Uenighet med SAS EB om booking klasse

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadAhead, 03. jan 2019.

1. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg booket BKK-OSL som SAS codeshare via Expedia. Emailen fra Expedia sier bookingklasse U som gir 100% poeng. Frøsunda hevder at TG sier det er klasse V som ikke gir poeng og vil ikke gi meg noe. Hva gjør man da, med skriftlig bevis på at man (tror man) har booket en annen klasse en det flyselskapet sier?

2. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Du har gått i codesharefellen - en klassiker innenfor Star Alliance. Lite du kan gjøre annet enn å ta lærdom og unngå å booke codeshare neste gang.

Wiolenze liker dette
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Codeshare er ofte ganske vanskelig, fordi det ikke er rett frem å finne ut hva bookingklassen mapper til uten å lese prisreglene for billettene.

Så det er godt mulig at både Expedia og SAS og TG har rett...
    SKxxxx Bookingklasse U helt fint tilsvare TGxxx bookingklasse V.

Tviler dessverre på at du kommer noen vei med SAS her, du må eventuelt ta kontakt med Expedia som har utstedt billetten, og "lurt deg" til å tro at du booket en viss klasse.

4. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,028
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har akkurat samme problemstilling. Booket denne til to tusen ekstra for å sikre gull i perioden. 4.500 dyrere enn søsteren som fløy Norwegian.

Nå fikset heldigvis amex elite gullbiffen, men jeg er såpass irritert at jeg ikke har tenkt å la dette gå inntil videre. Jeg vurderer å ta saken videre til transportklagenemnda.

5. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    OK, jeg trodde jeg var en ganske erfaren kar på dette området men nå lærte jeg dessverre noe nytt... Takker.

Xflipper liker dette
  6. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Bestiller alltid thai Q Class, 100% bonus opptjening hos Sas :)

7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,028
    Bonuspoeng:
    183
    Har alltid bestilt direkte tidligere. Dette var første og siste gang gjennom Expedia.

braathens safe liker dette
  8. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,028
    Bonuspoeng:
    183
    Si gjerne fra om du også legger inn klage. Tipper vi står litt sterkere om vi er flere som klager. I det minste burde vi få Expedia til å endre opplegget sitt. Har du hørt med de også eller bare sas?

9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet her er er vel at dere har bestilt codeshare? Feks sq fligth nummer.
    Men klart at direkte er best

10. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,028
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener at problemet her er at det gis ikke tilstrekkelig og riktig informasjon når det bookes billetter. Når vi som frekventerer forumet her bommer, hvordan er det da for en vanlig reisende? Det er derfor jeg vurderer å lage en sak av dette. Det er ingen som helst grunn til at jeg ikke skulle tro at disse billettene, som jeg faktisk betalte ekstra for, ikke skulle gi bonusopptjening.

Xflipper liker dette
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt rett, det er umulig å vite for folk flest. Bare å vite hva som er codeshare eller ikke alltid lett å få med seg. Skulle gjerne også sett et mer transparent system på dette, selv om jeg sjelden eller aldri har utsatt meg selv for det.

furlong liker dette
  12. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Styrer alltid unna Codeshare selv med mindre jeg vet at det gir poeng.
    Håper noen tar dette videre. Finner det utrolig spesielt at det i det hele tatt er lovlig:(

13. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,028
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Nå er det forsåvidt ikke så mye poeng det er snakk om i dette tilfellet (10.800), men jeg er såpass irritert på det arrogante og "god dag mann økseskaft"-svaret jeg får fra SAS at jeg registrerte en klage hos Norsk Reiselivsforum (for første gang i mitt liv).

Jeg betalte tross alt 30% mer for billetten enn jeg trengte å gjøre for samme fly, og hadde jeg ikke brydd meg om bonuspoeng for denne flighten hadde jeg heller fløyet Norwegian sammen med lillesøs og spart nesten halve summen. Rent prinsipielt synes jeg det er på tide av flyselskapene er mye mer transparente på dette. NRF-klage.PNG

Last edited: 04. jan 2019
    furlong, Xflipper and SAJblue like this.
  14. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det verste er at flyselskapene har full oversikt over codeshare og hvordan de mappes til forskjellige bookingklasser, men forbrukeren får altså ikke tilgang til denne informasjonen (spekulasjon: Trolig fordi vi ville blitt sjokkert hvor dårlig "vekslingskurs" man får).

Innimellom har slik informasjon - trolig ved en glipp - blitt gjort tilgjengelig via SAS` agentportal (har blant annet sett tidligere versjoner av SAS / United codeshareregler), og det var i seg selv grunn nok til at jeg aldri booker codeshare.

Last edited: 04. jan 2019
  15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Neppe.
    Er nok heller svært liten interesse for å utvikle noe slikt fordi etterspørselen ikke er stor og mange andre prosjekter hae laaangt høyere prioritering.

Er jo heller ikke slik at man er garantert å tape på codeshare, om man vet hva man gjør...
    Jeg har ved flere anledninger spart penger på codeshare. Eks. booket ANA med United flightnummer. Sparte noen kroner på det.
    Booket også Austrian business som SAS Plus, til en mye lavere pris enn C setene normalt ville kostet..

Xflipper liker dette
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor i EF finner man codesharemappingstabellen?

17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er den som heter C mener jeg.
    Står i min Expertflyer guide ;)

Du må søke opp fare for fare..

Upsaker liker dette

Del denne siden