utgått CT og sykdom

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av XIII, 09. jan 2023.

1. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Barnet fikk vannkopper og man får ikke fly med vannkopper. Om en må kansellere en CT reise med en utgått CT på grunn av det og med legeerklaring får man CTen tilbake eller bare poeng?

2. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Får den nok ikke tilbake. Husk å kansellere før 24 timer før avreise, hvis ikke mister du poengene også, selv om det er pga sykdom. du kan muligens få utsatt avreise med reiseforsikring (nye billetter), men ikke bonuspoengene tilbake.

3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,622
    Bonuspoeng:
    183
    Medlemsvilkårene åpner for ombooking ved sykdom innenfor 24-timersgrensen:
    • Hvis et medlem eller en annen person som bruker medlemmets poeng blir syk mindre enn 24 timer før en EuroBonus-tur, kreves en legeerklæring for å endre reisen, eller for at en ny billett/verdikupong skal utstedes. Dette gjelder forutsatt at poengene er gyldige. Utløpte poeng kan ikke gjenbrukes. Ved endringer eller hvis nye dokumenter kreves, må EB kontaktes.
    (https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/vilkar-og-betingelser/ pkt. 4.7)

XIII, Jeanette and Maggie like this.
  4. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Reisen er om 5 dager
    Er det å forstå utløpte CT kan ikke brukes heller kanskje?
    Reisen er om noen få dager. Så det ville i så fall kreve en legeerklæring skrevet mindre en 24t før avreise for å kunne benytte det.

Litt usikker da, fordi hvis det ikke går så mister jeg poengene også etter 24t grense

5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,622
    Bonuspoeng:
    183
    Utgått CT må nok i hovedsak anses som tapt, men ville forsøkt en telefon til SAS for å undersøke hvilke muligheter som finnes.

6. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    ringte og spurte på chat. når jeg ringte sa hun at det går bra med legeerklaring selv om CT er utgått, han på chaten sa at dette
    gjelder også for CT.

så da vet jeg ikke..

7. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Da er det er annet spm. Hva med reiseforsikring? Jeg kan få tilbake penger og poeng, men CT er tapt pga sykdom. Ser reiseforsikring noe verdi i det? Evt regner hvor mange poeng jeg kunne ha spart ved bruk av CT og erstatte med penger..

Er det noen som har erfaring med at reiseforsikring erstatter noe som helst når det er CT eller poeng som mistes pga sykdom eller lignende?

8. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo bare oppgi hvor mye de 2 billettene ville kostet deg i kroner om du betalte cash istendenfor CT og x antall poeng med skatter og avgifter til forsikring selskapet. Så får du tilbake alt av den totalte prisen. Du sender bare inn billettene som bevis, og prisen på hvor mye det ville kostet. Jeg ville ikke nevnt noe mer om CT og poeng med mindre de spør om det. Om de gjør det så sier du at det ble betalt med poeng og dette er verdien av billettene.

9. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Har du prøvd det før?

10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Ja intra Europa. Lege erklæring + billettene i C og hva de kostet i cash. Poengene koster også penger, så uansett hvordan du betalte dem gir jo det grunnlag over en verdi du har tapt enten det er poeng eller vanlige penger.

11. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    det ble bestilt med SASMC, så da er det Tryg som står som forsikring. Jeg får ikke vise hvor mye de kostet på tidspunktet der jeg kjøpte de, så håper det gjelder å sende skjermdump av reisen nå da.

12. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer. Åsså kan du eventuelt bruke expedia til å sette opp de flightene du hadde og få en total pris og forklare at billettene kostet så og så mye. Du kan jo eventuelt ta en telefon til Tryg og forklare at du måtte kansellere turen pga sykdom, billettene ble betalt delvis poeng og delvis penger (skatter og avgifter). Så spør du bare om du kan legge inn en estimert pris på hvor mye dem kostet. Og legen bekrefter sykdom med erklæring og det er det.

XIII liker dette
  13. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Funket dette i praksis? I reiseforsikringsvilkårene står det spesifikt at billetter betalt med bonuspoeng ikke blir refundert (altså at en ikke får penger for poengene en har mistet). Vil tro at dersom en sender inn et beløp som ikke er reelt (altså estimert) så er en raskt i brudd med vilkårene i forsikringen. Altså - selv om de ikke spør om det er bonuspoeng så står det tydelig i vilkårene at bonusbilletter ikke får refundert penger. Så her ville jeg vært meget forsiktig.

Henrik liker dette
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, som et minimum må man være ærlig og fortelle at tapet er kr X, og at det består i tapte bonuspoeng verdsatt til kr Y.

Jeanette liker dette
  15. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    ja jeg vet at de ikker erstatter poeng, det står tydelig der. men det står ikke noe om CT, og det er det som er tapt pga sykdom. jeg tenker den eneste muligheten er å verdsette hvor mye den er verdt, eller hvor mye verdt er de ekstra poengene som jeg må bruke pga tapt CT for å få reise til samme sted.

jeg ringte dem i forkant og så kansellerte reisen først, som anbefalt av dem. det betyr at jeg mistet ingen poeng eller penger, så det er ikke det jeg prøver å få erstattet. men tap av en CT tenker jeg må kunne erstattes av forsikring når den ikke kommer tilbake eller når de ikke nevner det i vilkårene

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    OK, men da er det vel åpenbart at de heller ikke dekker CT?

CT er jo bare en rabattkupong som gir avslag på bonuspoengene du trenger bruke for en gitt tur. Så CT i seg selv har enda mindre selvstendig verdi enn bonuspoeng har - og dermed er den enda lengre unna "sannsynlig dekning" på forsikringen.

Samtidig; så lenge man er ærlig koster det jo ingenting å spørre forsikringsselskapet.

Jeanette liker dette
  17. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63
    Finnes det noen forsikringsselskap som dekker bonuspoeng (eller verdien av flybillettene)? Står også i en skvis nå i.f.t en tur til USA som etter planen skal starte torsdag. Jeg har fått Covid, men føler meg egentlig relativt bra og er ved godt mot. Jeg er derimot mer usikker om det viser seg at jeg har smittet de to andre og da er jeg redd at det ender opp med å bli påvist i det 24-timers vinduet hvor avbestillingsfristen har gått ut og forsikringsselskapet ikke vil dekke poengene. Et alternativ er å skyve litt på avreise, men det vil jo også påføre noen ekstrakostnader som jeg er usikker på om forsikringen vil ta (om jeg kansellerer derimot så sitter de igjen med regningen på 20'+ for et cruise).

18. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Se denne posten om hva jeg gjorde når vi fikk covid :)

https://insideflyer.no/forums/threads/reiseforsikring-og-poengreiser.15895/page-2#post-486199

tmolvik and AirMags like this.
  19. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63

Del denne siden