Urimelig av meg å kreve å få beholde Gull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av AlexH, 14. mai 2024.

1. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg var i USA nå nylig, og måtte ha denne reisen for å klare å få gull status på mitt 5. år.
    Jeg bestilte reisen gjennom sas.no. Til Denver hadde jeg forbindelse med United, men tilbake hadde jeg forbindelse med Delta fram Denver-Atlanta-NewArk. Flyet til New Ark ble forsinket på grunn av radar problemer i regionen, så jeg rakk ikke forbindelsen min med SAS (NewArk-Oslo-Alicante). Siden Delta stod som operatør, så var det dem som måtte ordne ny reise til meg sa SAS kundeservice. Jeg fikk ny flygning dagen etter med Delta til Amsterdam og KLM til Alicante.
    Siden jeg da ikke fikk fly med SAS tilbake over dammen, fikk jeg da ikke poengene jeg trengte for å beholde gullstatus.
    Jeg har forsøkt å spørre SAS om det er noen som helst fleksibilitet/goodwill fra dem, slik jeg kan beholde min status. Jeg har sagt at jeg igrunn ikke bryr meg om poengene, så lenge jeg får beholde status. SAS henviser bare til eurobonus regler og at dem ikke kan klandrest for forsinket flyning som dem selv ikke har operert. Eneste dem har tilbydd er at jeg kan kjøpe grunnpoeng (mangler ca 8000 poeng).
    Hadde dere godtat dette? Har dere eventuelt noen god argumenter jeg kan bruke mot SAS?
    Dette hadde ikke vært noe problem om SAS ikke hadde begynt å bruke SkyTeam partnere før EuroBonus er flyttet over fra StarAliance til SkyTeam.

2. strikerbird

strikerbird Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,
    I følge Eurobonus reglene, skal du få poengene og flyvingen til den opprinnelig bestilt billetten. Du kan sende inn din opprinnelig kvitteringen og be de kredittere i følge den.
    Mvh,
    SB

3. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    supert, hvor i reglene finner jeg det? Så jeg har noe å henvise til.

4. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker hvor det står, men mener at de magiske ordene er å br om «original routing credit”

tstone and AlexH like this.
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,682
    Bonuspoeng:
    183
    Fokuser på at du ble booket om fra SAS til Delta på flyvningen over Atlanteren, da SAS kun tilbyr original routing credit for egne flyvninger.

oslo.to.unknown liker dette
  6. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde du en enkelt billett hjem med enseparat sas PNR booking nr på EWR-OSL-ALC.
    Hvist så,kjønner jeg ikke hvorfor Delta gir deg en gratis billett hjem fra EWR-AMS-ALC,men det var jo snillt av de,men Delta er jo det flyselskap i verden med mest penger i banken,så.
    Rekker du ikke sas fly fra EWR fordi din separate bookete Delta fly blir forsinket,så er det ikke noe å hente fra sas.

7. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN Pensionisten SK LTG * LH Senator

Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    33
    Prøv at gå ind på følgende informationer på din PC :

1) SAS juridiske oplysninger >>>>> (gå ned ca. midt på siden)
    2) Scroll ned til den blå firkant med teksten : EUROBONUS
    3) Scroll ned til >> vilkår og betingelser <<
    4) Scroll ned til >> paragraf 3
    5) Søg dit problem i paragrafferne 3.1 til 3.13

Jeg tror du kan finde informationerne her.

Jeg havde selv et problem for nogle år tilbage, hvor SAS nægtede at godskrive manglende point for 8 billetter. Jeg henviste til deres egne juridiske bestemmelser og jeg fik alle de manglende status point godskrevet. SAS måtte bøje sig.

Last edited: 14. mai 2024
  8. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg booket tur/retur gjennom sas.no, så samme bookingref for hele reisen.

9. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13

Ble veldig usikker nå:
    3.1 Poeng kan opptjenes på aktiviteter hos oss og våre forretningspartnere som avtalt med oss og våre forretningspartnere. Poeng blir kun registrert hvis ditt EuroBonus-nummer blir oppgitt korrekt på tidspunktet for aktiviteten (f.eks. kjøp, bestilling eller innsjekking).

3.12 Du opptjener ikke poeng for billetter og tjenester som er kjøpt men ikke brukt, og/eller for produkter som er blitt refundert.

Kan vell teknisk si at biletten ble brukt? Selv om reisen startet med Delta, og jeg rakk ikke opprinnelige conecting flight?

10. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke noe poeng i å gjøre det mer komplisert enn å sende en epost til SAS og skrive at du ønsker poeng kreditert i henhold til billettene du hadde booket. Dette er ikke noe hokus pokus, og mange har gjort dette før deg. Da skal poengene også krediteres med dato tilsvarende opprinenlig flyvning, og du vil rekvalifisere til gull om det rekker.

Dette er noe flere selskaper har som praksis. Meg bekjent gjelder det både SAS og KLM i det minste.

11. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg ba om original routing credit, og fikk dette til svar fra SAS kundeservice. Er det bare å gi opp, eller har du eller noen andre flere tips?

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

Kindly note that we are unable to credit points for your requested original flights SK908 and SK4673 as DL559 and DL2322 flight was diverted.

Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program.

According to EuroBonus Membership Conditions:

3.Earning points
    We are not liable for delays or flights canceled due to reasons beyond our control, e.g. acts or omissions by our business partners, our business partner’s bankruptcy, the weather etc. Special rules apply to points earned through extraordinary circumstances, provided the activity has been completed.

For more information kindly visit below mentioned link:
    | SAS (flysas.com)

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions. For information, how SAS handles your personal data, please visit SAS Website.

12. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,566
    Bonuspoeng:
    93
    De som sitter på ebretro-mailen er helt blåst..

Prøv gull-mailen, evt vanlig kundeservice-mail.

NoLimit liker dette
  13. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Finner ikke igjen klausulen om at man kan få poeng etter original routing.
    Er det noe SAS har fjernet fra vilkårene?

14. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Gå til VG :)

15. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Tror ikke jeg kommer videre noen veg. Hele overgangen til SkyTeam er ett stort rot. Hadde SAS ventet med å selge connecting flights med SkyTeam så hadde ikke jeg hatt dette problemet.
    Fikk svar fra Gull kundeservice nå, hvor jeg spurte om original routing credit:

Hej Alexander

Vi kan endast erbjuda dig ersättning i form av förlorade poäng om SAS orsakat förändringar på din resa.

Desverre har vi ingen möjlighet att erbjuda dig någon ersättning för ändringar som sker utanför SAS kontrol, inklusive men inte begränsat till förändringar och inställda flyg opererade av andra flygbolag.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Så dem mener altså at fordi et annet selskap gjorde så du ikke nådde ditt SAS fly skal dem slippe å gi poeng etter original routing? Det var nå en dårlig holdning når man har kjøpt reisen hos dem for å opparbeide seg de manglende poengene for å rekvalifisere

magnusant, Lars J and Preference like this.
  17. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette er veldig rart. I utgangspunktet skulle SAS delt ut disse poengene. Nå har SAS endt opp med å ikke betale de aktuelle skattene & avgiftene for den reisende, ei heller poengene og andre besparelser som mindre fuelforbruk pga spart vekt. For så å nekte å kreditere de få poengene fremstår smålig.

magnusant liker dette
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Moralen er: Det er bare å skynde seg å status matche til noen andre før du mister gull og så vurdere å booke med dem isteden når sas bytter allianse :p

19. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Status matche? Går det ann å få over til annet selskap og ta med status?

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden