jeg er en relativt ny bonusjeger, og lurer på om etapper på codeshare teller som kvalifiserende flights. Har lest noe om at noen codeshare ikke teller (høye tall) men fant det ikke igjen i farten 09:20 - 10:10 SK252 Bergen - Oslo Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Boeing 737-800 11:40 - 12:50 SK1467 Oslo - København (Terminal 3) Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Boeing 737-800 13:25 - 14:25 SK759 (QA) København (Terminal 3) Flys av: Cimber Flytype: Canadair Regional Jet 900 Vil jeg på denne turen få 3 kvalifiserende flights? t/r koster dette kf 2800 i SAS Plus og gir 7510 EB. (Gull) Er ikke det en grei avkastning? På forhånd takk.
Cimber er heleid av SAS og du vil få kvalifiserende segment på alle disse turene. 7510/2800=2.68 poeng pr krone, før i tden ville dette vært dårlig, men nå er det vel noe av det bedre man kan få til.
Jeg ny her og sliter med å se hvordan økonomien i dette henger sammen. Det er mulig det er et dumt spørsmål, så dere får bære over meg Du kan fly Bergen - Gdansk nesten alle dager i juni og juli for 144 kroner med Wizzair hvis du reiser lett. Ikke akkurat luksuriøst, men det er ikke akkurat SAS heller når man flyr rundt i Europa. Si at du reiser tungt og må sjekke inn en bag, så snakker vi ca 500 kroner. Så da er spørsmålet, hvordan er 7510 eurobonuspoeng verdt prisforskjellen på 2656,. ?
Ja si det, alt henger ikke alltid på greip Her vil jeg tippe det er status man jager etter, dvs opprettholde gullkortet. Hadde aldri betalt så mye kun for poengene, disse kunne man kjøpt for ca 200€. Er det verdt det? For noen ja, andre nei. Kan jo hende han reiser mye innenlands, men akkuratt ikke nok til å opprettholde gullkortet, og trenger et lite MR for å passere 45 segmenter. Da kan fordelene man får ved gullkort forsvare noen 1000lapper, da disse gjør hverdagen mye enklere for vedkommende.
Om målet er å bare komme seg billigst mulig rundt omkring på reiser, kjør på med LCC som Ryanair/Wizz Air. Det vil stort sett alltid lønne seg om pris og kun pris betyr noe. NB! Husk å følge alle regler til punkt og prikke for å unngå straffegebyrer som svir! Personlig setter jeg aldri mine føtter i slike selskaper, men her får folk selv ta sine valg uten at jeg (eller andre) skal sitte på vår høye hest og mene noe som helst. Men kan si så mye at jeg setter stor pris på mye annet enn bare å få reisen billigst mulig
Som sagt, med dagens EB-kurs är det en bra utdelning. Sen skulle jag gladeligen betala 2,000 mer för att slippa sätta mig på Ryanair (alternativet för mig är faktiskt att stanna hemma om jag inte har råd) .
Personlig har jeg vanskelig for å se at det lønner seg med noe annet enn en "sweet spot" mellom pris, komfor og pålitelighet. Akkurat hvor "sweet spot" ligger, varierer jo både på person og gitt anledning. Spørsmålet mitt var egentelig ikke det. Spørsmålet er om det er noe i den økonomiske modellen her jeg ikke forstår. Jeg sliter med å regne hjem hvordan eurobonuspoeng er verdt 2.8 kroner per stykk. Argumentet om å toppe opp for å beholde et gullkort, ser jeg har verdi.
