Unnlot norske bokstaver i bookingen

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Dragon188, 23. febr 2024.

  1. Dragon188

    Dragon188 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!

    Reiser til Bangkok via Oslo og Istanbul fra med SAS og Turkish Airlines fra Ålesund. Gjorde bestillingen gjennom Turkish Airlines sin hjemmeside. Har flydd en del rundt om i verden og stort sett så har det ikke vært mulig an å taste inn de særskandinaviske bokstavene i bestillingen. De få gangene det har gått så har det bare blitt krøll, og har i senere tid hatt som vane å bruke AA i bestillingen (Heter Håkonsen). Det har funket helt fint med store flyselskaper som Qatar og Emirates tidligere, men har i ettertid lagt merke til at det faktisk er fysisk mulig skrive "ÆØÅ" ved bestilling (Mulig dette er endret i senere tid) Har i ettertid vært litt engstelig for om dette kan gi meg problemer siden jeg ikke har oppført "riktig" navn ved bestilling. Har begynt å tenke på om jeg muligens får problemer hos SAS når jeg skal sjekke inn. Noen som sitter på fasit her? På forhånd takk
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,523
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen problem

    AA = Å
    OE = Ø
    AE = Æ

    om du ser i passet ditt, så ser du i den maskinlesbare delen(nest nederste linje) at i navnet er alle norske særbokstaver er byttet ut med disse bokstavene.

    Jeg oversetter alltid Æ Ø Å til det som er nevnt over slik at det blir likt den maskinlesbare delen, uansett om det er mulig og skrive Æ Ø Å.


    Skjermbilde 2024-02-23 090448.png
     

Del denne siden