Barnet fikk vannkopper og man får ikke fly med vannkopper. Om en må kansellere en CT reise med en utgått CT på grunn av det og med legeerklaring får man CTen tilbake eller bare poeng?
Får den nok ikke tilbake. Husk å kansellere før 24 timer før avreise, hvis ikke mister du poengene også, selv om det er pga sykdom. du kan muligens få utsatt avreise med reiseforsikring (nye billetter), men ikke bonuspoengene tilbake.
Medlemsvilkårene åpner for ombooking ved sykdom innenfor 24-timersgrensen: Hvis et medlem eller en annen person som bruker medlemmets poeng blir syk mindre enn 24 timer før en EuroBonus-tur, kreves en legeerklæring for å endre reisen, eller for at en ny billett/verdikupong skal utstedes. Dette gjelder forutsatt at poengene er gyldige. Utløpte poeng kan ikke gjenbrukes. Ved endringer eller hvis nye dokumenter kreves, må EB kontaktes. (https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/vilkar-og-betingelser/ pkt. 4.7)
Reisen er om 5 dager Er det å forstå utløpte CT kan ikke brukes heller kanskje? Reisen er om noen få dager. Så det ville i så fall kreve en legeerklæring skrevet mindre en 24t før avreise for å kunne benytte det. Litt usikker da, fordi hvis det ikke går så mister jeg poengene også etter 24t grense
Utgått CT må nok i hovedsak anses som tapt, men ville forsøkt en telefon til SAS for å undersøke hvilke muligheter som finnes.
ringte og spurte på chat. når jeg ringte sa hun at det går bra med legeerklaring selv om CT er utgått, han på chaten sa at dette gjelder også for CT. så da vet jeg ikke..
Da er det er annet spm. Hva med reiseforsikring? Jeg kan få tilbake penger og poeng, men CT er tapt pga sykdom. Ser reiseforsikring noe verdi i det? Evt regner hvor mange poeng jeg kunne ha spart ved bruk av CT og erstatte med penger.. Er det noen som har erfaring med at reiseforsikring erstatter noe som helst når det er CT eller poeng som mistes pga sykdom eller lignende?
Du kan jo bare oppgi hvor mye de 2 billettene ville kostet deg i kroner om du betalte cash istendenfor CT og x antall poeng med skatter og avgifter til forsikring selskapet. Så får du tilbake alt av den totalte prisen. Du sender bare inn billettene som bevis, og prisen på hvor mye det ville kostet. Jeg ville ikke nevnt noe mer om CT og poeng med mindre de spør om det. Om de gjør det så sier du at det ble betalt med poeng og dette er verdien av billettene.
Ja intra Europa. Lege erklæring + billettene i C og hva de kostet i cash. Poengene koster også penger, så uansett hvordan du betalte dem gir jo det grunnlag over en verdi du har tapt enten det er poeng eller vanlige penger.
det ble bestilt med SASMC, så da er det Tryg som står som forsikring. Jeg får ikke vise hvor mye de kostet på tidspunktet der jeg kjøpte de, så håper det gjelder å sende skjermdump av reisen nå da.
Det stemmer. Åsså kan du eventuelt bruke expedia til å sette opp de flightene du hadde og få en total pris og forklare at billettene kostet så og så mye. Du kan jo eventuelt ta en telefon til Tryg og forklare at du måtte kansellere turen pga sykdom, billettene ble betalt delvis poeng og delvis penger (skatter og avgifter). Så spør du bare om du kan legge inn en estimert pris på hvor mye dem kostet. Og legen bekrefter sykdom med erklæring og det er det.
Funket dette i praksis? I reiseforsikringsvilkårene står det spesifikt at billetter betalt med bonuspoeng ikke blir refundert (altså at en ikke får penger for poengene en har mistet). Vil tro at dersom en sender inn et beløp som ikke er reelt (altså estimert) så er en raskt i brudd med vilkårene i forsikringen. Altså - selv om de ikke spør om det er bonuspoeng så står det tydelig i vilkårene at bonusbilletter ikke får refundert penger. Så her ville jeg vært meget forsiktig.
Ja, som et minimum må man være ærlig og fortelle at tapet er kr X, og at det består i tapte bonuspoeng verdsatt til kr Y.
ja jeg vet at de ikker erstatter poeng, det står tydelig der. men det står ikke noe om CT, og det er det som er tapt pga sykdom. jeg tenker den eneste muligheten er å verdsette hvor mye den er verdt, eller hvor mye verdt er de ekstra poengene som jeg må bruke pga tapt CT for å få reise til samme sted. jeg ringte dem i forkant og så kansellerte reisen først, som anbefalt av dem. det betyr at jeg mistet ingen poeng eller penger, så det er ikke det jeg prøver å få erstattet. men tap av en CT tenker jeg må kunne erstattes av forsikring når den ikke kommer tilbake eller når de ikke nevner det i vilkårene
OK, men da er det vel åpenbart at de heller ikke dekker CT? CT er jo bare en rabattkupong som gir avslag på bonuspoengene du trenger bruke for en gitt tur. Så CT i seg selv har enda mindre selvstendig verdi enn bonuspoeng har - og dermed er den enda lengre unna "sannsynlig dekning" på forsikringen. Samtidig; så lenge man er ærlig koster det jo ingenting å spørre forsikringsselskapet.
Finnes det noen forsikringsselskap som dekker bonuspoeng (eller verdien av flybillettene)? Står også i en skvis nå i.f.t en tur til USA som etter planen skal starte torsdag. Jeg har fått Covid, men føler meg egentlig relativt bra og er ved godt mot. Jeg er derimot mer usikker om det viser seg at jeg har smittet de to andre og da er jeg redd at det ender opp med å bli påvist i det 24-timers vinduet hvor avbestillingsfristen har gått ut og forsikringsselskapet ikke vil dekke poengene. Et alternativ er å skyve litt på avreise, men det vil jo også påføre noen ekstrakostnader som jeg er usikker på om forsikringen vil ta (om jeg kansellerer derimot så sitter de igjen med regningen på 20'+ for et cruise).
Se denne posten om hva jeg gjorde når vi fikk covid https://insideflyer.no/forums/threads/reiseforsikring-og-poengreiser.15895/page-2#post-486199
Takker. Da får jeg vel kanskje tilbake CT, men poeng er vel uansett tapt om vi ikke avbestiller innen 24t før avreise? I dette tilfeller er det i prinsippet nesten to døgn før, siden vi reiser på morgenen og EB-telefonen stenger 17 dagen i forveien.