Vanskelig å si.. For meg er pålitelighet, kundeservice, seriøsitet, arbeidsvilkår og en haug ting med på å bestemme hva jeg flyr. EB-poeng blir gjerne en del av alt dette, men selvsagt hjelper det at man har gullkort som gir en rekke fordeler ved alt fra kanselleringer til fast track.. Jeg er som PC her. Flyr aldri selskaper jeg mener opptrer på en forkastelig måte. Og i min verden er det ikke riktig at det skal koste 300,- for å fly til London. Det koster meg 2-3 ganger mer med taxi til flyplassen. Tilbake til spørsmålet: Hvor mye er et EB-poeng verdt for å velge feks SAS fremfor Wizz Air? Nei umulig å svare på. Blir en helhet sammen med alle argumenter jeg skriver ovenfor. For noen uten status vil jeg tro regnestykket blir annerledes igjen :-/
Jeg regner det litt annerledes. Reiser mye innenlands og verdsetter bonuspoeng etter hva jeg kan få for dem. Ryanair og andre lavkost er ikke aktuelt av prinsipp, på samme måte som scampi ikke spises... Tilbake til verdien av bonuspoeng. La oss ta OSL-BGO i go koster dette 1598,- t/r. Bonusreise koster 10k EB + 238 i gebyr. 10k EB har derfor en verdi på 1360,- for meg, siden det er det jeg evt. kommer til å bruke EB på. Alternativt vurderer jeg en liten tur til Tokyo. Go koster meg 5335. Det hadde kanskje vært digg med plus? Da må jeg bruke 7530,- mer eller 30k EB. Oppgraderingen gir meg mer bang for the point med en verdi på en kvart krone per poeng, mens bergenturen ca halvparten med ,136. Poenget mitt er vel at man må sette en verdi på EB. I mitt tilfelle konverterer jeg poengene til noe jeg føler er nyttig (dere kan være uenige) og setter en relevant verdi for meg på x ant poeng. I dette tilfelelt velger jeg en tur til bergen for å gjøre det enkelt: 7510 EB / 7,35 = 1021,- Trekker derfor 1021 fra 2834 som er gdanskbilletten: 1800 som er 300kr mer enn sas sin billigste billett til gdansk. For meg er det der en god deal. Dere kan gjerne være uenig.
Takk for regnestykket. Jeg har ingen moralske prinsipper mot å fly lavprisselskaper, på samme måte som jeg ikke har moralske prinsipper mot varer som er produsert i Kina. Så i mitt tilfelle ville jeg flydd Norwegian mellom Oslo og Bergen.
For meg blir det litt snålt å si at man ikke vil fly lavprisselskapene på grunn av moralske prinsipper. Med mindre man har de samme moralske prinsippene overfor Dubai, Nike og utallige andre som ikke respekterer menneskerettighetene. Ellers synes jeg det er bedre å si det som det er; Man foretrekker å spise på restaurant fremfor McDonalds.
Spesielt om andre betaler, og man får med seg restene hjem. SAS flyter vel litt på det. For egen del har jeg vel et litt mer pragmatisk forhold til de moralske valgene tilværelsen av og til byr på. All ære til folk med bevissthet og samvittighet, men tingen er at det har en tendens til å balle på seg; om man hevder at det ligger et moralsk valg bak beslutningen om å fly SAS fremfor f.eks. Norwegian - begge selskaper som leverer et fullverdig produkt, og som oppfyller alle de kravene som finnes, aksepterer at de ansatte organiserer seg og tar forhandlingsrett og streikevåpen på alvor - så kan det fort virke som et vikarierende argument for noe annet. For eksempel gullkort og tre gratis enheter alkohol når man er på langtur. Når det gjelder selskapet som Ryanair, som aktivt undertrykker fagorganisering og som hele tiden presser kostnader og driver svært mye annerledes enn mange andre, så blir nok argumentet om et moralsk valg mer gyldig. Spørsmålet som melder seg, er jo om vi ønsker at luftfarten skal utvikle seg i den retningen, fordi det alltid vil være den som leverer de billigste produktene, som ender opp med å sette premissene. Det positive med selskap som Ryanair er jo at flere kan reise, det skaper arbeidsplasser og aktivitet i land hvor slikt behøves. Riktignok går det ut over eksisterende strukturer, ofte bedrifter som gjennom mange års aktivt fagforeningsarbeid har tilegnet seg mange privilegier de ikke har lyst til å kvitte seg med, men er dette egentlig feil? Eller er det en del av en slags økonomisk og sosial evolusjon, som vårt kapitalistiske system har i sitt DNA? Moralske valg er bra. Men da dukker det naturligvis opp nye spørsmål; tar vedkommende konsekvensen av disse valgene, ellers i livet? Handler han eller hun klær hos produsenter som har svin på skogen - de fleste har det. Kjøper vedkommende FairTrade-produkter, fordi det er eneste måten å være rimelig sikker på at de som har høstet kaffebønnene eller bomullen eller hva det nå er, har skikkelige arbeidsforhold, og at miljøet blir ivaretatt? Og hva med maten? Du får servert kylling ombord i SAS, akkurat det kan du være sikker på. Det er det en grunn til; det er noe av det billigste du kan kjøpe, av kjøtt. Og kjøtt, det vil vi jo ha. Du kan dessuten være sikker på at denne kyllingen er en slik stakkar, ettersom disse småtassene dessverre blir sett på som innsatsfaktorer, ikke medskapninger; Ettersom 98% av slaktekyllingene i Norge - og ellers i europa - ales opp i såkalte intensive oppdrettssystemer, med elendig dyrevelferd, unaturlig rask vekst og ekstrem trengsel, så fører dette til svak helse, mistrivsel og høyt smittepress. Mesteparten av disse norske kyllingene spiser derfor antibiotika (Narasin) hver dag. Vi vet hva det fører til. De "høstes" dessuten med maskiner, transporteres lange veier i kasser, får mye skader som følge av røff håndtering og de slaktes ofte uten at de har blitt bedøvet. Av og til, det er en ganske høy prosent, skoldes de mens de fremdeles lever. Men det er billig mat, ettersom prisen betales av den som er så uheldig å ha blitt født som slaktekylling, istedenfor nordmann. Jeg skriver ikke dette for å henge ut noen, eller for å skape ubehag, det er flott at folk er bevisste!. Dog er det et eksempel på hvor vanskelig det er, hele tiden å skulle ta de riktige valgene - og hvor ofte det allikevel blir feil. Vi som liker å reise, bidrar med noen digre karbonfotavtrykk og opprettholder et forbruk som ikke er bærekraftig, ofte til direkte skade for både miljø, folk og andre dyr. Samtidig bidrar vi til at mennesker innen turist og reiseliv i andre land får et levebrød, med alt det so det på sin side gir av positive ringvirkninger; mat på bordet, tak over hodet, skolegang til barna og sosial stabilitet. For ikke å nevne hva det gir oss av gleder, selv også. Dette ble jo rene lørdagskåseriet... Sånn kan det gå når man skriver på autopilot og det regner ute. Ha en fin helg, alle sammen!
Å være et moralsk fullkomment menneske er vanskelig. Jeg har ikke noe imot Norwegian, men produktet SAS leverer passer bedre mine preferanser. Ryanair er en annen sak, det holder jeg meg langt unna. Når det kommer til kylling, kjøper jeg hele fugler fra Holte eller Stange. Får dessverre ikke moralpoeng av å fly SAS, men jeg får fast track, priority baggage (som har vært overraskende nyttig et par ganger) og en øl eller to i loungen. Det holder for meg God lørdag!
Konklusjonen er altså ca: Det lønner seg ikke å velge SAS og fylle på med eurobonuspoeng pga en økonomisk modell. Det kan derimot lønne seg hvis du har behov for hyppig alkoholpåfyll, fast track og priority baggage. Det er jo greit nok det. Jeg har lyst på priority baggage selv. Har også lyst på mer bagasje gratis når jeg drar med 30-40 kilo skiutstyr som ekstrabagasje til "middle of fucking nowhere" osv. Derfor har jeg jo meldt meg inn her, for å få noe tips. Men dette med å betale ekstra mye for billetter klarte jeg ikke helt å "regne hjem" så måtte få litt klarhet i det
Er ny på forum - hvordan finner man ut hvor mye poeng man tjener på hver reise? Trenger 6000 poeng før 1. juli. Tips til billig og rask opptjening?
Skaff deg eurobonus mastercard og lei en bil via Avis. Dersom du betaler med det kortet får du 5000 EB poeng, uavhengig av hvor lenge du leier for.
Siden tråden omhandler kvalifiseing til status går jeg utifra det er grunnpoeng poster er ute etter, disse får du kun ved å fly. Om vedkommende mangler 6000 poeng til drømmereisen er selvfølgelig leiebil-dealen en god måte å skaffe de nødvendige poengene på.